Van Risc naar x86

Pagina: 1
Acties:

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
hier op mijn werk gaan we een nieuwe server aanschaffen,
het word een Oracle database server
momenteel is het een Risc 400Mhz machine met AIX 4.x erop

dit moet naar een Intel-based machine gaan
alleen zit ik met het probleem
wat kan ik vergelijken met een Risc CPU :?

ik heb zelf al een beetje zitten kijken naar de Itanium² maar die komt pas per juli uit bij dell

maar mijn vraag is kan ik bijvoorbeeld ook 2x 3Ghz of 4x 3Ghz inzetten... wat is vergelijkbaar :? qua dry/wet-stones

edit:
op de nieuwe machine komt Redhat

[ Voor 6% gewijzigd door Barracuda op 03-04-2003 10:24 ]

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

Verwijderd

Er zijn diverse sites op internet waar de verschillende processoren worden vergeleken, ik had ze ook opgezocht toen ik een ultra10/440mhz kocht.

Een dikke dual of quad xeon trekt de gemiddelde 400mhz risc (alpha/ultrasparcII) er zo uit, met integers en floats (meen ik).

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Moderne Intel cpu's zijn an sich idd way sneller dan zo'n oude 400Mhz risc based cpu :) Verder valt er eigenlijk niet zoveel over te zeggen lijkt me. Kijk voor de grap eens op spec.org, daar kun je dit soort cpu's met elkaar vergelijken (alleen zegt dat lang niet alles over database performance natuurlijk)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topictitel ff aangepast- het leek bijna of je van RISC naar Motorola (68x) wilde :o

Er zijn erg veel vergelijkingen te vinden, een simpele google op 'RISC en benchmark' leverde dit op:
http://kennedyp.iccom.com/riscscore.htm
DEC Alpha 21164A 400MHz Spec95 int 12.3 Spec95 fp 14.1
Intel Pentium II 400 MHz Spec95 int 15.8 Spec95 fp 12.4
Om maar een voorbeeld te noemen.

Maar bedenk dat RISC niet een type CPU is maar een bepaalde designfilosofie; de individuele chips kunnen nog enorm uiteenlopen qua IPC en relatieve int/fp performance. Dus als je een benchmark wil tussen x86 en RISC, moet je bovenal zeggen WELKE RISC CPU je bedoelt :o

Alpha staat bekend als de FPU monster, UltraSparc is erg schaalbaar (64-way Superdome anyone :z ) en MIPS en PA-RISC zitten er ergens tussenin.

Maar zoals Abbadon al zegt, synthetische benches zoals Spec en Dry/Whetstone zeggen lang niet alles over database performance. Zoek eens wat Oracle benchmarks op, dat zegt een stuk meer als het gaat om Oracle DB serving :z

Oslik blyat! Oslik!