Ik heb een probleem wat al meerdere installs verziekt, oa. UT2003, maar ook software van mandrake zelf (cdtje wisselen dus voor verschillende rpms) en zo voorts.
Wat gebeurt er ?
1. De installer vraagt je om een nieuwe cd erin te schuiven. De lade gaat niet open.
2. De installer vraagt je om een nieuwe cd erin te schuiven. De lade gaat open, maar de cd wordt niet / niet mee / niet goed gemount, in elk geval zo dat de installer niet verder gaat omdat de cd er nog niet in zou zitten.
Beide gevallen zijn natuurlijk uiterst irritant.
Laat ik nu wat specifieker uitwijden over Unreal Tournament 2003.
Ik stop cd 3 erin, start de installer. Om al eventuele mount / unmount problemen te voorkomen start ik de installer als root.
Ik heb trouwens 2 drives: 1 brander (scd0 mnt/cdrom en scd1 mnt/cdrom2) en 1 dvd-rom (kut ding dat rete-traag opspint, duurt een seconde of 8 ) Bij beide drives is er het zelfde euvel.
Het is dus zeker weten een probleem met het mounten / unmounten.
Output van de shell:
De GTK warning interesseert me niet zoveel, het gaat natuurlijk om de mount regels.
De device is ook helemaal niet /dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/cd, maar dat kan je natuurlijk nooit uit die op cd gefikte SH command krijgen.
Dit was mijn originele FStab:
Om zelf wat te proberen heb ik de volgende regels eruit gehaald:
/dev/ide/host0/bus1/target1/lun0/cd /mnt/cdrom2/ auto ro,noauto,user,exec 0 0
/dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/cd /mnt/cdrom/ auto ro,noauto,user,exec 0 0
Deze zijn dus nu weg.
Nu kan de cd-rom lade wel open, maar heeft het wisselen van een cd alsnog geen effect.
Tijdens de install van Mandrake ging alles wel perfect trouwens met het wisselen van de cd's. Daarom vind ik het ook zo frustrerend.
Dus, mijn vraag is: hoe kan ik ervoor zorgen dat ik voortaan cd's kan wisselen ?
config:
MDK 9.1
brander = op secondary master
dvd-rom - op secondary slave
(brander: LTR12101B)
(DVD-Rom: lite-on al cheapo rot ding)
Wat gebeurt er ?
1. De installer vraagt je om een nieuwe cd erin te schuiven. De lade gaat niet open.
2. De installer vraagt je om een nieuwe cd erin te schuiven. De lade gaat open, maar de cd wordt niet / niet mee / niet goed gemount, in elk geval zo dat de installer niet verder gaat omdat de cd er nog niet in zou zitten.
Beide gevallen zijn natuurlijk uiterst irritant.
Laat ik nu wat specifieker uitwijden over Unreal Tournament 2003.
Ik stop cd 3 erin, start de installer. Om al eventuele mount / unmount problemen te voorkomen start ik de installer als root.
Ik heb trouwens 2 drives: 1 brander (scd0 mnt/cdrom en scd1 mnt/cdrom2) en 1 dvd-rom (kut ding dat rete-traag opspint, duurt een seconde of 8 ) Bij beide drives is er het zelfde euvel.
Het is dus zeker weten een probleem met het mounten / unmounten.
Output van de shell:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| Gtk-WARNING **: GModule initialization check failed: Gtk+ version too old (micro mismatch)
mount: No medium found
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/cd,
or too many mounted file systems
mount: No medium found
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/cd,
or too many mounted file systems |
De GTK warning interesseert me niet zoveel, het gaat natuurlijk om de mount regels.
De device is ook helemaal niet /dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/cd, maar dat kan je natuurlijk nooit uit die op cd gefikte SH command krijgen.
Dit was mijn originele FStab:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| /dev/hda8 / ext3 defaults 1 1 none /dev/pts devpts mode=0620 0 0 none /mnt/cdrom supermount dev=/dev/scd0,fs=auto,ro,--,iocharset=iso8859-1,codepage=850,umask=0 0 0 none /mnt/cdrom2 supermount dev=/dev/hdd,fs=auto,ro,--,iocharset=iso8859-1,codepage=850,umask=0 0 0 none /mnt/floppy supermount dev=/dev/fd0,fs=auto,--,iocharset=iso8859-1,sync,codepage=850,umask=0 0 0 //ztaab/APP'S\040(D) /mnt/netwerk/APP'S-(D) smbfs credentials=/etc/samba/auth.ztaab.baatz 0 0 //ztaab/C /mnt/netwerk/C smbfs credentials=/etc/samba/auth.ztaab.baatz 0 0 //ztaab/Divx\040(H) /mnt/netwerk/Divx-(H) smbfs credentials=/etc/samba/auth.ztaab.baatz 0 0 //ztaab/Divx2 /mnt/netwerk/Divx2 smbfs credentials=/etc/samba/auth.ztaab.baatz 0 0 //ztaab/KAZAA\040(E) /mnt/netwerk/KAZAA-(E) smbfs credentials=/etc/samba/auth.ztaab.baatz 0 0 //ztaab/SPUL\040(F) /mnt/netwerk/SPUL-(F) smbfs credentials=/etc/samba/auth.ztaab.baatz 0 0 //ztaab/divx3 /mnt/netwerk/divx3 smbfs credentials=/etc/samba/auth.ztaab.baatz 0 0 /dev/hda1 /mnt/nt ntfs iocharset=iso8859-1,ro,umask=0 0 0 //ztaab/test /mnt/tnetwerk/est smbfs credentials=/etc/samba/auth.ztaab.baatz 0 0 /dev/hdb1 /mnt/win_c2 vfat iocharset=iso8859-1,codepage=850,umask=0 0 0 /dev/hda5 /mnt/win_d vfat iocharset=iso8859-1,codepage=850,umask=0 0 0 /dev/hda6 /mnt/win_e vfat iocharset=iso8859-1,codepage=850,umask=0 0 0 none /proc proc defaults 0 0 /dev/hda7 swap swap defaults 0 0 /dev/ide/host0/bus1/target1/lun0/cd /mnt/cdrom2/ auto ro,noauto,user,exec 0 0 /dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/cd /mnt/cdrom/ auto ro,noauto,user,exec 0 0 |
Om zelf wat te proberen heb ik de volgende regels eruit gehaald:
/dev/ide/host0/bus1/target1/lun0/cd /mnt/cdrom2/ auto ro,noauto,user,exec 0 0
/dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/cd /mnt/cdrom/ auto ro,noauto,user,exec 0 0
Deze zijn dus nu weg.
Nu kan de cd-rom lade wel open, maar heeft het wisselen van een cd alsnog geen effect.
Tijdens de install van Mandrake ging alles wel perfect trouwens met het wisselen van de cd's. Daarom vind ik het ook zo frustrerend.
Dus, mijn vraag is: hoe kan ik ervoor zorgen dat ik voortaan cd's kan wisselen ?
config:
MDK 9.1
brander = op secondary master
dvd-rom - op secondary slave
(brander: LTR12101B)
(DVD-Rom: lite-on al cheapo rot ding)
BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.