ben bezig met een access database te besturen vanuit delphi. maar heb nu meerdere forms. op 1 form heb ik een database aangemaakt met ADO compenent. en nu wil ik deze gebruiken in de andere forms. hoe leg ik die link daarmee. want als ik nu bijvoorbeeld een DBgrid op het form zet, dan kan ik bij datasource niet de database selecteren, wat wel op t form kan waar die ado component staat. en een 2e ado component plaatsen is niet de oplossing iig.
Een TDatabase component kan je ook op een DataModule zetten, imho te te prefereren manier.
In de form waar je dan de TDatabase component (of TQuery component) nodig hebt, kan je de DataModule includen.
In de form waar je dan de TDatabase component (of TQuery component) nodig hebt, kan je de DataModule includen.
https://fgheysels.github.io/
er zijn een paar oplossingen, ten eerste zou je een dataform moeten/kunnen maken en die gebruiken.
Of je gebruikt je eerste form gewoon, dus als die bijvoorbeeld MainForm heet en je Databasesource heet bijvoorbeeld DBsource kan je hem aanroepen met MainForm.DBSource
Wel MainForum in je uses zetten geloof ik, het is al een tijd geleden dat ik Delphi gebruikte
Of je gebruikt je eerste form gewoon, dus als die bijvoorbeeld MainForm heet en je Databasesource heet bijvoorbeeld DBsource kan je hem aanroepen met MainForm.DBSource
Wel MainForum in je uses zetten geloof ik, het is al een tijd geleden dat ik Delphi gebruikte