Toon posts:

TV Out op Radeon zorgt voor matte kleuren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Radeon 9600 TX (die beruchte 9500 PRO variant) gekocht en gebruik voor TV OUT de kabel die ik ook bij de GForce kaart gebruikte (S-Video naar SCART-AV1). De kaart in PAL gezet (PAL B/G wordt door m'n tv ondersteund). Het probleem is dat ik op de tv erg doffe/matte kleuren krijg en een soort 'wegtrekkend' wit (het lijkt een beetje op wat je ziet als een kanaal niet fine-tuned is). Ik heb de kabel en tv dus probleemloos gebruikt bij m'n andere videokaart. De verschillende pal versies uitproberen heeft niet geholpen. NTSC zorgde voor het bekende B/W probleem.
Mijn tv heeft twee scart-aansluitingen (RGB en AV-1) en ik gebruik dus de AV-1. Voor de RGB heb ik zowiezo geen kabel maar ik eigenlijk het lieft RGB gebruiken ivm betere kwaliteit. Het belangrijkste is echter dat ik eerst de normale 's-video / s-vhs' weer aan de praat krijg.
Uit de tv-handleiding heb ik de pin-bezetting kunnen overnemen:

21-PIN EURO-SCART (RGB)
=======================
1=Audio Right Output 8=Audio-Video Control 15=Red Input
2=Audio Right Input 9=Earth for Green 16=Red/Green/Blue Control
3=AUdio Left Input 10=Not Used 17=Earth for Video
4=Common Earth for Audio 11=Green Input 18=Earth for Red/Green/Blue Control
5=Earth for Blue 12=Not Used 19=Video Output
6=Audio Left Input 13=Earth for Red 20=Video Input
7=Blue Input 14=Not Used 21=Plug Shield

21-PIN AUDIO/VIDEO (AV-1)
=========================
1=Audio Right Output 8=Audio Video Control 15=Not Used
2=Audio Right Input 9=Earth 16=Not Used
3=Audio Left Output 10=Not Used 17=Earth for Video
4=Common Earth for Audio 11=Not Used 18=Earth
5=Earth 12=Not Used 19=Video Output
6=Audio Left Input 13=Earth 20=Video Input
7=Not Used 14=Not Used 21=Plug Shield

Ik heb de FAQ over tvout doorgenomen maar niet wat kunnen vinden.
Heeft iemand een idee wat het probleem is?

Alvast bedankt

Verwijderd

Niet toevallig last van dit probleem:

zwart wit beeld op tv

?

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
Het zou ook de kabel kunnen zijn, dat hij alleen voor die Geforce kaart geschikt is.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 10:57

DaRoot

Some say...

Lengte van de kabel kan problemen geven, evt. aardlussen ook. Het kan ook zijn dat je een S-Video signaal (dus niet S-VHS, da's een videoband) op een niet-S-Video-ondersteunende SCART-aansluiting aansluit.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de kabel opengehad en de volgende pinnen zijn op de SCART kabel bezet:

Pin 2, 4, 6, 13, 15, 17, 20

Deze SCART kabel heeft dus een S-Video connector.

Misschien dat deze info wat helpt. Lengte is trouwens maar ca. 70cm en de kabel werkte dus zonder problemen op de GForce. Wat ik trouwens wel moest doen is via TVTOOL geforceerd voor Composite kiezen dus het zal inderdaad wel een composite signaal zijn wat die kabel doorgeeft. Maar hoe kan ik dat op die Radeon forceren (het lijkt wel of hij van S-Video blijft uitgaan. Ik las in de B/W Thread dat die persoon een Composite->SCART stekker zonder succes geprobeerd had... Het mooiste zou zoiets als TVTOOL zijn die een Composite kan forceren... Alvast bedankt voor verdere reacties