cd wisselen bij install's in linux

Pagina: 1
Acties:

• BaatZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-04 19:58

BaatZ

Prullenbakker :?

Topicstarter
Ik heb een probleem wat al meerdere installs verziekt, oa. UT2003, maar ook software van mandrake zelf (cdtje wisselen dus voor verschillende rpms) en zo voorts.
Wat gebeurt er ?

1. De installer vraagt je om een nieuwe cd erin te schuiven. De lade gaat niet open.
2. De installer vraagt je om een nieuwe cd erin te schuiven. De lade gaat open, maar de cd wordt niet / niet mee / niet goed gemount, in elk geval zo dat de installer niet verder gaat omdat de cd er nog niet in zou zitten.

Beide gevallen zijn natuurlijk uiterst irritant.

Laat ik nu wat specifieker uitwijden over Unreal Tournament 2003.
Ik stop cd 3 erin, start de installer. Om al eventuele mount / unmount problemen te voorkomen start ik de installer als root.
Ik heb trouwens 2 drives: 1 brander (scd0 mnt/cdrom en scd1 mnt/cdrom2) en 1 dvd-rom (kut ding dat rete-traag opspint, duurt een seconde of 8 ) Bij beide drives is er het zelfde euvel.

Het is dus zeker weten een probleem met het mounten / unmounten.
Output van de shell:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Gtk-WARNING **: GModule initialization check failed: Gtk+ version too old (micro mismatch)
mount: No medium found
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/cd,
       or too many mounted file systems
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/cd,

De GTK warning interesseert me niet zoveel, het gaat natuurlijk om de mount regels.
De device is ook helemaal niet /dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/cd, maar dat kan je natuurlijk nooit uit die op cd gefikte SH command krijgen.

Dit was mijn originele FStab:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
/dev/hda8 / ext3 defaults 1 1
none /dev/pts devpts mode=0620 0 0
none /mnt/cdrom supermount dev=/dev/scd0,fs=auto,ro,--,iocharset=iso8859-1,codepage=850,umask=0 0 0
none /mnt/cdrom2 supermount dev=/dev/hdd,fs=auto,ro,--,iocharset=iso8859-1,codepage=850,umask=0 0 0
none /mnt/floppy supermount dev=/dev/fd0,fs=auto,--,iocharset=iso8859-1,sync,codepage=850,umask=0 0 0
//ztaab/APP'S\040(D) /mnt/netwerk/APP'S-(D) smbfs credentials=/etc/samba/auth.ztaab.baatz 0 0
//ztaab/C /mnt/netwerk/C smbfs credentials=/etc/samba/auth.ztaab.baatz 0 0
//ztaab/Divx\040(H) /mnt/netwerk/Divx-(H) smbfs credentials=/etc/samba/auth.ztaab.baatz 0 0
//ztaab/Divx2 /mnt/netwerk/Divx2 smbfs credentials=/etc/samba/auth.ztaab.baatz 0 0
//ztaab/KAZAA\040(E) /mnt/netwerk/KAZAA-(E) smbfs credentials=/etc/samba/auth.ztaab.baatz 0 0
//ztaab/SPUL\040(F) /mnt/netwerk/SPUL-(F) smbfs credentials=/etc/samba/auth.ztaab.baatz 0 0
//ztaab/divx3 /mnt/netwerk/divx3 smbfs credentials=/etc/samba/auth.ztaab.baatz 0 0
/dev/hda1 /mnt/nt ntfs iocharset=iso8859-1,ro,umask=0 0 0
//ztaab/test /mnt/tnetwerk/est smbfs credentials=/etc/samba/auth.ztaab.baatz 0 0
/dev/hdb1 /mnt/win_c2 vfat iocharset=iso8859-1,codepage=850,umask=0 0 0
/dev/hda5 /mnt/win_d vfat iocharset=iso8859-1,codepage=850,umask=0 0 0
/dev/hda6 /mnt/win_e vfat iocharset=iso8859-1,codepage=850,umask=0 0 0
none /proc proc defaults 0 0
/dev/hda7 swap swap defaults 0 0
/dev/ide/host0/bus1/target1/lun0/cd /mnt/cdrom2/    auto    ro,noauto,user,exec 0 0
/dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/cd    /mnt/cdrom/ auto    ro,noauto,user,exec 0 0

Om zelf wat te proberen heb ik de volgende regels eruit gehaald:
/dev/ide/host0/bus1/target1/lun0/cd /mnt/cdrom2/ auto ro,noauto,user,exec 0 0
/dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/cd /mnt/cdrom/ auto ro,noauto,user,exec 0 0
Deze zijn dus nu weg.

Nu kan de cd-rom lade wel open, maar heeft het wisselen van een cd alsnog geen effect.

Tijdens de install van Mandrake ging alles wel perfect trouwens met het wisselen van de cd's. Daarom vind ik het ook zo frustrerend.

Dus, mijn vraag is: hoe kan ik ervoor zorgen dat ik voortaan cd's kan wisselen ?

config:
MDK 9.1
brander = op secondary master
dvd-rom - op secondary slave

(brander: LTR12101B)
(DVD-Rom: lite-on al cheapo rot ding)

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 18:01
wazig, het is lang geleden sinds ik dat probleem heb gehad..

Kun je niet gewoon je cd handmatig unmounten/mounten?

Dit is btw mijn setup (die gewoon werkt)

/dev/cdroms/cdrom0 /mnt/cdrom supermount ro,dev=/dev/cdroms/cdrom0,fs=auto,user 0 0

/dev/ide/host0/bus1/target0/lun0/cd /mnt/cdrom auto ro,noauto,user,exec 0 0

[ Voor 53% gewijzigd door blouweKip op 03-04-2003 17:33 ]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• BaatZ

BaatZ

Topicstarter
blouweKip schreef op 03 april 2003 @ 17:29:
wazig, het is lang geleden sinds ik dat probleem heb gehad..

Kun je niet gewoon je cd handmatig unmounten/mounten?
Absoluut niet.

Als ik dat wil (umount /dev/scd0) wordt mij gezegd dat ie al sowieso niet gemount was - einde oefening. Toch raar dat ie gewoon de cd kan lezen als ie niet gemount is :r

k ben een beetje gefrustreerd aan et raken, niet alleen van dit soort dingen, maar ook als je bijv. Urban Terror (q3 mod) probeer te spelen en je mag geen enkele server op omdat je PB niet goed schijnt te zijn / je maps loppen niet etc. maar dit is natuurlijk offtopic.

Ik ga wel ff tux racen :)

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 18:01
Tja, punkbuster is gewoon kut, pas nadat ik oranage smoothie had geinstalleerd werkte het :(

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Wilke
  • Nu online
Dan probeert Linux dus wel degelijk die CD te mounten, maar zijn of de CD's zelf of de CD-speler waarmee je de CD probeert te lezen van een dermate gare kwaliteit, dat het niet lukt om de CD te lezen.

Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je Windows boot en dan dezelfde CD er in gooit? Leest Windows hem wel (zonder veel problemen)?

Dat kan ik me dan namelijk ook nauwelijks voorstellen.

Then again, als de CD-speler niet eens open wil, da's wel raar. Hij is dan zeker ook gelockt, zodat hij niet open kan als je op het 'eject' knopje drukt? Of dat dan weer niet?

[ Voor 12% gewijzigd door Wilke op 03-04-2003 18:04 ]

• BaatZ

BaatZ

Topicstarter
Wilke schreef op 03 april 2003 @ 18:02:
[...]

Dan probeert Linux dus wel degelijk die CD te mounten, maar zijn of de CD's zelf of de CD-speler waarmee je de CD probeert te lezen van een dermate gare kwaliteit, dat het niet lukt om de CD te lezen.

Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je Windows boot en dan dezelfde CD er in gooit? Leest Windows hem wel (zonder veel problemen)?

Dat kan ik me dan namelijk ook nauwelijks voorstellen.

Then again, als de CD-speler niet eens open wil, da's wel raar. Hij is dan zeker ook gelockt, zodat hij niet open kan als je op het 'eject' knopje drukt? Of dat dan weer niet?
De cd-speler heeft nog nooit defecten vertoond, het is een prima ding en ook in reviews komt ie er wel goed van af, tis een Lite-On. Verder is de cd een officieel gebakken CD, dus die kwaliteit zit ook wel goed.

En inderdaad, de drive is gelocked, hij gaat neit open met het eject knoppie.

In windows doet de cd het prima, er zitten ook geen vuiltjes of krassen op de cd/drive en ook heb ik he tprobleem met meerdere cd's en met meerdere drives.

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Ik zou gewoon supermount inbakken en daarmee je CD's gebruiken, sinds ik dat heb wil ik niet meer terug naar het wazige saaie mount/unmount gedoe.

Voor UT2003 moet je eerst de installer kopieren naar een directory op je eigen hd, bijvoorbeeld /tmp. Als je 'm dan vanuit daar start, kan je daarna gewoon in een andere console/terminal de cd unmounten, verwisselen, remounten en verder installeren. Op die manier heb ik het eerst gedaan voor ik supermount had ontdekt :)

Tja

• BaatZ

BaatZ

Topicstarter
MadEgg schreef op 03 april 2003 @ 23:02:
Ik zou gewoon supermount inbakken en daarmee je CD's gebruiken, sinds ik dat heb wil ik niet meer terug naar het wazige saaie mount/unmount gedoe.

Voor UT2003 moet je eerst de installer kopieren naar een directory op je eigen hd, bijvoorbeeld /tmp. Als je 'm dan vanuit daar start, kan je daarna gewoon in een andere console/terminal de cd unmounten, verwisselen, remounten en verder installeren. Op die manier heb ik het eerst gedaan voor ik supermount had ontdekt :)
Het rare is dat ik supermount al heb (mdk 9.1) en alle mounted partitions werken (zijn met de setup automagisch in fstab gegooid).

OOK de cd-rom drives doen het prima, maar als een programma je iets vraagt om een cd te wisselen dan is het een grote ellende :(

Raar probleem dus, ook op google heb ik al gezocht en niets nuttigs gevonden :(

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Supermount hoort toch sowieso het cd-laatje niet te locken?

Tja

Verwijderd

Wat ik wel gedaan heb bij het spelen van Diablo II (waar je ook cdtjes moet wisselen) onder wine, is het spelen vanaf /mnt/temp_cdrom wat een symlink is naar afwisselend /mnt/cdrom en /mnt/cdr (zo heten m'n brander een dvd speler mount points)... Dan kun je tjdens het spelen dus gewoon je symlink wissen, symlinken naar je andere cd speler en verder spelen... snappie?

• BaatZ

BaatZ

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 23:32:
Wat ik wel gedaan heb bij het spelen van Diablo II (waar je ook cdtjes moet wisselen) onder wine, is het spelen vanaf /mnt/temp_cdrom wat een symlink is naar afwisselend /mnt/cdrom en /mnt/cdr (zo heten m'n brander een dvd speler mount points)... Dan kun je tjdens het spelen dus gewoon je symlink wissen, symlinken naar je andere cd speler en verder spelen... snappie?
Das inderdaad een mooie oplossing, maar het is een work-around.
Ik vind het ronduit crappy als het gewoon niet blijkt te kunnen, dit probleem had ik namelijk ook al in mandrake 9.0 en zelfs 8.1

• cashewnut
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
Dat probleem heb ik ook gehad, de beste oplossing is imo om supermount uit te zetten, desnoods tijdelijk om UT2003 te installeren. Supermount lijkt handig - en is dat vaak ook wel - maar bij dit soort dingen merk je toch dat het niet geweldig soepel werkt. Mount/unmount is misschien een beetje omslachtig, maar het werkt wel altijd. Gewoon /etc/fstab editten en e.e.a. verwijderen, weet niet meer precies wat want ik gebruik inmiddels Slack 9 :).

• Wilke
  • Nu online
Okay, het ligt dus niet aan de CD-spelers (ik heb trouwens ook zo'n Lite-on ding :) ). Supermount en gewoon mount/umount zitten elkaar dus blijkbaar in de weg in sommige gevallen...tja :(

• bultoog
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05-2021

bultoog

dat deed pijn!!!

ik heb ook zo'n soort probleem gehad.

ik stond in /mnt/cdrom en hij kon niet umounten.

dus ik heb de install regel van af / geven. dus de har link naar de install file

als je dat bedoelt :?

hmm..interresant...dat ga ik ook proberen. | ik tuxs veilig!
iedereen weet het, maar niemand komt op de gedachte - blooming
mama ik ben mOrPhie kwijt geraakt, krijg ik nu een nieuwe :P
wees je zelf!

Pagina: 1