n00b at Raid0 , faq gelezen ;)

Pagina: 1
Acties:
  • 22 views sinds 30-01-2008

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:14
Hoi

Ik heb een mobo dat een Highpoint ATA133 rad controller heeft.
Nu heb ik al veel informatie gelezen over verschillende RAID configs
en dus heb ik besloten om voor een RAID 0 te gaan expermenteren met 2x 6GB Western Digital Schijven ATA66 5400rpm die ik nog heb liggen

nu las ik over makkeljk data verlies als 1 van je schijven het begeeft.
maar wat valt nu ander "begeven" ?

bv. Als ik me pc opstart en 1 hdd start wel op en 1 niet...valt dit dan ook onder begeven? behoud ik zo me data nog? Of moet ik dan simpelweg gewoon opnieuw booten?

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-03 21:56

Mon

Begeven = 1 hd kapt er gewoon mee, meestal van te voren aangekondigd door veel harde rare geluiden. en als je goed gelezen had weet je dat je inderdaad AL je data kwijt bent :) is dat je dat te link: raid 1

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Als een van de schijven:

1) Het helemaal niet meer doet
2) Data verliest of veranderd door bijvoorbeeld een mechanische fout
3) Iets anders wat de DATA op de schijf veranderd op een negatieve manier

MechWarrior || Monsters Game

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

_Mon_ schreef op 04 april 2003 @ 03:03:
Begeven = 1 hd kapt er gewoon mee, meestal van te voren aangekondigd door veel harde rare geluiden. en als je goed gelezen had weet je dat je inderdaad AL je data kwijt bent :) is dat je dat te link: raid 1
link? Hoe vaak gaat er nou een harde schijf kapot? Bovendien is RAID 1 mirroring, toch? Kan je net zo goed geen RAID gebruiken, heb je nog meer ruimte ook.

MechWarrior || Monsters Game

• Necrobic
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als een hdd niet oploopt krijg je wel een foutmelding en dan kun je het nog een keer proberen. Zou zelf gelijk ander schijfje halen. Maar het id klopt wel ja.

In een raid 0 is het zo dat als er 1 schijf kapot gaat om welke reden dan ook. Dan is meteen je stripeset naar de ******. Raid 5 en andere redundant oplossingen niet.
Ze heten immers niet voor niets redundant

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

Verwijderd

Kapotte harddisk:
- Surface errors (putjes, magnetisch verlies, informatielaag loslating etc)
- Head misalignment
- Oververhitting
- Doorbranden
- Voedingsprobleem
- Schokken tijdens gebruik
- RFI/instraling
- Lagerfouten (onbalans, uitdroging etc)
- Kapotte Cachechips (statische ontlading, temps etc)
- Overbelasting/Eind van levensduur...
- Servofailure

http://www.driveservice.com/bestwrst.htm

Worstcase scenario:
een user die 12V en 5V op de molex omwisseld in een 70'C kasttemp en regelmatig klappen op zijn open ongeaarde kast geeft die naast een hoogspanningstrafo staat - er dan erachter komt dat het niet werkt- de drive openmaakt en schoonmaakt met een schuurspons - bij het aanrechtlicht wil kijken om vervolgens de HDD in de afwasteil laat vallen en haastig een topic op tweakers opent met helphelphelp... Users zijn de grootste failures van PC's...
link? Hoe vaak gaat er nou een harde schijf kapot? Bovendien is RAID 1 mirroring, toch? Kan je net zo goed geen RAID gebruiken, heb je nog meer ruimte ook.
Hoe vaak? Gemiddeld bij iedereen 1x of meer....
reviews: Hardware en software RAID 5 performance in Windows XP?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2003 03:30 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit is eigenlijk wel erg simpel om zelf te bedenken..

In deze context heeft een harddisk het begeven wanneer je de data op geen enkele manier kan benaderen. En als je de RAID FAQ had gelezen, dan had je geweten dat bij RAID0 de data zonder enige vorm van reduncancy wordt gesplitst tussen meerdere schijven. Als minstens een van de schijven het begeeft, dan is de data incompleet en dan mag je toch wel logisch beredeneren dat je niks meer hebt aan de resterende hoopje enen en nullen.

/basic

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 04-04-2003 08:44 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.