Toon posts:

Linux Mailserver voor meerdere domeinnamen

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
We willen een mailserver in gaan richten voor ons bedrijf. Alles wordt colocated gedaan bij een ISP maar waar moet ik aan denken om meerdere domeinnamen (soortement van hosting) die niet van mij zijn ook te kunnen bedienen van mail ?

We hebben een eigen webserver draaien (RedHat) en nog geen eigen DNS-en. Ik vraag me nu af of ik genoodzaakt ben 2x een eigen DNS op te hangen.

Hoe moet ik schematisch (mogen jullie in woorden uitleggen) qua lijnen zien wat we moeten gaan doen om de mail van een "gehoste website" binnen te krijgen ?? Het verhaal hoe de klant hem weer binnen haalt lijkt me vrij duidelijk tenzij iemand zegt van...... "He let ff op dat is niet simpel" Ik had zelf voor mailserver SendMail in gedachten. Qmail leek mij niet zo al te best en Exim zou nog wel een goede mogelijkheid zijn. Ik heb op http://www.linux-nl.cx al gekeken naar wat info maar is dit alleen voor thuis gebruik ??

Stel ik zal eigen DNS-en moeten configureren dan zou het er dus zo uit moeten gaan zien qua servers, routers, firewalls en ander materiaal wat we nodig hebben:

---------------------------------------
+ firewall +
+ router +
+ DNS_1 +
+ DNS_2 +
+ webserver +
+ mailserver +

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Alles wordt colocated gedaan en je wilt zelf ook dingen gaan doen :?

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 21:02

killercow

eth0

Als je een goede colocation provider hebt dan heb je alleen je web en je email server nodig.

Ik lever aan mijn klanten in ieder geval standaart firewall + router en 2 DNS servers,
De webserver en email server hangen hier da achter en zijn de enige twee die in jouw geval door jouw beheerd/aageschaft/gehuurd/betaald dienen te worden, de rest wordt dan beheerd door je colo provider. tenminste zo zie je het vaak.

Wat je moet doen is per domein een dns record aanmaken voor de websites.
Je moet per domein een Mx record opzetten welke naar je mail server verwijst.
Je kan eventueel een secundaire MX record in de dns zetten zodat je een backup mail server hebt, wordt bij ons er gewoon bijgeleverd, maar weet niet of dat overal zo is.
Je moet ieder domein aanmaken in je mail server,
Je moet per user een acount aanmaken tenzij de eigenaar van het domein het in een keer leeg trekt en op kantoor met een eigen mail server pas opsplitst.
En je moet uiteraard wat mensen hebben die naar je relay problemen gaan kijken zodat je wel kunt sturen, en niet kunt relayen naar jouw server.

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

Ik kan me niet onttrekken aan de indruk dat het hier toch wat aan vooronderzoek ontbeert. Dit zijn vragen die je het beste even met je provider kunt afstemmen. Bovendien is dit een vraag om jou even op weg te helpen met onderwerpen die op zich wel complex kunnen zijn maar die met enig zoek en leeswerk ook voor een groot deel tot een goed einde zijn te brengen. Maar ik zie niet dat je zelf al hebt gezocht e.d. Daarom sluit ik deze draad.
Lees NOS policy - updated 01/04/03 eens door.

Dit topic is gesloten.