[NWN] Witch Wake: Eindelijk de ontbrekende diepgang...?

Pagina: 1
Acties:

• KreKkeR241
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-12-2025

KreKkeR241

11101001010

Topicstarter
Witch´s Wake 1 - The Fields of Battle
Afbeeldingslocatie: http://nwn.bioware.com/downloads/images/witchwake1_fields.jpg

http://nwn.bioware.com/downloads/module_witchwake1.html

*WAARSCHUWING in het inleidend verhaal zitten enkele kleine spoilertjes, niet voor Witch Wake, maar wel voor NWN official campaign, verder probeer ik in dit inleidende verhaaltje over de NWN official campaign eigenlijk alleen aan te geven wat ik graag in de gehele Witch Wake reeks terug zou willen vinden*

Voor veel mensen kon de officiele Neverwinter Nights campaign de hoge verwachtingen niet waarmaken. Veel Baldurs Gate spelers waren van mening dat het spel het BG niveau bij lange na niet haalde. De 3d graphics, het feit dat je henchmen had ipv een party en het gebrek aan diepgang (waaronder het opbouwen van een goede band met je henchmen) zorgden ervoor dat NWN bij velen al snel in de kast of zelfs op de toonbank gelegd werd. Zelf heb ik Baldurs Gate niet gespeeld, kreeg 'm niet aan de praat en daarna nooit meer geprobeerd, dus vergelijken kan ik het niet.

Wat ik wel kan zeggen aan NWN, is dat ik het verhaal behoorlijk teleurstellend / slapjes vond. Ok, er waren veel dialogen, zeker in vergelijking met games als Dungeon Siege. Maar de echte diepgang ontbrak. Opmerkingen van NPC's als "Wauw, u toch die en die, de held [uit chapter 1] die dit en dat" probeerden de boel nog een beetje te compenseren, maar toch zogen dit soort opmerkingen mij nou niet echt zwaar in het verhaal.
Een goede relatie met andere NPC's en zeker je henchmen, ontbrak. Je kon wel een gesprek met ze aangaan, maar dat was een gesprek van 1 minuut en daar veranderde in de loop van het spel vrij aan. Zo vertelde henchman Tomi Undergallows bijvoorbeeld wel iets over zijn streken, maar daar bleef het dan ook bij. Echte uitgebreide achtergrondinformatie (vaak voor de verhaallijn niet direct relevante informatie) over de NPC's ontbrak.
De band met deze personen (zeker met je henchmen) werd ook niet langzaam aan steeds closer/sterker of afhankelijk van je woorden en daden juist slechter.
Wat ik wel leuk vond was bijvoorbeeld de meer realistisch 'menselijke' factor van Aribeth, die steeds meer moeite kreeg in zogenaamd complexe situaties goed en kwaad van elkaar te onderscheiden.

De subquests (ik heb ze niet allemaal voltooid) gingen dan wel weer vaker over 'informele' gevalletjes ipv dingen die direct gerelateerd waren aan het 'redden van stad', maar op de een of andere manier vond ik dat ze niet zo goed in het verhaal/de NWN wereld pasten. Misschien omdat veel personages die je een subquest gaven niet echt een bepaald 'klinkend' personage in de omgeving waren. Ze waren gewoon opzichzelfstaande personen en er was geen of nauwelijks een link met de personen om ze heen. Ook stonden ze vaak op 1 locatie en hoorde je na het uitvoeren van de opdracht meestal niks meer van ze, ook niet via andere NPC's.

*Einde -eventuele- NWN spoiler*

Nee, wat verhaal betreft kon NWN me helaas niet echt boeien. Online vond en vind ik het spel daarentegen geweldig.

Waar ik benieuwd naar ben, is of er hier mensen de Neverwinter Nights mod Witch Wake spelen of gespeeld hebben. Witch Wake is een mod gemaakt door medewerkers van Bioware (de makers van NWN & BG). Het verhaal dat zal worden uitgebracht in meerdere delen. Op het moment is alleen het eerste deel nog beschikbaar. Wat mijn interesse wekte is dat het verhaal hier een veel grotere rol schijnt in de nemen dan in NWN zelf. Zo krijg je bijvoorbeeld geen experience (nodig voor het levelen) meer door het vechten, maar door het verhaal, door handelingen die je verricht etc.

Ik heb de mod zelf nog maar eventjes gespeeld (tentamens enzo), maar als ik alleen al kijk naar de introductie lijkt deze mod me een stuk spannender: Eindelijk een 'echte zoektocht.
Natuurlijk weet ik niet of de hele mod echt wat is, maar een iemand noemde het qua verhaal en diepgang zelfs beter dan de Baldurs Gate reeks. En over die reeks heb ik van de RPG fans echt alleen maar goeds gehoord.

Ik ben benieuwd naar de meningen van andere (en aankomende) Witch Wake spelers over deze mod. En als hij echt zo goed is lijkt het mij echt een grote fout dat Bioware niet iets dergelijks, als official campaign met het spel had meegeleverd. Velen hebben nu NWN immers al afgeschreven.
Ik denk ook dat de drempel om Witch Wake (of andere NWN mods) te proberen voor velen daarom een stuk hoger ligt, dan wanneer de official campaign geweldig was geweest.

Witch Wake info & download locatie:

Witch Wake review: http://www.silven.com/pcm...eview&reviewid=2&gameid=3

Download locatie: http://nwn.bioware.com/downloads/module_witchwake1.html

[ Voor 4% gewijzigd door KreKkeR241 op 02-04-2003 23:17 ]

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

White Dust

PlaneScape: Torment

Hmm, ik zal binnenkort eens gaan kijken... net zoals vele anderen vind ik ook dat NWN het niveau van BG (deel één wel te verstaan, deel twee vond ik al tegen vallen) niet haalt om van PlaneScape: Torment maar te zwijgen :+, als de reacties goed zijn en ik me van begin af aan kan vermaken met Witch Wake... wie weet, mieschien dat de mod nieuw leven in blaast :)

Edit: Will, ik weet het, ik weet het... maar als je Torment hebt gespeelt ga je alles automatisch daarmee vergelijken :+

[ Voor 15% gewijzigd door White Dust op 02-04-2003 23:32 ]

• The Will
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-01 13:17
* The Will gaat z'n NWN cd's maar eens opzoeken.

White Dust: Als je alles met Torment gaat vergelijken blijven er weinig/geen goede spellen over. :P

There is no magic.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:16

Bezulba

Formerly known as Eendje

The Will schreef op 02 april 2003 @ 23:27:
* The Will gaat z'n NWN cd's maar eens opzoeken.

White Dust: Als je alles met Torment gaat vergelijken blijven er weinig/geen goede spellen over. :P
pfff icestorm misbruikts z'n pm rechten
[ontopic]

het klinkt HEEL interesant, en ik zal het zeker ff gaan proberen

[ Voor 66% gewijzigd door Bezulba op 02-04-2003 23:55 ]

blup

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

White Dust

PlaneScape: Torment

eendje, dat was nou de pracht van Torment, je wist niets, je moet alles uit zoeken, er wordt geen verhaal uit de doeken gedaan, dat verhaal moet je zelf uit zoeken...

Magoed, dat is Torment... Dit is nwn :P

Verwijderd

Ik moest ff wat posten van Krekker!

Witch Wake is koel!

Want er zit meer diepgang in dan in het normale single player verhaal van Never Winter Nights.
Ik zou deze module zelf qua opties in conversaties kunnen vergelijken met Planescape: Torment.

Verhaal is in deze mod ook veel belangrijker dan vechten dat wordt zeker duidelijk aangezien je geen experience krijgt door vechten :)

Ik raad iedereen aan deze module te spelen want het is echt een meesterwerkje!

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2003 21:28 ]

Verwijderd

kan je er wat meer over vertellen T3rr0r want jij weet er veel vanaf

• KreKkeR241
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-12-2025

KreKkeR241

11101001010

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 april 2003 @ 21:24:
Ik moest ff wat posten van Krekker!

Witch Wake is koel!
Niet zo flauw.

Jij bent de enige die ik ken die Witch Wake (uit)gespeeld heeft en jij bent ook degene die hem qua verhaal misschien zelfs beter vond dan Baldurs Gate. Om die reden vroeg ik om je reactie. Niet om een "WW is leuk reactie" ... :/
Pagina: 1