Toon posts:

[dvb] herkenning hardware

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
geachte mensen,

bij hetopstarten laadt hij wel de drivers en geeft geen foutmelding af. Als ik namelijk dmesg intyp dat zie ik onderaan staan:
code:
1
B2C2 Linux version 1.0 Beta 28 loading...

maar als ik hem in de lucht wil brengen dan lukt dat niet dan krijg ik het volgende:
code:
1
2
3
4
5
root@linux:/b2c2/bin# /sbin/ifconfig eth1 192.168.69.66 netmask 255.255.255.0 up
SIOCSIFADDR: No such device
dvb0: unknown interface: No such device
SIOCSIFNETMASK: No such device
dvb0: unknown interface: No such device

nu heb ik ook al voor eth1 dvb0 ingevuld maar dat werkt ook niet.

Het is de skystar 2 DVB kaart van Technisat. Ik gebruik de b2c2 drivers op een 2.4.17 kernel. Deze moeten hiervoor geschikt zijn. Hoe kan ik zien waar deze kaart nu onder staat. onder eth1 of dvb0 of iets anders?

alvast bedankt.!

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Wat staat er in /proc/sys/net allemaal voor leuks?

Verwijderd

Topicstarter
ik zie daar een aantal mappen staan.
code:
1
802/  core/  ethernet/  ipv4/  unix/

de map ethernet en 802 zijn leeg. In welke map moet ik kijken? en welk bestand moet ik gaan bekijken?

Verwijderd

ik neem aan dat die b2c2 drivers van je dvb kaart een netwerkkaartje maken?
kijk dan na het laden van die driver even in je logs.. mogelijk wat hintjes naar waarom het niet werkt

Verwijderd

Topicstarter
dat klopt jah. Die b2c2 drivers moeten een netwerkkaart maken. maar ik heb het al onder dvb0 en onder eth1 geprobeerd nergens ziet hij hem. Ik heb nu ook gekeken onder de /var/log map maar er staat niets in de faillog.

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Wat staat er in bijvoorbeeld ipv4? Daarin moeten geloof ik een dirretje 'conf' staan, waarin weer mapjes met devices zouden moeten zitten. Zit daar een mapje dvb0 in? Is er wellicht een ander mapje aanwezig, buiten 'lo'?
Als dat niet zo is, lijkt het hele device inderdaad niet te bestaan. Omdat je een positieve melding tijdens de boot krijgt, begin ik te vermoeden dat je misschien wel een van de modules voor je dvb geladen hebt, maar de tweede, ook noodzakelijke module, nog niet. Vergelijk het maar met soundcore en snd-emu10k1 of zo. Alletwee noodzakelijk, hoewel het laden van alleen soundcore geen foutmelding oplevert.

buZz_: ik denk niet dat er veel meer in de logs staat dan wat er al in zijn eerste post staat. Dat device wordt nl. niet gevonden, dus is er weinig om log-entries van te maken. Waar we dus eerst achter moeten komen is of het device dvb0 uberhaupt wel bestaat. Wat noppwes wel zou kunnen doen (maar ik ga er vanuit dat hij dat al heeft gedaan) is in de logs kijken of er tijdens de boot iets fout gaat met dat device. Zijn eerste post lijkt er echter op te wijzen dat dat al is gebeurd.

buZz_, neem me niet kwalijk, maar het lijkt er een beetje op dat je er een gewoonte van maakt te replyen door in een of anderhalve zin wat one-liners te gooiten of open deuren in te trappen. Dit is niet zo zeer specifiek commentaar op deze post maar voornamelijk op je hele history. Probeer je ideeen eens wat langer, wat uitgebreider en wat meer onderbouwd neer te zetten. Wellicht dat dat een wat productievere en constructievere situatie oplevert.

Verwijderd

(off topic)
spijt me , jaren irc gewenning

Verwijderd

Topicstarter
hmmm in dat mapje conf staat het volgende :
code:
1
all/  default/  eth0/  lo/

maar als ik dmesg intyp dat zie ik onderaan staan
code:
1
B2C2 Linux version 1.0 Beta 28 loading...

en dat is ook gelijk de laatste regel. Ik zie dus geen foutmelding. Tevens heb ik wel in de logs zitten snuffelen maar niet veel gevonden. Is er misschien een specifiek bestandje/gedeelte wat ik moet bekijken? Ik heb in de error logs gekeken en in messages maar ik niets.

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Ok, device eth0 bestaat dus. Heb je een netwerkkaart buiten die dvb-dinges? Zo ja, dan is dat eth0. Zo nee, dan kijken we verder. Welk bestand laadt je precies als driver? Waar staat dat? In /lib/modules/<kernel-naam>? Wat staan daar verder nog voor files?

Verwijderd

Topicstarter
jupz ik heb nog een netwerkkaart erin hangen en dant is eth0. de bestanden wie als driver geladen worden zijn:skynet.o en ssl_lib.o dat zijn de drivers. Dit is het instalatie script wat automatischi moet gaan lopen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
VERSION=2
DIR=/usr/local/b2c2
OLDDIR=/usr/local/b2c2.old

if [ -d $DIR ]; then
    mv -f $DIR $OLDDIR
    rm -rf $DIR
fi
if [ -e $DIR ]; then
    rm -rf $DIR
fi

cp -af ./b2c2/ /usr/local/
mv -f $DIR $DIR.$VERSION
ln -s $DIR.$VERSION $DIR

chmod u+x $DIR/bin/*
chmod u+x $DIR/tqrecv/tqrecv_bw_2.4

if [ -f /etc/rc.d/init.d/b2c2 ]; then
    rm -f /etc/rc.d/init.d/b2c2
fi

# recreating links for startup script
if [ ! -L /etc/rc.d/init.d/b2c2 ]; then
    ln -s $DIR/bin/b2c2 /etc/rc.d/init.d/b2c2
fi
if [ ! -L /etc/rc.d/rc3.d/S70b2c2 ]; then
    ln -s /etc/rc.d/init.d/b2c2 /etc/rc.d/rc3.d/S70b2c2
fi
if [ ! -L /etc/rc.d/rc5.d/S70b2c2 ]; then
    ln -s /etc/rc.d/init.d/b2c2 /etc/rc.d/rc5.d/S70b2c2
fi

# updating libraries
chmod 755 $DIR.$VERSION/lib
ln -s $DIR.$VERSION/lib/libwx_based-2.2.so.6.2.6 $DIR.$VERSION/lib/libwx_based-2.2.so

if [ -z `grep "$DIR/lib" /etc/ld.so.conf` ]; then
    echo "$DIR/lib" >> /etc/ld.so.conf
fi
/sbin/ldconfig

# squid file

#if [ ! -d /etc/squid ]; then
#    mkdir /etc/squid
#fi
#if [ -f /etc/squid/squid.conf ]; then
#    mv /etc/squid/squid.conf /etc/squid/squid.conf.orig
#fi
#cp -f ./squid/squid.conf /etc/squid/squid.conf

de uitkomst hiervan is deze:
code:
1
2
3
mv: cannot overwrite directory `/usr/local/b2c2.old/b2c2'
mv: cannot overwrite directory `/usr/local/b2c2.12/b2c2'
ln: `/usr/local/b2c2.12/lib/libwx_based-2.2.so': File exists

ik heb hem al een keer geinstaleerd en toen kreeg ik nog meer foutmeldingen. Heb toen mappen aangemaakt waarvan de melding kwam dat zij niet bestonden dus kon er niets in worden weggeschreven. Deze meldingen zijn nu weg.

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Wat zegt lsmod? Weet je zeker dat er niet nog een brokje driver is dat geladen moet worden?

Verwijderd

Topicstarter
helaas lsmod kent hij niet.......

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Aha. Daar zit dus de crux. lsmod kent hij namelijk wel. Je moet het alleen uitvoeren als root. Dat is wel een beetje basis-kennis-achtig hoor. We gaan er wel vanuit dat je het verschil weet tussen root en gewone gebruikers. root is de super-user, de god-user. lsmod is een commando dat (waarschijnlijk) in /sbin staat. Een gewone user kan daar dus niet bij. Probeer maar eens :)

Verwijderd

Topicstarter
hmmmm ik ben ingelogd als root..... misschien heb ik het niet geinstaleerd?
Pagina: 1