Demoniac schreef op 04 April 2003 @ 09:03:
Als je de FSB verhoogd hebt, is het misschien een idee om je AGP-snelheid vast te zetten op 66 MHz. Dan zit de PCI-snelheid (en dus ook de snelheid van je IDE-controller) ook vast, op 33 MHz.
Als je niet je FSB verhoogd hebt is er toch iets mis met je kabels..

Het KUNNEN de kabels zijn, maar ook dit stuk waardat ik al 10 minuten op zit te typen
Zoek eens uit welk merk kabels het zijn, mischien dat het gewoon een _minder_ goed merk is of net een fabrieksfout in een oplage.
Heb je ook al andere ROUNDED kabels getest, zoniet: doe dat even, dan kan je makkelijker een conclusie trekken waar dat de fout ergens zit.
Ik ga er eventjes vanuit dat je alleen 1 HDD en 1 CDR(W) hebt.
Met 1 kabel, zo aansluiten:
code:
1
2
| mobo HDD CDR(W)
bl. con. ======= mid. con. ==== last con. |
Met 2 kabels, zo aansluiten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| primary ide:
mobo HDD
bl. con. ===mid. con. ==== last con.
secondary ide:
mobo CDR(W)
bl. con. ===mid. con.==== last con. |
Bij het laatste schematje heb je het optimale ata gebruik. De meeste fouten worden veroorzaakt doordat er gebruik wordt gemaakt van de middelste connector en niet van de laatste(deze ligt dan gewoon los in de kast zonder hdd/cdrom er aan). Het probleem wat dan ontstaat is dat de electroden niet weg kunnen uit dat stuk kabel*, dit geeft onstabiliteid van je computer. Dus zorg dat ALTIJD de uiterste 2 connectoren in gebruik zijn.
* Waarom blijven de electroden hangen in een kabel
Nou het is best wel simpel waarom, er wordt vanaf het mobo een sig verstuurd naar de hardeschijf, dit sig zal ook doorgaan naar het niet gebruikte stuk van de kabel. Hier kan dit sig niet vedder dus wordt geblockt/komt terug naar je hdd toe.
Voordat dit sig weet bij de hdd is, wordt er vanaf je hdd gereageerd op het eerste sig, dus er gaat een sig naar het mobo, maar ook naar het beruchte(

) stuk kabel, waardat zit al een eerder verzonden zig bevond.
Het mobo reageerd hierop weer, daarop de hdd, etc.etc.etc.etc
Dit zal er tot leiden dat dat stuk kabel lekker vol is met dooden sig's en dus zal dit onstabiliteid veroorzaken.
geloof je dit niet? vraag je dan maar eens af waarom dat SCSI altijd een END TERMINATOR nodig heeft als je niets op het einde van de kabel hebt hangen.GuardianAngel schreef op 04 April 2003 @ 08:16:
Is de PC overclocked?
Ook alleen 1 HD (met het OS) op IDE1 en alleen de brander op IDE2 geprobeerd?
Jumpersettings goed?
Kabels met het blauwe deel op het MB geprikt?
Brandersoftware opnieuw geïnstalleerd?
Re-install van je OS gedaan?
Voorlopig heb je weer wat te proberen.

Verwijderd schreef op 04 april 2003 @ 01:26:
[knip]
Als ik mijn pc
formateer en installeer moet ik er noramle ide kabels in doen. Anders werkt mn brander niet. Als ik er na installatie van xp weer rounded in doe dan werkt het ff maar niet lang en dan moet ik
weer formatten ik zit vast aan die *** grote ide kabels weet iemand iets?
[knip]
Lezen is moeilijk hé