Hé mensen,na een drietal telefoontjes naar de helpdesk van Soltek en het in den treuren doorlezen van mijn mobo handleiding ben ik nog steeds niet uit het volgende:
allereerst de specificaties van m'n mobo: [soltek sl-67FV1]
cpu= p3 450 [mp 4,5*fsb 100]
chipset= VIA VT82C693A + VT82C86A [133mhz fsb]
in de handleiding het volgende over het geheugen:
Memory range from 8MB up to 768MB (SDRAM) with DRAM Table Free configuration.
Supports SDRAM with 12/10/8/6 ns speed
Supports 3pcs 168pin DIMM sockets (3.3V unbuffered and 4 clock type)
DRAM supports ECC or Parity function.
Het leuke komt nu: verder staat in de handleinding het volgende:
This VIA 693 Apollo Pro Plus motherboard supports 168pin DIMM of 4MB. 8MB, 16MB, 32MB,64MB, and 128MB to form a memory size between 8MB up to 768MB.
Hoe kan dat? hier lijkt het alsof het mobo niet meer dan 128 mb per bank ondersteunt, maar 768mb sdram/3 sockets= 256mb sdram per socket toch?
Mijn probleem:
Heb meerdere malen zowel 256 mb single sided memory als double sided memory geprobeerd, maar vreemd genoeg worden deze slechts voor de helft uitgelezen
256 wordt dan 128...vreemd
bij de helpdesk van soltek wist een technicus mij te vertellen dat er iets van een Memory mix moet zijn ofzo? Mx N ofzoiets? dus dat alle aanwezige bankjes precies hetzelfde moeten zijn in opbouw.
Wanneer ik drie dezelfde bankjes zou hebben zou volgens hem het niet uitmaken of ik nou SS of DS Sdram gebruik.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Wanneer de uitleg niet duidelijk is wil ik graag nog iets specifieker zijn...
Alvast bedankt voor jullie hulp
allereerst de specificaties van m'n mobo: [soltek sl-67FV1]
cpu= p3 450 [mp 4,5*fsb 100]
chipset= VIA VT82C693A + VT82C86A [133mhz fsb]
in de handleiding het volgende over het geheugen:
Memory range from 8MB up to 768MB (SDRAM) with DRAM Table Free configuration.
Supports SDRAM with 12/10/8/6 ns speed
Supports 3pcs 168pin DIMM sockets (3.3V unbuffered and 4 clock type)
DRAM supports ECC or Parity function.
Het leuke komt nu: verder staat in de handleinding het volgende:
This VIA 693 Apollo Pro Plus motherboard supports 168pin DIMM of 4MB. 8MB, 16MB, 32MB,64MB, and 128MB to form a memory size between 8MB up to 768MB.
Hoe kan dat? hier lijkt het alsof het mobo niet meer dan 128 mb per bank ondersteunt, maar 768mb sdram/3 sockets= 256mb sdram per socket toch?
Mijn probleem:
Heb meerdere malen zowel 256 mb single sided memory als double sided memory geprobeerd, maar vreemd genoeg worden deze slechts voor de helft uitgelezen
256 wordt dan 128...vreemd
bij de helpdesk van soltek wist een technicus mij te vertellen dat er iets van een Memory mix moet zijn ofzo? Mx N ofzoiets? dus dat alle aanwezige bankjes precies hetzelfde moeten zijn in opbouw.
Wanneer ik drie dezelfde bankjes zou hebben zou volgens hem het niet uitmaken of ik nou SS of DS Sdram gebruik.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Wanneer de uitleg niet duidelijk is wil ik graag nog iets specifieker zijn...
Alvast bedankt voor jullie hulp