Ik ben het eens met Richzzz...Het nadeel van bestanden lokaal kopieren, wijzigen, en kopieren naar de server met ADSL = "downloaden" van de bestanden gaat snel met ADSL (=in veel gevallen 768kbit), maar het weer terug wegschrijven (=in veel gevallen maar 128kbit of minder) is dan heel traag.
We hebben vandaag een presentatie gehad van een leverancier die eerst een heel onderzoek wilde doen. Daar hadden we geen tijd voor.
Het is ook allemaal heel tegenstrijdig. 3 Leveranciers bieden 3 verschillende dingen. Wij zijn uitgegaan van standaard software (LEES office). De office bestanden zijn van normale grootte. (tot 2 a 3 MB). Bij zijn uitgegaan van 256Kbit gegarandeerde bandbreedte per maximaal 25-30 concurrent gebruikers. Zodoende heb je op de hoofdlocatie theoretisch 6,4MB verbinding nodig. In de praktijd werd dit in onze ogen dus een 8MB ADSL of liefst SDSL lijn indien mogelijk.
De ene leverancier biedt een Citrix/Terminal server achtige oplossing, wat volgens hen ook de enige mogelijkheid is. De ander leverancier biedt een VPN oplossing aan van 8MB (wat wij ook dachten) en weer een andere (=network integrator) zegt dat uit ervaring met zoveel gebruikers een 2MB verbinding voldoende is omdat netwerkverkeer vaak "bursty" is.
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om hun VPN oplossing te schetsen (als visio bestand of voor mijn part als JPEG) en daarbij de FIELOSOOFIE (ik weet niet hoe je dat pokke woord schrijft dus dan maar helemaal VOUT !

) van de leverancier er achter ?
Mijn mening is dat als men fatsoenlijk wil werken dat eigenlijk terminal services de enigste zinvolle oplossing is. Echter laat ons budget zoiets niet toe. Die is nl. gebaseerd op alleen het vervangen van onze Shiva D56 ISDN30.