Thuis-netwerk aanpassen [plan]

Pagina: 1
Acties:

• Puntslash
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hoi, ik zit te wachten op mijn Fast ADSL verbinding bij xs4all, op dit moment zit ik via chello op internet.

Nu wil ik iets gaan aanpassen in mijn thuisnetwerkje en de vraag is dan welke manier is het beste?

De huidige opstelling ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://zooi.xxplosive.org/lan_huidig.gif

Voor de nieuwe opstelling had ik dit in gedachte:

Afbeeldingslocatie: http://zooi.xxplosive.org/lan_nieuw.gif

Het voordeel voor mij is dat ik in de nieuwe opstelling m'n werbservertje/ftp-servertje achter de firewall heb zodat bij "onderhoud" aan de webserver de verbinding niet down gaat (hoeft me pa ook niet te zeiken ;))

Als de ftp/webserver achter de firewall draait, is de ftp-server dan wel goed te bereiken (als de client ook achter een firewall/router zit)?

Hoe zit het met het bereiken van mijn server als ik bijvoorbeeld een domeinnaam aan mijn xs4all-public ipadres hang?

Kort om, jullie mening over deze 2 opstellingen, wat zou je zelf doen?

• FirmPete
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
1: ftp en web is geen probleem. (natuurlijk de poorten mappen)
2: domeinnaam/xs4all is ook al geen probleem.
3: Je W2K bak heeft wel héél weinig te doen op zo'n manier... DNS en dhcp kan een van die linux dozen ook wel doen :)

Firmpete on Aerie Peak

• Puntslash
  • Niet online
Ja klopt, ik heb er bij vergeten te vertellen dat ik daar ook Exchange/ISA server op draai.. just 4 fun ;)

[edit]
2: domeinnaam/xs4all is ook al geen probleem.
En als ik die intern opvraag.. (website bijvoorbeeld) moet ik dan zorgen dat die verwijzingen gewoon in mijn lokale dns-server staan?

[ Voor 52% gewijzigd door Puntslash op 04-04-2003 00:09 . Reden: typo ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:53
xxplosiefje schreef op 04 April 2003 @ 00:07:
Ja klopt, ik heb er bij vergeten te vertellen dat ik daar ook Exchange/ISA server op draai.. just 4 fun ;)

[edit]

[...]

En als ik die intern opvraag.. (website bijvoorbeeld) moet ik dan zorgen dat die verwijzingen gewoon in mijn lokale dns-server staan?
Yeps, gewoon even je lokale domeinen aanmaken in de DNS zodat ze naar je interne IP resolven ipv je WAN ip.

• Puntslash
  • Niet online
Ok, prima.. ik denk dat ik dat ga doen..

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
xxplosiefje schreef op 04 april 2003 @ 00:07:
Hmmzzz. Exchange en ISA voor een netwerkje van drie pc's... thuis... geld teveel zeker ;)

• Puntslash
  • Niet online
hehe.. nee in het kader van educatie :)

• Togt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08-2021
Bij XS4ALL kun je ook <jouwnaam>.xs4all.nl rechtstreeks naar je eigen IP adres laten routeren. Wel zo netjes toch ;)

Poortje 21 en 80 openzetten . .

• Puntslash
  • Niet online
Klopt, ik heb het modem inmiddels binnen, speedtouch 510, na even klooien heb ik 'm werkend gekregen en nu draait het volgens de "nieuwe opstelling". Werkt perfect.

• Puntslash
  • Niet online
De plaatjes werken nu even niet, aangezien de dns records nog verwijzen naar het oude ip, sorry for that ;)

Ik heb nu de volgende opstelling:

code:
1
[modem]----->[linux-firewall]----->[webserver]

Ik heb op mijn modem de defserver ingesteld op 10.0.0.150, het ipadres van de linux firewall. Daar draait een iptables firewall op, die onder andere poorten forward. Poort 80 word geforward naar de webserver, 192.168.0.100. Vanaf internet issie alleen niet te bereiken. Ik zie via iptraf op mijn firewall wel dat ie de connectie wil maken, verder gebeurd er niets.

Nu las ik iets over SIP-spoofing, het zegt mij niets, ik weet ook niet hoe ik het moet gebruiken maar ligt daar de oplossing?
Pagina: 1