Linux: Wat is een goede AGP-kaart

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

• Major 7
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09-2024
Hi all!

Sorry dat ik het hier post, maar ik wil specifiek weten wat voor een moderne VGA-kaart goed werkt onder linux.
Ik heb net een Hercules 9000 meegekregen, waarvan men in de winkel zei dat die ook onder linux werkt maar suse 7.1 en Mandrake 8.1 laten het meteen afweten zodra ze voor de setup in grafish gaan. Knoppix hangt ook.
Ik zoek een kaart die vooral goed is in 2D , 3D is leuk maar minder belangrijk.
Vanwege 2D werd me de Nvidea kaarten afgeraden.
Eerst had ik een Matrox G550, maar die was brak en heb ik terug gebracht, maar die radeon kan ik ook maar beter terug brengen, denk ik.
Wat neem ik dan?
Ben erg benieuwd naar de eventuele reacties, en sorry als dit echt "not done" is in here.
Oja, wat mag het dan kosten? Zeg 200 Euro, daar moet het wel voor lukken.

T.i.a.

UNFAQ --- Unfrequently Answered Question

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

nvidia heeft drivers, ATi heeft drivers, Matrox heeft drivers.. Tsja, ligt er echt aan wat jij van een kaart verwacht. * moto-moi denkt dat deze vraag beter in V&B gesteld kan worden.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-05 13:20
Ik zou gewoon n Nvidia nemen, want die hebben prima drivers voor linux. De meeste GF4 kaarten hebben een erg goede 2D, die echt niet onder doet voor ATI/Matrox.

[ Voor 4% gewijzigd door FatalError op 03-04-2003 21:33 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Major7 schreef op 03 April 2003 @ 21:29:
Ik heb net een Hercules 9000 meegekregen, waarvan men in de winkel zei dat die ook onder linux werkt maar suse 7.1 en Mandrake 8.1 laten het meteen afweten zodra ze voor de setup in grafish gaan. Knoppix hangt ook.
klinkt als vergeten /etc/X11/XF86Config (of -4) upgedate te hebben, dat had ik ook, duurde 11x voor ik het doorhad B)

ik heb zelf een GF4, word netjes gepakt door Mandrake en redhat (7.2 8.0 en 9.0). Na installie en aanpassing van XF86Config werkt ie perfect en draait UT2003 soepel

Verwijderd

Major7 schreef op 03 April 2003 @ 21:29:

<knip>

Eerst had ik een Matrox G550, maar die was brak en heb ik terug gebracht, maar die radeon kan ik ook maar beter terug brengen, denk ik.

....

T.i.a.
Kuch proest!

Je doet een Matrox G 550 omdat deze brak is? En ook die Radeon was niet goed?

Niet dat ik je geen kaart wil adviseren, maar als deze kaarten niet voldoen voor "die vooral goed is in 2D , 3D is leuk maar minder belangrijk.", wat verwacht je dan precies?

Mijn persoonlijke ervaring is dat voor het werk dat jij omschrijft juist een Matrox G 550 een prima kaart is. En ook een Radeon VE bijvoorbeeld voldoet bij mij prima.

• Major 7
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09-2024
Ja dat kan toch voorkomen dat een kaart niet goed is, en toen hebben ze me een radeon mee gegeven.
En wat betreft : klinkt als vergeten /etc/X11/XF86Config (of -4) upgedate te hebben,
Ik bedoelde dat als ik de dvd van suse er in doe om een install te gaan doen, hij het al laat afweten, dan zit ik toch nog wel voor het XF86Config verhaal.
Ik vondt die Matrox niet slecht, hij deed het alleen niet goed.

BTW:Als het in V&B moet kan het dan aub verplaatst worden ?

UNFAQ --- Unfrequently Answered Question

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Major7 schreef op 03 April 2003 @ 21:45:
Ja dat kan toch voorkomen dat een kaart niet goed is, en toen hebben ze me een radeon mee gegeven.
En wat betreft : klinkt als vergeten /etc/X11/XF86Config (of -4) upgedate te hebben,
Ik bedoelde dat als ik de dvd van suse er in doe om een install te gaan doen, hij het al laat afweten, dan zit ik toch nog wel voor het XF86Config verhaal.
Ik vondt die Matrox niet slecht, hij deed het alleen niet goed.

BTW:Als het in V&B moet kan het dan aub verplaatst worden ?
Tja... dan moet je SuSE in textmode install doen. KLAAR.
Die grafische installer op de SuSE DVD is nml ook gewoon XFree86 die je kaart niet kent, omdat de ATi drivers vast ook niet zomaar verspreid mogen worden.

Matrox G550 wordt trouwens ook brak ondersteund door oudere XFree86 versies, neem gewoon de driver van de Matrox site.

IMHO is Matrox de enige die ECHT goede drivers levert. Nvidia is puur en alleen voor 3D, de 2D snelheid is kut vergeleken met een Matrox. ATi ken ik zo niet, maar puur voor een linux machine zou ik voor Matrox gaan.

* _JGC_ heeft zin in een Matrox G550 Dualhead :9

Verwijderd

NOS policy - updated 01/04/03

Er is genoeg informatie te vinden over videokaarten die ge-support worden onder linux. Zie daarvoor google.com en de search. Mocht je echter specificieke problemen hebben met je videokaart(en) wat je niet zelf kunt oplossen ben je meer dan welkom om daar een topic over te openen. Success :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.