[VPN] Cisco vpn client en ADSL

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-08 11:29
Het gaat om thuiswerkers die verbinding willen maken met de zaak.
Hier staat een Cisco 827 met IOS dat 3DES encryptie ondersteund.
Het gaat om IOS-versie 12.2-15.T

http://www.cisco.com/en/U...ple09186a0080094847.shtml

Ik heb deze configuratie van de cisco-site gehaald.

In een testsituatie heb ik dit uitgetest met een XP-machine, waarop
Cisco VPN Software (3.6.3) staat. Dit was in een LAN-omgeving.
Dit lijkt allemaal goed te gaan, want er komt verbinding.
Wel zie ik bij ipconfig geen extra ip-adres. Is dit normaal :|

Als je deze configuratie gebruikt in combinatie met ADSL en NAT zijn er dan nog
zaken waar op gelet moet worden. Kunnen meerdere thuiswerkers tegelijk
verbinding maken en is een tunnel makkelijk op te zetten met ADSL. ??

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:57

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

Voor NAT & VPN pass-through moet je even zoeken, daar is genoeg over te vinden @ google en er zijn hier ook al topics over geweest.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

tja je zit met nat en bepaalde vormen van IPSec kunnen wel dooreen NAT service heen en andere niet.

[ Voor 38% gewijzigd door vso op 04-04-2003 10:36 ]

Tja vanalles

• relaxteb
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-07 15:16
Hoi !

Als je met vpn connect zie je in je taakbalk een icon komen van cisco.
Daar staat je ip adres wat je krijgt van je vpn configuratie
Wij gebruiken vaak ADSL in combinatie met vpn.
Meestal dan een adsl routertje bij de client omdat bij de alcatel adsl modems eerst een vpn nodig is voor je adsl connectie. Daarover zou dan een vpn van cisco moeten en ik weet niet of dat werkt (nog niet getest).

VPN van cisco over nat werkt. Ik heb thuis een linux bak staan met uitgaand alles open en dat werkt dus gewoon :)
Wij hebben het zelf nog niet voor mekaar om het over ISA voor mekaar te krijgen.

Hopelijk weet je nu iets meer.

• sniper20
Predator schreef op 04 April 2003 @ 10:01:
PNS -> NT

Voor NAT & VPN pass-through moet je even zoeken, daar is genoeg over te vinden @ google en er zijn hier ook al topics over geweest.
Dit is wel weer erg kort door de bocht. Over de combinatie
Cisco VPN Client/ADSL/IOS-router is maar weinig te vinden in de search en
met google.
relaxteb schreef op 04 April 2003 @ 10:55:
Hoi !

Als je met vpn connect zie je in je taakbalk een icon komen van cisco.
Daar staat je ip adres wat je krijgt van je vpn configuratie
Wij gebruiken vaak ADSL in combinatie met vpn.
Meestal dan een adsl routertje bij de client omdat bij de alcatel adsl modems eerst een vpn nodig is voor je adsl connectie. Daarover zou dan een vpn van cisco moeten en ik weet niet of dat werkt (nog niet getest).

VPN van cisco over nat werkt. Ik heb thuis een linux bak staan met uitgaand alles open en dat werkt dus gewoon :)
Wij hebben het zelf nog niet voor mekaar om het over ISA voor mekaar te krijgen.

Hopelijk weet je nu iets meer.
Ja hier heb ik wel wat aan. Is er al iemand die het in combinatie met Alcatel Speedtouch modems wel aan te praat heeft weten te krijgen. Wat voor valkuilen kun je in de praktijk tegenkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door sniper20 op 07-04-2003 08:01 ]

• sniper20
Niemand ?? . Ik kom op internet tegen dat de combinatie niet zou werken. Wie kan dit bevestigen.

• relaxteb
Ik zou t even proberen :)
In principe weinig valkuilen lijkt mij t enige is dat ik niet weet of je vpn over een vpn kan laten lopen. Trouwens t verschil tussen des en 3des merk je wel aardig in performance als je een 827 gebruikt. Ik denk dat dat em in de processor van de router zit.
Probeer maar dan zie je het verschil.
Ik gebruik voorlopig nog even geen 3des meer in ieder geval

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:18
Volgens mij werkt dit niet in combinatie met Mxstream om de reden die relaxteb hierboven al geeft. Vpn over Vpn.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

• sniper20
Dus de enige oplossing is dan om er een router voor te plaatsen die de verbinding opbouwd. Zou het trouwens met PPTP wel mogelijk zijn ??

[ Voor 4% gewijzigd door sniper20 op 08-04-2003 08:04 ]

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 20:24

[ash]

Cookies :9

Volgens mij werkt het allemaal wel, het enige wat niet zomaar werkt is een VPN server achter NAT, daarvoor dient de NAT server/router het GRE protocol te ondersteunen. Als je NAT server/router kunnen connecties naar deze VPN server niet tot stand gebracht worden.

Maar je bent hier de VPN client, en die kan zonder meer een VPN connectie opbouwen naar een VPN server. Technisch is er geen probleem om een VPN tunnel te tunnelen in een andere VPN tunnel. De VPN tunnel is namelijk transparant.

De vraag is alleen hoe je naar internet connect. Zet je pc de VPN verbinding op naar je provider, dan weet ik niet of dit allemaal lekker gaat in Windows (zou ik moeten testen). Maak je gebruik van een router (of getweaked alcatel modem) dan is het geen probleem (zelfs in windows niet).

[edit]
Even geinformeerd bij een collega, zelfs als je pc de VPN verbinding opzet naar je provider, is het geen probleem op die VPN te tunnelen in de bestaande VPN tunnel naar je provider. In Windows schijnt het nog eenvoudig te configureren, gezien windows de bestaande VPN verbinding als een netwerk.

[ Voor 17% gewijzigd door [ash] op 08-04-2003 08:42 ]

• relaxteb
Weten we dat ook weer :) Scheelt weer testen

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:57

Predator

Suffers from split brain

sniper20 schreef op 04 april 2003 @ 21:14:
[...]

Dit is wel weer erg kort door de bocht. Over de combinatie
Cisco VPN Client/ADSL/IOS-router is maar weinig te vinden in de search en
met google.
ADSL heeft niets met NAT of VPN te maken en een cisco router gebruikt nog altijd een VPN tunnel protocol zoals bv. GRE/PPTP of L2TP/IPSEC.
De problemen die je kan krijgen met NAT & VPN zijn onafhankelijk van ADSL of cisco.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• relaxteb
... :( Dit forum is toch omdat mensen vragen hebben over bepaalde zaken al dan niet gecombineerd ?!?!?

• sniper20
Predator schreef op 08 April 2003 @ 17:09:
[...]

ADSL heeft niets met NAT of VPN te maken en een cisco router gebruikt nog altijd een VPN tunnel protocol zoals bv. GRE/PPTP of L2TP/IPSEC.
De problemen die je kan krijgen met NAT & VPN zijn onafhankelijk van ADSL of cisco.
In Nederland ligt dit waarschijnlijk anders dan in België. KPN gebruikt PPTP voor verbinding naar de provider.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

sniper20 schreef op 08 april 2003 @ 23:27:
In Nederland ligt dit waarschijnlijk anders dan in België. KPN gebruikt PPTP voor verbinding naar de provider.
En dan vergeet je dat er ook nog ADSL aanbieders zijn die wel het o zo prettige rfc1483 bridged PPPoA ondersteunen.
Of kabel...
Daarnaast is een IPsec tunnel met 3DES -SHA1 ff iets anders als een 128bits PPTP tunneltje.
PPTP over PPTP is geen punt (afgezien van je packetsize probs) maar probeer maar eens een IPsec ESP tunnel op te zetten over een PPTP link.
Dan heb ik het nog niet over AH....

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1