Flash --> php --> flash... Voordelen met XML?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 17:20

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Ik ben een applicatie aan het bouwen in flash, en nu gebruik ik nog loadvars die gewoon this.var = value gebruikt. Vervolgens verwerkt php dit en geeft hij een string terug: result=1&var=val&var=val

Nu zat ik me af te vragen of het nuttig zou kunnen zijn om:
a) de waardes vanuit flash richting php te versturen dmv xml
b) de waardes vanuit php richting flash te sturen dmv xml generatie
c) zowel naar php als vanuit php xml te gebruiken

Nu vroeg ik me met betrekking tot bovenstaande items een aantal dingen af, misschien hebben jullie hier zo een antwoord op aangezien dit een vrij specifieke vraag is die ik helaas op macromedia en google niet tegenkwam...

Vragen mbt (a):
Nadeel wat ik kan bedenken is dat ik xml in flash moet genereren wat een overbodigheid zou kunnen zijn.. Voordeel is dat je voor zover ik weet maar een bepaald maximum KB kunt versturen met sendandload, klopt dit? Dit zelfde probleem zou ik dan met XML object houden of niet?

Vragen mbt (b)
Nadeel is dat ik een XML parser in mijn flash app zou moeten bouwen die aan de hand van de teruggegeven XML precies weet wat hij moet doen. Voordeel hiervan is dat ik (als ik de code goed schrijf) niet meer met "if (result==1)" enzo te maken heb maar gewoonweg de XML kan "verwerken".

Al mijn vragen mbt (c) worden denk ik aan de hand van (a) en (b) beantwoord, hoop ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10-2022
Je kan XML goed toepassen als je gestructureerde data wilt uitwisselen tussen software onderdelen die in verschillende talen geimplementeerd zijn en wellicht op verschillende platformen of locaties draaien.

Met een query-string geef je simpele naam, value paren door. Dat is een vrij primitieve vorm van structuur, maar als de data die je uitwisselt qua structuur ook simpel is, is deze oplossing op zich prima. Voor complexere data kan een query string encodering lelijker worden dat hij nu al is en zal XML interessant worden.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Je hebt inderdaad gelijk, nu ik er even over na zit te denken (en aan projecten zit te denken die ik al reeds met Flash/XML gedaan heb) ben ik tot de conclusie gekomen dat ik met XML heel erg veel kan gaan doen. Denk bijvoorbeeld aan een dynamisch menu, dynamische forms met dynamische buttons (multilanguage etc etc).. In feite geld dan "The sky is the limit" zolang ik de parser maar goed schrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
Uiteraard kan je veel met XML doen: omdat je makkelijk volledig talen kan maken die een bepaald type data beschrijven kan je ook makkelijk complexere data uitwisselen :) .
Xces: zolang ik de parser maar goed schrijf.
Dat zou ik niet doen ;) . Het idee van XML is juist dat je geen parser schrijft :+ .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
hehe, wat ik bedoel is dat hij in flash een xml uitleest, en aan de hand van de content die erin staat een bepaald iets doet.. Menu genereren, form genereren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
Ok, maar onthoud dus wel dat dat geen parsen is in de klassieke zin van het woord ;) .

Je verwerkt de data in het XML document. Een XML parser houdt zich bezig met het echte parsen van een XML document. Het reikt de inhoud van een XML document aan aan de gebruiker via een bepaalde interface (SAX, DOM, Pull bijvoorbeeld). Je verwerkt daarna de data in het XML document.

Te vaak wordt alles maar parsen genoemd, zelfs het transformeren van een XML document met een XSL Transformatie wordt weleens parsen genoemd. Zulke terminologie vergroot niet echt het begrip van wat XML nu eigenlijk is :z .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
je hebt gelijk, ik bedoel het resultaat "processen" 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xml is wel vrij traag in flash (ik wou ooit es een chat schrijven in asp.net - flash mx)!
Kinepolis.com doet wel zoiets denk ik (check trailers).

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2003 18:08 . Reden: aanvulleeuuh ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 12:07
XML in combinatie met PHP en Flash MX werkt erg goed. Qua parsing in FlashMX is dit peanuts omdat dit is ingebouwd en ook XML processing zit meestal standaard in PHP.

Maar wel 1 warning ivm MX - stuur geen grote XML toestanden door - daarvoor is echt wel een pak te traag (doet me denken aan een gast hier die 300KB xml gaf - daar is Vars heel wat beter voor (of zelfs pure data ;) ). Ook is het handiger dingen in attributes te steken want ook dit is een pak sneller.

Overigens is XML is MX met een DOm (kut voor echte te 'navigeren') maar er zijn al eindeloze kleine XPath processors die opensource zijn. Niets zo leuk als

Flash ActionScript:
1
ooNodeList tNodeList = ooXPath(XMLObject, "/data[4]/images");

Ik gebruik XML in die combinatie al meer dan een jaar - nooit problemen mee gehad (wel effe de mime-type in PHP goed zetten als je met XML-objects werkt).

Overigens ken ik geen limiet ivm sendAndLoad (alleen de problemen met GET/POST).
Pagina: 1