Ongunstige luidsprekerpositie: boomerig geluid

Pagina: 1
Acties:

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Mijn vader heeft gekke kosten gedaan en nieuwe set luidsprekers gekocht. Het leuke is dat ik de oude spekers heb gekregen: Infinity studio monitors. Weliswaar niet state-of-the-art, maar met een 28 cm woofer en elektromagnetische inductie-tweeter goed voor een stampende bas en kristalhelder hoog. Waarschijnlijk niet te vergelijken met een hedendaagse B&W ofzo, maar voor een student op budget meer dan ie ooit van kon dromen :)

Helaas, op m'n kamer geven ze een overdreven 'boomerig' geluid. Ik kan nauwelijks gas geven met de versterker of het is niet meer te houden van het boom-effect. Zoals in de FAQ staat is dit natuurlijk omdat de speakers te dicht in de hoek staan. Maar een andere plaatsing is vrijwel onmogelijk:

Het probleem zit in m'n kamer. De kamer is 4 op 4 met in 3 hoeken kasten en in de laatste hoek een deur. Met andere woorden: geen plaats om de luidsprekers op de grond te zetten in de buurt van de hoeken (maar niet in de hoek zelf) zoals aangeraden wordt. De kasten kunnen niet verzet worden. Die zijn allemaal speciaal op maat gebouwd voor m'n kamer. Dat oogt allemaal mooi, maar is een vloek voor een ideale luidsprekerpositie.

Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden, hieronder een bovenaanzicht van m'n kamer en een vooraanzicht van de wand met de luidsprekers.

Afbeeldingslocatie: http://213.224.54.78:8000/~test/kamer.png

Zoals je kan zien heb ik wat schabben uit de boekenkast gehaald en daar de luidsprekers opgezet (de boekenkast is erg solide en stevig verankerd in de muur). Een andere bruikbare plaats vind ik gewoonweg niet :(

Maar zoals je kan zien staan de speakers vrijwel volledig in de hoek. Hierdoor is het boom-effect natuurlijk maximaal.

Nu is mijn vraag: Wat kan ik hieraan verhelpen? De luidsprekers op een andere plaats zetten is vrijwel onmogelijk. De enige realistische optie is de luidsprekers op een steun een eindje uit de boekenkast te laten hangen en ietwat gedraaid naar de luisterpositie toe. Maar dan nog staat ze erg dicht in de hoek.

Een andere optie die een vriend opperde is om een soort equalizer te bouwen (hij is een hobby-elektronicus) rond de boom-frequentie en die dan sterk te dempen. Maar verlies ik m'n lekkere stampende bas dan ook niet? Ik wil gewoon dat boom-effect kwijt, de bas moet nog steeds lekker diep en voelbaar zijn. Is dat mogelijk?

Of heeft iemand andere suggesties?

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kan je ze niet op je bureau kwijt?
Doordat ze nu zowel boven, achter als onder een muur hebben, krijg je dit effect. Stel je zet ze op je bureau, dan heb je nog maar 1 muur die "in de weg" zit, en is het boomerige geluid een stuk minder denk ik :)

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Er staan al twee PCs en een hoop zooi op m'n bureau. Er is echt geen plaats meer om die speakers erbij te zetten :(
Bovendien verkleurt het beeld van m'n beeldschermen (CRT) als ik de luidsprekers op minder dan 50-60 cm ervan zet. Ze hebben namelijk geen magnetische afscherming.

Krijg je al eens fijn materiaal, kun je het amper gebruiken :)

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Verwijderd

Verplaatsen is natuurlijk een goede oplossing, nu dat niet kan (ook niet aan het plafond gehangen?) moet je een andere oplossing zoeken.

Een goede crossover zal dit op kunnen lossen. Je moet dit boom geluid zien als een enorme piek in het frequentie verloop, dit wordt veroozaakt door je kamer, die een bepaalde frequentie een enorme boost geeft. Als nu met een equalizer rond die frequentie een hoop geluid wegfilterd krijg je een veel strakker frequentie verloop, maw de boom zal weg zijn.

Nu hou je wel gewoon het strakke basgeluid, aangezien nog steeds de kamer je bas versterkt, dit vergt wel een hoop experimenteren. Misschien kan je alvast met WinISD bepalen welke frequenties het ergste boomen, in winisd zit namelijk een toongenerator. (waarschuwing, niet te lang achter elkaar een harde monotone bastoon weergeven ;) )

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-08 21:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Staan in de boekenkast? en dat met een 28 cm woofer en waarschijnlijke een basreflex poort aan de achterkant?

Als dat zo is is een van de eerste testen die je even kunt doen als volgt.

Schaf een "Balanced Audophile Ionised termination device" aan
Stop die in de basreflex poort
Luister of er een significante verbetering optreed

Indien je geen "Balanced Audophile Ionised termination device" kunt vinden kun je de BR poort ook volstoppen met een ouwe sok, gewoon afsluiten dus

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Play: Dat is zowat het idee dat die vriend van me had. We zullen dat idee dan maar uitwerken :)

Indoubt: Het gaat om een gesloten luidsprekerontwerp. Geen bassreflex. Als het bassreflex zou zijn met een poort naar achteren dan had ik niet eens overwogen om ze in de kast te zetten :)

En ik zei toch al dat het een erg solide kast was. Er kunnen met gemak veel zwaardere luidsprekers op staan. En aangezien de kast relatief diep is voor een boekenkast hangen de luidsprekerkasten slechts enkele centimeters erbuiten.

Anyway, ik ga alleszins ook eens proberen een soort steun te maken die de luidspreker veel verder uit de kast kan laten hangen. Mogelijk helpt dat al aanzienlijk.

[ Voor 41% gewijzigd door mahi op 03-04-2003 13:07 . Reden: add-on ]

Pagina: 1