Koeling van Yamaha CD-recorder aanpassen??

Pagina: 1
Acties:

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-12-2025

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Hey all,

ik ben bezig om mijn server muisstil te krijgen met eenvoudige middelen (geen exotische geluidsnoppenfolie of weet ik wat ;)). Gaat tot nu toe meer dan voortreffelijk, is een PPro machine waarvan ik de voeding vervangen heb door een indrukwekkend stille NEXUS NX 3000 voeding (gewoon van de Mycom en echt superstil) en de PPro proc-cooler door een Papst 612 FL die je ook niet hoort al zou je het willen (16db(A)). HDD's is verder het probleem niet, waar ik nu alleen nog mee zit is dat er in mijn SCSI Yamaha CD-recorder ook een klein fannetje zit.
Nu heb ik dat ding al eens vervangen door een exemplaar uit een gare recorder omdat degene die er eerst in zat aanliep. Maar deze maakt eigenlijk ook best een takkeherrie en daar wil ik nu wel eens van af.

Daarom bij deze mijn vraag...hoe kan ik van het geluid van die koeler afkomen?? Zijn er andere types beschikbaar? Kan ik hem gewoon disablen?? Zonder dat ik daarmee CD's of de recorder verziek?? Of zijn er andere heel erg handig tips en trucs die ik gewoon simpelweg over het hoofd zie??

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:40

momania

iPhone 30! Bam!

Het fannetje zal er niet voor niets opzitten, dus weglaten zou ik niet doen.
Misschien heeft papst een fannetje in dat formaat, anders moet je er een zoeken met veel cfm en dan een weerstandje ertussen misschien om 'm wat langzamer te laten draaien.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:47
Is die Yamaha zo oud dan ofzo? Ik kan me herinneren dat die oude Philips 3610 branders zo'n fannetje hadden, maar volgens mij hebben moderne branders zo'n ding helemaal niet nodig.

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Is een 8424S modelletje. En die fan is echt maar een heeeeel klein dingetje. Weet niet of Papst of zo die dingen ook maakt in dat formaat. Zal eens sjekken. Waar kan ik anders eventueel nog kijken voor dit soort klein formaat koelertjes??

[ Voor 4% gewijzigd door Dexter op 03-04-2003 22:58 ]

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:40

momania

iPhone 30! Bam!

Dexter schreef op 03 April 2003 @ 22:58:
Is een 8424S modelletje. En die fan is echt maar een heeeeel klein dingetje. Weet niet of Papst of zo die dingen ook maakt in dat formaat. Zal eens sjekken. Waar kan ik anders eventueel nog kijken voor dit soort klein formaat koelertjes??
Hoe groot is die fan eigenlijk? Maten?

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:48
Vraag me toch af, mijn redelijk oude brander (8*4*32 oid) heeft geen koelertje, en die werkt naar 2,5 jaar goed gebruik nogsteeds, nieuwe branders hebben het ook niet nodig.

Wat zou er kunnen gebeuren?

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:08

LopeZ

Too much is never enough

Die fan zit er alleen maar voor als je 5uur achter elkaar brand oid. Als jij een uurtje wat cd's fikt dan zal je brander er niet mee stoppen :)

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-02 20:51

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

hehe ik weet ut ik heb ook zo'n oude yamaha gehad en dan de scsi versie. Bij mij werd de brander na een volledige brand sessie 20 minuten (4x) behoorlijk warm. Die ene keer dat de fan verrot was ging mijn brander flippen en was de case behoorlijk warm, hij heeftut na vervanging van die fan nog wel even gedaan maar niet lang.... dus de fan eruit halen lijkt mij geen optie!

Je zou hem er misschien wel uit kunnen halen maar dan zou je op 2x moeten gaan branden ofso.... hehe.... not an option denk ik..... ik zou het anders ook niet weten een brander kopen zonder fan?

edit:

that reminds me....

Toen ik mijn Yamaha brandertje open haalde kwam ik erachter dat bijna alle koelprut die op een aantal chips zat bijna versteend :-S was. Misschien als je deze vervangt door nieuwe koelprut en de fan eruit haalt en de brander weer in elkaar zet en zorgt voor goede koeling in je server zodat de case van je brander genoeg gekoeld word, misschien dat dat voldoet .. maar zeker weten doe ik het niet ... wat ik wel zeker weet is dat die fan er niet voor niets in zit!!

[ Voor 32% gewijzigd door WeaZuL op 03-04-2003 23:39 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Ik ga die oude er eens bij pakken...eens kijken of ik daar dat dingetje er nog uit kan slopen en de maten even op kan nemen. Ding wordt overigens inderdaad best redelijk warm ja. CD's komen er vaak best warm uit.

Edit: wordt morgen voordat ik daar naar kijk...nu te moe voor en die oude ligt ergens ver weg veilig opgeborgen...maar ik houd jullie op de hoogte en bedankt voor het meedenken so far!!

[ Voor 32% gewijzigd door Dexter op 03-04-2003 23:44 ]

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Werkt ie op 12V? Zoja, gewoon lekker op 7V laten draaien.

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Hoe kan ik dat zien?? Is gewoon een heel klein koelertje dat met zo'n heeeel klein stekkertje vastzit op het apparaat. Ik ga nu ffies ontbijten en daarna ga ik dat ding tevoorschijn halen en even paar piccies posten.

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 22:34
eX0duS schreef op 03 April 2003 @ 22:32:
maar volgens mij hebben moderne branders zo'n ding helemaal niet nodig.
Hmm... Mijn Pioneer DVD-R A103 heeft ook een fannetje... Overigens komt deze nog niet boven het andere geluid uit...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:05

Meneer aard

Porsche rulez!

Banzi schreef op 04 april 2003 @ 09:31:
[...]

Hmm... Mijn Pioneer DVD-R A103 heeft ook een fannetje... Overigens komt deze nog niet boven het andere geluid uit...
mijn plexwriter (16x10x40A) heeft een 5x5 cm fan erin zitten en die hoor je helemaal niet alsik de pc opstart of dat ie in slaapstand gaat.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
ik heb even gesjekked. Tis een 25x25x10mm fan met zo'n heeeeeeel klein pieleconnectortje. Ding draait op 5 volt.
Zou display van die dingen verkopen?? Papst heeft wel 25x25 fan maar weet niet hoe dik die is..

Ah...ik zie het al Papst 255N: 25x25x8 mm Die zou ik dan moeten hebben. Maakt 15db(A) geluid...niks dus..hmmz...maar die kan ik natuurlijk weer nergens zo in NL krijgen.

[ Voor 33% gewijzigd door Dexter op 04-04-2003 10:34 ]

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Hij draait standaard op 5V zeg je, ben je daar zeker van?

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Misschien heb je wel geen fan nodig ;) ik had een oude philips brander, 2x , daar zat een plaats om een fan in te zetten maar die heeft er nooit in gezeten. Die brander is trouwens wel kapot gegaan maar denk niet dat het aan de fan ligt. Ik heb nu een 8x4x32 brander van LG, daar zit geen fannetje in. Ik denk dat Lopez wel gelijk heeft

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Jupiler: staat op de fan, dus dan neem ik dat voor het gemak maar even voor waar aan.

Ben net bij display geweest hier in Ein'tovuh en daar hadden ze alleen een Sunon die 26db(A) aan herrie (en ik heb hem gehoord) produceerde. Dus dat is ook niet echt een optie want die er nu in zit maakt net zoveel lawaai.

Maar ja...zo'n papst is ook niet echt een optie. voor dat geld heb ik al bijna de helft van een nieuwe recorder denk ik. Iemand nog geïnteresseerd in een Plextor Ultraplex40 en een Yamaha 8424 SCSI recorder op een adaptec 2910 SCSI kaartje?? ;) ;)

• SimplyMe
  • Laatst online: 16-09-2025

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

als je toch echt zeker wil zijn weet ik wel een work around

je hebt van die converter van 80mm fan naar 60mm fan aansluiting

misschien een idee om er zelf een te maken van een oude trechter maar dan van bv 40/60mm fan naar de grote van je fan in je brander.
dan heb je toch airflow maar geen herrie

• GiLMORE80
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01 22:20
Yep, I am interested!!! :7
Naast het geluid wat de brander produceert, werkt ie verder ok?

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Ding werkt perfect. Ziet er allemaal ook nog tip toppie uit en zo. Maar zal vast wel niet gewaardeerd worden als we dat hier allemaal gaan zitten bespreken (ik hoor ergens in de verte al iemand roepen "daar hebben we V&A voor!!" ;))

Maar even zonder gekheid...ik zit er inderdaad over te denken om de boel de deur uit te doen. DVD-brander lijkt me ook wel relaxt, maar even kijken of daar het geld voor beschikbaar is...

• GiLMORE80
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01 22:20
<Off topic>
Dexter: if interested, check my profile
</Off topic>

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-02 16:35

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Sorry voor de kick..

Ik was gisteren bezig met mijn-pc-stil-te-maken. Ik heb de fingerguard van de voeding van m'n HQ08 verwijderd, m'n zoemende harde schijf niet meer strak in de pc vastgeschroefd.. maar nog steeds herrie.

Ik luisteren waar 't vandaankwam.. bleek dat de fan van m'n Yamaha 4416S dus een berg herrie zat te maken.. Ik trek 't stekkertje eraf.. whoa wat een stilte!

Ik heb geprobeerd om de brander open te maken, en ik krijg de 4 gewone schroefjes wel los, maar er zitten nog 2 mini kruiskop-schroefjes op die ik dus niet los krijg (veels te pieterpeuterig) :(

Kan het kwaad als ik wat siliconenspray in de fan spuit, of kan ik de fan beter vervangen door een stiller exemplaar? De brander doet 't nog uitstekend.

Bij vervanging, weet iemand of die fans in Twente ergens te krijgen zijn? Display? Conrad?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Twynn
  • Laatst online: 29-01 07:49
Wat je ook gewoon heel simpel kunt doen is even een of meerdere diodes in serie met de fan aansluiten. Dan zakt de spanning waarop die fan werkt ook met 0.7V per aangesloten diode.
Op die manier kun je de fan wel een stuk stiller krijgen denk ik :)
Pagina: 1