[Redhat 9] Toshiba notebook wil niet op 1024x768x16

Pagina: 1
Acties:

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb Linux Redhat 9.0 geinstalleerd op mijn laptop maar ik heb het probleem
ook met andere linux versies dus ik denk dat het iets is in combinatie met mijn
hardware.

Het volgende is het geval.
De installatie verloopt helemaal zonder problemen en ook na de installatie kan ik
goed werken in linux (X11).
Maar zodra ik een keer reboot en weer terug in linux komt is mijn beeld een grote rommel. Het lijkt een soort negatief beeld te zijn van het orgineel alleen hebben alle kleuren een rode/bruine/groene tint. ( kan komen door de blauwe achtergrond )
Dit is overigens alleen wanneer ik mijn kleur diepte op 16bit zet. 32bit kan mijn
notebook niet aan op 1024x768 en 8bit ziet er niet uit :)
Nu heb ik al het een en ander gerommeld met monitoren en andere display drivers maar het enige wat ik nu voor elkaar gekregen heb is de standaard monitor te kiezen van 800x600@56hz. Dan doen de kleuren het wel goed op 16bit. Echter dan kan ik de resolutie 1024x768 niet kiezen |:( Dus wat ik
denk is dat het een combinatie is van de resolutie en de refresh rate.

Wat ik nu wil proberen is om de refresh rate op 56hz te krijgen op 1024x768 maar
ik krijg dit niet voor elkaar ( ben nogal een newbie op linux gebied en veel verder
dan wat grafische configuratie tools kom ik niet ). Wel heb ik de xfree86 configuratie file bekeken en wat aangepast maar ook dit mocht niet helpen.

Dus mijn vraag, weet iemand hoe ik dit op kan lossen of hoe kan ik mijn scherm op 56hz krijgen op 1024x768, want dan lijkt 16bit kleuren wel goed te werken.

Verwijderd

Voor ik in de dezelfde valkuil trap, wat voor Toshiba notebook heb je?

Ik zou eea. wel voor je kunnen testen op een Satellite 4070 CDT. Zit een Trident VGA kaartje in met 2,5 MB geheugen.

Heb op mijn werk nog wel een 2de HD liggen, dussssss...

• AP3X
  • Niet online
Ik heb een Satellite 4090XCDT dat is er eentje uit de zelfde serie met de zelfde videokaart :)
Ik heb er wel een TFT scherm op zitten ( kweet niet of het wat uitmaakt )
Maar als je zou willen kijken, heeeel graag want dit is echt frustrerend

Verwijderd

Mmmm.

Ik zal morgen eens gaan prutsen. RH8 (en RH6.2, 7.2 en 7.3 ook trouwens) heeft er iig. prima op gedraaid.

Ik gebruik zelf geen extern scherm (gewoon 1024x768@60Hz dus), maar ik ga er vanuit dat je ook op het standaard scherm probs hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2003 20:34 ]

• AP3X
  • Niet online
Ja ik gebruik het standaard scherm wat er op zit.
Een externe monitor kan ik helaas niet testen omdat ik deze simpelweg niet heb.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

deadinspace schreef op 03 April 2003 @ 20:11:
[...]

En als je je laptop helemaal uit zet en dan aanzet en RH boot?

• AP3X
  • Niet online
Daar heb ik inderdaad nog niet aangedacht.
Nu wilde ik dat zojuist proberen maar wat ik nu ook doe... notebook uitzetten, vanuit windows rebooten, linux wekt nu gewoon goed.
Terwijl ik gister avond het probleem nog had en sinds dien niets meer verander heb.
Ben toch wel benieuwd wat dit kan zijn want blijkbaar treedt het niet met een vast patroon op.

Verwijderd

Is nu dus "opgelost"?

(ik zit nu nog RH9 te installeren)

• AP3X
  • Niet online
tjah opgelost weet ik niet, ik zal vandaag nog een paar keer rebooten want ik heb niets veranderd dus ik denk dat er niet echt sprake is van een "oplossing".
Ik verwacht daarom dat het probleem nog wel terug zal komen.

Verwijderd

Ben bang dat je last heb gehad van toeval....

hier draait het zeer netjes, en ziet er (clean install) standaard zeer netjes uit. Ligt dus iig. niet aan de gebruikte grafische kaart in je systeem.

Nu alleen nog vogelen om mijn WLAN kaartje aan de praat te krijgen.

• AP3X
  • Niet online
hmm ik zit na een tijd weer in windows rond te hebben gehangen weer in linux en het blijft nu inderdaad goed werken. echt vaag dit maar goed hij werkt dus goed nu :)
Bij de normale installatie was mijn dns server ingesteld als localhost misschien dat dat bij jou ook het probleem is met je WLAN kaartje ?

Verwijderd

Nou, ik heb een beetje exotisch WLAN kaart (BreezeCOM SA-PCR), waarvan de driver "beta" is.

je moet hiervoor eerst de cardbus driver opnieuw bouwen (terwijl je die niet gaat gebruiken), en tegen die sources bouw je de WLAN driver.

ik snap Linux onderussen een beetje, maar dit gaat voor mij heel erg ver. De leverancier is min of meer gestopt met deze kaart, dus updates zitten er niet in. :(

We zien het wel (ik heb nog een heel handige collega, dus als ik die eens lief aankijk....).

Wordt allemaal wel veels te offtopic zo....

• AP3X
  • Niet online
juist :) dit topic kan wel dicht

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Een vriend van mij had iets vergelijkbaars, ook met een trident kaartje. Het probleem trad geloof ik alleen op bij een warme reboot, niet na een koude boot.... Ik *meen* dat het opgelost was met een bios update of windows driver update, maar dat weet ik niet zeker meer.

Vandaar met suggestie eens koud te booten.

• AP3X
  • Niet online
hmmm. en nu is het probleem er weer.... ik gebruik de standaard driver van windows xp, ik zal eens de nieuwe van toshiba downloaden

Verwijderd

**kuch proest!**

Je had het toch over een probleem in RedHat 9?

En nu heb je hetzelfde probleem dus in Windows XP?

Kan niets anders zijn dan een hardware probleem volgens mij.... Misschien is het TFT panel wel aan zijn einde.
Pagina: 1