Toon posts:

Kan mijn winXP partitie niet formateren vanuit DOS

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem, ik denk dat ik een virus heb.

Nu heb ik een systeem met win98 en winXP. In beide windows komt de pc niet meer. Nu wil ik de partitie waar winXP opstaat formateren dit gaat echter niet via dos daar deze partitie ntfs is. DIt gaat ook niet via fdisk.

Nu hoorde ik vanmorgen dat het met het programma delpart kan, die opent hij helemaal niet in dos. De laatste mogelijkheid is boot via cd-rom en dan via de winxp cd de partitie formateren dit gaat echter niet.

wanneer hij via de cd-rom boot probeert hij gewoon winxp op te starten en even later loopt ie vast en zijn we weer van begin af aan

iemand een idee??

james

Verwijderd

je kunt de ntfs partitie proberen te benaderen met t progje ntfsdos.

Verwijderd

Topicstarter
wat bedoel je hiermee

ik zoek namelijk een beetje via de search functie en daar staat overal probeer met je winxp cd-rom te formateren maar dat gaat dus nou net niet bij mij

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2003 10:31 ]

Verwijderd

Je kunt gewoon met een win98 opstartdiskette je actieve partitie wissen, nieuwe fat32 partitie aanmaken en vervolgens formateren.
Daarna XP installeren (NTFS of FAT).

Verwijderd

Topicstarter
maar ziet fdisk ntfs dan?

Verwijderd

Ja...maar kan er niets meedoen... je moet gewoon de non-dos partitie wissen.

Verwijderd

Topicstarter
als dit een primaire dospartitie is. Kan je deze dan wel weghalen en blijven de andere partities dan gewoon bestaan??

Verwijderd

ja...maar je primaire partitie is toch NTFS???

Verwijderd

Topicstarter
als ik partities weergeven doe in disk zie je dit als volgt:

C: 1 PRI DOS WIN98 FAT32
2 EXT DOS

en dan zijn er nog 4 logische stations
d:
e:
f:
g:

Nu is mijn vraag voorheen stond op c: win98 en op d: winxp
maar welke moet ik dan nu weghalen zodat alleen inxp verwijderd?
is dat dan die c: 2 EXT DOS???

of is dat ook win 98??

in die EXT DOS zitten toch die logische stations??
dus dan zou ik die niet weg moeten halen, maar hoe krijg ik dan de partitie van winXP weg???

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2003 10:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is hier by the way geen programma voor i.p.v. fdisk,

dus een programma waarmee ik een ntfs partitie mee kan verwijderen in dos, aangezien het niet met de winXP en trouwens ook niet met de WIN2000 cd lukt.
Het programma moet wel op een diskette passen

Verwijderd

Topicstarter
somebody?

halllloooo anybody??

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2003 10:56 ]

Verwijderd

Wat je moet doen is wat al eerder gezegt is hier boven....

Stap 1: Gooi je Primaire Non-Dos partitie weg (Fdisk)
Stap 2: Maak een Primaire FAT 32 partitie aan (Fdisk)
Stap 3: Reboot je PC
Stap 4: Formatteer de Primaire FAT 32 partitie
Stap 5: Installeer XP en geef aan dat hij de FAT 32 moet converteren naar NTFS

Er is ook nog een andere mogelijkheid namelijk gewoon de setup van XP gebruiken om de partitie te verweideren en aanmaken.....

Verwijderd

Topicstarter
mijn primaire partitie is fat32 en daar staat win98 op,

deze wil ik niet formateren

Verwijderd

Oh.....je wil alleen die XP weg hebbu zonder 98 kwijt te raken?

Dan moet je gewoon FF de setup van Win XP starten. In de setup kan je aangeven op welke partitie/logische station je Win XP wil zettu. Je verweidert eerst die waar hij eerst op stond en dan maak je hem weer aan.... EZ

Verwijderd

Topicstarter
zoals als eerste te lezen is,

dit lukt dus niet, als ik de winxp cd-rom erin doe en ik start doet hij niks dan wilt hij gewoon winxp installeren, en als ik via een opstartdiskette naar dos ga en dan naar mijn cd-rom en setup intik zegt ie this program can not be run in dos-mode

so what to do
c: = win98
d: = winxp
e: t/m h: is overig
ik wil alleen d: weghebben

Verwijderd

Je wilt ook dat deze "gewoon" XP gaat installeren, alleen hij zal dan tot de conclusie komen dat er al een XP opstaat, en dan vraagt hij of hij hem mag formateren en 10x of je zeker weet dat je dit wilt.

En wat doet dit in godsnaam in NOS?

Je kan natuurlijk ook gewoon de gehele partitie waar je XP opstaat (je weet toch wel hoe groot hij was?) weggooien een nieuwe aanmaken deze formateren. (allemaal onder het vertrouwde dos) en hier weer XP opzetten.. maar de eerste manier moet gewoon lukken hoor

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2003 11:50 ]

Verwijderd

Wil je nu dat alleen die paritie van XP weg gaat of dat er ook weer XP op komt?

Als er weer XP op moet start dan op met je msdos disk, ga naar je cd-rom drive, ga naar de directory I386, en start WINNT.EXE. Dit is gewoon de setup van WinXP. 8)7

Volg de installatie instructies....en wanneer je kan kiezen waar je XP op wil verwijder eerst de XP partitie, enz, enz.

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Verwijderd schreef op 04 April 2003 @ 10:45:
Is hier by the way geen programma voor i.p.v. fdisk,
Verwijderd schreef op 04 April 2003 @ 10:50:
somebody?

halllloooo anybody??
Euhm geduldt :? :?

Maarre wat doet dit in NOS :? :?

oke je hebt fdisk al geprobeerd en dat werkt niet, je vermoed een virus omdat geen van je instalaties nog wil opstarten, maar je wil alleen XP verwijderen :?

* Slaiter snapt het niet

ge naar een kennis haal F-prot voor dos van internet gratis en via google te vinden. Zoek gelijk even naar ntfs-dos kun je ook een gratis versie van downloaden. Scan eerst je pc eens op virusen.
Als er veel besmettingen zijn clean ze of delete ze probeer op te starten lukt dat niet, ben ik toch bang dat het een lowlevel gaat worden >:)

Verwijderd

Foute forum. NOS is voor NON Windows Operating Systems en niet voor Windows XP vragen. Daarnaast is deze draad in ieder ander forum ook kansloos. We zijn je niet je persoonlijke helpdesk en regelmatig kicken wordt nou niet op prijs gesteld.
Lees Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) maar eens door.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.