Toon posts:

[lotus] Hoe werkt de mail?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een netwerkscan en ben op het volgende probleem gestuit (nou ja eigenlijk te weinig kennis).

Probleem:
Stel ik stuur een mail naar benexx@mijndomein.nl en naar benexx2@mijndomein.nl wat gebeur er dan verder? Ik neem aan dat het in 1 grote mailbox komt op de server waar het domein gehost is. Maar werkt het ook zo?

Ze hebben hier Lotus Domino (R5) draaien die de mail ophaalt en in het juiste mailboxje gooit. Nu wil ik graag weten hoe Lotus dit doet en waar en waar dat is ingestelt.

Kan iemand mij helpen?

Benexx

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Lotus Domino R5 kun je administreren met de Notes Administrator client.

Binnenkomende emails worden opgevangen in de database mail.box, de server verdeelt het hieruit naar de emaildatabase van de ontvanger.

Als je wilt weten hoe Domino dat technisch doet dan ben je wel een paar uurtjes ( <<<< understatement) verder :)

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 11:54

_nethack

We're all MAD here

Je hebt een goeie kans dat het direct aan komt op die domino server ipv eerst in een verzamel bak.
De domino server kijkt vervolgens bij welke gebruiker het betreffende email adres hoort, en gooit vervolgens het bericht in de mailbox van die gebruiker. Hoort het adres niet bij een bestaande user dan stuurt ie het in de meeste gevallen terug naar de afzender met een bericht dat het adres niet bekend is.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Topicstarter
Oke maar hoe haalt domino dan de mail op van mijndomein.nl? (en waar staat dat ingesteld?)

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:03
De domino server haalt waarschijnlijk niets op maar krijgt de mail aangeboden.
Vanaf een fallback server of direct (als ie aan een vaste lijn hangt).
Dat soort settings staan in een MX record (Mail eXchange).

Kijk maar eens op een 2000/xp bak :

code:
1
2
3
4
nslookup <ip adres dns server>

set type = mx
mail.domain.invalid

Zelfde principe als DNS maar dan voor mail.