Toon posts:

Booten vanaf CDROM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hiya,

Vaag probleem.... Ik kan met mijn p2 266 en 8 speed cdrom speler booten vanaf cdrom, MITS!, ik boot vanaf redhat 7.3 / mandrake 8.1 of lager...(tenminste ik denk dat dat het is, heb ook geen andere oude linux distro's liggen) Slackware 8/9, Mandrake 9, Redhat 8, Debian Woody het wil geen van allen booten ( op mijn nieuwerwetse doos natuurlijk wel ).

Hoe kan dat dan? is de vraag

Ik heb het ook al met de bootfloppy van mandrake geprobeerd..... maar krijg dan nadat ie lijkt op te starten Boot device blah blah wil invalid........ ;(

8)7 :?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Dus als ik het goed begrijp wil het zelfs met de bootflop die je van (bijv.) de RH8 CD af kunt halen ook niet lukken?

Zou toch haast denken dat je CDRom player of je CD's een beetje gaar zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Die cd's doen het dus allemaal goed....... iig op andere systemen wel.... Die CDrom speler pakt dus wel RH 6.2 7.1 7.3, SME 5.1.2 5.5 5.6, Mandrake 8.1.

Is er wat verandert met de manier van booten oid? sinds die versies...........

Verwijderd

Schroef eens een andere CDRom player in je systeem, zou me niet verbazen dat het dan in eens wel goed gaat met die "foute" cd's.

De manier van "bootable zijn" verschilt afaik verder niet tussen de verschillende distro's. Ik heb op mijn laptop hetzelfde probleem, de ene cd wil wél booten, de ander niet. En volgende week is het ineens weer anders.

Vuile lens, moeite met tracking van je CDRom player wanneer de data wat minder goed leesbaar is en dat soort zaken leidt vaak tot dit soort problemen.

Ik zou even de bootflop-image naar flop overzetten, en de installatie van flop opstarten (of lukt dat ook niet?).

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
Nee, daarin is al in geen jaren iets veranderd AFAIK. Heel raar probleem...en als je nou eens een CD-ROM-speler waarbij het wel werkt in die PC zet waarbij het nu niet werkt?

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kijk eens naar een firmware update.
Mijn oude CDwriter cdd3610 wilde ook "opeens" geen knoppix-ceedee meer booten, terwijl ie daarvoor meerdere bootCds probleemloos heeft gegeten.
Na een firmware-flash met de nieuwste firmware deed ie het weer als een zonnetje (maar nog steeds als een langzaam zonnetje 8) )

Of dit ook kan gelden voor CDRom-spelers: ikke niet zeker weten.

Verwijderd

symbolic link pleite ???

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:34

SkyStreaker

Move on up!

Ik vind het dus vaag dat ie ook geen BOOTFLOPPY pakt zoals hij al zei. Maak eens een dos-bootfloppy en probeer dat eens. Lukt dat ook niet? Misschien is je BIOS gaar. Zie of je hem kan flashen, als het goed is wel. Haal ook ff de cd-rom uit je nieuwe bak + de diskdrive en probeer hem in je ouwetje. Hou ons op de hoogte van je bevindingen.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Verwijderd

Topicstarter
Ja oke....... ik zit nu op mijn werk dus ik zal dat straks eens proberen.....
Nog ff op de bootfloppy terugkomend... Een dos bootfloppy pakt ie gewoon... die bootflop van mandrake pakt ie ook, MAAR tijdens het "laden....?" het balkje van Mandrake..... zegt ie als ie op 50% zit dat de media niet klopt...... hij zou dan die cdrom moeten vinden namelijk..

Owhja als ik via een dosflop boot en dan naar de cdrom ga kan ie hem gewoon lezen.....

Thx for the tips!

Ik ga eerst ff andere cdrom erin schroeven. (8>

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:34

SkyStreaker

Move on up!

Dat de media niet klopt... (diskette niet helemaal in orde???) Kan je cd-rom ook een windows-installatie cd booten? Zoniet, je cd-rom flashen, goed kans dat dat helpt. Kan het niet of lukt het nog niet? Probeer een lenscleaner. Lukt het nog niet? Tijd voor een nieuwe CD-rom speler, tenzij een andere cd-rom speler ook niet booten wil op je ouwe bak. Dan ontkom je toch niet aan het flashen van je mobo bios. Lukt het nog niet? Dan is er toch wat mis met je mobo.

Oh ja, probeer je cd-rom ook eens als primary master te laten booten.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan het dan dat hij diverse cd's wel boot, zoals rh 7.1 7.3 mandrake 8.1???

Verwijderd

Topicstarter
Anyways ik ben dus nu bezig met een installatie van debian 2.2.........want die boot ie ook dus........... misschien dat ik hem later current maak ........... wat een moeite, sh*t cdrom speler............

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan er toch niet tegen......... dat ie het niet wil doen............ het ligt niet aan de cdrom, want ik heb ook mijn nieuwe in de oude bak gestopt.

Dan vanavond maar ff mijn bios updaten, kijken of dat wil......

Verwijderd

Topicstarter
HELP!

Oke ik heb verschillende cdrom spelers en hd's geprobeerd. Bios geflashed ( naar hoogste versie die ik kon vinden 1.03 uit 1998 ) RH 7.3 doet ie wel RH8.0 niet Mandrake 8.1 wel Mandrake 9.0 niet Debian 2.2 wel Debian 3.0 niet.

Het gaat om een Digital pc 5500 p2 266 met 128 meg en 4.2 gb hd.

Anyone!?!

Verwijderd

Er is wel degelijk wat veranderd met het booten.

Vroeger moest er een floppy gesimuleerd worden, of een HD partitie, de laatste standaard verwijst gewoon direct naar een bootsector op de CD.

El Torito is ook in de loop der tijden veranderd, De oudste was door CompaQ bedacht en moest al snel aangepast worden om Adaptec's boot methode te begrijpen.

Verder, ken je de Microsoft CD waar schijnbaar 1.2 Gigabyte data opstaat, maar eigenlijk staat er W2K zowel Prof als Server op, maar de bestanden die hetzelfde zijn staan er maar 1 keer op..??

Die wil ook op oudere CD-Rom drives niet booten.

Verder kunnen oudere spelers met die aan de beschreven kant witte of geel.groene CD' s niet altijd goed lezen.

Verwijderd

Topicstarter
is er een verschil qua booten dan RH 7.3 versus RH 8.0?????

Verwijderd

ik had net debian woody ook problemen(op m'n laptop),hij leek namelijk niet op te starten....maar als ik e'm 5 min in m'n drive laat zitten zegtie op een gegeven moment zoiets "failed sector index size...assuming 800...
en dan bootie uiteindelijk toch wel ..maar het duurde dus even.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 april 2003 @ 15:45:
is er een verschil qua booten dan RH 7.3 versus RH 8.0?????
Ja.
Mister Torvald's systeempje heeft wat wijzigen ondergaan.. ;)

De plek waar (initialisatie) scripts worden uitgevoerd is o.a. veranderd.

Verwijderd

Topicstarter
aha................. Ok net slackware 9 gebrand. bootdisk + rootdisks gemaakt en hij doet het zowaar!

Toch vraag ik me af wat m'n systeem dan mist dat hij hem niet van de cd kan booten, maarja.....

Ik kan nu iig weer aan de slag.
Bedankt voor de reacties!!
Pagina: 1