[Debian] met non-us naar amerika?

Pagina: 1
Acties:

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:39
Als eerste: ik wist niet goed waar dit topic te plaatsen dus heb hem maar in NOS gezet, als een modje denkt dat hij ergens anders hoort, be my guest ;)

Mijn vriendin zit voor stage een jaar in amerika, en natuurlijk wil ik haar ook een keer opzoeken daar. Volgende week is het eindelijk zover en ga ik er voor twee weken naartoe :) Dan wil ik ook graag mijn laptop, met debian erop, meenemen. Nou is er van debian dus een non-us cd, waarmee ik dus mijn laptop geinstalleerd heb. Daarbij vraag ik me dan af hoe dat nou zit met als je daarmee naar amerika gaat.

Ik heb gezocht of ik er iets van kon vinden, zo vond ik op debian.org bijvoorbeeld het volgende:
There are two variants of the binary-1 CD, one with and one without software of the "non-US" category. The non-US software cannot be legally stored on servers that are located in the USA - formerly, the reason for this used to be that it contained strong cryptographic code, today it is that the programs use algorithms covered by US patents.

Everyone should fetch the non-US variant for private use; the "non-non-US" variant is useful only for US-based mirrors and vendors. The other binary CDs do not contain any "US-sensitive" software; they work perfectly well with either variant of the binary-1 CD.
Kan ik hieruit nu concluderen dat debian (non-us) alleen niet gedownload mag worden uit amerika? Of moet ik voordat ik naar amerika ga toch eerst de extra pakketjes van non-us verwijderen :?

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Verwijderd

lijkt me niet dat ze je erop gaan pakken bij de douane, die gasten snappen er toch de ballen van :)

• Madnessi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-08-2025
wil je hem ook aansluiten daar op het inet?

• decipherer
Mijn vriendin regelt daar een tijdelijke internetaansluiting. Wel 56k, maar ik kan iig internetten ;)

Mischien dat ze me er niet op pakken, maar ik wil het risico niet lopen. Denk dat ze nu met de oorlog vooral wel erg goed controleren (of dat mag ik toch hopen iig) Het is in principe een kleine moeite om die pakketjes te verwijderen, mits je ff weet welke het zijn natuurlijk.

[ Voor 59% gewijzigd door decipherer op 03-04-2003 15:58 ]

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-03 22:52

Aapzak

Your genuine OS hopper

Volgens mij mag je niet die laptop invoeren met non-us paketten erop. De encryptie is te sterk, waardoor zij teveel moeite moeten doen om het eventueel te kraken, volgens mij willen ze dat niet.

Dus ik denk dat je strafbaar bent als je die laptop meeneemt de grens over. Je mag toch sowieso geen encryptie methoden in- en uitvoeren?

PSN ID: Aapzak

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Voor zover ik weet, mag je hem gewoon meenemen, als je maar niet die pakketjes gaat hosten op die 56k-lijn, zodat de rest vd wereld het gaat downloaden. Je mag ze niet exporteren, wel importeren volgens mij. Het zou dus wel zo kunnen zijn dat je je laptop niet meer mee het land uit mag nemen : )

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
blaataaps schreef op 03 april 2003 @ 16:06:
Voor zover ik weet, mag je hem gewoon meenemen, als je maar niet die pakketjes gaat hosten op die 56k-lijn, zodat de rest vd wereld het gaat downloaden. Je mag ze niet exporteren, wel importeren volgens mij. Het zou dus wel zo kunnen zijn dat je je laptop niet meer mee het land uit mag nemen : )
Jawel, want je hebt de hele tijd de pakketjes meegenomen op je laptop en niet gehost.

Waar praten we trouwens over? :? Beetje raar van de VS eigenlijk als je over de reden van dit topic gaat nadenken :)

Verwijderd

Die encryptie beperkingen zijn al verlicht (zie ook de quote in het eerste bericht). Het gaat nu om gebruik beperkingen door octrooien etc.

Het lijkt mij eigenlijk geen probleem om die laptop mee te nemen. En als je werkelijk bang bent om je laptop kwijt te raken kanje gewoon je /etc/apt/sources.list wijzigen naar een wel-US mirror, de pakketjes die er dan niet meer zijn staan dan aangegeven als 'obsolete'. Je kan ze dan makkelijk verwijderen.

Maar goed, ik zou het (afwezige, naar mijn mening) risico lopen.

• blaataaps
  • Niet online
JvH schreef op 03 April 2003 @ 16:08:
[...]

Jawel, want je hebt de hele tijd de pakketjes meegenomen op je laptop en niet gehost.

Waar praten we trouwens over? :? Beetje raar van de VS eigenlijk als je over de reden van dit topic gaat nadenken :)
Ik weet niet of iets meenemen naar een land, en dan weer meeterugnemen exporteren is : )

Ze vinden dat het buitenland geen sterke encryptie mag, iig geen sterke encrypie die in de US is ontwikkeld. Volgens mij is het enige gevolg dat alle encryptiemethoden ergens anders gehost worden, ipv dat ze niet gehost worden. Las toevallig een stukje dat een openbsd-developer in amerika af en toe over de grens met canada gaat alstie dingen moet doen die niet je niet vanuit amerika mag exporteren.

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021
Let er met je laptopje wel op dat ze in Amerika een ander voltage uit de stopcontacten hebben :P

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• decipherer
Als ik het zo lees denk ik dat het ding maar gewoon zo meeneem. Ik heb toch niks te verbergen dus als ze moeilijk doen laat ik ze wel zien wat er staat.

moto-moi: eerste linkje heb ik in m'n startpost gequote ;) tweede daarentegen was wel nuttig :)

• BaatZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-04 19:58

BaatZ

Prullenbakker :?

lees het engelse stukje dan ff. Er staat dus dat iedere particulier wel die non-us versie mag downloaden en gebruiken, zelfs amerikanen. alleen bedrijven mogen het niet gebruiken...

Everyone should fetch the non-US variant for private use; the "non-non-US" variant is useful only for US-based mirrors and vendors. The other binary CDs do not contain any "US-sensitive" software; they work perfectly well with either variant of the binary-1 CD.

Ben jij een mirror ? nope
Ben jij een vendor? nope.

Klaar.

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-04 15:04

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Import/Export beperkingen gelden zover ik weet niet meer voor 128bit encryptie. Dus volgens mij is er nix aan de hand.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Een laptop met Windows of MacOS bevat ook dergelijke zaken; denk aan SSL implementatie in IE of SSH op een MacOS X bak (al is encryptie niet helemaal het punt meer). Zulke laptops worden ook meegenomen het land in en uit. Daar (net zoals over veel andere goederen) zijn vast wel regelingen voor te vinden bij de douane.

Bel anders eens met de Nederlandse douane als je het zo graag zeker wil weten, of misschien hebben ze wel wat nuttigs op het web staan.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-05 20:39

Valium

- rustig maar -

Er is zowiezo niets aan de hand.

De NON-US variant bestaat omdat er export-beperkingen zitten op sommige soorten software. Omdat het illegaal is om te exporteren vanuit Amerika, staat het dus niet op servers in amerika.
edit:
En dan zelfs alleen nog maar naar bepaalde landen, zoals Irak...

[ Voor 15% gewijzigd door Valium op 03-04-2003 21:56 ]

Verwijderd

Onjuist Valium, in non-us zit ook software waarop octrooien zitten die (alleen) geldig zijn in de V.S. Dat betekent gewoon dat je die software in de V.S. niet mag gebruiken!

offtopic:
En het is "sowieso", met twee s-sen

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-05 20:39

Valium

- rustig maar -

http://www.debian.org/CD/faq/#nonus

Je hebt gelijk. Ik ben een ouwe zak aan 't worden... :P

Verwijderd

Valium schreef op 03 April 2003 @ 21:56:

De NON-US variant bestaat omdat er export-beperkingen zitten op sommige soorten software. Omdat het illegaal is om te exporteren vanuit Amerika, staat het dus niet op servers in amerika.
(ja ik heb de reactie gelezen van werksendy en moto-moi)

DeCIpHeReR gaat voor 2 weken. Stel hij gaat dan weer terug naar NL dan exporteert hij het vanuit VS -> NL.

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Gewoon menemen die schootcomputer, ik ben al verschijnende keren in de US of A geweest zonder ook maar 1 probleem gehad te hebben met de douane, ze kijken alleen maar met de X-RAY toestellen of het geen BOM is, ze vragen er verder niet eens naar, dus maar je daar alsjeblieft niet druk om, is geen enkel probleem.

Gewoon spullen

Verwijderd

ik denk dat "mochten" ze er naar kijken ze het toch al verdacht vinden.
(geen windows enzo)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:51
misschien wel een kopie van je (NL!) aankoopbewijs meenemen, dat de douane niet gaat zeiken dat je em aan het exporteren/importeren bent?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
Ik ga regelmatig naar de US (ik heb daar ook een vriendin ;-) ) met 2048-bits encryptie voor mijn gehoste website op mijn laptop en 4096-bits encryptie voor lokale bestanden. Soms vragen ze es aan de douane om mijn laptop open te doen maar dat is gewoon om te kijken of er niets in verborgen zit (en dan nog zeggen dat onder mijn verwijderbaar toetsenbord nog vanalles kan zitten). Ik heb geen enkel probleem nog nooit gehad. Who cares eigenlijk.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
gewoon geen punt van maken, het is immers prive gebruik en dan mag het blijkbaar.

(Wel nare wetgeving though, ik zou er zo echt niet mee willen leven.)

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Pagina: 1