Toon posts:

Soltek Mobo eet geheugen niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hé mensen,na een drietal telefoontjes naar de helpdesk van Soltek en het in den treuren doorlezen van mijn mobo handleiding ben ik nog steeds niet uit het volgende:

allereerst de specificaties van m'n mobo: [soltek sl-67FV1]
cpu= p3 450 [mp 4,5*fsb 100]
chipset= VIA VT82C693A + VT82C86A [133mhz fsb]

in de handleiding het volgende over het geheugen:
Memory range from 8MB up to 768MB (SDRAM) with DRAM Table Free configuration.
Supports SDRAM with 12/10/8/6 ns speed
Supports 3pcs 168pin DIMM sockets (3.3V unbuffered and 4 clock type)
DRAM supports ECC or Parity function.

Het leuke komt nu: verder staat in de handleinding het volgende:
This VIA 693 Apollo Pro Plus motherboard supports 168pin DIMM of 4MB. 8MB, 16MB, 32MB,64MB, and 128MB to form a memory size between 8MB up to 768MB.

Hoe kan dat? hier lijkt het alsof het mobo niet meer dan 128 mb per bank ondersteunt, maar 768mb sdram/3 sockets= 256mb sdram per socket toch?

Mijn probleem:
Heb meerdere malen zowel 256 mb single sided memory als double sided memory geprobeerd, maar vreemd genoeg worden deze slechts voor de helft uitgelezen :|
256 wordt dan 128...vreemd

bij de helpdesk van soltek wist een technicus mij te vertellen dat er iets van een Memory mix moet zijn ofzo? Mx N ofzoiets? dus dat alle aanwezige bankjes precies hetzelfde moeten zijn in opbouw.

Wanneer ik drie dezelfde bankjes zou hebben zou volgens hem het niet uitmaken of ik nou SS of DS Sdram gebruik.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Wanneer de uitleg niet duidelijk is wil ik graag nog iets specifieker zijn...

Alvast bedankt voor jullie hulp :)

Verwijderd

Je uitleg is specifiek genoeg. Een bank is niet hetzelfde als een slot overigens, 3 sloten 8)7 is meestal 6 banken ;-) .

Wat de uitvoering betreft, je hebt geheugenchips in verschillende uitvoeringen. Wat op deze borden gewoon werkt is dubbelzijdig ram met 8 chips (non-ecc) aan iedere kant. Tegenwoordig kom je veel 4 chips per kant tegen, dit zorgt in deze borden wel eens voor problemen.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2003 11:52 . Reden: Oeps, bank en bank is zelfde, slot en bank niet ]

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik bijvoorbeel de 256 SS of DS SDRAM in memory slot 1 steek, gaf die zoals gister opeens een BIOS CHECKSUM ERROR, daarna opnieuw opstarten leverde mij een oorverdovend lange piepjes show op :( (geheugen error?)
Daarna memory geswitched en een van 128 mb op slot 1 gezet, wat wel werkte.....maar de 256 mb werd op slot 2 maar voor de helft uitgelezen.....terwijl ik in slot drie nog een dimm heb van 64 mb.
PS. alle geheugen werkt bij mij op 133 Mhz.

Verwijderd

Topicstarter
is het van belang dat bij dit type chipset er drie exact dezelfde geheugenchips worden geplaatst? of is dat bullshit? want ik wordt er een beetje moedeloos van...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 03 april 2003 @ 12:36:
is het van belang dat bij dit type chipset er drie exact dezelfde geheugenchips worden geplaatst? of is dat bullshit? want ik wordt er een beetje moedeloos van...
Exact dezelfde chips is bullshit, wat wel klopt is dat de interne opbouw hetzelfde moet zijn binnen een bank (maar dat is ook wel in orde omdat een DIMM altijd minimaal 1 bank beslaat bij de 693A).

Let op het verschiltussen chip en module :o

Verder lijkt het me dat als je 256MB plaatst en het maar als 128MB herkend krijgt, het te maken heeft met de chip densities. Jouw mobo slikt allicht maximaal 128Mb chips (16 daarvan zijn nodig om 256MB te maken), en de modules waar je het mee probeert zijn 256Mb chips (8 voor 256MB). Slechts een raar punt: de 693A (ApolloPro 133) chipset hoort gewoon 256Mb chips te slikken

Zie o.a. hier voor uitleg over densities: [NOHTML]Technische PMG FAQ: Geheugen[/NOHTML]

Je spreekt jezelf alleen wel tegen in je opening post:
Op een plek zeg je:
chipset= VIA VT82C693A + VT82C86A
Wat dus 256Mb chips ondersteunt

Maar daarna zeg je:
This VIA 693 Apollo Pro Plus motherboard
ApolloPro+=693 (GEEN A) en ondersteunt max 128Mb chips

Zoek dat ff uit :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
De handleiding is ontzettend krom....LET OP!
Dion_B...jij zegt dus dat de VIA 693 Apollo pro plus max 128mb chips ondersteunt....maar de handleiding zegt dit:

"SYSTEM MEMORY CONFIGURATION"
"This VIA 693 Apollo Pro Plus motherboard supports 168pin DIMM of 4MB. 8MB, 16MB, 32MB,64MB, and 128MB to form a memory size between 8MB up to 768MB"

HOW THE HELL kan met 3x 128 mb tot een maximum van 768MB worden gekomen? is dit een fout in de handleiding? want zelf denk ik ook dat mijn geheugenbankjes maximaal 128mb chips ondersteunen, maar dit is toch @!$#$#$%# weinig????? is dit waar of onwaar?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 03 april 2003 @ 15:29:
De handleiding is ontzettend krom....LET OP!
Dion_B...jij zegt dus dat de VIA 693 Apollo pro plus max 128mb chips ondersteunt....maar de handleiding zegt dit:

"SYSTEM MEMORY CONFIGURATION"
"This VIA 693 Apollo Pro Plus motherboard supports 168pin DIMM of 4MB. 8MB, 16MB, 32MB,64MB, and 128MB to form a memory size between 8MB up to 768MB"

HOW THE HELL kan met 3x 128 mb tot een maximum van 768MB worden gekomen? is dit een fout in de handleiding? want zelf denk ik ook dat mijn geheugenbankjes maximaal 128mb chips ondersteunen, maar dit is toch @!$#$#$%# weinig????? is dit waar of onwaar?
Zucht...

Let op het verschil (waar ik al op wees :z ) tussen module (DIMM, waar meerdere chips op zitten) en chips, en tussen MB (MegaByte) en Mb (Megabit)

De 693 (ApolloPro+ dus) trekt 128Mb chips. Een module met 16 128Mb chips geeft 16x128/8=256MB

3x 256MB module (met elk 16 128Mb chips) geeft 768MB :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Dion_B mag ik je van harte bedanken!!! Het onderscheid is me nu duidelijk geworden.
De geheugenbankjes die ik steeds kocht was steeds opgebouwd uit 4x32=128 mb (voor de helft uitgelezen door mijn mobo) en 8x32mb of 4x64mb (weet dit niet zeker)=256MB (deze las mijn mobo ook voor de helft uit.

ik moet dus letten op:
wanneer ik 128mb geheugen koop dat het (MxN) --> (8x16mb) is
en bij 256mb geheugen (MxN) --> 16x16mb is

DANK U!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Let ook op het verschil tussen M(ega) en m(illi) B)

Overigens staat dit ook uitgelegd in de Technische PMG FAQ, kijk eens onder "hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn moederbord plaatsen?" :)
Pagina: 1