Toon posts:

[Linux] VIA ProSavageDDR KM266 Chipset

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Iemand ervaring met de Via KM266 chipset onder Red hat linux?

Ik wil namelijk mijn oude pentium 1 internet/fileserver vervangen door een Duron systeem op een MSI KM2M Combo-L MS-6738 mobo (Onboard lan, audio en vga dankzij genoemde via chipset).

Ik heb echter gehoord dat met die allin bordjes zich weleens flinke problemen kunnen voordoen. Dus als iemand enige ervaring heeft met een soortgelijke opzet hoor ik dat graag :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik heb met searchen deze topic (in NOS) kunnen vinden:
Linux instabiel op nieuw moederbord
Maar hij is halverwege opgehouden zonder duidelijke uitkomst

Ervaring die ik heb is met een oudere MVP4 plank (lukte totdat ik de mobo zelf molde). De vuistregel is om alle devices op te zoeken op zo'n plank en de exacte namen van de chips/codecs vinden (wil vooral voor sound lastig zijn) en dan nagaan of ze door Linux ondersteund worden. Dat verschilt dus per geval.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had die thread ookal gezien, maar daaruit blijkt niet of het werkt of niet. Maar na wat intensief zoeken heb ik toch meer problemen gezien dan me lief is.

Ik ga toch maar voor losse componenten.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ken de KM266 moederborden en vindt ze wel ok, maar niet echt getest met Linux maar wel met Windows XP. Ik vond ze wel heel langzaam en vooral die video on-board was echt geen succes. Ik zou liever dan kiezen voor SIS. Maar dat is mijn mening. Ik heb zelf een aantal SIS moederbord en geen problemen mee. Ik heb met VIA meer problemen gehad. SIS heeft namelijk met bv Windows 98 dat die meteen de dual IDE channel ziet en Via en Intel hebben die euvel niet zodoende dat vaak je IDE kanalen voor de helft worden gebruikt of je cdromspeler niet wordt gezien.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• dion_b
  • Laatst online: 11:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

itsalex schreef op 05 april 2003 @ 01:33:
Ik ken de KM266 moederborden en vindt ze wel ok, maar niet echt getest met Linux maar wel met Windows XP. Ik vond ze wel heel langzaam en vooral die video on-board was echt geen succes.
Wat voor applicatie :? Hebben we het hier over games (helaas zelden van toepassing op een Linux bak) of 2D beeldkwaliteit :?
Ik zou liever dan kiezen voor SIS. Maar dat is mijn mening. Ik heb zelf een aantal SIS moederbord en geen problemen mee. Ik heb met VIA meer problemen gehad. SIS heeft namelijk met bv Windows 98 dat die meteen de dual IDE channel ziet en Via en Intel hebben die euvel niet zodoende dat vaak je IDE kanalen voor de helft worden gebruikt of je cdromspeler niet wordt gezien.
Vertaling: jouw SiS werkt prima met in Win98 meegeleverder keuze drivers, terwijl je bij een Via eerst IDE drivers moet installeren.

Als dat niet lukt lijkt het me eerder een user probleem dan een minpunt van het chipset :z

Oslik blyat! Oslik!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:07
Asjeblieft hey, geen onboard video in een server, alleen doen als het embedded RAM is, geen shared memory.
Heb nu een Celly300 @ 450 op een SiS620 bord draaien als noodservertje hier. Er is gewoon niet mee te werken: met onboard video ingeschakeld is de geheugendoorvoer van mn 486DX4-150 hoger (en dat met Fastpage vs 100MHz SDRAM) en met onboard video uitgeschakeld is een P200MMX op een i430TX'je zelfs sneller.

Als je dan toch el cheapo wilt met alles onboard: neem een ECS K7S5A en stop er een simpel PCI of AGP videokaartje in.

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoef niet zo heel nodig elcheapo spul te hebben maar aangezien me huidige pentium 1 server de monitor bijna nooit aan heeft vindt ik het zonde om een vga kaart te kopen.

Maar ik heb het allin gebeuren al laten vallen en besloten om een GigaByte 7DXE mobo met AMD761 chipset te nemen. Hier prop ik dan een bodemprijs TNT 2 kaartje (25 euro) op :)

• smvs
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 April 2003 @ 18:46:
Ik hoef niet zo heel nodig elcheapo spul te hebben maar aangezien me huidige pentium 1 server de monitor bijna nooit aan heeft vindt ik het zonde om een vga kaart te kopen.

Maar ik heb het allin gebeuren al laten vallen en besloten om een GigaByte 7DXE mobo met AMD761 chipset te nemen. Hier prop ik dan een bodemprijs TNT 2 kaartje (25 euro) op :)
zou ik niet doen. de 7dxe is een hybride bordje met een 761 northbridge en een 686b (ja je hoort het goed) southbridge. ik vind zowel de north als de southbridge nou niet bepaald om over naar huis te schrijven. en ja, ik heb ervaring met dat bord.

motieven:
-de 686b is een zwaar verouderde chip met veel problemen en is ontzettend traag in vergelijking met de via southbridges die bij hun ddr chipsets horen (de 686b werd normaal gesproken met een kt133a gebruikt)

-de amd 761 is ook tamelijk bejaard.

dat neemt niet weg dat het gigabyte bord zelf best wel ok is, qua stabiliteit enzo, ze hebben er met die chipsets nog het beste van weten te maken zal ik maar zeggen.

ik zou voor een asrock k7s8x gaan met een sis 746fx chip (draait ik nu zelf), of zoals hiervoor al gezegd een ecs k7s5a of een 6a. (draai ik ook zelf in een andere pc)

[ Voor 10% gewijzigd door smvs op 05-04-2003 20:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ecs k7s5a besteld, bedankt allemaal.
Pagina: 1