[LFE] Komt daar alleen <150hz geluid uit?

Pagina: 1
Acties:

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 13:32
Ik zit hier een beetje te experimenteren met een zelfbouw subje die ik met een 40W versterkertje op m'n SB live! 5.1 heb aangesloten.
Als ik een DVD'tje opzet hoor ik niet alleen lage tonen, maar eigenlijk alle kanalen uit die sub komen. Ik kan eigenlijk gewoon de film volgen omdat de stemmen ook duidelijk te horen zijn.
Hoort dit? Is het LFE een samenraapsel van alle kanalen? Of heb ik iets fout gedaan in de setup.

In de sub zit geen filter, theoretisch zouden namelijk alleen de lage tonen uit het LFE kanaal moeten komen of de hoge tonen op z'n minst afgekapt moeten worden in de soundchip.

De dvd is 5.1 (armageddon) ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Mad_Demon op 03-04-2003 23:10 ]

Verwijderd

Officieel is LFE gewoon een apart geluidskanaal met inderdaad alleen echt lage tonen. Door dolby ontwikkeld geloof ik.

Wat jij hebt zal dus geen echte LFE out zijn, maar eerder een slecht gefilterde sub-out. Als het echt tegen zit is het een ongefilterde pre-out.

In beide gevallen zul je toch echt je sub moeten filteren.

Wanneer komen trouwens de pics? ;)

• Mad_Demon
Het subje stelt nog niet zo veel voor hoor ;)

Een simpele 17cm woofer in een 15,6 liter kast.
In eerste instantie had ik 2 van die woofers in die kast gepropt, maar na wat extensieve research kwam ik vandaag op het brilliante idee om er eentje uit te halen en een degelijke basreflex poort te maken :P

De woofertjes komen oorspronkelijk uit 2 Hifi boxen. Ik ben van plan 2 subkasten te maken, alleen ik ben nog niet helemaal zeker over de baspoort aangezien ik de oorspronkelijke poort heb weggegooid |:(
Ik wil ze een beetje als de Visaton W-20.39 maken :)

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/maddemon/subje1.jpg
Het subje op z'n kant (alhoewel ik nu niet meer zeker ben wat de bovenkant zou moeten zijn...)
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/maddemon/subje2.jpg
Hier zie je de bassreflexpoorten. De rechter heb ik met een cd-jewel box dichtgemaakt en de linker heb ik met het klepje van datzelfde cd doosje getuned.
Alles uiteraard met plakband provisorisch vastgemaakt :+

Maar goed, om kort te gaan. Ik zit dus met crappy hardware?
Wel raar, je zou toch verwachten dat er een beetje degelijk geluid uit dat kaartje zou moeten komen... 5.1 decoding :{

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Ik kan eigenlijk gewoon de film volgen omdat de stemmen ook duidelijk te horen zijn.
Hoort dit? Is het LFE een samenraapsel van alle kanalen? Of heb ik iets fout gedaan in de setup.
Als je stemmen hoort op de sub uitgang van je sblive5.1, kan je bijv. krijgen wanneer je oude SBlive5.1 drivers gebruikt. Bij deze drivers zit namelijk geen crossover bij Bass Redirection en worden dus alle kanalen volledig geredirect.
Bij de nieuwe drivers kan je een crossover instellen bij Bass Redirection.

Maar Bass Redirection van Creative SUX!!!
Ik heb dit eerder uitgebreid getest met verschillende drivers van Creative.
De Bass output is veels te laag (met LFE volume op max), met misschien een frequentie gat ergens in. Verder verlaagt het waarschijnlijk LFE ook nog eens wanneer er bass in de andere kanalen zit.
Bij de oude drivers geven dus een beter LFE signaal dan de nieuwe, maar niet steeds niet zoals het zou moeten.
Hier wat meer info in mijn post hier: http://uk.europe.creative...ums/thread.asp?thre=29010

Had toen nog een Midiland S4 7100 die geen Internal Bass Management heeft, zoals bij jouw dus. (Als je sub apart zit.) Heb nu een MW550, met uiteraard wel Internal Bass Management :)

• Mad_Demon
Hmmm, dan zou ik dus naar een ander kaartje moeten gaan kijken. Want hier heb ik niks aan.

De Audigy 2, heeft die wel goede LFE "ondersteuning"? Of zou een Terratec kaart een betere investering zijn?

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Audigy2, ik verwacht dat deze hetzelfde probleem heeft, maar dat is een gok. Ik had het dacht ik eens getest met Audigy2 drivers op de SBLive5.1.

Als je front/rear/center bedoelt zijn voor een volledige freq met bass, dus Large Speaker Mode, dan heb je geen Bass Redirection nodig, en heb je het probleem dus ook niet.

Werk je in Small Speaker Mode, dus met Bass Redirection aan, dan zou je nog apart op de versterker je bass volume kunnen verhogen.
Ik weet alleen niet precies meer wanneer het LFE door Bass Redirection zo sterk verlaagd wordt, iig was het duidelijk te merken in DolbyDigitalCanyon.vob (wat ik vaak gebruik om te testen). Je hebt daar 2 LFE boooms. De de drivers die ik heb getest, worden die LFE boooms sterk verlaagt met Bass Redirection aan.

Verder zou ik ook geen 5.1/AC3 decoding gebruiken op de SBLive5.1. Omdat je daarbij zover ik weet geen volledige dynamic compression krijgt. Maar dat is weer een ander verhaal.
Pagina: 1