Toon posts:

Draait de PS2 op een Linux variant?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zomaar even een vraagje ter informatie, vanwege het bericht op ZDNET dat meldt dat de Playstation 3 waarschijnlijk op Embedded Linux zal draaien.

Vraag is, is dat al het geval met de Playstation 2?

http://news.zdnet.co.uk/story/0,,t272-s2132851,00.html

Verwijderd

Nee...linux voor PS2 is wel te krijgen trouwens, maar dat is extern gebouwd niet door Sony zelf en zit zeker niet standaard in de PS2. In principe heeft de PS2 geen OS, alleen firmware, en die is vrij custom made.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Playstation2-Linux site. De Linux-distro voor de PS2 wordt als kit door Sony uitgeleverd, inclusief harde schijf e.d. De PS2 heeft overigens wèl een OS, maar die staat grotendeels op de game-cd's/dvd's :)

edit: info van gamer.nl:
De Linux-kit voor de PS2 komt in mei ook naar Europa. De kit die €249 gaat kosten bestaat uit een 40Gb harddisk, een keyboard en muis en natuurlijk de software. Alle PS2 eigenaren onder ons die niet vies zijn van wat programmeerwerk kunnen straks dus aan de slag.

[ Voor 43% gewijzigd door Remy op 03-04-2003 12:48 ]

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Ja ok, ik weet van het bestaan van de Linux PS2 af, echter ik heb dit bericht dus gisteren op onze site gezet, maar kreeg daar hetvolgende mailtje over:
Hi,

Even een kleine correctie, alle PS2 games draaien nu al onder een LINUX variant !
Dit is de voornaamste reden geweest dat er in het eerste jaar zoveel problemen waren met de games.

De PS2 linux kit, is de extra kit waar je zelf ook aan de slag kan met LINUX.

Dus ik denk logisch dat de PS3 ook weer op LINUX gaat draaien, wil de PS3 compatible zijn met de PS2.

Greetz
Vraag is dus, heeft hij gelijk?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 12:48:
Ja ok, ik weet van het bestaan van de Linux PS2 af, echter ik heb dit bericht dus gisteren op onze site gezet, maar kreeg daar hetvolgende mailtje over:

[...]

Vraag is dus, heeft hij gelijk?
Als je vind dat UNIX == Linux wel ja...anders niet. Er zit niks van Linux in, maar wel een aangepaste versie van UNIX Client/server OS.

[edit]
En zijn opmerking over compatibility is onzin, de PSOne draaide op een heel ander systeem dan de PS2 en toch is de PS2 compatible met de PSOne. Dat is hardwarematig opgelost ipv softwarematig.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2003 12:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
K, laatste keer en dan zal ik jullie niet meer lastig vallen. ;)
Hi,

Tja ik heb dat gelezen nog voordat de PS2 uit was, maar ik kan het nu niet meer op internet vinden :-(

Wat ik nog wel weet, is dat het OS een CORE heeft van LINUX.

Misschien herrinner je nog het filmpje (OLD MAN DEMO) van SONY een aantal jaren geleden op de E3. (nog ver voor de release in Japan)
Toen deze opstartte zag je duidelijk dat er eerst LINUX werd geladen.

Maar ik kan dit niet bewijzen helaas.........
Om eerlijk te zijn hem ik die demo toendertijd niet gezien, dus kan daar geen oordeel over vellen. Maar als ik het goed begrijp heeft de PS2 dus een Unix en geen Linux core?

• Remy

Remy

Verwijderd schreef op 03 april 2003 @ 13:03:
K, laatste keer en dan zal ik jullie niet meer lastig vallen. ;)

[...]

Om eerlijk te zijn hem ik die demo toendertijd niet gezien, dus kan daar geen oordeel over vellen. Maar als ik het goed begrijp heeft de PS2 dus een Unix en geen Linux core?
Yup. De PS2 heeft een RISC chip, en draait op een kale UNIX speciaal hiervoor ontwikkeld/geschreven. Doordat er al een UNIX op draait, was het alleen maar makkelijker om Linux naar dit platform te poorten, aangezien Linux in principe gewoon een UNIX is.

Voor een vergelijking tussen Playstation2 en PC op technisch niveau heeft Arstechninca een mooi artikel: Link Gaat vooral over de 3D en memory handling en prestaties :)

edit: de proc is dus een SCEI/Toshiba/MIPS product:
The heart of the PlayStation 2 is the powerful "EmotionEngine™," which contains three independent processors: a MIPS-based floating point coprocessor and two floating-point vector processors. Serving as the core central processing unit (CPU) is the 294-MHz, 128-bit MIPS-based processor developed jointly by SCEI and Toshiba Corporation. Equivalent in complexity to the most advanced microprocessors, the EmotionEngine uses a 0.18-micron process and has over 13 million transistors, providing a new level of graphics and multimedia performance. Recognizing its potential to substantially improve the performance of the systems in which it is used, the EmotionEngine received the "2000 Analyst's Choice Award for the Best Embedded Processor" from Cahner's MicroDesign Resources and the Microprocessor Report.
Link

[ Voor 36% gewijzigd door Remy op 03-04-2003 13:11 ]

LinkedIn
Instagram

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:58

inXs

known as inXs

Maarehh wat is het voordeel van die linux PS2 ten opzichte van de standaard PS2 dan? Ik zou zo echt niet kunnen bedenken wat de voordelen zijn... grafisch zal het wel niet uitmaken? En qua stabiliteit ook niet denk ik, aangezien ik daar echt nooit problemen mee heb.. Dussehh iemand?

superB

• Remy

Remy

bl!kje schreef op 03 April 2003 @ 13:09:
Maarehh wat is het voordeel van die linux PS2 ten opzichte van de standaard PS2 dan? Ik zou zo echt niet kunnen bedenken wat de voordelen zijn... grafisch zal het wel niet uitmaken? En qua stabiliteit ook niet denk ik, aangezien ik daar echt nooit problemen mee heb.. Dussehh iemand?
Het voordeel is natuurlijk, dat je een cheap-ass computer hebt, met toch veel proc power, om als routertje/servertje/divx systeem in te zetten. Het is dan in principe geen gamesconsole meer, maar dus meer een machientje van alles :) Zie daarbij ook het Linux op de X-Box project.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Dus vanwege de multimediale aard die Sony van plan is in te zetten voor de PS3, is het vrij zeker te zeggen dat de opvolger van de PS2 zal draaien op een OS dat meer dan alleen games afspelen?
"We denken niet aan hardware. De ideale oplossing zou zijn als het stuurprogramma voor een aantal huishoudelijke apparaten zou worden gebruikt en dan daarbij games zou kunnen afspelen."
http://www.dgs-online.nl/nieuws/?id=7561

m.a.w Linux als bouwgrond?

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:03
Hmmm misschien leuk draait bijv een koetje op LINUX op PS2?
Zo ja zou ik het wel eens willen proberen :D

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:37
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/terpelle/pics/DCP_2519%20(Small).JPG

Van wat ik ervan zag lijkt het haast een volwaardig OS zo, maar heb helaas maar even kunnen kijken. Werd een prijs van 200 euro voor genoemd (moet het eerst nog zien of ze dat kunnen waar maken maar ok).

Flickr | Lego collectie

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Een PS2 heeft toch helemaal geen HD?
UNIX(TM) heeft volgens mij altijd een HD nodig. Bedoel je geen POSIX (gebaseerd) systeem? Dat lijkt op UNIX, en is heel gebruikelijk voor embedded systemen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Speedy
Die van die foto die ik plaatste heeft een HDD, zit bij de Linux kit. Gaat achterin de expansion bay. Toetsenbord en muis hoorden er ook bij.

Flickr | Lego collectie

• Creepy
  • Laatst online: 02-01 11:42

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

TAG_Speedy schreef op 03 april 2003 @ 15:43:
[afbeelding]

Van wat ik ervan zag lijkt het haast een volwaardig OS zo, maar heb helaas maar even kunnen kijken. Werd een prijs van 200 euro voor genoemd (moet het eerst nog zien of ze dat kunnen waar maken maar ok).
200 euro? Waar heb je die prijs vandaan?

LinuxPlay.com is de officiele distributeur en die vragen er 249 euro + btw + shipping wat uitkomt op een leuke 337.32 euro
http://www.linuxplay.com/

Je krijgt dan 2 DVD's, een VGA Box (geen domme tv signaal -> monitor omzetter, hoge resoluties zijn gewoon mogelijk), 40GB HD, Netwerkkaart, USB Keyboard en een USB Mouse (zie ook http://www.linuxplay.com/about.htm)
(ow.. en niet te vergeten alle developer documentatie, behalve de documentatie voor het direct kunnen benaderen van dingen zoals de DVD-rom drive e.d. wat ook niet mogelijk zou zijn volgens Sony.)

Dus als je wilt gaan spelen met het ontwikklen voor de PS2 is het een leuk begin lijkt me. Nadeel is dus wel dat alles wat je maakt, alleen runt onder de PS2 Linux omgeving.

[ Voor 36% gewijzigd door Creepy op 04-04-2003 09:34 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

kicke man, als dat vlekkeloos zou werken dan natuurlijk. :)

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
pfew... als je wil proggen ben je denk ik beter af met de onofficiele tools door oa Hitmen... dan draait je spul tenminste overal (beetje het Yaroze versus PSX+Action Replay idee)

The Absence of a Safe Haven Constitutes the Reign of Terror

• Creepy

Creepy

AntiPasta schreef op 04 april 2003 @ 11:16:
pfew... als je wil proggen ben je denk ik beter af met de onofficiele tools door oa Hitmen... dan draait je spul tenminste overal (beetje het Yaroze versus PSX+Action Replay idee)
Behalve op een originele PS2 ;) (of je moet elke keer dat je wat wilt maken voor je PS2 er met een mes in willen steken..)

[ Voor 13% gewijzigd door Creepy op 04-04-2003 11:39 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Speedy
Creepy schreef op 04 April 2003 @ 09:30:
[...]

200 euro? Waar heb je die prijs vandaan?

LinuxPlay.com is de officiele distributeur en die vragen er 249 euro + btw + shipping wat uitkomt op een leuke 337.32 euro
http://www.linuxplay.com/
Sony promo dame op de CeBit, maar vond die 200 euro ook al ongeloofdwaardig overkomen. Dat zou dan gaan om de europese release ergens dit jaar.

Flickr | Lego collectie

• Creepy

Creepy

TAG_Speedy schreef op 04 April 2003 @ 11:49:
[...]

Sony promo dame op de CeBit, maar vond die 200 euro ook al ongeloofdwaardig overkomen. Dat zou dan gaan om de europese release ergens dit jaar.
Vage sony promo dame dan want de Linux kit is allang in Europa leverbaar.

• interp
  • Niet online
ReemF: "aangezien Linux in principe gewoon een UNIX is"
Windows toch ook? :)

• Speedy
Creepy schreef op 04 April 2003 @ 13:04:
[...]

Vage sony promo dame dan want de Linux kit is allang in Europa leverbaar.
Ook voor het "normale" publiek? Als ik mijn bart smit of nedgame binnenloop zie ik ze niet liggen namelijk, daar doelde zei op.

Flickr | Lego collectie

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-12-2025

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

interp schreef op 04 April 2003 @ 13:09:
[...]

Windows toch ook? :)
offtopic:
Neuh, dat begon met een op MacOS lijkende grafische omgeving die op msdos was gebaseerd. MSDos lijkt absoluut niet op unix aangezien het een single user omgeving is :).

ontopic nu:

Als ik een PS2 zou hebben zou ik zeker die kit erbij kopen. Eindelijk eens stoeien met zo'n apparaat. Staat ook leuk op de CV aangezien ik dan al ervaring heb met devven voor de PS2 :D..

[ Voor 24% gewijzigd door Janoz op 04-04-2003 13:37 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Creepy

Creepy

TAG_Speedy schreef op 04 april 2003 @ 13:32:
[...]

Ook voor het "normale" publiek? Als ik mijn bart smit of nedgame binnenloop zie ik ze niet liggen namelijk, daar doelde zei op.
Ook voor het normale publiek, maar alleen te bestellen op eerder genoemde website. Er zijn wel wat game speciaal zaakjes die de kit ook aanbieden , maar winkel ketens ala Intertoy's, Bart Smit e.d. zullen dit echt niet gaan verkopen omdat er voor hun veel te weinig van word verkocht.
Ik zou ff moeten zoeken naar andere zaakjes die ze ook verkopen, maar ik kan me herinneren dat ik een aantal sites heb gezien waardat ding te koop stond

• Creepy

Creepy

Janoz schreef op 04 April 2003 @ 13:36:
Als ik een PS2 zou hebben zou ik zeker die kit erbij kopen. Eindelijk eens stoeien met zo'n apparaat. Staat ook leuk op de CV aangezien ik dan al ervaring heb met devven voor de PS2 :D..
En dat is nou precies de reden dat Sony de Linux kit heeft uitgebracht, het uitbreiden van hun developers base. Ik heb nu al een aantal keer op het punt gestaan om de kit te bestellen, maar het is me het geld eigenlijk niet waard (maar het blijft wel een leuk hebbedingetje ;) ).

• interp
  • Niet online
[...]

Je bent goedkoper uit als je gewoon er een extra pc voor aanschaft.
PS2 +/- 300€, KIT +/- 300€
Je hebt met de PS2 kit dan wel geen problemen dat er dingen niet gaan enzo.
Run zelf een server en hou mij dagelijks met linux/bsd bezig en ook met PS2 maar vind de Linux-kit iets te duur. Je krijgt er natuurlijk wel veel voor in de plaats, HD/keyboard, etc.

Schijnt ook dat de linuxkit niet gaat als je een m*dch*p hebt.

• Creepy

Creepy

interp schreef op 04 April 2003 @ 14:05:
[...]
Je bent goedkoper uit als je gewoon er een extra pc voor aanschaft.
Maar devven voor de PS2 is echt wel iets anders dan devven voor de PC ;)

Verwijderd

Off topic :
Bij mijn PS2 werd YABASIC meegeleverd, waar je opzich best wel leuke dingen mee kon doen. Er zijn natuurlijk geen echte spellen mee ontwikkeld want de mogelijkheden zijn heel erg beperkt enzo, bovendien is het zonder toetsenboord met een controller toch lastig om een spel in te toetsen, maar het is wel te doen. Ik heb er zelf ook enkele spelletjes mee gemaakt. Zolang je er niet te veel van verwacht kan je er best een paar middagen mee zoet zijn.

Volgens mij werd dit bij elke PS2 meegeleverd(op de demo cd) maar zeker ben ik daar niet van.

• interp
  • Niet online
Creepy schreef op 04 April 2003 @ 14:49:
[...]

Maar devven voor de PS2 is echt wel iets anders dan devven voor de PC ;)
Ja maar.. vind je dat de moeite om 300€ uit tegeven aan zo'n kit? :) Je hebt dan wel een muis/toestenbord/ethernet/hd die je ook naast de linux toepassing kunt gebruiken.
Imo is dit meer een dure gadget.

@wayeax: Ja dit zat bij elke PS2 :) Europese weliswaar. In US/Japan kregen ze een *opzoek* PS2 Util Disc, staan nog andere dingen op imo.

• Creepy

Creepy

interp schreef op 04 April 2003 @ 20:35:
Ja maar.. vind je dat de moeite om 300€ uit tegeven aan zo'n kit? :) Je hebt dan wel een muis/toestenbord/ethernet/hd die je ook naast de linux toepassing kunt gebruiken.
Imo is dit meer een dure gadget.
Voor mij ook, anders had ik hem allang gekocht ;) (zoals gezegd heb ik al een paar keer op het punt gestaan om de kit ook daadwerkelijk te bestellen).
Maar voor iemand die zich wil verdiepen in PS2 development is het niet eens zo heel veel geld aangezien je dezelfde documentatie krijgt als developers die de officiele PS2 devkit hebben (op 1 deel na zoals al eerder gezegd).

Een Radeon 9800 pro is leuk om mee te gamen, maar stiekum ook niet meer dan een dure gadget, hetzelfde geld voor je 100GB HD, >80CM breedbeeld tv, dolbi digital 5.1, console etc. etc.. Toch zijn er genoeg mensen die dat soort ongein kopen ;)

• AntiPasta
  • Laatst online: 19-12-2025
ik heb bovendien gehoord dat je met die Linux kit niet op laag nivo de hardware kunt programmeren :-(

The Absence of a Safe Haven Constitutes the Reign of Terror

• Creepy

Creepy

AntiPasta schreef op 04 April 2003 @ 21:27:
ik heb bovendien gehoord dat je met die Linux kit niet op laag nivo de hardware kunt programmeren :-(
de "hardware"?. De grafische chip en de cpu's kan je wel op laag nivo aansturen. Dingen zoals de cd/dvd-drive en mem-cards niet (dat is nou toevallig ook het stukje developper documentatie dat niet meegeleverd wordt ;) ).
Dus je eigen bootable CD maken zal je niet zomaar lukken zonder mod-chip.

[ Voor 11% gewijzigd door Creepy op 04-04-2003 22:21 ]

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-12-2025
[...]

offtopic:
Neuh, dat begon met een op MacOS lijkende grafische omgeving die op msdos was gebaseerd. MSDos lijkt absoluut niet op unix aangezien het een single user omgeving is :).

ontopic nu:

en waar was MS-DOS van afgeleid....... juist :)
Pagina: 1