Toon posts:

[Linux] Analoog op ISDN kaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan me nog herinneren van de goede oude tijd, toen ISDN net beetje populair begon te worden in .nl, dat ik een ISDN lijntje aan mocht leggen. Dat ging toen met een Teles ISA kaartje op een windows 95a bakkie.

Nu, jaaaaaaaren later, zit ik weer eens met ISDN te spelen. Maar wat ik toen gedaan kreeg, volledige emulatie van een analoog modem, lukt me nu niet meer. En dit keer zit ik met een superieur besturingssystem (Linux) en een HFC 2BDS0 PCI kaart.

Dus de vraag: weet iemand hoe je onder Linux emulatie van een analoog modem krijgt? Als iemand me aan een how-to of zo kan helpen, zeer graag.

Bij voorbaat dank.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

I&T -> NOS
En [Linux] aan de titel toegevoegd.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
Ik snap 'm niet. Wat probeer je nou precies te emuleren? Wil je dat je ISDN-kaart de interface van een analoog modem vertoont? Dus met die AT-commando's (Rockridge heet dat geloof ik)?

....en dan lukt dat...en dan.... :?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Wilke schreef op 03 April 2003 @ 10:45:
....en dan lukt dat...en dan.... :?
Volgens mij bedoelt de topicstarter, dat 'ie een gewoon analoog modem wilt emuleren met z'n isdn-kaart. Dat was een mogelijkheid van de telessoftware, werd software matig gedaan.

Geen idee of dit ook kan onder Linux, tis i.i.g. een zwaar nutteloze feature, aangezien het processorkracht vrat.

Het enige wat ik de topicstarter kan aanraden is om naar isdn4linux te gaan zoeken, als de ondersteuning er is, moet hij daarin zitten.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Semi-offtopic maar goed.
moto-moi schreef op 03 April 2003 @ 12:34:

Geen idee of dit ook kan onder Linux, tis i.i.g. een zwaar nutteloze feature, aangezien het processorkracht vrat.
Zwaar nutteloos is die feature niet, er waren / zijn wat bedrijven (bv. toendertijd de Postbank) die niet aan ISDN wensten te doen, zodat je, als je ISDN had, moest gaan emuleren, anders kon je niet inbellen.

• moto-moi

moto-moi

Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 12:50:
Zwaar nutteloos is die feature niet, er waren / zijn wat bedrijven (bv. toendertijd de Postbank) die niet aan ISDN wensten te doen, zodat je, als je ISDN had, moest gaan emuleren, anders kon je niet inbellen.
Op die manier, tsja, in de tijd dat ik ISDN kreeg, kreeg je nog standaard er een duovox o.i.d. bij, zodat ik m'n oude modem maar in m'n pc had laten zitten ;)

Maar je hebt gelijk, soms zal het wel handig zijn geweest :X

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
Ah, op die manier. Nou, ik kan me niet herinneren ooit zoiets voor Linux tegengekomen te zijn.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 02 April 2003 @ 23:16:
Dus de vraag: weet iemand hoe je onder Linux emulatie van een analoog modem krijgt? Als iemand me aan een how-to of zo kan helpen, zeer graag.
De AT emulatie zit op /dev/ttyI devices, /dev/ttyI0 voor het eerste device. De commando's staan in de kernel documentation directory.

• moto-moi

moto-moi

igmar schreef op 03 April 2003 @ 14:13:
De AT emulatie zit op /dev/ttyI devices, /dev/ttyI0 voor het eerste device. De commando's staan in de kernel documentation directory.
AT-emulatie(Hayes compatible) is iets anders dan een analoog modem emuleren ;)
de Hayes ondersteuning is handig om te kijken, bijv. in minicom, wat er fout gaat e.d.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dus geen emulatie van AT commando's, maar volledige emulatie. Zodat de ISDN kaart ook kan communiceren met een analoog modem.

En volgens de I4L FAQ kan het daarmee niet. Maar misschien ergens anders mee wel...
Dus niet /dev/ttyI*, dat is alleen AT commando's, maar dan moet je nog steeds aan de andere kant ook ISDN hebben.

• moto-moi

moto-moi

Verwijderd schreef op 03 april 2003 @ 16:27:
En volgens de I4L FAQ kan het daarmee niet. Maar misschien ergens anders mee wel...
Dus niet /dev/ttyI*, dat is alleen AT commando's, maar dan moet je nog steeds aan de andere kant ook ISDN hebben.
isdn4linux zorgt voor de isdn ondersteuning van je isdn-kaart, als daar geen drivers zijn die het ondersteunen voor je kaart, en de maker van je kaart heeft geen linux-drivers, dan kan het niet.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

[quote]Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 16:27:
Ik wil dus geen emulatie van AT commando's, maar volledige emulatie. Zodat de ISDN kaart ook kan communiceren met een analoog modem.
/quote]

Er is een echte emulatie, maar beperkt tot 9600 baud. Niet echt nuttig dus.
Pagina: 1