Toon posts:

ADSL KPN met Linksys router

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Ik heb een paar vraagjes. Ik heb laatst een router gekocht van het merk Linksys. Hierop is een switch aanwezig voor 4 computers. De bedoeling is dat 2 computers worden aangesloten op deze router, zodat ze beiden beschikken over internet. Internet in dit geval is ADSL van KPN. De ene computer beschikt over Windows XP Home, de andere over Windows 98. Nou dacht ik dat het me allemaal wel zou lukken, maar guess what... Ik ben nu zover dat de router zit aangesloten op de modem van KPN, en vanuit de router gaat tot dusver 1 kabel naar de computer met windows XP. Die moet namelijk als eerst een internetverbinding hebben. De lampjes op de router branden, wat betekent dat er een signaal is. Tot dusver allemaal fijn...
Maar nu moet ik de router dus gaan instellen. Dat gaat met behulp van de browser. Daar worden een aantal instellingen van mij verlangt, en dat is het punt waar ik er niet helemaal uitkom. Ik hoop dat iemand hier mij iets verder kan helpen. Ik zal zo nauwkeurig proberen aan te geven wat er wordt verlangt:

1e pagina in browser: [SETUP]

Host name:...
Domain name:...
Firmware version: (is gegeven, lang getal...)
LAN IP Adress: (MAC: 00-06-25-xx-xx-DB)

dan staat er verder standaard ingesteld:

192.168.1.1 (Device IP Adress)
255.255.255.0 (Subnet Mask)

WAN Connection Type: (MAC 00-06-25-xx-xx-DC)

Dan zijn er verder nog wat keuzemogelijkheden waaronder:
-Obtain IP automatically
-Static IP:
WAN IP Adress:
Subnet mask:
Default Gateway adress:
DNS (required): (waarbij 3 invulmogelijkheden zijn)

2e pagina in browser: [DHCP]

keuze tussen enable/disable
Starting IP Adress: 192.168.1.100 (standaard ingevuld)
Number of DHCP servers: 50
DNS: 1:
2:
3:
WINS:

Hiervan moet ik dus de instellingen weten...
Windows XP zegt verder bij IPCONFIG het volgende:
- IP: 192.168.1.100
- Subnet: 255.255.255.0
- Gateway: 192.168.1.1
- MAC: 00-06-25-xx-xx-DC

Ik hoop dat iemand mij een beetje kan helpen en hier iets van snapt...
Bij voorbaat heel veel dank voor de moeite!!!

Groeten,
Arthur

Verwijderd

Je adsl modem is al een router, beetje overbodig dus een tweede achter je router/modem.

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08 11:15
je moet wel nog even de dns-servers van je provider invullen in de router en verder moet dat ding gewoon vanzelf werken.

Verwijderd

Topicstarter
reply to mig_01

Hier heb ik dus vrij weinig aan :( Niet lullig bedoeld ofzo, maar het gaat me om de instellingen...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2003 17:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik dus KPN opgebeld om naar DNS te vragen. Wat zeggen ze: DNS is automatisch... En ze konden me dus geen getalletjes geven...

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 19:15
Windows XP zegt verder bij IPCONFIG het volgende:
- IP: 192.168.1.100
- Subnet: 255.255.255.0
- Gateway: 192.168.1.1
- MAC: 00-06-25-xx-xx-DC

Da's mooi; dat lijkt te werken.

In de browser-tool van je router moet je bij WAN op zoek naar een plaats om je gegevens van kpn in te kloppen. Deze verbinding moet opgezet worden via een PPTP verbinding. Kun je dat ergens vinden? Dan ben je al een stukkie verder. Ik ga nu naar huis maar zal de url van het topic naar huis mailen :)

Is er iemand die deze verbinding al heeft met een linksys router die deze mijnheer kan helpen?

[ Voor 22% gewijzigd door garp op 03-04-2003 17:42 ]

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08 11:15
maar bij welke provider zit je met je adsl aansluiting?
dan kun je op de pagina's van die provider vast wel vinden wat de adressen van de dns servers zijn.

trouwens, op www.linksys.com kun je vast ook veel info over die router vinden..... je kiest support en dan in de linkkolom weer support en dan kun je je router selecteren en krijg je de info en de FAQ

Verwijderd

Topicstarter
Ja heb ik ook al opgezocht... Maar word ik ook nog steeds niet heel veel wijzer van.
Naar aanleiding van Garp heb ik ook Linksys.com het volgende gevonden in FAQ:

Q: Does the Router pass PPTP packets or actively route PPTP sessions?
A: The router lets PPTP packets pass through.

Dus dat zit wel goed...
Verder moet ik dit aanleggen bij andere mensen, dus ik kan vanaf hier niet alle mogelijke instellingen zien. Ik ga gewoon alle tips en mogelijkheden van jullie opschrijven en uitproberen...

Provider= KPN
En daar kan ik niks vinden over DNS (of ik heb niet goed genoeg gezocht)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2003 17:49 ]

Verwijderd

reply to Arthur:

Ook niet lullig bedoeld.
Maar je verteld bijv. al niet hoe je de modem/router van kpn hebt ingesteld
Als je even had gezocht had je geweten dat je modem al een router is. (er lopen en zijn hier voldoende draadjes over hier op tweakers.)

M.a.w het probleem ligt hem niet zozeer hoe je je router insteld alswel hoe je je modem insteld.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet wat er in te stellen valt aan de modem. Het is de ethernet modem van KPN die je krijgt bij het ADSL pakket.
In eerste instantie is het internet gewoon met de bijgeleverde software van KPN geinstalleerd in Windows XP en toen was er dus internet... Dat werkte!
Maar nu moet die router er dus tussen die ervoor moet zorgen dat er met 2 computers geinternet kan worden. En in de toekomst met 3 computers.
Nou heb ik dus die router ertussen zitten, en die moet ingesteld worden zodat alle computers via de router op het internet kunnen. Die insstellingen heb ik nodig, en wat ik nodig heb staat in mn 1e post... (Vrij compleet dacht ik zo zelf)

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
op www.linksys.nl stond een mxstream handleiding maar ik kan heel linksys.nl niet meer bereiken en zag gisteren al dat de site veranderd is.

Maar welk modem je als je de 510 hebt van tomson. Moet je deze eens direct aan je pc hangen. Want ik namelijk al router heb je heel die linksys niet nodig.

Wil je toch die linksys gebruiken dan is het verstandig om die tomson te voorzien van de pptp config die op je mxstream cd staat.

En dan de linksys inlaten bellen via pptp

Verwijderd

Idd.
Daarom vroeg ik dus ook de instellingen van je modem.
je kunt die op verschillende manieren configgen. (eg bridge mode,pptp,nat etcetc)
Als je hem op de default manier hebt geinstalleerd moet je maar eens gaan kijken op de config pagina van je modem.
Daar staan een hele hoop settings, wat je zou kunnen doen is de default server op je modem invullen (bijv. 10.0.0.150)
Vervolgens stel je je routers externe adres in op 10.0.0.150 en laat je hem intern via dhcp adressen uitdelen aan je clients.
Dit is geen ideale oplossing aangezien alleen de standaard apps worden doorgelaten.
Als je andere apps wil doorlaten zul je dat en op de modem en op de router moeten configgen.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
ik denk dat het het slimste is om of de pptp.ini te gebruiken of de bridge mode.

Configtooltje is te vinden op www.speedtouch.nl

Dan kan je router in pptp dial up of in dhcp client modes verder.

[ Voor 23% gewijzigd door raymonvdm op 05-04-2003 02:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Om alles misschien nog een beetje te vergemakkelijken heb ik screenshots gemaakt van (ik hoop alle) instellingen die er nu staan. Zo krijgen jullie misschien een wat beter beeld. Ik snap er namelijk niks meer van, ik heb toch wel zo'n beetje alles gedaan (wat volgens mij goed is).

Afbeeldingslocatie: http://www.chello.nl/~r.nijhuis/setup.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.chello.nl/~r.nijhuis/status.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.chello.nl/~r.nijhuis/DHCP.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.chello.nl/~r.nijhuis/windows.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.chello.nl/~r.nijhuis/ipconfig.JPG

Iets duidelijker zo?
Alvast bedankt voor al jullie moeite!!!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2003 10:43 ]

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

Ik heb geen ADSL ofzo. heb ook niet het hele topic doorgelezen..
maar wat ik zo snel zie...

Stel router in op -Obtain IP automatically
daarna DHCP server enable'n
alle computers instellen op "automatisch IP adres laten toewijzen"
en gaan...

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om ADSL van KPN, en ik heb zo vernomen dat er echt gebruik gemaakt moet worden van PPTP... Er moet namelijk ingebeld worden met username en pass van KPN... Dat staat echter allemaal goed ingesteld! En zoals je kan zien op de DHCP TAB (zie screenshot 3) staat DHCP op enabled... Ik heb ook de kabels nagekeken (voor de zekerheid) en die kloppen echt! De lampjes branden allemaal (diegene die moeten branden).

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-08 00:09
Q: Does the Router pass PPTP packets or actively route PPTP sessions?
A: The router lets PPTP packets pass through.
Voila, het probleem, deze router is ongeschikt voor VPN verbindingen, aangezien hij zelf niet kan inbellen, maar deze packets alleen doorlaat (dus je moet alsnog in windows inbellen met als probleem: er kan maar 1 iemand tegelijk inbellen)

Verwijderd

Ik weet dat het wel werkt, heb het zelfs ooit een x ingesteld bij een vriend van me, alleen dat was al meer dan een jaar terug !
en volgens mij had je een speciale firmware versie nodig, ik weet het niet meer precies, ik zal kijken wat ik nog kan vinden.

Verwijderd

Ow ja, ik heb zelf ook linksys router en veeeeeeeeel meer spullen van ze,

en die dhcp die jij aan hebt staan! is dhcp server voor je interne netwerk, en niet voor het opvragen van een WAN ip adres. (dat je het even weet, maar ik zal even voor je verder kijken)

Verwijderd

Owke ik heb hem even opgebeld, hij heeft zijn setup inmiddels veranderd, en heeft al lang geen mxstream meer, dus 100% zeker zijn we niet, maar als het goed is zou je in iedergeval 1 ding zeker moeten veranderen. dat is Helemaal boven aan (eerste screenshot) Moet je bij host name het zelfde invullen als bij user name, dan zou het moeten werken.
(mijn advies kies voor "keep alive")

Als het goed is zou het dan allemaal moeten werken.

Verwijderd

Nog als laatste, als je inderdaad een 510 hebben, kunnen we het ook anders doen, via een tweak kan je je modem config-en dat hij zijn dhcp doorstuurd naar een pc, alleen nu hang je er geen pc achter maar je linksys, dan kan je die instellen op "Obtain ip" en dan hoef je al die andere dingen niet in te vullen. maar probeer maar eerst wat ik hier boven heb ingevuld Peace

• OverSoft
Damn! OOIT GEHOORD VAN EDIT? Maargoed, suc6 Arthur en anders kom je gewoon ff die router ruilen tegen mijn switch ;)

Verwijderd

ja, maar had geen zin om het te gebruiken })

Verwijderd

Topicstarter
Ben nu de gelukkige eigenaar van een Edimax 5port Switch.
Ik hang die Linksys aan mijn eigen kabelmodem van Chello...
Heb geen zin in al dat gedoe...

• OverSoft
Verwijderd schreef op 05 April 2003 @ 15:46:
ja, maar had geen zin om het te gebruiken })
fijn dat je je aan de netiquette houdt...
ik denk trouwens niet dat ik de enige ben die me aan dit soort gedrag storen...

Verwijderd

;(

owke sorry,
I get your point

Verwijderd

Trust me..zoals ik al eerder zei zul je errug blij zijn met het feit dat je modem nu router is en je er niet nog een achter hebt hangen.

Veel plezier met adsl!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:08

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op 07 April 2003 @ 13:03:
Trust me..zoals ik al eerder zei zul je errug blij zijn met het feit dat je modem nu router is en je er niet nog een achter hebt hangen.

Veel plezier met adsl!
et alleen een router schiet je weinig op als je je verbinding via een switch wilt delen. Als je die linksys dan toch hebt liggen kun je hem net zo goed wel gebruiken.

TS: Ik heb zelf Maxstream en een linksys-router. Ik heb echter de speedtouch home zonder tweak als modem (immers, ik had die linksys router/switch al)

Ik heb het hier werkend gekregen middels een firmware update voor de linksys en de instellingen van een screenshot die op de linksys.nl pagina stond. Als je geinteresseerd bent zal ik vanvond thuis ff opzoeken welke firmware versie ik heb,m en wat die instellingen zijn. (Bovenaan dat eerste scherm zul je iig een hostrname in moeten vullen, en ik heb ook de ip-adressen van de planet DNSen voor je, al zijn die hier op GoT gewoon te vinden :P )

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou ik zeer fijn vinden als je dat wilde doen...
Op linksys.nl is niet veel te vinden, de site is veranderd...

• nightwatcher_b
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 14:31

nightwatcher_b

When the wolves are crying

Volgens mij moet je de dns bij de dhcp van de router op 192.168.1.1 zetten.
En starting ip adress op 192.168.1.2 (als zal hij waarschijnlijk z'n eigen ip adress toch negeren denk ik)
Als je dhcp enabled moet je de andere pc's wel op automatisch toewijzen zetten.

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Nogmaals tegenwoordig wordt de speedtouch 510(i) uitgeleverd bij KPN adsl, deze IS al een router bij de standaard KPN setup installatie. Hier hoef je geen extra router achter te hangen, wil je dat toch moet je de setup veranderen zodat de modem niet meer als router fungeert... Een simpele switch of hub is in de standaard situatie genoeg om meerdere pc's aan te sluiten.

Heb je nog de oude speedtouch home, dan is het wel mogelijk een router aan te sluiten, de andere optie is de aloude "tweak" naar router.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het begrepen :)
Maar ik wil wel graag alsnog de info van DIDO hebben...Stel dat in de toekomst nog eens een en ander moet doen met routers en ADSL!
Zoals je trouwens hebt kunnen lezen hangt er al een 5ports switch aan ;) En het werkt zelfs :p
Groeten!

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 17:37:
Je adsl modem is al een router, beetje overbodig dus een tweede achter je router/modem.
Jeps ... die nieuwe modems werken al als router ... dus als het goed is moet je je modem configgen en dan de ROUTER instellen als DHCP (dynamisch ip adres). dan krijgt je router een ip van je modem en die sluist alles weer door naar je pc's (of dat lekker gaat met poorten mappen is de vraag nog maar :)

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op 07 April 2003 @ 15:08:
Ik heb het begrepen :)
Maar ik wil wel graag alsnog de info van DIDO hebben...Stel dat in de toekomst nog eens een en ander moet doen met routers en ADSL!
Zoals je trouwens hebt kunnen lezen hangt er al een 5ports switch aan ;) En het werkt zelfs :p
Groeten!
Gisteravond ff niet aan toegekomen, sorry. Zal vanavond ff kijken :P

Verwijderd

Topicstarter
Dido schreef op 08 April 2003 @ 11:42:
[...]

Gisteravond ff niet aan toegekomen, sorry. Zal vanavond ff kijken :P
Geeft niet hoor, ik heb er geen haast bij. Ik wil alleen wel graag de info hebben want ik heb een klant (die ook linksys router (+access point) heeft gekocht) die op dit moment nog chello heeft (en het geen enkel probleem geeft bij zijn router) maar die overgaat op ADSL. En ik vermoed dat straks dus weer hetzelfde probleem optreedt.
Maargoed, ik hoor het wel :)
Vooral als iemand zo'n screenshot heeft van linksys.nl zou handig zijn (die staan er nu niet meer op :()

• Velthuis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-10-2005
ArthurMaD> Wijzig de volgende dingen in je schermpjes:

[Linksys - Setup]: Keep Alive aan en daarmee Connect on Demand uit
[Linksys - DHCP]: Starting IP Address 192.168.1.2
[XP - Eigenschappen voor Internet-protocol (TCP/IP)]: Automatisch een IP-adres laten toewijzen aan en Automatisch een DNS-serveradres laten toewijzen aan

Ook:

[XP - Eigenschappen voor internet]: Alle Instellingen voor inbel- en VPN-verbindingen verwijderen
[XP - LAN instellingen]: Alleen vinkje Instellingen van Internet Explorer automatisch overnemen aan
[CMD.EXE] DHCP zou ingeschakeld moeten zijn. Dit is inderdaad slechts voor je LAN.

Als het dan nog vast zit op DNS, dan kun je altijd nog DNS-servers van provider invullen (even opzoeken bij je provider). En natuurlijk even herstarten waar nodig.

• Dido

Dido

heforshe

OK, zonder screenshot, maar dit zijn de instellingen op de eerste pagina (de rest is niet zo heel belangrijk om het te laten werken) van de Linksys setup.

De firmware is belangrijk, het zou (volgens linksys) met Maxstream moeten werken met 1.42.7, maar toen gaf ie het helemaal op. Ik heb er dus een oudere versie overheen gepleurd :P
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
       Host Name : jouw-username@xs4all of (bij mij) mijn-username@adsl-comfort
     Domain name : <leeg>
Firmware version : 1.39p7, Sep 27 2001 (dat vul je dus niet in :D )
  LAN IP address : 192.168.1.1
     subnet mask : 255.255.255.0
  WAN IP address : Specify an IP address: 10.0.0.150 (subnet 255.255.255.0)
 Default gateway : 10.0.0.138 (dit was en is het standaard ip adres van mijn modem)
           DNS 1 : 195.121.1.34 (dit zijn de Planet DNS-en)
           DNS 2 : 195.121.1.66
           DNS 3 : <leeg>
           Login : PPTP
        Username : =hostname :)
        Password : mag je zelf verzinnen :)
        RAS plan : 512k ethernet
      Keep Alive : redial period: 30 sec.

/edit: Mocht je de firmware nodig hebben: check your mail :)

[ Voor 3% gewijzigd door Dido op 08-04-2003 19:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoe belangrijk is die Host Name helemaal bovenaan?
Want afgezien daarvan heb ik het allemaal al een keer ingesteld gehad zoals jij hierboven beschrijft...

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2003 21:38 ]

• Velthuis
ArthurMaD> Vul Host Name gewoon in! Als het bij XS4ALL niet nodig is dan kan het geen kwaad dat het er staat (wordt genegeerd).

Overigens schrijf je steeds dat je provider KPN is, maar is KPN een ISP tegenwoordig? Je bedoelt toch eigenlijk XS4ALL? Of toch nog een andere ISP?

Indien XS4ALL, dan kun je eventueel DNS1: 194.109.6.66 en DNS2: 194.109.9.99 invullen in XP.

[ Voor 51% gewijzigd door Velthuis op 09-04-2003 10:44 ]

• Dido

Dido

heforshe

Hostname is bij sommige providers nodig, en in het voorbeeld dat ik gebruikt heb stond er een xs4all username ingevuld... dus ik denk dat het nodig is :)

Ik zie in de screenshots van jou hierboven trouwens dat je voor de router geen DNS hebt ingevuld, is denk ik wel essentieel. Verder kan ik me vergissen, maar ik heb bij de tcp/ip eigenschappen in windows ook mijn planet dns-en ingevuld, en niet het adres van mijn linksys...

Verwijderd

Topicstarter
Die screenshots zijn op willekeurig moment gemaakt... Ik heb zo'n beetje alles geprobeerd qau instellingen, ik ben namelijk niet iemand die eerst zijn vragen gaat deponeren en gaat wachten op een antwoord, nee ik zoek eerst van alles op en probeer het uit. Nou zo heb ik van alles gevonden, en dus ook van alles uitgeprobeerd... Included die DNS'en die jij hierboven hebt staan.
Zoals ik al zei, het enige wat ik eigenlijk nog niet echt heb geprobeerd is het invullen van de hostname!

Naar aanleiding van Velthuis:
Mxstream is wat naam betreft omgedoopt tot "ADSL van KPN" (of iets wat daar sterk op lijkt). Het komt erop neer dat het gewoon ADSL is van planet.nl
Ik noem het gewoon steeds KPN adsl...

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op 09 April 2003 @ 17:07:
Die screenshots zijn op willekeurig moment gemaakt... Ik heb zo'n beetje alles geprobeerd qau instellingen, ik ben namelijk niet iemand die eerst zijn vragen gaat deponeren en gaat wachten op een antwoord, nee ik zoek eerst van alles op en probeer het uit.
Kudos! ik heb nooit willen insinueren dat het niet zo was hoor :)
Naar aanleiding van Velthuis:
Mxstream is wat naam betreft omgedoopt tot "ADSL van KPN" (of iets wat daar sterk op lijkt). Het komt erop neer dat het gewoon ADSL is van planet.nl
Ik noem het gewoon steeds KPN adsl...
Volgens mij wordt ADSL van KPN gebruikt door Planet, maar ook door onder meer XS4all...

• Velthuis
Dido schreef op 10 April 2003 @ 10:16:

Volgens mij wordt ADSL van KPN gebruikt door Planet, maar ook door onder meer XS4all...
Precies! En zo zijn er nog meer ISPs die "ADSL van KPN" gebruiken:
HCCNet, Tiscali, Freeler, Het Net, Zon, Wanadoo, etc.

En deze ISPs hebben allemaal weer eigen DNS-servers, maar daar ligt het probleem dan ook niet als ik het zo allemaal nog eens lees.

[ Voor 3% gewijzigd door Velthuis op 10-04-2003 11:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kudos! ik heb nooit willen insinueren dat het niet zo was hoor :)
Ik heb nooit willen insinueren dat jij dat zou insinueren :)
Was alleen even extra info ;)
Pagina: 1