Toon posts:

[car] SUB-kist bouwen...

Pagina: 1
Acties:
  • 729 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag is m'n Magnat Agressor 5000 subwoofer (50cm diameter) binnen gekomen :) Maar nu moet daar dus nog een zo perfect mogelijke kist rond gebouwd worden..

Aangezien ik vooral techno/zware beats draai in de auto denk ik het beste af te zijn met een gesloten ontwerp (sealed). Ondertussen heb ik al een drietal verschillende programmas gedownload (LsPro, WinISD en AJ Sealed designer) om een goede kastinhoud te berekenen en dit komt op 106.7liter.

Het blijkt wel iets moeilijker te zijn om daarmee een kist omtrek te bereken die mooi in de koffer "fit". In die software pakketten kun je wel de kist omtrekken laten berekenen maar kan je volgens mij niet opgeven met welke koffer-afmetingen er moet rekening gehouden worden.. Begrijp je?

En omdat dit m'n eerste zelfbouw sub wordt had ik ook graag zoveel mogelijk advies gehad omtrend zaken waar rekening/extra attentie e.d moeten mee rekening gehouden worden.

Ondertussen heb ik ook al heel GOT afgeschuimd naar info, maar heb nog niet zoveel sites gevonden die handelen over de bouw van subs. Ook had ik graag wat foto'tjes gezien van (eerder professionele) sub ontwerpen (eventueel met neon erin, spiegels,...)

Een hele hoop dus. Hopelijk kan iemand me wat helpen, alvast bedankt! ;)

Verwijderd

http://www.magnat.nl/magnat-car/pdf/aggressor5000.pdf

Kistberekening voor Magnat Agressor 5000.

O, ik zie net dat ze bij Magnat dus van een behuizing met een x-aantal poorten uitgaan....

106 liter!!! Daar moet het volume van je woofer nog bij, en dan kun je binnenmaten gaan berekenen. Heb je een busje of een station??? Misschien een beetje overdreven, maar dat wordt een beste kist....

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2003 17:15 ]

Verwijderd

Nou je begint goed, wat een woofer zeg, 50cm doorsnede....

Ik neem ook aan dat dit niet in een Smart hoeft? ;)

Als je even aangeeft waar ik de T/S parameters kan vinden dan kan ik met je meerekenen.

Nog iets, over de bouw van een sub is zeker wel veel te vinden er lopen en liepen zat topics waar zat info in te vinden is, (bijvoorbeeld me sig)

Je reden voor een gesloten kist snap ik trouwens niet helemaal, maar je hebt denk ik wel de goede keus gemaakt, een gesloten behuizing heeft over het algemeen wat minder liters nodig. Verder zijn de maten best simpel uit te rekenen, je hebt zoiezo een front nodig van pak em beet 60x60, voor een honderd liter kast heb je dan ongeveer een diepte nodig van 30cm.je kan hem wat minder diep maken door hem wat breder te maken, maar daar houd het dan ook op.

Verwijderd

Let met die magnat wel even op de Xmax, dit is de maximale afstand die de spoel in één richting kan afleggen terwijl het aantal windingen in de luchtspleet constant blijft.
In een gesloten systeem maakt je woofer langere slagen als in een basreflex kast.

Een vriend van me had 2 Magnat woofers (volgens mij XTC) in een gesloten kast maar die gingen snel klapperen omdat ze een te kleine Xmax hadden. Ik zeg neit dat dit bij jou ook zo is, maar mischien wel. Kijk hier dus even naar of jij daar geen last van krijgt.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:26
Hehehe, wandstarke ab 28mm. Da's verdomme nog meer als voor mijn woofers.... :) (21mm)

Voor meer info kun je het beste eens op www.showyoursound.nl kijken, daar staan genoeg inbouwtjes om te bewonderen....

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Met 106 liter effectieve kistinhoud krijg je een Q van 0.80. Dat is dus lichtelijk een boomsetup. Met de ideale Q van 0.71 krijg je 147 zatte liters. Klaarblijkelijk moet je een kratje pils inleveren omdat je een 50 cm woofer wilde :)

Basreflex en bandpass gaan meer richting 280 liter, dus dat is niet echt een optie.

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
shit he, wat een bullebak van een ding >:)
450 watt rms, dat wordt ook een lekker duur versterkertje dan om hem aan te sturen.
doe het dan gelijk goed en koop een leuke rockford, als je toch al lekker geld aan het uitgeven ben ;)

Gefeliciteerd anyway :D

• stylezzz
Ben wel benieuwd hoe zo'n ding klinkt in principe. Lijkt me nou niet echt een woofer om mee aan SQ wedstrijden mee te gaan doen. Hard zal ie in ieder geval wel gaan.... :X

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 17:24:

Als je even aangeeft waar ik de T/S parameters kan vinden dan kan ik met je meerekenen.
Ik zal deze middag de T/S parameters eens meedelen..
Nog iets, over de bouw van een sub is zeker wel veel te vinden er lopen en liepen zat topics waar zat info in te vinden is, (bijvoorbeeld me sig)
Inderdaad, heb ook al heel wat gelezen over subs en het bouwen ervan op zowel GOT als op het www. Maar toch é.. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 18:44:
Let met die magnat wel even op de Xmax, dit is de maximale afstand die de spoel in één richting kan afleggen terwijl het aantal windingen in de luchtspleet constant blijft.
In een gesloten systeem maakt je woofer langere slagen als in een basreflex kast.
Wat voor Xmax is dan een goede waarde? Of is dit moeilijk te zeggen en moet je het in feite gewoon uitproberen?

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:54
Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 18:44:

Een vriend van me had 2 Magnat woofers (volgens mij XTC) in een gesloten kast maar die gingen snel klapperen omdat ze een te kleine Xmax hadden. Ik zeg neit dat dit bij jou ook zo is, maar mischien wel. Kijk hier dus even naar of jij daar geen last van krijgt.
Hou anders ff je mond dicht, voordat er nog meer onzin uit komt. De Xmax is een vastgestelde waarde, de maximale uitslag die de spoel van een bepaalde woofer kan maken.

Juist in een gesloten kist maakt ie minder snel extreme uitslagen, omdat ie dan veel meer tegendruk krijgt dan in een gepoorte kist. Verder heeft het klapperen van een woofer ( bij bijvoorbeeld teveel vermogen oid ) niks temaken met een te kleine Xmax.

Ga ff buitenspelen ofzo :)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Een Xmax geeft een indicatie van hoeveel de conus heen en weer kan zonder problemen. Echter, de feitelijke X die een woofer maakt bij een bepaalde frequentie houdt weer verband met de behuizing waarin ie zit. Daarom is het verstandig om vantevoren te simuleren hoe de X zich gedraagt in een bepaalde behuizing.

[ Voor 9% gewijzigd door Wekkel op 04-04-2003 10:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zoals gezegd post ik voor de liefhebbers eens de paramters van de Agressor 5000:
Re = 3.0 Ohm
Qes = 0.38
Qms = 5.8
Qts = 0.36
Vas = 421liter
fs = 22Hz
Xmax = 17mm
SPL/W/m = 95dB

Eerst had ik gedacht om een Qtc waarde van 0.8 te kiezen. Maar volgens Wekkel is dit iets te "boomerig". Als je i.p.v 0.80 kiest voor 0.71 wordt het volume van de kist natuurlijk onmiddellijk een 146-tal liter, i.p.v een 107-tal liter..

Iemand sugestie wat het beste kan gekozen worden? Misschien een Qtc tussen 0.7 en 0.8 ...

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Als je boomerig geluid mooi vind dan moet je dat vooral zo maken, lijkt mij.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 04 April 2003 @ 16:06:
Eerst had ik gedacht om een Qtc waarde van 0.8 te kiezen. Maar volgens Wekkel is dit iets te "boomerig". Als je i.p.v 0.80 kiest voor 0.71 wordt het volume van de kist natuurlijk onmiddellijk een 146-tal liter, i.p.v een 107-tal liter..

Iemand sugestie wat het beste kan gekozen worden? Misschien een Qtc tussen 0.7 en 0.8 ...
Ho ho, ik sprak van lichte boomsetup, niet van te boomerig. Ik denk dat je met 0.8 helemaal geen problemen gaat krijgen, aangezien de frequentiecurve prachtig gebogen is zonder rare bulten. Met die 107 moet je het maar gewoon eens proberen :)

• Dewoudloper
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-03-2025
ik kan geen foto van die sub vinden, ben toch wel nieuwschierig hoe agressor eruit ziet,

Verwijderd

Topicstarter
Heb net wat pics gemaakt. Nu nog uitzoeken hoe ik ze hier kan tevoorschijn toveren..

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

www.theforumisdown.com

[img][/img]

;)

Afbeeldingslocatie: http://www.carhifi-shop.com/images/products/aggressor5000gross.jpg

[ Voor 49% gewijzigd door Wekkel op 04-04-2003 17:28 ]

Verwijderd

Ziezo, hier een 3-tal pics: ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/agressorfront.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/agressorback.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/agressorhuge.JPG
Die deftige mens is m'n broer... heeft zich bijna een breuk gehoffen >:)

Verwijderd

Das geen mooie foto :P

Deze is veel mooier, vooral dat stevige chassis is wel wreed:

Afbeeldingslocatie: http://www.magnat.nl/magnat-car/zoom/5000-zoom.jpg

Damn jij wint :( (was reactie op Wekkel)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2003 17:55 ]

Verwijderd

remsie schreef op 04 April 2003 @ 10:02:
[...]

Hou anders ff je mond dicht, voordat er nog meer onzin uit komt.
Zozo... slecht geslapen?
De Xmax is een vastgestelde waarde, de maximale uitslag die de spoel van een bepaalde woofer kan maken.
Nu we toch bezig zijn...
Niet de maximale slag die de spoel kan maken maar de maximale slag die de spoel in één richting kan maken zonder dat er windingen buiten de luchtspleet komen! De maximale slag is dus Xmax + de tolerante afstand die de spoel buiten de luchtspleet mag komen. Meestal is dit 15% zonder buiten de vervormingstoleranties te gaan ;), dit omdat de spoel steeds meer uit de luchtspleet gaat uiteindelijk en als dit te ver gaat onstaat er vervorming. Deze afstand (Xmax + 15% is één richting op, hij moet ook nog de andere kant op ;) ).
Juist in een gesloten kist maakt ie minder snel extreme uitslagen, omdat ie dan veel meer tegendruk krijgt dan in een gepoorte kist.
Ga jij ff buiten spelen, bij een gesloten kist maakt de woofer grotere slagen als dezelfde in een B-R kast.
Verder heeft het klapperen van een woofer ( bij bijvoorbeeld teveel vermogen oid ) niks temaken met een te kleine Xmax.
Dit heeft er alles mee temaken! Als de slag tegroot wordt dan ontstaat er vervorming en uiteindelijk klappert de spoel tegen de achterste poolplaat, dit betekend dus dat hij vet over de Xmax zit (of zeer slecht geconstrueerde woofer).
Ben net geweest, maar ik mag van de brandweer niet meer in de speeltuin spelen omdat ik laatst klem zat in een speeltoestel dat volgens de brandweer voor kleuters was bedoeld. Dus er was niks aan en ben ik maar weet terug gekomen om DIY luitsprekers te discusieren :+

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:22

Eraser127

Nijkerk

Wow, wat een bakbeest :P daar krijg je je auto wel mee aan het rammelen :9~

My Discogs

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:31

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik denk dat je die direct in je hoedenplank moet zetten zodat je kofferruimte de juiste volume vormt....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:36
Jeezzz wat een DING

daar kan je je auto mee laten bunnyhoppen :D :+

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

OMG... wat een beest...
dat wordt een dikke dikke verstevigde kist.

Wat voor amp ga je er eigenlijk aanhangen?

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Zo'n grote woofer doet alleen maar heeeeel laag. Ik ben eens op een soundoff geweest. Daar had ook iemand zo'n grote dikke wrede woofer. Het gekke was alleen dat als je er naast stond zag je de woofer druk bewegen maar je hoorde erg weinig. Maar als je ergens verder op het veld stond hoorde je hem wel gruwelijk? Ik zou dus voor de kleinst mogelijke gesloten kist gaan om het grootste frequentie gebied te pakken

Verwijderd

Ik zou trouwens ook gelijk je auto even opvoeren. Ik denk dat je zometeen heeel stoer bij het stoplicht er uitgetrokken gaat worden omdat je te zwaar bent geworden ;)

Verwijderd

teacher schreef op 04 April 2003 @ 23:50:
OMG... wat een beest...
dat wordt een dikke dikke verstevigde kist.

Wat voor amp ga je er eigenlijk aanhangen?
Dit wordt het hart van de setup..

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/agressorkoffer.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/agressorversterker.JPG

Ik heb 3 Audiotop versterkers van elk 2x300W max 2ehands op de kop kunnen tikken. Schijnen serieuse werkpaarden te zijn. >:)

Eén versterker voor de boksen vooraan en één voor de boksen achter in de hoedenplank. En uiteraard nog een versterker gebriched voor de sub :Y)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 April 2003 @ 09:58:
Ik zou trouwens ook gelijk je auto even opvoeren. Ik denk dat je zometeen heeel stoer bij het stoplicht er uitgetrokken gaat worden omdat je te zwaar bent geworden ;)
Hmm.. Misschien, maar ik rijd met een Renault Clio SPORT (172 PK). Binnenkort wordt dit idd opgevoerd naar een 250-tal PK (chiptuning e.d) :9

Verwijderd

Kan iemand me zeggen welke kabeldikte het beste kan genomen worden om de sub aan te sluiten. Hoe dikker hoe beter natuurlijk, maar vanaf welke dikte is OK?

En nog iets anders: De condenstator zou de spanning normaal moeten aangeven op z'n displaytje maar doet dit echter niet.. De versterkers krijgen echter wel spanning van de condensator :? Wat zou de oorzaak zijn?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2003 15:19 ]

Verwijderd

Hmmm wat betreft je subwoofer zou ik voor 4 mm^2 gaan. Lijkt me dik genoeg. Het is immers een kleine afstand die je moet overbruggen.

Hoe weet je dan dat doe condensator het doet? Die is toch parallel aangesloten op je accu? Dan meet je misschien wel je accaspanning. Je moet hem toch echt wel even loshalen om te kijken of ie het doet! Wat betreft het displaytje: lekker belangrijk. suc6

• memphis

memphis

Verwijderd schreef op 05 april 2003 @ 15:16:
Kan iemand me zeggen welke kabeldikte het beste kan genomen worden om de sub aan te sluiten. Hoe dikker hoe beter natuurlijk, maar vanaf welke dikte is OK?

En nog iets anders: De condenstator zou de spanning normaal moeten aangeven op z'n displaytje maar doet dit echter niet.. De versterkers krijgen echter wel spanning van de condensator :? Wat zou de oorzaak zijn?
Als je het goed wilt doen moet je 20mm2 voedingskabels gebruiken met een dikke 100A zekering naast je accu.

Als je bekabeling naar je sub kort is hoeft dat niet zulke dikke kabels te zijn, 2,5mm2 zou voor een paar cm voldoende zijn. Gaat het om een meter oid, kan je beter naar 5mm2

Dat je display het niet doet betekent dat je ook daarop een remote schakeldraad moet aansluiten. Bijn mijn condensator zat die nergens maar bleek dat de schroef van het kapje de remote aansluiting was.

Verwijderd

remsie schreef op 04 April 2003 @ 10:02:
[...]

Hou anders ff je mond dicht, voordat er nog meer onzin uit komt. De Xmax is een vastgestelde waarde, de maximale uitslag die de spoel van een bepaalde woofer kan maken.

Juist in een gesloten kist maakt ie minder snel extreme uitslagen, omdat ie dan veel meer tegendruk krijgt dan in een gepoorte kist. Verder heeft het klapperen van een woofer ( bij bijvoorbeeld teveel vermogen oid ) niks temaken met een te kleine Xmax.

|:( Beetje een ander belachelijk maken terwijl je er zelf weinig tot niks vanaf weet.. beetje zielig.

In een gesloten kast bereikt de woofer z'n grootste uitslag op z'n resonantiefrequentie. Dus hoe lager de sub liniear gezien moet weergeven des te meer slag moet de woofer maken. In een Br setup is het net andersom. De woofer geeft z'n kleinste slag rond de tuning frequentie (die meestal in de buurt ligt van de Fs).

Er zijn een aantal dingen belangrijk voor de SPL's dat is de powerhandling van de woofer. Dit geeft aan hoeveel watts de spoel kan omzetten in warmte en afvoeren zonder door te branden. De Xmax geeft aan hoever de conus in de luchtspleet kan bewegen 1 kant op.
Powerhandling is vaak geen probleem omdat woofers tegenwoordig zijn uitgerust met een gat in de magneet om te ventileren.
Het probleem ligt vaak bij de Xmax. Speakers met een kleine Xmax (<10mm) zijn in een gesloten systeem niet geschikt om lage tonen mee weer te geven (<50Hz) op een hoog SPL. Misschien kan de spoel van een woofer wel 1000 watt aan zonder door te branden. Maar als je deze woofer in een gesloten kast met een Q van 0.5 stopt dan kan hij best uitgepist zijn bij 250watt omdat de spoel de magneet raakt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 April 2003 @ 20:24:
[...]

Er zijn een aantal dingen belangrijk voor de SPL's dat is de powerhandling van de woofer. Dit geeft aan hoeveel watts de spoel kan omzetten in warmte en afvoeren zonder door te branden. De Xmax geeft aan hoever de conus in de luchtspleet kan bewegen 1 kant op.
Powerhandling is vaak geen probleem omdat woofers tegenwoordig zijn uitgerust met een gat in de magneet om te ventileren.
Het probleem ligt vaak bij de Xmax. Speakers met een kleine Xmax (<10mm) zijn in een gesloten systeem niet geschikt om lage tonen mee weer te geven (<50Hz) op een hoog SPL. Misschien kan de spoel van een woofer wel 1000 watt aan zonder door te branden. Maar als je deze woofer in een gesloten kast met een Q van 0.5 stopt dan kan hij best uitgepist zijn bij 250watt omdat de spoel de magneet raakt.
Interessant.. Denk dat ik voor een Qtc van 0.78 ga. Op die manier moet een gesloten kist gemaakt worden die net de hele koffer inpalmt :9 Amai!

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Nog even over die kabel, je gaat zo'n 600w (maximaal) verplaatsen over een 4ohm weerstand, wat dus resulteert in een 48V/12A om het even eenvoudig te bekijken. 2,5mm² moet in principe voldoen, maar wat bespaar je nou als je in plaats van 2,5mm² nou gewoon 4 of 6mm² neemt? Die paar euro is echt verkeerde zuinigheid imo.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

m.m schreef op 05 April 2003 @ 20:48:
Nog even over die kabel, je gaat zo'n 600w (maximaal) verplaatsen over een 4ohm weerstand, wat dus resulteert in een 48V/12A om het even eenvoudig te bekijken. 2,5mm² moet in principe voldoen, maar wat bespaar je nou als je in plaats van 2,5mm² nou gewoon 4 of 6mm² neemt? Die paar euro is echt verkeerde zuinigheid imo.
Ik mis je berekening maar goed. Een draad heeft een weerstand en die staat lineair in verband met de lengte. Dus een draad die 2x zo lang is heeft een 2x zo grote weerstand. De vraag is hoveel ben ik bereid om te verliezen? Inprincipe zal voor een meter kaben 1mm^2 zelfs voldoen. Maar dat staat dan ook niet echt niet stoer :> . Kijk maar wat je doet

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/hcc/hififaq/fldtechniek/pgkabeltechniek-files/kabel_len.gif

Niet te lezen, maar zo'n schema is wel handig, te vinden op:

http://web.inter.nl.net/h...ing.htm#Luidsprekerkabels

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2003 13:23 ]

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:09
Verwijderd schreef op 06 April 2003 @ 00:55:
[...]

Ik mis je berekening maar goed. Een draad heeft een weerstand en die staat lineair in verband met de lengte. Dus een draad die 2x zo lang is heeft een 2x zo grote weerstand. De vraag is hoveel ben ik bereid om te verliezen? Inprincipe zal voor een meter kaben 1mm^2 zelfs voldoen. Maar dat staat dan ook niet echt niet stoer :> . Kijk maar wat je doet
48*12=576 (ongeveer 600 dus)
48/12=4 ohm, voila, berekening :P

Verwijderd

Tnx for the back-up Walter.PPK

Mooie uitleg.

Verwijderd

wow!!!! wat een subwoofer!!! niet normaal als je die in een auto bouwt hahaha lijkt meer iets op een pa woofer voor disco etc! maar heb je al een keer bij conrad gekeken?? daar hebben ze ook wel vette subwoofer's van het merk ravemaster de bsw 154 ofzoiets die gaat ook keihard!!! en tip ga eens naar www.mivoc.de daar hebben ze heel veel chassis })

Verwijderd

en ga ook ff eens naar www.ilmag.de daar voeren ze altijd tests uit op woofers!!! (kijk dan wel bij datenbak (ofzoiets))

• Dewoudloper
als je zo`n ding goed wilt inbouwen dan zou je toch een dik ijzeren frame moeten lassen en dat ombouwen met mdf of iets dergelijks,

iets in de trend van "hoe bouw ik een auto om mijn woofer heen"

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

2 lagen dik MDF lijken mij wel plicht met dit monster. Als er dan ook nog een duizelingwekkend aantal watts op los wordt gelaten, heeft roest geen kans meer >:)

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:54
Verwijderd schreef op 04 april 2003 @ 19:44:
[...]
Zozo... slecht geslapen?

[...]
Nu we toch bezig zijn...
Niet de maximale slag die de spoel kan maken maar de maximale slag die de spoel in één richting kan maken zonder dat er windingen buiten de luchtspleet komen! De maximale slag is dus Xmax + de tolerante afstand die de spoel buiten de luchtspleet mag komen. Meestal is dit 15% zonder buiten de vervormingstoleranties te gaan ;), dit omdat de spoel steeds meer uit de luchtspleet gaat uiteindelijk en als dit te ver gaat onstaat er vervorming. Deze afstand (Xmax + 15% is één richting op, hij moet ook nog de andere kant op ;) ).

[...]

Ga jij ff buiten spelen, bij een gesloten kist maakt de woofer grotere slagen als dezelfde in een B-R kast.

[...]
Dit heeft er alles mee temaken! Als de slag tegroot wordt dan ontstaat er vervorming en uiteindelijk klappert de spoel tegen de achterste poolplaat, dit betekend dus dat hij vet over de Xmax zit (of zeer slecht geconstrueerde woofer).

[...]
Ben net geweest, maar ik mag van de brandweer niet meer in de speeltuin spelen omdat ik laatst klem zat in een speeltoestel dat volgens de brandweer voor kleuters was bedoeld. Dus er was niks aan en ben ik maar weet terug gekomen om DIY luitsprekers te discusieren :+
Klopt, je hebt gelijk, had beter m'n muil dicht kunnen houden :X :)
Sorry guys!

Verwijderd

remsie schreef op 07 April 2003 @ 11:03:
[...]

Sorry guys!
Het is natuurlijk niet erg als jij iets post wat uiteindelijk niet waar blijkt te zijn, dat houd de discussie erin en daarvan leert iedereen weer van.

Alle users die dit topic hebben gelezen weten nu weer alles over X-Max ;)

Probeer het voortaan er alleen wat minder rot uit te laten komen :P

Nog even over die kist: Dat 2 lagen mdf wordt gebruikt is natuurlijk nog niet genoeg, intern zal hij echt super goed verstevigd moeten worden.

Topicstarter, heb je al eens nagedacht wat een extra +60kilo in je achterbak doet met de wegligging van je (erg gave overigens :) ) Clio?

Gelukkig ga je hem chiptunen anders zou je ook nog eens een bak acceleratie inleveren ;)

• Dewoudloper
2 lagen mdf gaat volgens mij ook resoneren, gewoon echt dikke planken gebruiken :)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Misschien denkt ie wel aan een missende achterbank Afbeeldingslocatie: http://forum.fok.nl/i/s/yes.gif

Hoppa, achterpassagiers exit, Aggressor enters :P 8)7
Dewoudloper schreef op 07 April 2003 @ 12:00:
2 lagen mdf gaat volgens mij ook resoneren, gewoon echt dikke planken gebruiken :)
Eenmaal 18mm en eenmaal 22mm is samen 40mm. Dat samen met interne bracing kan toch al heel wat tegenhouden.

[ Voor 51% gewijzigd door Wekkel op 07-04-2003 12:02 ]

Verwijderd

Ik had gedach 28mm MDF te gebruiken en interne hoekverstevigingen. Zou dat moeten voldoen?
Weet iemand hoeveel % kistvergroten je ongeveer bekomt als je de kist van binnen vult met fiberfill of fiberglas? Naar ik gelezen heb in een ander topic is dit de betere keus voor gesloten kisten. En vul ik de kist voor zo'n 70% of alleen de randen bekleden?

Verwijderd

Een gesloten kist kun je flink vullen, ik weet het niet precies, maar dat zorgt ongeveer voor een vergroting van 20%.

Het beste kun je 2 verschillende diktes MDF op elkaar lijmen en dat intern met matrices verstevigen, dat zijn geperforeerde platen die je intern aan alle 4 de wanden vastzet, dat is een van de beste manieren om te verstevigen en voldoet zelfs voor jouw woofer, wat echt een beest is dus veel verstevigen zijn nodig.

Hou wel rekening met het effect van die extra kilos's in je kofferbak of waar dan ook.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 april 2003 @ 16:33:
Een gesloten kist kun je flink vullen, ik weet het niet precies, maar dat zorgt ongeveer voor een vergroting van 20%.

Het beste kun je 2 verschillende diktes MDF op elkaar lijmen en dat intern met matrices verstevigen, dat zijn geperforeerde platen die je intern aan alle 4 de wanden vastzet, dat is een van de beste manieren om te verstevigen en voldoet zelfs voor jouw woofer, wat echt een beest is dus veel verstevigen zijn nodig.

Hou wel rekening met het effect van die extra kilos's in je kofferbak of waar dan ook.
Zijn die matrices iets wat in de handel gekocht kan worden of moet je dat zelf maken? Is het dan iets dat binnenin de woofer komt en bvb via vijzen of nagels op de 2MDF platen die tegen elkaar liggen geschroeft/geklopt wordt?

Verwijderd

Nee dit is een matrix, om die schotten zit dan dus de kist. Dit kan je dus zelf heel goed maken.

Bij deze zit dus al 1 zijpaneel vast en ze zijn voor vrijgrote boxen zoals je ziet.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j.w.osinga/matrix.jpg

Verwijderd

remsie schreef op 07 april 2003 @ 11:03:
[...]

Sorry guys!
Oké, blij dat je toch je ongelijk toegeeft en niet gewoon stil blijft.

Wat Play al zei... ook als je iets niet (zeker)weet kun je wel posten wat je (denkt te) weten. Als je dan gecorigeerd wordt dan heb je weer wat geleerd.

Maar... probeer het de volgede keer wat tactvoller te brengen ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 April 2003 @ 17:10:
Nee dit is een matrix, om die schotten zit dan dus de kist. Dit kan je dus zelf heel goed maken.

Bij deze zit dus al 1 zijpaneel vast en ze zijn voor vrijgrote boxen zoals je ziet.

[afbeelding]
Ah zo.. Dat moet idd wel zeer stevig zijn. Ik vraag me wel nog af hoe je de inhoud die het inpakt berekent?

Verwijderd

o das niet zo moeilijk, bereken eerst gewoon met inhoudsmaten hoeveel liter de planken in nemen. Daarna trek je de gaten daaraf, das net zo'n simpele formule. Kan je vinden in elk 1e klas wiskunde boek. Ik kan hem zo ff niet voor je opdreunen, maar het is zoiets als PI.straal^2 en dan maal de hoogte ofzo.

En wees gerust, op een litertje meer of minder hoef je echt niet te kijken bij een kast van 50liter ;)

Verwijderd

Denk ook aan goede demping in de kast dmv van loodbitumen, en pritex e.d. Dat kan ook behoorlijk helpen.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Loodbitumen :? Het arme autootje gaat wat beleven :P

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-08 21:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

misschien toch tunen naar 350 pk dan ;)

• memphis

memphis

En de voorkant met 6cm verlagen, de achterkant verlaagt zichzelf wel met dit gewicht :P

• stylezzz
Yep....

* stylezzz heeft z'n auto inderdaad 6cm van voren en 4cm van achteren laten verlagen, zo komt het netjes uit.... :)

Verwijderd

De subwoofer is eindelijk getekend en moet nu enkel nog in elkaar geknutseld worden.. :) Aangezien de koffer van een Clio niet adembenemend groot is komt de kist ruim boven de hoedenplank piepen. Bijgevolg moet deze eruit.

Het volgende probleem is dan hoe een constructie kan gemaakt worden om de 16cm hoedenplank speakers + tweeters te kunnen plaatsen.. De subkist komt zo'n 12 cm boven de achterbank uit en er is nog zo'n kleine 25cm tot aan het plafond. Uiteraard moet de bestuurder nog iets zien door de achterruit, of is dit niet verplicht? Ik wil het ook mogelijk maken om de sub nog uit te halen (boodschappen é :*)) dus kunnen de speakers liever niet vast zitten aan de sub..

Iemand lumineuze ideën?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Kan je je woofer niet zodanig kantelen dat ie toch in de achterbak past? De totale achterbakinhoud is toch wel ruimer dan 100 liter?

Verwijderd

Wekkel schreef op 09 april 2003 @ 11:43:
Kan je je woofer niet zodanig kantelen dat ie toch in de achterbak past? De totale achterbakinhoud is toch wel ruimer dan 100 liter?
De kofferinhoud is idd >100liter maar er moet aan de sub 1 zijde zijn van minimum 57cm omdat de woofer er anders niet in kan. Iemand een idee hoe de hoedenplankspeakers esthetisch kunnen verwerkt worden achterin? De hoedenplank moet er namelijk onvermijdelijk uit denk ik..

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2003 15:04 ]

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Verwijderd schreef op 09 april 2003 @ 11:13:
De subwoofer is eindelijk getekend en moet nu enkel nog in elkaar geknutseld worden.. :) Aangezien de koffer van een Clio niet adembenemend groot is komt de kist ruim boven de hoedenplank piepen. Bijgevolg moet deze eruit.

Het volgende probleem is dan hoe een constructie kan gemaakt worden om de 16cm hoedenplank speakers + tweeters te kunnen plaatsen.. De subkist komt zo'n 12 cm boven de achterbank uit en er is nog zo'n kleine 25cm tot aan het plafond. Uiteraard moet de bestuurder nog iets zien door de achterruit, of is dit niet verplicht? Ik wil het ook mogelijk maken om de sub nog uit te halen (boodschappen é :*)) dus kunnen de speakers liever niet vast zitten aan de sub..

Iemand lumineuze ideën?
Niet verplicht, maar dan moet je wel een spiegel rechts-buiten hebben.

Verwijderd

Ik was zelf al erg benieuwd hoe je dat ding ging installereren. Dat de sub boven je acherbank uitkomt lijkt mij erg ongewenst. Niet alleen kan dit gevaarlijk zijn voor de achterpassagiers maar het belemmerd dus ook je zicht.

Ik vraag me eigenlijk ook af waarom je deze woofer hebt gekocht zonder eerst goed na tedenken of hij uberhaupt wel past. Met 2 goede 10" of 12" luidsprekers had je echt geen bas tekort gekomen. Deze zou je dan naast elkaar kunnen monteren en niks niet raar schuin.

Verder wil je hem ook kunnen verwijderen voor boodschappen, je beseft je wel dat dit bakbeest de 60kilo wel zal halen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 April 2003 @ 18:02:
Ik was zelf al erg benieuwd hoe je dat ding ging installereren. Dat de sub boven je acherbank uitkomt lijkt mij erg ongewenst. Niet alleen kan dit gevaarlijk zijn voor de achterpassagiers maar het belemmerd dus ook je zicht.

Ik vraag me eigenlijk ook af waarom je deze woofer hebt gekocht zonder eerst goed na tedenken of hij uberhaupt wel past. Met 2 goede 10" of 12" luidsprekers had je echt geen bas tekort gekomen. Deze zou je dan naast elkaar kunnen monteren en niks niet raar schuin.

Verder wil je hem ook kunnen verwijderen voor boodschappen, je beseft je wel dat dit bakbeest de 60kilo wel zal halen...
Je hebt overal gelijk in, maar.. Het hele zootje is dus voor in m'n broer (die mens op de foto in begin van het topic) z'n auto. Laten we zeggen dat hij nogal 8)7 is en plots moest het min of meer het beste van het beste zijn. Lees in zijn termen: hoe groter/zwaarder/opmerkelijker, hoe beter... :*)
En idd zal dit beest zeker 50kg gaan wegen, de woofer alleen al weegt 27kg (vanmorgen mee op de weegschaal geweest ;) )

In zo'n clio lijkt het mij onvermijdelijk dat de kist boven de achterbank zal uitkomen. Maar dan zit je meteen met het probleem van de achterste luidsrekers die nog een plaatsje moeten krijgen. Heb er al heel wat over nagedacht. Misschien heeft iemand van jullie een (schitterend) idee. Alle ideëen zijn i.i.g welkom !

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Je kan toch die woofer gekanteld erin zetten?

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-08 21:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Of een gat in de bodemplaat en em free air maken

Verwijderd

Wekkel schreef op 09 April 2003 @ 20:33:
Je kan toch die woofer gekanteld erin zetten?
Hoe ziet dit er dan concreet uit? Kun je eventueel een klein schetsje maken? Moet de woofer niet aan 1 van de kanten zichtbaar zijn dan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 april 2003 @ 01:33:
[...]

Hoe ziet dit er dan concreet uit? Kun je eventueel een klein schetsje maken? Moet de woofer niet aan 1 van de buitenkanten van de kist zichtbaar zijn dan?
Oeps, dubbelpost

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2003 01:34 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Kan die woofer er niet bv. van achter-onder naar voor-boven schuin onder passen? Indien ja, kan je wellicht toch je 100 liters wel halen met een kast die eruit ziet als een prisma. De woofer zelf hoeft toch niet perse horizontaal of verticaal te liggen?

Verwijderd

Zo ongeveer ziet de kist eruit: (is maar een schets dus de maten kloppen niet exact)
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/kist.jpg

Is het zoiets dat je bedoelde Wekkel?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2003 17:16 ]

Verwijderd

Heeft iemand een idee hoe ik de achterste speakers zou kunnen plaatsen? Eventueel een linkje naar onconventionele oplossingen hiervoor...

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Kan de woofer volgens die schets niet zo schuin leggen, dat ie toch past in je achterbak met behoud van de hoedenplank en 106 liter?

• teacher

teacher

Dysgaf!

post anders eens de bruikbare maten van de kofferbak?

een beetje een kofferbak is dik 300 liter, dus die 106 zit er echt wel in.

Verwijderd

Op de site van Renault staat de kofferinhoud: Kofferinhoud (dm³) 255/1037
Hoe moet je dit interpreteren? Is die 255dm³ met de hoedenplank erin en die 1037dm³ met achterbank plat ofzo? En hoeveel liter is 255dm³ en 1037dm³?

Zal nog eens de bruikbare maten van de kofferbak opmeten en mededelen..

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2003 13:04 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 april 2003 @ 13:03:
Op de site van Renault staat de kofferinhoud: Kofferinhoud (dm³) 255/1037
Hoe moet je dit interpreteren? Is die 255dm³ met de hoedenplank erin en die 1037dm³ met achterbank plat ofzo? En hoeveel liter is 255dm³ en 1037dm³?

Zal nog eens de bruikbare maten van de kofferbak opmeten en mededelen..
Ehm, 255 liter :?

1 dm³ = dus 1 liter.

Ik zou zeker proberen om nog iets van een hoedenplank te hebben, al zal die wel flink gaan rammellen ;)

Anders maak je een constructie waarin je uit 1 stuk ook nog 2 boxjes voor je achterluidspekers maakt, zo kan je ze ook nog eens schuin naar voren plaatsen wat het geluid voor de chauffeur ook nog eens verbeterd.

Verwijderd

Het is een poosje geleden maar hier ben ik weer...
De kist is gemaakt. Het is een gesloten type geworden van 115liter dat opgebouwd is met 2 lagen MDF van totaal 30mm dikte.

Nu moet er nog dempingsmateriaal inkomen maar hier heb ik nog niet alle duidelijkheid over. Wat kies ik het beste: fiberfill, fiberglas, pritex, glaswol,...? In gedachten houdend dat het een gesloten kist is. En hoeveel vulling kan het beste aangebracht worden? vol, halfvol, alleen de randen?

Ik vraag het hier nog maar eens omdat in verschillende topix verschillende meningen naar boven komen.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Standaard is gewoon halfvol tot vol met wol. Geen glaswol, gewoon dat fiberfill. Uiteraard wensen wij nog wat pics te zien (niet je broer, de kast, sicko ;) ) 8)7

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 May 2003 @ 16:13:
Het is een poosje geleden maar hier ben ik weer...
De kist is gemaakt.
Foto;s???????

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:07

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Dit projectje vind ik zeer intressant.... mede doordat het een heel gevaarte is. :9
Hoe ga je hem er straks in krijgen? Met een kraan? :P

Pics!

Whatever.

• Clithopias
  • Laatst online: 06-12-2024
heb net ook hout gehaald voor mijn subs. prijs viel me alleen een beetje tegen, 85 euro voor wat hout (ok ok, 3 platen. maar nog steeds veel voor mij)

ik open wel een eigen topic met alle details als ze af zijn :)

Verwijderd

Je moet gewoon expirimenteren en combineren met de mogelijkheden die je allemaal genoemd hebt totdat je het goed vindt klinken (of je wilt het aan de hand van metingen doen?).

Glaswol zou btw ook wel kunnen hoor, maar ik ben er ook niet weg van...

Verwijderd

Topicstarter
Is Fiberfill een merknaam? En is dit een glas- of rotswol of nog iets anders? Waar kun je zoiets kopen?

En de pics komen eraan zunne!! ;)

• teacher

teacher

Dysgaf!

De wanden van je kist vul je op met dat "eierdoosprofielnoppenschuim" wat je voor 10E per pak koopt bij de gamma. De kist zelf kan je voor de helft losjes opvullen met dat witte dempspul. Daarmee vergroot je je kist "virtueel" met 10%.

edit; dat spul koop je dus bij een cafhifi zaak. Of je gaat langs een stoffenwinkel; het is zo goed als hetzelfde spul als wat in je jas of slaapzak zit.

Aangezien die woofer echt een beul is; zorg dat alles superstevig vast zit. Zet het chassis zelf vast met bouten en slagmoeren.

Over die condensator; kijk eens voorzichtig of je er een lampje op kan later branden oid (los van je accu dus)

Over je kabels; van accu naar verdeelblok zou ik voor 30 kwadraat gaan en dan 10 kwadraat naar elke versterker. Afzekeren bij je accu op 100A. Leg een extra massakabel aan bij je accu en zorg dus ook voor een dik massapunt voor je versterkers.

enneh, plaatjes dus!

[ Voor 46% gewijzigd door teacher op 03-05-2003 17:17 ]

Pagina: 1