Toon posts:

[UTP] verschillende soorten kabels?

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
dus ik heb iets vreemds ontdekt bij UTP-kabels

ik heb een kabel waarmee ik met m'n vaste PC wél kan surfen en met m'n laptop niet; met de laptop kan ik wel surfen met een andere kabel

nu heb ik gisteren hetzelfde probleem ontdekt bij een vriend: met zijn UTP-kabel kan ik met m'n laptop wel surfen, maar kan hij met zijn pc niet surfen (terwijl hij met z'n pc met een andere kabel wel kan surfen)

ik leid hieruit één ding af: dat er verschillende soorten UTP-kabels bestaan
en kom nu niet af met het verschil cross/straight want dat bedoel ik niet (als een kabel op de ene pc wel gaat en op de andere niet dan kan het niet aan cross/straight liggen)

mijn vraag is nu: hoe kan ik weten welke kabel wel gaat op mijn pc??? want winkeliers zijn er niet echt happig op om je een kabel mee te geven om te testen en hem daarna terug te nemen als hij niet gaat...
herkennen jullie het probleem?

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-08 11:39
Natuurlijk zijn er verschillende UTP kabels, standaard is d8 ik CAT5 of CAT4 (heb dr oko nie zoveel verstand van) maja, de kabels zijn anders getwisted, shielded, etc...

Verwijderd

Raar verhaal...
Lijkt erop dat er op bepaalde kaels veel demping zit (of zoiets...)

Probeer hem zelf te maken...

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 08:27
Misschien dat de netwerkkaart van je laptop Auto-MDI/MDIX is, wat dus betekent dat hij zelf kijkt of hij moet crossen of niet.
En als je dus een crosskabel hebt waar je een straight zou moeten gebruiken dan crossed je laptop zelf weer.
De netwerkkaart in je pc jou dan geen Auto-MDI/MDIX zijn en gaat dan dus niet werken.

Dit is de enige logische verklaring die ik zo kan bedenken. :)

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Verwijderd

Er zijn verschillende soorten UTP kabels maar dat heeft alleen te maken met kwaliteit niet met funktionaliteit. Qua funktionaliteit zijn er alleen crossed en straight.

Overigens: kan het zijn dat de netwerkkaarten waar het wel op werkt van een betere kwaliteit zijn? Dan zou die netwerkkaart misschien het cross/straight probleem voor je oplossen?

j_iscool: moet dat nou zo snel :(

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2003 10:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 April 2003 @ 10:33:
Overigens: kan het zijn dat de netwerkkaarten waar het wel op werkt van een betere kwaliteit zijn? Dan zou die netwerkkaart misschien het cross/straight probleem voor je oplossen?
ik weet niet of het aan de kwaliteit van de netwerkkaart ligt
de netwerkkaart van de pc waarop de kabel niet werkt is de standaard-nic die wordt geleverd door telenet (toppunt is dat de kabel ook geleverd is door telenet!=>moet ik nu een andere kabel eisen van telenet??);er zit een realtek-chip in

maar hoe los ik dit soort problemen nu op in het vervolg? ik kan toch moeilijk elke keer dat ik een utp-kabel koop de pc meenemen naar de winkel om 'm eerst uit te testen?

Verwijderd

Zie de post van j_iscool: ga na welke netwerkkaarten die je hebt die niet werken en vervang die door kaarten die Auto-MDI/MDIX ondersteunen. Lijkt me structureel de beste oplossing (kost wel wat extra euro's maar dan heb je ook nooit meer problemen) :)

(de kaart en 18 mtr UTP die ik van @home heb gekregen gebruik ik al heel lang niet meer waarvoor ze bedoeld zijn ;) )

In principe komt het er in deze situatie op neer dat je de specifikaties van de netwerkkaarten moet weten en of het idd Auto MDI/MDIX is wat de reden is. Heb je zulke kaarten maakt het niet uit welke kabel je gebruikt. Anders zul je moeten nagaan per netwerkaartcombinatie welke kabel je nodig hebt: cross of straight.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2003 14:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 april 2003 @ 14:29:
Zie de post van j_iscool: ga na welke netwerkkaarten die je hebt die niet werken en vervang die door kaarten die Auto-MDI/MDIX ondersteunen. Lijkt me structureel de beste oplossing (kost wel wat extra euro's maar dan heb je ook nooit meer problemen) :)
waar kan je dat checken? (welke instelling)

ter info: m'n laptop is een PCMIA-netwerkkaart tegen een PCI-netwerkkaart in de vaste pc => kan dit er iets mee te maken hebben?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

10 MBit vs 100MBit kan ook 't probleem zijn, maar die kans acht ik erg klein, wie heeft er tegenwoordig nog 10MBit UTP?

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 april 2003 @ 15:00:
[...]

waar kan je dat checken? (welke instelling)

ter info: m'n laptop is een PCMIA-netwerkkaart tegen een PCI-netwerkkaart in de vaste pc => kan dit er iets mee te maken hebben?
Nee nog eenvoudiger: typenummer invoeren bij de website van de fabrikant ;)

Varienaja: dat ook (was er zelfs al vanuit gegaan dat dat al geen probleem meer is tegenwoordig ;) )

Verwijderd

Topicstarter
Varienaja schreef op 04 April 2003 @ 15:03:
10 MBit vs 100MBit kan ook 't probleem zijn, maar die kans acht ik erg klein, wie heeft er tegenwoordig nog 10MBit UTP?
hoe bedoel je? zijn er 10mbit-kabels en 100mbit-kabels?
en ik herinner mij ineens iets:
mijn laptop (dus de computer met dewelke de kabel waarover ik het nu heb wél gaat, dus nu de 'goeie' nic) ging enkele maanden geleden niet om ermee te surfen met een andere kabel die ik toen gekocht had, terwijl ik met die kabel wel kon surfen met m'n vaste pc...
dus die theorie van auto-MDI/MDIX-nic's klopt niet denk ik want ook de nic van m'n laptop heeft al een kabel 'tegengekomen' waarmee het niet gaat...
't is echt zeer vaag...

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 20:21

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Misschien is dit een aardig topic om mijn vreemde ervaring even met jullie te delen. :)

Toen ik naar Drome 9 ging, zou een vriend van mij die ook mee ging de netwerkkabels verzorgen voor ons beiden. Hij had voor allebei een kabel van een meter of 8 ongeveer, met normale RJ-45-connectoren aan beide kanten, gewoon patch, dus geen crosscable. Het waren echter platte kabels, dus niet in elkaar gedraaid of wat dan ook, maar naast elkaar gelegd in de kabel. Dit gaf geen problemen en we hebben op Drome 9 veel plezier gehad en ook full-speed kunnen spelen en leechen.

Vorig jaar zijn we samen naar Netgamez geweest. Ik had diezelfde kabel meegenomen en hij had een hele mand, met ook een nieuwe kabel voor hemzelf, een gewone ronde UTP-kabel. Bij hem werkte alles prima.

Bij mij werkte het dus niet. Ik heb van hem nog 3 andere kabels geprobeerd, ook platte, maar die werkten dus ook niet. Bij mij thuis werkte de platte kabel ook gewoon. Ik heb ter plekke een nieuwe kabel gekocht, een normale ronde, die bleek dus wel gewoon goed te werken. Mij werd daar verteld dat mijn platte kabel een telefoonkabel was (klinkt logisch, die kabels waren gemaakt door de opa van die vriend, die werkte vroeger voor PTT :P ) en dat die kabels nooit werkten in computernetwerken.

Kan iemand verklaren dat een platte 8-aderige kabel met RJ-45-connectoren op Drome 9 en mijn thuisnetwerk met Draytek Vigor 2200E wél werkt, en op Netgamez niet? :?

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ook nog een ander idee: kan het er iets mee te maken hebben dat sommige nic's fullduplex zijn en anderen slechts half?
ik lees hier ook dat er fullduplex-kabels bestaan ook? hoe kun je dat checken en kan dat het probleem zijn (fullduplex-kabel met een halfduplex-nic en omgekeerd gaat niet of zo??) ?

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2003 15:23 ]

• Velthuis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-10-2005
Voor full duplex moet je alle aders aansluiten. Nooit geweten dat er kabels verkocht werden waarvan niet alle aders gebruikt zijn, of het moet zijn dat de gebruikte draad gewoon geen 8 aders heeft...

Hoe dan ook: er is CAT 5 en CAT 5E. Deze laatste is beter, dus daar kan ook een verschil zitten.

[ Voor 21% gewijzigd door Velthuis op 04-04-2003 17:15 ]

Verwijderd

Klopt de wire volgorde (wit-oranje/oranje/wit-groen/blauw/wit-blauw/groen/witbruin/bruin)? Staan er 'storende' apparaten in de buurt (TL-lampen bvb), zo ja STP of FTP aanschaffen....

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Velthuis schreef op 04 April 2003 @ 17:10:
Voor full duplex moet je alle aders aansluiten. Nooit geweten dat er kabels verkocht werden waarvan niet alle aders gebruikt zijn, of het moet zijn dat de gebruikte draad gewoon geen 8 aders heeft...

Hoe dan ook: er is CAT 5 en CAT 5E. Deze laatste is beter, dus daar kan ook een verschil zitten.
Voor Fullduplex Gigabit heb je gelijk.
Voor fullduplex 100mbit kan je ook uit de weg met 4 aders. namelijk 123&6(witoranje/oranje/witgroen/groen)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb intussen de (niet-werkende) kabel gecontroleerd en het is een cat 5e...
dus dat kan al niet het probleem zijn...

Verwijderd

Topicstarter
nieuws jongens:
de kabel die niet op mijn laptop ging, gaat er nu wel op: en de oplossing ervoor was:
ik heb geprutst aan de instellingen van de netwerkkaart: deze stond op 'auto sense' en ik heb hem op '10mbit fullduplex' gezet en met deze instelling gaat 'm dus wel...
op '100mbit fullduplex' en '100mbit' ging 'm niet => vreemd want ik zit achter een router (SMC barricade 7004BR) met ingebouwde 10/100 mbit-switch : dan zou ik toch moeten kunnen kiezen tussen 10 en 100mbit? of ligt het aan de kabel (da's nochtans een cat5e)?
heb ik voldoende aan die 10 mbit? ik surf en mail en download muziek enzo, gamen en zo doe ik niet=> heb ik dan 100mbit nodig of volstaat de 10mbit?

• Velthuis
100 Mbit/s haal je alleen eventueel binnen je eigen netwerkje, of rechtstreeks op het LAN van je werk of een universiteit ofzo; niet via internet (ADSL/Cable).

Verwijderd

Topicstarter
Velthuis schreef op 06 April 2003 @ 19:56:
100 Mbit/s haal je alleen eventueel binnen je eigen netwerkje, of rechtstreeks op het LAN van je werk of een universiteit ofzo; niet via internet (ADSL/Cable).
maar als de instellingen van m'n nic op 10mbit staat, haal ik binnen m'n netwerk ook hoogstens 100mbit of niet?

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 13:30
Cat5 kabels hebben 4 ader paren. Van 1 paar gaat over elke ader het zelfde signaal, alleen is het ene signaal negatief en het andere positief. Dit is om storing van buitenaf tegen te gaan. Daarom zou een platte kabel met aders naast elkaar best kunnen werken, tot het moment dat er iets op gaat storen.

Verwijderd

Topicstarter
T-Blizzard schreef op 07 april 2003 @ 11:30:
Cat5 kabels hebben 4 ader paren. Van 1 paar gaat over elke ader het zelfde signaal, alleen is het ene signaal negatief en het andere positief. Dit is om storing van buitenaf tegen te gaan. Daarom zou een platte kabel met aders naast elkaar best kunnen werken, tot het moment dat er iets op gaat storen.
het is mij dus al gelukt om alle kabels werkende te krijgen door de nic op 10mbit/fullduplex te zetten (zie vorige post)

• Velthuis
Communicatie met de NIC die op 10 Mbit/s staat zal die snelheid als maximum hebben. De computers die op de andere 6 poorten van je 7-poorts switch (ingebouwd in SMC 7004BR) zitten kunnen nog met elkaar op 100 Mbit/s communiceren, mits de communicerende computers beide een 100 Mbit/s NIC hebben.

Of is dit antwoord te simpel?

Elke poort op je router zal dus automatisch op 10, danwel 100 Mbit/s staan. Hij kijkt per poort wat voor NIC eraan hangt en welke snelheid die aankan.

[ Voor 20% gewijzigd door Velthuis op 07-04-2003 11:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Velthuis schreef op 07 April 2003 @ 11:37:
Communicatie met de NIC die op 10 Mbit/s staat zal die snelheid als maximum hebben.
hoe komt het dan dat bij de instellingen van de nic kan gekozen worden tussen 100mbit/s en 10mbit/s (waarbij het niet lukt om te surfen als de kaart op 100mbit/s wordt gezet)?
of is dat gewoone een standaardinstelling van windows?

• PizZa_CalZone
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-03-2025

PizZa_CalZone

WHAAAAA!!

uhmm... stel... je laptop staat op half duplex en je peecee op full, en er is 1 ader kapot in de kabel. Dan werkt je laptop dus wel aangezien de kabel alleen half duplex aankan op het moment dat er 1 ader kapot is (volges mijn). Als je peecee op full duplex staat dan kan het dus over dezelfde kabel opeens niet meer werken... test even alle aders door en kijk of er niet toevallig 1tje kapot is. :) meer kan ik niet verzinnen... :P

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
PizZa_CalZone schreef op 07 april 2003 @ 14:26:
uhmm... stel... je laptop staat op half duplex en je peecee op full, en er is 1 ader kapot in de kabel. Dan werkt je laptop dus wel aangezien de kabel alleen half duplex aankan op het moment dat er 1 ader kapot is (volges mijn). Als je peecee op full duplex staat dan kan het dus over dezelfde kabel opeens niet meer werken... test even alle aders door en kijk of er niet toevallig 1tje kapot is. :) meer kan ik niet verzinnen... :P
Dat is de grootste onzin :P

Als een pc een datapakketje verstuurt over aderpaar 1 dan wil hij wel een ontvangstbevestiging hebben over aderpaar 2.
Pagina: 1