Welk upgrade pad te kiezen: videokaart of mobo?

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

• hassanjassan406
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-08-2006
Like the topic says:

heb nu nog een oud beestje : Abit KT7-RAID (non-A chipset) met dondervogel 1000 en matrox G400

Ik heb maar een beperkt budget en geld voor een videokaart (radeon 9700)

OF

Mobo+cpu+memory (msi nforce2/XP1700+/512mem?

Met wat is denken jullie meeste snelheidswinst te behalen?

go go go !!

Verwijderd

Mobo/cpu/memory combo natuurlijk !

Heb je schijven aan die RAID controller hangen (in een array dus?) Dan moet je wel ff
oppassen met je data namelijk :) En als ik jou was, zou ik ook niet in een klap voor een
9700 Pro gaan! Misschien kun bij beide beetje inleveren, en dan maximale uit je budget
halen :) Good luck! www.tweakers.net/pricewatch

Verwijderd

Kick DOC => PMG ;)

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:46
Als je veel games spelt heb je dus niks aan die matrox (met alle respect, ding is perfect voor 2d).

Probeer die te verkopen, vervolgens zou ik voor een cpu + mem + mobo gaan, en dan aan het begin 256 mb (later 256 mb erbij). tijdelijk heb je aan 256 ruim genoeg.

vervolgens een radeon 9500 (pro), 'buget' kaartje met goede prestaties, in mijn opzichte beste prijs/kwalitiet verhoudening!

Waareh, wat is je buget? misschien kan ik je vanavond ff helpen door wat uit te zoeken voor je. (moet toch werken).

[ Voor 3% gewijzigd door Icey op 03-04-2003 11:48 ]

• hassanjassan406
300 euro is ongeveer mijn budget....

en ik kan voor 195 euro een club3d 9700 (non pro) krijgen....

mobo+cpu en geheugen is ong. 135 + 85 + 75 = 295

maar op dat mobo zit natuurlijk al een GF4 Mx ingebakken...betere prestaties dan die G400 (toch?) en makkelijk opgrade pad naar een videokaart bijv.

[ Voor 80% gewijzigd door hassanjassan406 op 03-04-2003 11:51 ]

go go go !!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Waar gebruik je je machine het meeste voor ?

Zit je veel in windhoos, dan zou ik zeker voor mobo+cpu+mem gaan. Zijn spelletjes ook belangrijk (wat ik me niet meteen kan voorstellen aangezien een G400 een beroerde 3D acceleratie heeft) dan kan een nieuwe videokaart nog nut hebben. Echter, geen radeon 9700, want dat zou keiharde overkill zijn, dan is je CPU nooit in staat genoeg data aan te leveren aan je videokaart, dus zit je constant met een CPU-limited systeem.

Nu voor mobo+cpu+mem gaan laat je hoe dan ook nog de optie om over een tijdje alsnog een nieuwe videokaart erin te stoppen.

Check wel even of een G400 geslikt wordt door het type AGP slot op je nieuw te kopen moederbord. Er zijn oude AGP 3,3 volt videokaarten die door een aantal nieuwe(re) chipsets niet meer ondersteund worden. Maar ik weet niet of dat van toepassing is op de G400 en de nForce 2.

[ Voor 1% gewijzigd door JumpStart op 03-04-2003 11:51 . Reden: domme schrijffout ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• hassanjassan406
JumpStart schreef op 03 april 2003 @ 11:49:
Check wel even of een G400 geslikt wordt door het type AGP slot op je nieuw te kopen moederbord. Er zijn oude AGP 3,3 volt videokaarten die door een aantal nieuwe(re) chipsets niet meer ondersteund worden. Maar ik weet niet of dat van toepassing is op de G400 en de nForce 2.
MSI nforce2 mobo heeft een ingebouwde videokaart...dus da's voorlopig het probleem niet. (iemand een g400 kopen dan ;) )

En ik zoek gewoon vooralsnog ik geen job heb, een allround computer...

go go go !!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:46
hassanjassan schreef op 03 April 2003 @ 11:49:
300 euro is ongeveer mijn budget....

en ik kan voor 195 euro een club3d 9700 (non pro) krijgen....

mobo+cpu en geheugen is ong. 135 + 85 + 75 = 295

maar op dat mobo zit natuurlijk al een GF4 Mx ingebakken...betere prestaties dan die G400 (toch?) en makkelijk opgrade pad naar een videokaart bijv.
die 9700 zou ik links laten liggen, levert en hoop preformance op (t.o.v. je huidige kaart), maar is 'teveel' in mijn opzicht.

Een geforce 4 mx is inderdaad wel beter dan die matrox (volgens mij, check futuremark.com).

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:05

SkyStreaker

Move on up!

Het mobo kan nog wel ff w88, als die AGP 4x ondersteunt. AGP 8x is weinig verschil, da's iets voor pro's. Ik weet niet precies wat voor mem je hebt, SDRAM of DDR. Die CPU houdt het heus nog wel vol, met gemak. Er zijn misschien, 2 of 3 games die je niet op megasettings kan spelen, jammer dan! Echt, koop een goeie 3d-kaart! En een ATI is aan te raden aangezien nu NVIDIA de laatste tijd maar wat rond _lijkt_ te prutsen met zijn drivers.

Dus, eerst een goede 3d-kaart, dat helpt al HEEEEEEEEL erg veel - Je cpu is kan de kaart ook met gemak trekken - en vervolgens een reepje DDR geheugen, gebruik geen SDR + DDR, want het geheugen werkt op de snelheid van het langzaamste voor zover ik weet...

Hmmm, een MX kan je doen, een goed budget-kaartje, ik heb hem ook gehad en doet weinig onder voor een GF4 Ti4xxx type. MX460 is ook aan te raden..,

[ Voor 11% gewijzigd door SkyStreaker op 03-04-2003 11:56 ]

StabilityMatrix Discord -> (persistent invite linkje)

Verwijderd

Je kan natuurlijk overwegen om een 9500 te kopen, deze over te klokken naar een 9700 en er een redelijk goedkoop moederbordje erbij die toch redelijk op snelheid is (die van exmedewerkers van gigabyte schijnen een goede te hebben). Zou je misschien voor 300 / 350 euro klaar zijn.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

tranztaz schreef op 03 April 2003 @ 11:54:
Het mobo kan nog wel ff w88, als die AGP 4x ondersteunt. AGP 8x is weinig verschil, da's iets voor pro's. Ik weet niet precies wat voor mem je hebt, SDRAM of DDR. Die CPU houdt het heus nog wel vol, met gemak. Er zijn misschien, 2 of 3 games die je niet op megasettings kan spelen, jammer dan! Echt, koop een goeie 3d-kaart! En een ATI is aan te raden aangezien nu NVIDIA de laatste tijd maar wat rond _lijkt_ te prutsen met zijn drivers.

Dus, eerst een goede 3d-kaart, dat helpt al HEEEEEEEEL erg veel - Je cpu is kan de kaart ook met gemak trekken - en vervolgens een reepje DDR geheugen, gebruik geen SDR + DDR, want het geheugen werkt op de snelheid van het langzaamste voor zover ik weet...

Hmmm, een MX kan je doen, een goed budget-kaartje, ik heb hem ook gehad en doet weinig onder voor een GF4 Ti4xxx type. MX460 is ook aan te raden..,
Een snelle videokaart kopen zonder CPU upgrade heeft GEEN NUT!

Je kan ook wel hele brede banden onder je Fiat Panda stoppen, maar als de motor toch te zwak is zal je nauwelijks harder rijden.

Een 1 GHz processor en SDR geheugen is gewoon niet krachtig genoeg om een 9700 aan het werk te zetten! Dan zit de videokaart meer dan de helft van de tijd te wachten op instructies die de CPU nog aan het berekenen is. Voor een 9700 begint het efficient te worden bij DDR geheugen en voorbij de 2000+ / 2 GHz. Een snelle 3D kaart in plaats van die G400 helpt in dit geval dus maar weinig en is dus zonde van het geld.

Overigens...

* JumpStart stond er inderdaad even niet bij stil dat dat nForce 2 plankje video aan boord heeft.

Bedenk wel dat dat nForce plankje het liefste 2 reepjes DDR geheugen gebruikt omdat het een dual-channel chipset is. Single channel kan wel, maar dan laat je prestatie liggen. En zo'n nForce 2 plank heeft support voor 333 FSB en mogelijk zelfs 400, binnenkort. Leuke mogelijkheid om later nog te upgraden.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Kijk eens: ''Wat kan ik het beste hieraan upgraden'' Deel 4 Hele serie topics in het leven geroepen speciaal voor deze vragen :P Geef daar ook ff aan wat je er mee gaat doen en zo ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.