Linux netwerkomgeving commercieel haalbaar?

Pagina: 1
Acties:

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Ik moet voor een bedrijfje een netwekomgeving op gaan zetten.

deze hebben 15 werknemers die allemaal financiele taken hebben. Word, excel enz. maar ook Exact.

Nu heb ik veel ervaring met Windows 2000 omgevingen.

het probleem is alleen dat de directeur van dit bedrijf van linux 'heeft gehoord'...

en willen dus het liefst een linux netwerkomgeving omdat dit goedkoper zou zijn met licentiekosten.

Ik heb zelf helemaal geen ervaring met linux, maar is het commercieel haalbaar om hier een linux server neer te zetten, met linux clients?

ik heb al een beetje research gedaan, en ben tot de conclusie gekomen dat er een caldera server moet komen met een of andere directory service zoals Active directory.

de resources die ze gebruiken zijn enkel wat gedeelde mapjes met word en excel bestanden, maar deze kan ik over zetten naar staroffice of openoffice, maar ik snap niet precies het verschil daartussen.

het probleem is eigenlijk, kan ik exact aan de gang krijgen op linux?

Dit zijn nogal wat vragen bij elkaar.
misschien zijn hier andere mensen die zo'n klein netwerkje beheren, die mij wat tips kunnen geven waarop ik moet letten?

en grag zou ik willen weten hoeveel geld ik aal licenties kwijt ben, want volgens mij is caldera niet gratis... star office ook niet.

daarnaast vraag ik mij af hoeveel uur ik ongeveer bezig met installeren van dit alles. Ik heb geen ervaring met linux, maar ik heb wel informatica gedaan aan de HBO, dus zou dit wel moeten kunnen oppikken...

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:03

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

StarOffice en OpenOffice verschillen nauwelijks, dus als je geen commerciële ondersteuning van Sun nodig hebt dan kun je het best OpenOffice gebruiken. Het probleem is echter dat je geen ervaring hebt met Linux. Je zult er best snel het een en ander van oppikken, maar ik zou beginnen met een thuissysteem op het voor jou nieuwe OS en daarna eens gaan kijken naar bedrijfstoepassingen...er is best veel uit te vinden met behulp van guides, maar je zit gewoon met een probleem als iets niet wil werken en je er weinig van afweet...daar kan geen enkele guide je bij helpen, daarvoor heb je ervaring nodig :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Dirk-Jan schreef op 03 April 2003 @ 16:40:

deze hebben 15 werknemers die allemaal financiele taken hebben. Word, excel enz. maar ook Exact.
Exact kan nog wel eens een probleem gaan worden...

het probleem is alleen dat de directeur van dit bedrijf van linux 'heeft gehoord'...

en willen dus het liefst een linux netwerkomgeving omdat dit goedkoper zou zijn met licentiekosten.
de licentiekosten zijn misschien wel lager, maar wat dacht je van de kosten van het onderhoud(sysadmin) ?
Ik heb zelf helemaal geen ervaring met linux, maar is het commercieel haalbaar om hier een linux server neer te zetten, met linux clients?
Haalbaar is beina alles, de vraag is hoeveel heb je (het bedrijf) er voor over?
ik heb al een beetje research gedaan, en ben tot de conclusie gekomen dat er een caldera server moet komen met een of andere directory service zoals Active directory.
open Ldap of NIS komt daar om de hoek kijken (NIS raad ik af, ben er heel lang mee wezen prutsen, en het is nog steeds wazig. het werkte wel op het einde btw....sort of...)
de resources die ze gebruiken zijn enkel wat gedeelde mapjes met word en excel bestanden, maar deze kan ik over zetten naar staroffice of openoffice, maar ik snap niet precies het verschil daartussen.
openoffice is open source, staroffice was dat ook, maar toen die closed source gingen is openoffice gestart (volgens mij is openoffice begonnen met een gepatchte staroffice, maar dat weet ik niet zeker).
Sjah misschien met wine...
Dit zijn nogal wat vragen bij elkaar.
misschien zijn hier andere mensen die zo'n klein netwerkje beheren, die mij wat tips kunnen geven waarop ik moet letten?
en grag zou ik willen weten hoeveel geld ik aal licenties kwijt ben, want volgens mij is caldera niet gratis... star office ook niet.
ligt er maar net aan wat je wilt gebruiken, het kan gratis, maar je kan voor een aantal betaalde pakketten kiezen..
daarnaast vraag ik mij af hoeveel uur ik ongeveer bezig met installeren van dit alles. Ik heb geen ervaring met linux, maar ik heb wel informatica gedaan aan de HBO, dus zou dit wel moeten kunnen oppikken...
Ligt er maar net aan hoe ver je wilt gaan....

Wil je gewoon overal een standaard distro (redhat/suse/mandrake) op gooien en de apps installeren, en wanneer het werkt niet meer aanraken, sjah dan zal het niet zo heel moeilijk zijn..

Maar wil je echt alles doorhebben, dan word het een ander verhaal en praat je over honderden uren..

just my $0.02

/edit dus wat odysseus, alleen dan wat langdradiger :P

Verwijderd

Dirk-Jan schreef op 03 April 2003 @ 16:40:
Commercieel haalbaar :? Hoe bedoel je :? Wil je een oplossing gaan verkopen of zo :?
Waar heb je dat dan op gebaseerd ? Graag meer info :)
Gedeelde mapjes kan prima met samba in een win/linux omgeving. Voor linux/linux is er zoiets als NFS.
Daar zou ik nooit aan beginnen, met bedrijfskritische info (deb/cred admin) zou ik niet experimenteren. Maar het is wellicht beter om dat even bij Exact support na te vragen..
Dat mag je fijn zelf uitzoeken :)

Op basis van de informatie die je geeft is daar geen zinnig woord over te zeggen lijkt me.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Ik heb op dit moment 3 pc's thuis staan, waarop ik ana het klooien ben. Iik heb ik een boek besteld, maar dat ik nog niet binnen... Ik had al wel van NIS gehoord, maar ik ben veel bekender met LDAP (vanwege Active Directory)...

Op die clients heb ik nu mandrake geinstalleerd met KDE en open office. Dat werkt nu allemaal redelijk. Ik ben alleen met die server aan het prutsen.

Als ik met W2k ga werken, ben ik al gauw €14000 aan licentiekosten kwijt, op zich is dat niet veel, ik zit echt te denken om gewoon w2k te implementeren.

Ik moet even dat netwerk aan de gang krijgen, dan zal de moet vast wel weer terug komen ;)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 16:59:
[nohtml]
[...]

Commercieel haalbaar :? Hoe bedoel je :? Wil je een oplossing gaan verkopen of zo :?
dat is wel de bedoeling hé! ik ben het niet voor mezelf aan het installeren
Gedeelde mapjes kan prima met samba in een win/linux omgeving. Voor linux/linux is er zoiets als NFS.
interesting... daar moet ik eens naar gaan kijken. (zit hier ook iets van gebruikers authenticatie bij??)
Daar zou ik nooit aan beginnen, met bedrijfskritische info (deb/cred admin) zou ik niet experimenteren. Maar het is wellicht beter om dat even bij Exact support na te vragen..
heb ik gedaan, dat zijn ze aan het uitzoeken.
Dat mag je fijn zelf uitzoeken

[..]

Op basis van de informatie die je geeft is daar geen zinnig woord over te zeggen lijkt me.
hhmzz... ik dacht dat jullie hier de linux mannekes waren...

• chevy78
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2004
gewoon samba er op, dhcp , dns , open office , en wine voor je exact weet je zeker dat het werkt.
en aan jouw om het aan de praat te krijgen , netwerk is niet zo moeilijk.
moet allemaal werken, heb dit vroeger bij bedrijven neergezet, en dat werkt nog steeds, LINUX RULES

• chevy78
sorry :
server : een linux distro(zelf weten welke) ik nam toen redhat.
daarop : dhcp, dns , samba , print servertje. en wat je voor de rest er wel niet op wil.

Werkstation : een linux distro (downloaden is gratis :) ) daarop wine, open office.

zo zou je toch een heel eind moeten kunnen komen, aan jouw de taak om het voor elkaar te krijgen, en anders laat een erkend bedrijf komen om het op te zetten :)

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 15:51
De licentiekosten voor linux zelf is altijd 0,- euro (gratis dus) wel kan het zijn dat je moet betalen voor de CD 's waar linux dan opstaat. Ook krijg je vaak support als je linux in de winkel koopt.
En volgens mij kun je dan die kopie voor al je computers gebruiken.

En als je een snelle, makkelijke manier wilt hebben om een indruk te krijgen van een linux-client, dan moet je Knoppix eens downloaden. Die draait compleet vanaf CDrom en stelt automatisch al je hardware in.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:44

Qwerty-273

Meukposter

Ik zou zeker als je exact gebruikt gewoon nog windows clients houden. Ik weet niet hoe personeels verloop is.. Maar iedere tiepmiep en 'simpele' thuis gebruiker van computers is windows en word gewend. Al hebben andere tekstverwerkings pakketen zeker veel plus punten alleen de interface kan soms er tegenvallen. Zelfs als een button maar 3 pixels van 'zijn normale plek' staat.

Verder inderdaad het onderhoud en probleem oplossing. Maak je baas wel duidelijk dat er voor een Linux omgeving gedegen kennis voor nodig is (ook voor windows omgeving maar toch, als je geheel mooi netwerk wilt opzetten moet je er ook diep induiken) en dat niet iedereen met hun software linux ondersteund. (kan je wel bv terminal server opzetten (of anders iets met citrix, voor als er echt een broodnodig programma gedraaiit moet worden dat alleen op windows werkt, maar daar krijg je ook hoge kosten door)

Inderdaad leuk dat hij het belletje van Linux heeft gehoord maar begin er niet zomaar aan. Aangezien hij er waarschijnlijk het meeste voorvalt dat het minder kost (aan licenties dan) en de verhalen overal tegenwoordig dat het goed werkt.

Beheer moet je goed documenteren en voorbereiden ook op uitbreidingen in de toekomst en weet ik veel wat ;)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
chevy78 schreef op 03 April 2003 @ 17:11:
gewoon samba er op, dhcp , dns , open office , en wine voor je exact weet je zeker dat het werkt.
en aan jouw om het aan de praat te krijgen , netwerk is niet zo moeilijk.
moet allemaal werken, heb dit vroeger bij bedrijven neergezet, en dat werkt nog steeds, LINUX RULES
die indruk heb ik ook gekregen... (en maar klagen dat windows voor n00bs is ;) )

ik ben nu ook redhat aan het installeren, maar ben net openlinux server van SCO tegen gekomen (http://www.sco.com/products/server/)
die ben ik nu aan het downloaden. dat zag er wel degelijk uit.

download duurt echter nog 1,5 uur... :(

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 18:01
Op de workstations kun je desnoods (voor acces oid) codewavers gebruiken (xandros heeft bijvoorbeeld codeweavers zut geintegreerd), het is geen ideale oplossing maar in de tussentijd kun je dan uitkijken naar het implementeren van alternatieven, zo kun je toch alles omzetten (client/server) naar linux

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• chevy78
hangt dit alles aan het internet ?
anders kan je ook een linux distro ( redhat ) als server installeren dan kom je ook een heel eind.
ik zou zeggen test het goed uit.
ik zal eens kijken hoe ik het toen heb gedaan met exact.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
nope geen internet... ook geen email.
totaal niet van belang voor dit bedrijf.

het enigste wat ze hebben zijn een stel typmiepen die brieven fabriceren en cijfers verwerken...

EDIT: ik ben een readme over samba aan het lezen, ik denk dat ik hiervoo ga kiezen...

ik kan het zelfs integreren met het NT domein wat er nu nog ligt.

[ Voor 31% gewijzigd door JackBol op 03-04-2003 17:33 ]

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 18:01
Misschien wordt het weer geflame maar ik raad je iets van debian aan om mee te beginnen, op het eerste gezicht misschien iets moeilijker dan redhat maar wel veel makkelijker bij te houden etc

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• chevy78
samba is leuk, maar goed configureren, toen ( 3 jaar geleden) werkte het niet altijd vlekkenloos.
toen moesten alle pc's uit omdat de server als eerste aan moest ( ook maar 1 X ) maar toch,
en in het begin probleempjes met sharen en connecten aan die share, maar als het eenmaal werkt :) werkt het goed :)
heb zelf een linux redhat server staan die al 3 jaar aanstaat :)

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:04
Ik zou de clients nooit naar Linux porten. Je geeft aan dat het typmiepen zijn, dit zijn de mensen die je het beste gewoon kan laten doen wat ze kunnen.
Ook denk ik dat de gemiddelde workstation + office qua licentieprijs niet zal opwegen tegen de kosten van het porten, het extra onderhoud ivm problemen met n00b's / uitleggen aan de gebruikers.
Ik denk dat het misschien wel een optie is om je server op linux te laten draaien.
Een win2k licentie + CAL's is een grote kostenpot.
Je hebt slechts 1 persoon die in linux moet gaan duiken (Jij dus), en je kan mbv samba alles compatible met windows maken.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
brokenp schreef op 03 april 2003 @ 17:51:
Ik zou de clients nooit naar Linux porten. Je geeft aan dat het typmiepen zijn, dit zijn de mensen die je het beste gewoon kan laten doen wat ze kunnen.
Ook denk ik dat de gemiddelde workstation + office qua licentieprijs niet zal opwegen tegen de kosten van het porten, het extra onderhoud ivm problemen met n00b's / uitleggen aan de gebruikers.
Ik denk dat het misschien wel een optie is om je server op linux te laten draaien.
Een win2k licentie + CAL's is een grote kostenpot.
Je hebt slechts 1 persoon die in linux moet gaan duiken (Jij dus), en je kan mbv samba alles compatible met windows maken.
grote kostenpost valt wel mee... als ik met windows zou gaan werken, pak ik windows 2000. die hebben al CAL's in zich. ik hoef dan enkel W2k server te kopen. voor +/- €1200 ben je dan klaar...

(voor mensen die €1200 veel geld vinden, je wil niet weten wat exact kost... die €1200 is echt een schijntje...)

Ik wacht op de email van exact, maar die zouden pas maandag contact opnemen. exact geeft eigenlijk de doorslag.
maar ik vind dit wel een goed project om eindelijk een keer in linux te duiken... (wordt het wel tijd voor)

Verwijderd

Ja wat brokenp zegt ben ik het mee eens. Clients voorlopig dan in ieder geval op Windows laten tot je zeker bent dat Linux een alternatief kan zijn waarbij ook de typemiepen er dus mee kunnen werken. Voordat je zover bent zul je zelf eerst flink moeten leren anders krijg je heel veel werk.

Voor de rest gewoon Debian nemen en geen Redhat. Ik sluit me hierbij bij Blauwe Kip aan. Debian is wat lastiger installeren maar het onderhoud daarna is wat makkelijker. Linux/Debian met Samba als fileserver daarmee beginnen. Nothing Fancy. Daarna als dat 1 keer draait langzaam gaan uitbreiden met ldap/linux clients/mailserver en whatever je maar wilt.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Waarom zou je dingen toch op Windows willen laten draaien? Ik snap jullie niet. Die 'tiepmiepen' typen de hele dag daar zijn ze voor. Geef ze een toetsenbord, leg ze uit dat de nieuwste versie van Word OOWriter heet, wijs ze de print knop en klaar. Als dat Exact proggie werkt op Linux (en je hebt dat getest!) dan zou ik zeggen: ga ervoor!
Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 16:56:
de licentiekosten zijn misschien wel lager, maar wat dacht je van de kosten van het onderhoud(sysadmin) ?
Ik weet dat MCSE'ers tegenwoordig zowat geleverd worden bij een pakje boter, maar ook die zijn niet gratis hoor.
Haalbaar is beina bijna alles, de vraag is hoeveel heb je (het bedrijf) er voor over?
OMG ;) ;) ;) (Let op de ;) ! ) NOFI!
openoffice is open source, staroffice was dat ook, maar toen die closed source gingen is openoffice gestart (volgens mij is openoffice begonnen met een gepatchte staroffice, maar dat weet ik niet zeker).
Nee, StarOffice was GEEN open source. Sun kocht Star GmbH op een paar jaar geleden en kreeg toen de code van StarOffice in handen. Eerst is toen StarOffice 5.2 gratis op de markt gezet (geen OSS) en later is door Sun de broncode van StarOffice vrijgegeven. Dat is vervolgens OOo geworden. Overigens heeft Sun daar nog steeds een redelijke vinger in de pap. De nieuwere versies van SO zijn gebaseerd op de codebase van OOo. Niet (meer) andersom.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

wzzrd schreef op 03 april 2003 @ 19:47:
Waarom zou je dingen toch op Windows willen laten draaien? Ik snap jullie niet. Die 'tiepmiepen' typen de hele dag daar zijn ze voor. Geef ze een toetsenbord, leg ze uit dat de nieuwste versie van Word OOWriter heet, wijs ze de print knop en klaar.
Ga jij de hele dag achter de telefoon zitten om de support calls af te handelen?
Vraag maar eens aan een gemiddelde tiepmiep of ze "even" wil kijken welke windows-versie ze gebruikt.
Ik weet dat MCSE'ers tegenwoordig zowat geleverd worden bij een pakje boter, maar ook die zijn niet gratis hoor.
Ik denk dat je support uren je nog flink zullen tegenvallen als je alles op linux gooit.
Je server kun je makkelijk omgooien, daar kijkt alleen een admin naar om, maar desktops vergen iets meer tijd in omscholing voorbereiding en begeleiding.
De vraag is of Dirk-Jan daar zelf rekening mee houdt, en of de baas daar ook rekening mee houdt..
Gefaseerd invoeren van linux op de werkstations lijkt me een safe bet.
*shudder*
dat zijn de ergsten juist...

[ Voor 6% gewijzigd door alt-92 op 03-04-2003 22:04 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

BackSlash32 schreef op 03 april 2003 @ 22:02:
Ga jij de hele dag achter de telefoon zitten om de support calls af te handelen?
Vraag maar eens aan een gemiddelde tiepmiep of ze "even" wil kijken welke windows-versie ze gebruikt.
Okay, ik heb heel weinig (lees: geen) ervaring als helpdesker of iets dergelijks. Maar vertel mij eens dan: als je groot twee links op de desktop van die dingen zet met "INTERNET" (naar Mozilla) en "WORD" >:) (naar OOWriter) en je bovendien iedereen een velletje geeft waarop een screenshot van OOWriter staat waarop aangegeven is waar de printknop zit, waar je dan support vragen over krijgt.

"Waar zit Outlook?" -> "Zit er niet op. Doei."
"Waar zit Patience" -> "Gnome-voetje, Games, Solitaire. Oh, wacht ff, dat mag je niet doen, muts (m/v)! Werken, kreng!"
"Waar zit internet?" -> Zie desktop
"Waar zit Word?" -> Zie hierboven
"Hoe moet 'ie uit?" -> "Hoeft niet"
"Hoe print ik?" -> "Lees dat velletje met dat screenshot, muts (m/v)!"
"Hoe installeert ik " -> "Laat maar, dat mag je niet, dat kan je niet, en dat zal je niet. Doewie."
"Waar zit MSN?" -> Zie Patience
"Waar zit Winamp?" -> "Gnome-voetje -> Multimedia -> Winamp" (Da's natuurlijk gewoon XMMS, maar dat heb je gerenamed. Perfect match ;) )
"Waar zit ehhh... ik weet alles al." -> "Da's mooi. Doewie. Typen. Hop!"

• killercow
  • Laatst online: 07-05 21:02

killercow

eth0

Het argument 'het zijn tiepmiepen' kan en mag niet opgaan,.

Ze hebben waarschijnlijk word geleerd in een week of wat, en ze kunnen daar nu mee werken maar wat als je ooit moet veranderen? gaan ze dan weer alles leren, of geef je ze even snel een cursusje window en button management, Hierin schuilt vaak het probleem, mensen snappen hoe een programma werkt maar das omdat ze het gewend zijn. Normale users kennen echter de structuur van een window (ZONDER DE S) based systeem en kunnen daardoor met ieder programma werken.

Nu lijkt dit een groot probleem maar als je notepad even voor je pakt kun je al zien hoe weinig stappen ze eigenlijk per window moeten snappen.

Daarnaast moet je ze dingen als buttons en frames even uitleggen en dan ben je klaar.

Ookal lijkt dit een groot probleem, het is het niet. Je bereikt er een veel groter resultaat mee EN eigenlijk valt het wel mee, mensen kunnen namenlijk ook allemaal van win95 naar winxp overstappen zonder problemen, en dat komt alleen maar omdat men 'weet' dat winxp beter is.

Als je een distro als Lycoris op de client neerkwakt minimaliseer je de overstap problemen en denken ze ook dat het beter is, en dan heb je de werknemers ook positief aan het denken, want waarshijnlijk de enige reden waarom ze kunnen overstappen van win95 naar winxp.

Mischien is het ook handig om even bij SUSE te kijken voor de professionele server pakketen omdat zij wel erg lang en goede support leveren op onder andere hun OPENexchange server, welke gewoon een perfecte replacement is voor MS exchange, we hebben de server stillletjes vervangen hier, en ze waren allen zeer te spreken over de web-client.

Straks gaan we de clients ook vervangen en dan zijn we zonder al te veel gezeur in twee stappen over op linux.

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

Even antwoord op de vraag van topicstarter :
- commercieel haalbaar : alleen als je zeer goede support kan geven, waarmee je kan concurreren. Als je zelf alleen wat dingetjes kan prullen, is het niet commercieel haalbaar. Linux moet je verkopen als pakket, incl. service en support...

Verwijderd

Linux (of linux-windows combo) omgevingen binnen bedrijven zijn zeer goed mogelijk, heb er zelf al heel wat 'verkocht' aan mkb bedrijven en aan een paar scholen (denk aan configuraties met oa FreeS/WAN, Samba etc). Alleen moet je baas niet denken dat het veel goedkoper is, het duurste van een omgeving maken (danwel windows danwel linux) is niet de software licentie, maar installatie, configuratie en beheer. En de licentie kosten vallen bij beide oplossingen echt in het niets behalve als je het zelf kunt. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2003 00:39 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Topicstarter:

Zou je niet zelf eens wat gaan proberen? Get your hands dirty.

Je kunt hier in NOS best vragen stellen, maar we stellen het wel op prijs als je zelf ook probeert. Je kunt niet vantevoren weten hoe mogelijk iets is en wat potentiele problemen zijn puur door veel vragen te stellen; je zult zelf enige ervaring op moeten doen.

Je kunt daarom het beste eenvoudig beginnen. Installeer eens GNU/Linux op een (niet-productie) doos. Maak er een firewalletje, mailserver, printserver, of weetikwat van.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

wzzrd schreef op 03 April 2003 @ 22:31:
Okay, ik heb heel weinig (lees: geen) ervaring als helpdesker of iets dergelijks.
[..knip rest..]
Ja.
Dat is te merken.
En jij bent (of eerder je baas) is een klant kwijt met zo'n houding.
Nou blij?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

klein puntje trouwens en dat zijn excell.
mocht je bedrijf documenten in die formaten hebben dan kunnen die zover ik weet moeilijk geconverteerd worden.
word documenten eet OOo wel, maar in excess documenten gaan de formules naar de haaien zover ik weet. (zo was het iig 6 a 10 maanden geleden nog oid)

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Dirk-Jan schreef op 03 april 2003 @ 16:40:

Volgens mij draait Exact tegenwoordig op MSDE (gestripte MS SQL Server). Dat draait (uiteraard) alleen op Windows, dus weinig kans voor een Linux server.

Zelfde geldt ook voor de clients, de Exact client draait alleen op Windows.

Die paar 1000 euro die spaart ben je dubbel en dwars kwijt aan extra beheer.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

BackSlash32 schreef op 04 April 2003 @ 01:05:
[...]

Ja.
Dat is te merken.
En jij bent (of eerder je baas) is een klant kwijt met zo'n houding.
Nou blij?
Als jij dat zegt :P
Verklaar je nader.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:28

Apache

amateur software devver

Ik heb vaak op GoT gelezen dat voor "tiepmiepen" het niet zou mogen uitmaken.
Ze moeten idd niet in het configuratie paneel zitten of in de system32 dir het spelletje "delete de dll" ipv patience zitten te spelen omdat ze dat al zo vaak gedaan hebben.
Ze hebben in de verste verte geen idee wat een os is, zolang ze maar een icoontje op de desktop hebben met word of linksonder op "iets" kunnen klikken en dan in het menu iets vinden wat "word" heet.

Vast zoeken ze allemaal wel iets op en zullen ze in het begin iets aan elkaar vragen waardoor het echt wel vrij snel vooruit gaat. Als er tenminste niet teveel RTC (resistance to change) in de groep aanwezig is, maar hierover zijn genoeg tips over om de werknemers warm te krijgen voor het nieuwe systeem, inlichting, betrekking ... in dit geval kan een half dagje voorlichting een wonder zijn, je laat zien hoe ze een andere background instellen, hoe ze OOo starten en je roept 1tje naar voren om te demonstreren op de machine om te laten zien dat ze er bijna zo goed als meteen mee weg is, word wat gelachen als je iets moet uitleggen maar de sfeer zit er meteen in.

Nu over de technische kant, het grootste probleem is hier exact aangezien die word documenten (als ze in het bedrijf blijven) makkelijk geconverteerd kunnen worden en vanaf dan intern gewoon het OOo formaat kunnen blijven gebruiken.

Voor exact zou ik kijken hoeveel mensen dit gebruiken en of het haalbaar is om hen op windows te laten werken, dit kan ook handig zijn mocht een word document buiten het bedrijf gaan (export naar word) en kan het nog even bekeken en misschien aangepast worden op die windows doos.

Samba zal er iig voor zorgen dat die windows en linux omgeving naadloos in elkaar overgaan.

Je kan wel steeds zeggen dat een project als dit te riskant is maar wanneer je om die reden geen linux neemt zal linux nooit sneller beginnen groeien dus ik zou het gewoon doen en volgens mij zal je met goeie voorbereiding weinig problemen ondervinden daar.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Ik heb zelf hiert nu een servertje staan met SCO OpenLinux Server 3.1 en een client met mandrake 9 en openoffice, maar ik ga in dat bedrijf een mooie W2k server bak neer zetten, en die 15 clients krijgen mooi winxp.

al ga ik hier wel verder mee prutsen, want dit linux is uiterst interesant!
en het wordt toch eens tijd dat ik mijn linux kennis verhef naar het zelfde niveau als mijn MS kennis...

EDIT: bedankt voor de hulp trouwens...

[ Voor 5% gewijzigd door JackBol op 04-04-2003 18:35 ]

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Zou je ons ook een verhelderende uitleg kunnen geven over het 'waarom' van je keuze? Deze keuze is in ieder geval voor een aantal van ons niet helemaal vanzelfspreked nl.

[ Voor 34% gewijzigd door wzzrd op 04-04-2003 18:47 . Reden: blaat deel 2 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 11:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik weet weinig van licentie kosten. Maar heb je er over nagedacht om in eerste instantie alleen je server te voorzien van linux. Linux + Samba+ Win200 werkt prima. Kan je eerst eens kijken naar die server en dan verder gaan. Je moet nooit 2 dingen tegelijkertijd veranderen IMHO

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:53
Woei, je zit met een GROOT probleem:

Exact moet ten eerste op een windows workstation draaien en gebruikt ten tweede MSSQL2000. MySQL is hier niet mee te vergelijken, en mocht ie wel stored procedures hebben, dan nog krijg je Exact niet zover dat ze een MySQL versie gaan bouwen :P

Ik heb dezelfde migratie ook gedaan op serverplatform: Samba als PDC, MSSQL2000 op een NT4 server. Nu Samba daar PDC is, vliegt het netwerk een flink stuk harder, en dat met dezelfde server die eerst dag in dag uit aan't swappen was (kan je nagaan: de omgevingstemperatuur in dat hok is met minstens 5 graden gedaald terwijl er ook nog een server bijgekomen is :X)

Tot nu toe zijn ze tevreden. Workstations met linux hoef ik eerst niet mee aan te komen. In eerste instantie hadden ze Openoffice met open handen ontvangen, maar toen er toch een paar vervelende dingen in zaten tijdens het laten zien van wat Openoffice kon, dachten ze daar toch maar anders over.
Verder zitten ze met windows programmatuur die sowieso op een windows workstation moet draaien en waar dus geen Linux alternatief voor te krijgen is.

Voor workstations zou ik het niet doen, voor server zou ik het voorzichtig wat aanpakken.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
wzzrd schreef op 04 april 2003 @ 18:46:
Zou je ons ook een verhelderende uitleg kunnen geven over het 'waarom' van je keuze? Deze keuze is in ieder geval voor een aantal van ons niet helemaal vanzelfspreked nl.
nou, ik vindt het allemaal reuze mooi werken, maar als ik naar het verschil kijk tussen mijn linux en w2k kennis, is de keuze echt niet moeilijk...

wel blijf ik aan het hobbieen met linux... misschien of een jaar of zo. maar ik merk dat ik er nu echt nog veel te weinig vanaf weet om een fatsoenlijk netwerk in elkaar te draaien....

Verwijderd

_JGC_ schreef op 04 April 2003 @ 19:32:
Woei, je zit met een GROOT probleem:

Exact moet ten eerste op een windows workstation draaien en gebruikt ten tweede MSSQL2000. MySQL is hier niet mee te vergelijken, en mocht ie wel stored procedures hebben, dan nog krijg je Exact niet zover dat ze een MySQL versie gaan bouwen :P

Ik heb dezelfde migratie ook gedaan op serverplatform: Samba als PDC, MSSQL2000 op een NT4 server. Nu Samba daar PDC is, vliegt het netwerk een flink stuk harder, en dat met dezelfde server die eerst dag in dag uit aan't swappen was (kan je nagaan: de omgevingstemperatuur in dat hok is met minstens 5 graden gedaald terwijl er ook nog een server bijgekomen is :X)
Wij hebben ook Exact, niet globe maar Versie 7 voor Windows als ik me niet vergis. Wij draaien de database van pervasive hiervoor. En zijn druk bezig te onderzoeken of we de Database over kunnen zetten naar Linux. Het bedrijf achter deze database is heel actief met Linux

Dus Exact server side zou ik niet afschrijven. Maar op Windows 2000 weet je zeker dat het werkt. Bij Linux moet je dat eerst onderzoeken.

Voor de topicstarter is dit daarom ook het extra kosten plaatje. Omdat je geen ervaring met Linux hebt zal in mijn ogen zeker duurder zijn als een Windows oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2003 22:11 . Reden: Niet lekker lopende zin ]

Pagina: 1