Toon posts:

Aanmeldingssysteem, hoe en wat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn stage is me gevraagd of het mogelijk is een systeem op het intranet te maken, waar het personeel zich elke dag aan- en afmeldt. Op die manier willen ze bij gaan houden welk personeel er wel en niet aanwezig is geweest.

De bedoeling is dat er een automatisch een lijst op een pagina komt met de mensen die er wel en niet zijn geweest. Die lijst moet elke dag opgeslaan worden op de server. (mischien in een access database oid?)

Nu ben ik een leek met webscripting maar ik krijg hier wel de tijd om uit te zoeken hoe dat allemaal werkt. Het lijkt me ook erg interresant en ik steek er veel van op.

Nu is mijn vraag wat ik er voor nodig heb en met welke "taal" en op welke manier ik dat het beste kan doen.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:06

Super_ik

haklust!

php lijkt me handig hier, icm mysql

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

hij praat over access, dus ja kans windows server dus is asp handiger.... en werkt ook goed met mysql.

• KorZijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11-2021

KorZijl

errare humanum est

Je zou er eventueel voor kunnen kiezen om de eventlog uit te lezen (als je gebruikers aanloggen op een domein). Dan weet je precies wie er is ingelogd op je netwerk en hoelang. Kun je ook leuke stats van maken enzo ;)

Verwijderd

"Harry, log jij morgen voor mij in, dan log ik overmorgen voor jou in"

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Tja iets met access/asp of mysql/php is hier wel vereist. Dan kun je gewoon bijvoorbeeld database maken met gebruikersnaam, datum en status. Vervolgens tekstvak maken om status te wijzigen o.i.d.

erg handig lijkt met dit allemaal niet. Moet je niet inklokken of zoiets? misschien kun je daarmee dan een koppeling maken. of inloggen op de pc wordt gezien als aanwezigheid.

[ Voor 32% gewijzigd door Noork op 03-04-2003 10:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 10:48:
"Harry, log jij morgen voor mij in, dan log ik overmorgen voor jou in"
Ok, klopt...maar is dat niet met alle systemen zo? "Harry, hier heb je mijn pasje, haal hem morgen ff door de gleuf dan doe ik dat overmorgen voor jou" :?

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
check http://www.asp101.com is staan perfecte voorbeeldjes.

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

Verwijderd

Topicstarter
KorZijl schreef op 03 april 2003 @ 10:48:
Je zou er eventueel voor kunnen kiezen om de eventlog uit te lezen (als je gebruikers aanloggen op een domein). Dan weet je precies wie er is ingelogd op je netwerk en hoelang. Kun je ook leuke stats van maken enzo ;)
De bedoeling is dat de directeur vanuit zijn PC kan zien wie er wel en niet is. Via het intranet zou dat erg handig zijn. Zo is het me ook gevraagd.

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 17:44
met een simpel formuliertje en wat checks mbt passwordvelden kom je al een aardig eind.
Je maakt in Mysql een dbase aan met een naam veld en passwordveld (dat password is natuurlijk om te voorkomen dat anderen inloggen voor iemand anders).
Als je dan de naam+passw na invoer checkt mbv php en aan de hand van de return (true of false) een ander php scriptje aanroept wat een regel wegschrijft in de database met de currenttime, date, name (nog meer velden dus aanmaken) dan heb je een simpel en behoorlijk crappy systeem maar het werkt wel.

je zou dan met een eenvoudige query die gegevens gewoon op een website kunnen toveren. Is niet veel meer dan de juiste velden eruit halen.

Al deze dingen zijn uiteindelijk met wat gepuzzel wel op of www.php.com te vinden. vraag gewoon wat in de forums en nieuwsgroepen.

Overigens lijkt het me wel een beetje hoog gegrepen als je nog nooit iets met scripts / mysql hebt gedaan. maar ja, tijd erin stoppen en het komt goed.

Ook een lekkere crappy manier: gebruik gewoon een guestbook script met inlog, kan iedereen een berichtje achterlaten :)
Overigens, wat voor systemen hebben jullie, als je NT hebt of hoger dan kun je in je serverlog pzies zien wie wanneer inlogt.

[ Voor 12% gewijzigd door BuG2FiX op 03-04-2003 10:59 ]

Verwijderd

waarom php en mysql? er is al een windows server met een intranet etc. etc... mysql installeren voor 1 db met 1 simpele tabel.... access is niet super maar goed genoeg voor dit... en voor 2 scriptjes de hele php engine installeren?

hmm...

• KorZijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11-2021

KorZijl

errare humanum est

Als je die koppeling tussen aanwezigheid en de windowsaanmelding maakt, kunnen de gebruikers nooit vergeten om zich in jouw systeem aan te melden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoorde net dat het er niet om gaat wie er aanwezig is GEWEEST, maar wie er aanweizg IS op die dag. Gewoon in 1 oogopslag. Dus het probleem met "Harry log jij ff voor me in" doet er niet toe.

Verwijderd

Topicstarter
KorZijl schreef op 03 April 2003 @ 10:59:
Als je die koppeling tussen aanwezigheid en de windowsaanmelding maakt, kunnen de gebruikers nooit vergeten om zich in jouw systeem aan te melden.
Ja, maar hoe krijg je dat dan op het intranet te zien :?

Verwijderd

met een simpele asp pagina een db uit te lezen en de data gewoon plat uitschrijven... genoeg voorbeelden met asp en databases op asp101.com

of zoals vele mensen hier zeggen, php met mysql... maar ja, zou niet mijn keuze zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Wootz, waarom zou jij asp boven php kiezen?

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
CoMpUtErSeX: Ga eerst eens zelf onderzoek doen. Ga eens onderzoeken welke opties er zijn, wat de precieze eisen zijn, wat alles kan en vanuit daar kun je een aantal potentiele kandidaat talen gaan kiezen. Deze post je dan en dan vraag je daar kritiek op. Dan doe je inspanning :) Nu zit je puur op je luie gat te wachten tot iedereen je onderzoek gedaan heeft :)

Verder is het ook risicovol als je je er niet zelf in verdiept. Weet jij van wie je het commentaar aanneemt? Weet jij of ze software developer zijn of hobbyist??

Verwijderd

Ik was ook van plan zo te reageren glimi, maar voor iemand die niet weet wat de mogelijkheden zijn is dit toch een gegronde vraag.

Verwijderd

Het lijkt me een leuk project voor je maar ik vraag me af of je stage bedrijf er niet meer aan heeft als bijv. iedereen icq / trillian oid krijgt. Dan ziet iedereen wie er online is (ook als ze thuis werken) en of ze misschien in gesprek zijn (N/A) etc.

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 11:24:
Ik was ook van plan zo te reageren glimi, maar voor iemand die niet weet wat de mogelijkheden zijn is dit toch een gegronde vraag.

Ben ik niet met je eens eigenlijk ;) Je kunt minimaal voordat je een topic start toch onderzoek doen? Dat je er 'helemaal niets vanaf weet', komt vooral omdat je daar nog geen tijd ingestoken hebt toch? :)
Ga eerst eens rustig op zoek naar opties voordat je anderen om hulp gaat vragen, is mijn devies. Anders behandel je die mensen als Helpdesk en dat vind niemand leuk :)

Verwijderd

ik kies asp boven php omdat je een windows server draait (toch?)

Verwijderd

Topicstarter
Glimi schreef op 03 April 2003 @ 11:18:
CoMpUtErSeX: Ga eerst eens zelf onderzoek doen. Ga eens onderzoeken welke opties er zijn, wat de precieze eisen zijn, wat alles kan en vanuit daar kun je een aantal potentiele kandidaat talen gaan kiezen. Deze post je dan en dan vraag je daar kritiek op. Dan doe je inspanning :) Nu zit je puur op je luie gat te wachten tot iedereen je onderzoek gedaan heeft :)

Verder is het ook risicovol als je je er niet zelf in verdiept. Weet jij van wie je het commentaar aanneemt? Weet jij of ze software developer zijn of hobbyist??
Het was ook maar een simpele vraag over het hoe en wat :?
En welk programma wij daar het beste voor kunnen gebruiken.

Wij zijn zelf al wel op "onderzoek" geweest maar wij vragen jullie gewoon wat jullie zouden doen vrij simpel toch. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 april 2003 @ 11:33:
ik kies asp boven php omdat je een windows server draait (toch?)
Klopt !

• Super_ik

Super_ik

haklust!

wil je netzoiets als wat ik op mn site heb?:
http://213.51.159.230 dat werkt gewoon met een stukkie php, niet eens mysql erachter ofzo

[ Voor 32% gewijzigd door Super_ik op 03-04-2003 11:56 ]

8<------------------------------------------------------------------------------------

Verwijderd

Topicstarter
Super_ik schreef op 03 April 2003 @ 11:56:
wil je netzoiets als wat ik op mn site heb?:
http://213.51.159.230 dat werkt gewoon met een stukkie php, niet eens mysql erachter ofzo
Hoe heb je dat gedaan dat je de mensen op jouw site ziet wanneer ze zijn ingelogd op je netwerk?

Zou je dat scriptje met mij willen delen? Zodat ik het een klein beetje aan kan passen aan het intranet.
Onze dank is nu al groot ;)

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)

Laatste waarschuwing hier:
P&W is bedoeld voor mensen die problemen hebben met programmeren. Dit kan zowel ontwerp, implementatie of requirements zijn.
Omdat hier zowel ervaren als beginnende programmeurs komen (owjah, ook alles wat daartussen zit), proberen we het voor iedereen leuk te houden. Dat kan alleen met regels.

We hebben hier eigenlijk 1 vuistregel en dat is 'moeite doen'. Als iemand een topic opent, dan verwachten wij dat deze persoon moeite doet om het probleem op te lossen. Dit houdt oa in, eerst zelf onderzoeken, hier een goede post maken met veel informatie en actief meedenken.
Dan geeft die persoon aan dat hij wil leren en dan wil iedereen die persoon ook graag helpen :)

Laat iemand die moeite niet zien, dan zijn die topics hier niet gewenst. Dit omdat we dan feitelijk als Helpdesk gebruikt worden, de persoon er niets van leert en ook andere mensen niets kan leren. Daarom vereisen wij moeite!

Eerlijk gezegd kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat jij niet echt van plan bent moeite te doen. Mede door je scriptrequest (het toppunt van geen moeite willen doen) ben ik geneigd daarom ook deze thread te sluiten.
Laatste waarschuwing dus :)

Verwijderd

Is het geen optie om bij het opstarten van alle computers een scriptje te draaien, waarin je een programma draait oid, dat een veld in db omzet.

Daarnaast kan je ook op ip gaan controleren als alle computers een vast ip hebben

Je zou ook bij dynamische ip´s misschien wat met ldap kunnen rommelen.

Misschien word er wel ingelogd op een bepaalde server en dan zou je de login logs kunnen gaan parsen.

Kortom er zijn veel meer mogelijkheden als het vervelende inloggen als je achter de computer gaat zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet nu wat de echte bedoeling is. Ik had het verkeerd begrepen, het gaat er dus om dat op het intranet komt te staan welke computers er op dat moment op het netwerk zitten. Dat is ons gevraagd omdat iemand wil zien of hij het gebouw al kan afsluiten, als er nog iemand is ingelogt kan hij er even langs gaan en vragen of diegene af wil sluiten. Het hoeft dus ook niet in een database, wat ik in eerste instantie dacht.

De pagina van Super_IK komt aardig in de buurt van wat ik wil. Glimi, je hebt gelijk dat ik zelf uit moeten zoeken hoe dat moet. Maar ik weet nu dat het met enkel een php scripje mogelijk is.

• Super_ik

Super_ik

haklust!

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<?
  $plaatje = imagecreate(10,10);
  $clr_rood = imagecolorallocate($plaatje,255,0,0);
  $clr_groen = imagecolorallocate($plaatje,0,255,0);
  $bla= exec("ping $ip -c 1 -q -w 1 -n",$result);
  if (substr($result[3],23,1)){
    $bla = imagefilledrectangle($plaatje,0,0,10,10,$clr_groen);
  } else {
    $bla = imagefilledrectangle($plaatje,0,0,10,10,$clr_rood);
  }
  Header("Content-type: image/gif");
  ImageGIF($plaatje);
?>

:p wel voor een linux bak dus :) en je roept t aan met online.php?ip=aaa.bbb.ccc.ddd

• snoopy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 21:26
Je kan bijv. met KiXtart een regeltje wegschrijven naar een file op een server als een gebruiker inlogt en een regeltje wanneer de gebruiker uitlogt.

Als je deze dan uitleest met een PHP scriptje...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 15:09:
Ik weet nu wat de echte bedoeling is. Ik had het verkeerd begrepen, het gaat er dus om dat op het intranet komt te staan welke computers er op dat moment op het netwerk zitten. Dat is ons gevraagd omdat iemand wil zien of hij het gebouw al kan afsluiten, als er nog iemand is ingelogt kan hij er even langs gaan en vragen of diegene af wil sluiten. Het hoeft dus ook niet in een database, wat ik in eerste instantie dacht.

De pagina van Super_IK komt aardig in de buurt van wat ik wil. Glimi, je hebt gelijk dat ik zelf uit moeten zoeken hoe dat moet. Maar ik weet nu dat het met enkel een php scripje mogelijk is.
Ping computers in de range die het bedrijf gebruikt, de rest spreekt voor zich.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-08 18:29
Als ik het dus goed begrijp heeft iedere medewerker een eigen computer? Zijn die computers beveiligd met wachtwoorden/domeinen oid? Als je bijvoorbeeld, zoals snoopy al zei, kiktart scriptjes gaat maken( ja daar is heel veel over te vinden, hint hint ;) dan zou je daarmee de pc's kunnen loggen. Staan de pc's trouwens niet uit als de mensen weg zijn, dan kan je namelijk gewoon in de netwerkomgeving kijken :)

Welke functie heb jij trouwens bij wat voor soort bedrijf want als je al niet kunt zien of er nog iemand achter zijn computer zit heb je toch wel een flink bedrijf ??

Verwijderd

Topicstarter
Ik loop stage op een aardig grote basisschool. het zijn 2 gebouwen, vandaar. Mijn functie is samen met een andere stagiaire systeem en netwerkbeheer. Er is verder niemand die op dat gebied boven ons staat. Als er problemen zijn die wij niet kunnen oplossen bellen en een ander bedrijf, die hebben ook het beheer over alle computers daar.

En iedere leraar heeft sinds kort idd zijn eigen computer. e hebben ook allemaal hun eigen inlognaam/wachtwoord, we werken met win 2000.

Ik zal eens zoeken naar kiktart scriptjes...zie je dan ook wie er is ingelogt aan de hand van hun inlognaam? Wat de computernamen hebben allemaal nummers. Netwerkomgeving zou ook kunnen als we even een lijstje maken van wie wie is. Maar dat was ons niet gevraagd :)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-08 18:29
typo:"KikStart"
Als je toch weet dat iedereen alleen zijn eigen pc gebruikt weet je wie er zijn...

Ik denk dat je met KikStart een heel eind zult komen..
Pagina: 1