Toon posts:

[redhat] Mirroring swap?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Even een klein vraagje:

Ik heb 2 hd's van 9.5 GB en die wil ik software matig mirroren

Nu ga ik m'n root draaien met raid 1 maar moet/kan ik mn swap ook mirroren (ik denk dan aan raid 0)?

Ik kan hier niks over vinden in google (veel hits, weinig resultaten):-(

Verwijderd

Swap kun je stripen (100x zo effectief, wat heb je nou aan een mirrored swap als er alleen maar volatile informatie op staat.) Kijk maar eens in de manual page van fstab naar de "pri" parameter voor swap mounts

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 april 2003 @ 10:50:
Swap kun je stripen (100x zo effectief, wat heb je nou aan een mirrored swap als er alleen maar volatile informatie op staat.) Kijk maar eens in de manual page van fstab naar de "pri" parameter voor swap mounts
dus het is geen probleem (raid 0 voor swap en raid 1 voor root)?

Verwijderd

Nee. Sterker nog, het is best logisch. Je filesystems (root) worden gemirrored om logische redenen (persistente data). Je swap is echter volatile data. Het niet erg als je swap data kwijt raakt (na iedere reboot word het toch weer leeg gemaakt), en het word sneller als je er een stripe van maakt.
Wat ik bedoelde met de "pri" parameter, is dat deze functionaliteit (striped swap) per default aanwezig is onder linux systemen. Je hoeft er dus geen software raid voor te gebruiken.

edit:
Mijn striped swap config

code:
1
2
3
4
5
6
7
misato [r3boot]$ cat /etc/fstab|grep swap
/dev/discs/disc0/part1  none    swap    sw,pri=0                0       0
/dev/discs/disc1/part2  none    swap    sw,pri=0                0       0
misato [r3boot]$ swapon -s
Filename                                Type        Size    Used    Priority
/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1  partition   266072  109420  0
/dev/ide/host0/bus1/target0/lun0/part2  partition   265064  109508  0

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2003 13:10 ]

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-04 20:21

Heidistein

Blah

Je kan het beste twee swap partities maken, en die niet onder RAID zetten. Heb ik ooit eens opgezocht en de kernel blijkt het sneller zelf te kunnen stripen dan de raid daemon dinges geval. Ik weet helaas alleen nog dat ik bij google begon, met deze zelfde vraag.... :)

Maybee we are alone... After all.