Toon posts:

Autoluidsprekers plus en min veranderen?

Pagina: 1
Acties:
  • 384 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort hebben mijn vriendin en ik een nagelnieuw vehikel aangeschaft. Nu zou ik daar natuurlijk maar al te graag een radiootje in installeren. Ik heb nog een Sony liggen dus da's al geen probleem. Het zit 'm alleen in de aansluitingen. 't Kan misschien een stomme vraag klinken maar ik had graag geweten of het geeft dat je de plus en min van de aansluiting aan de luidsprekers omwisselt?

Het zit namelijk zo dat die Sony reeds voorzien is van stekkertjes (mannetje of vrouwtje, ngl plus of min) en het nu net moet lukken dat die net omgekeerd liggen aan de plus en min van mijn adapter naar onze auto toe. M.a.w., wil ik niet te veel meer knippen aan de aansluitdraden zullen alle plus van de autoradio (behalve de voeding natuurlijk ;)) aangesloten worden op de min's van de luidsprekers en omgekeerd.

Ergens denk ik wel dat dit totaal geen probleem mag geven maar ik wou het toch maar voor alle zekerheid eens vragen.

Alvast bedankt!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:47

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ja het maakt uit. De conus van een speaker is berekend op een bepaalde uitslag bij juiste aansluiting op + en -. Als je de ene goed doet, en de ander omgedraaid, maak je in principe anti geluid. Dus hou je minder geluid over. Ook kan er een condensator opzitten, die is ook gevoelig voor juiste aansluiting. Ik zou dus even uitzoeken hoe ze moeten en dan goed aansluiten.

[ Voor 18% gewijzigd door Microkid op 03-04-2003 19:52 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De plus/minus-aansluiting omwisselen heeft geen enkel nadelig effect. Echter, je moet er wel voor zorgen dat alle luidsprekers in dezelfde fase zijn aangesloten. Als je dus plus en min omdraait moet je dat voor de andere luidspreker(s) ook doen. Anders krijg je geluid dat in tegenfase is. Dat klinkt echt voor geen meter :)
Microkid schreef op 03 april 2003 @ 19:51:
Ja het maakt uit. De conus van een speaker is berekend op een bepaalde uitslag bij juiste aansluiting op + en -.
Een luidspreker wordt aangestuurd door wisselspanning. Hierbij bestaat geen + of - (toch niet statisch). De maximale negatieve piekwaarde kan net zo groot zijn als de positieve piekwaarde. Dus of je de plus en min nu correct aansluit of niet, dat maakt niets uit. Zolang het maar bij alle luidsprekers hetzelfde is.

[ Voor 46% gewijzigd door satcp op 03-04-2003 19:58 . Reden: update ]

Verwijderd

Topicstarter
Okeej, bedankt mannen, de speakertjes zijn aangesloten en het werkt perfect!

Verwijderd

Wie geloofde je nou :P

Verwijderd

hallo
waarom zouden ze die +jes en -etjuhs :) er anders hebben opgezet... |:(
als je nu gewoon alles goed aasluit weet je gewoon zeker dat het goed zit ;)
en heb je later geen gezeur achteraf :) :)

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-03 00:54

RammY

Dát!

Verwijderd schreef op 16 april 2003 @ 17:43:
hallo
waarom zouden ze die +jes en -etjuhs :) er anders hebben opgezet... |:(
als je nu gewoon alles goed aasluit weet je gewoon zeker dat het goed zit ;)
en heb je later geen gezeur achteraf :) :)
[lolmode]
Als je een stekker aansluit maakt het toch ook nie uit of je de bruine met de blauwe omdraait? :*)
[/lolmode]

Had dat niet te maken met de kant waar de conus heen gaat? dus normaal naar voren of naar achter en anders de tegenovergestelde kant? Zo heb ik dat altijd begrepen :?

Deze advertentieplaats is te huur!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-03 17:48

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Zolang alle speakers maar precies tegelijkertijd naar voren en naar achteren bewegen!! .. "in fase" heet dat :)

Als de ene naar voren gaat terwijl de andere naar achter gaat zo theoretisch een deel van je geluid wegvallen ... in test-opstellingen kunnen ze zo een stofzuiger bijvoorbeeld geluidstil maken!!!

het hangt er wel vanaf waar je je bevind in het geluidsbeeld .. ("precies in het midden") .. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Alfa Novanta op 16-04-2003 17:53 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

eeh? luidspreker door wisselspanningaangedreven? dan krijg je één toon uit je luidsprekers hoor........(op de frequentie van je wisselspanning dan)

Een luidspreker wordt aangestuurd door een variërende spanning.
En zoals gezegd: je laat je membraan in de andere richting trillen als je ze verkeerd aansluit..... en op termijn speel je je luidsprekers zo stuk. (hoe luider je speelt hoe sneller ze stuk gaan)

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-03 15:05

w00Dy

Make soap, not war

Luidsprekers worden wel degelijk aangestuurd door een elektrische wisselspanning.
Dit is een variërende elektrische wisselspanning waarvan het frekwentiegebied ligt binnen dat van de auditieve waarneming.

Mag jij eens een speaker 10.000 hz laten weergeven op gelijkspanning 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door w00Dy op 16-04-2003 18:11 ]

Verwijderd

hmmm good point, maar het feit blijft..... dat je membraan in de verkeerde richting trilt, en dat is niet gezond voor je luidspreker.

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-03 15:05

w00Dy

Make soap, not war

Een membraan heeft geen richting, het trilt gewoon...

Je moet gewoon zorgen dat beide speakers in fase staan zoals eerder al vermeld werd.

Doe de test, zoek een stampschijfje kijk naar je speakers en draai dan de kabels om. Gaan ze naar achter ? nee hoor ! Het is wisselspanning, je haalt het duidelijk door elkaar. Het gaat niet om naar achter uitslaan of naar voor, maar om de inductie van de spoel.

[ Voor 24% gewijzigd door w00Dy op 16-04-2003 18:21 ]

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-03 21:07
Bostoman, lees eerst eens ergens hoe een speaker werkt, want je hebt er duidelijk geen ene réét (met nadruk op reet) verstand van :o

No offense, maar je speakers gaan juist stuk van gelijkspanning, dat optreedt als je versterker niet meer in staat is om de sinusgolf af te maken: clipping.

[ Voor 37% gewijzigd door ESteg op 16-04-2003 18:29 ]

Verwijderd

Ze moeten in fase zijn, er is geen moeten. Vooral met woofers kun je soms een beter gluid krijgen door de + en - bewust om te draaien, dit veranderd de karakteristieken soms gunstig.

Als je een speaker met een filter er in hebt dan maakt het wel uit, dan moet + en - kloppen want het filter moet in de + leiding.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:23
Dit topic wordt eng :o Gauw dicht met die bende :D

Een geluidssignaal is een wisselspanning, het maakt voor de speaker niet uit hoe je hem aansluit. Zoals hierboven terecht werd opgemerkt moet je wel alle luidsprekers op dezelfde manier aansluiten, anders kan het zijn dat de basweergave sterk verminderd.
Ook voor het filter maakt het niet uit hoe je het aansluit.

Mocht je een aparte sub in de auto hebben, kan het juist soms voordelig zijn deze uit fase aan te sluiten.

[ Voor 7% gewijzigd door Raymond op 16-04-2003 18:44 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.