Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] VU-Meter + vraag (Pic. 190kb)

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• H@rry
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-11 15:40
Ik heb zojuist een analoge VU-Meter ine me pctje geklust. Alleen ik heb nu 1 probleempje...

Ik heb namelijk 2 HD's in Raid 0, en ik wil voor iedere HD een aparte meter. En nu dacht ik... op pin 39 zit de activity van de HD en op pin 40 zit de GND, dus zou je daar dat metertje dus aan kunnen hangen. En ik had geen zin om aan me HD te gaal solderen dus ik dacht, doe um aan de 2e stekker die aan de kabel zit, hij zit ten slotte met dat draadje doorverbonden, alleen dan doet ie het niet. Als ik de VU-Meters aansluit op de HDD-led stekkertje op me mobo doet ie het perfect, maar dan gaan ze uiteraard tegelijk heen-en-weer en dat is niet mijn bedoeling, dus das niet leuk... Dus nu mijn vraag:

Wat komt er uit de activity van de HD? Ook gewoon een max 5V lijntje dat dus tussen de 0V en 5V schommelt naarmate er meer activity is? En heo zou ik het dus het beste kunnen oplossen...

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/ben.ooijevaar/casemod/VU-Meter.jpg

GoT a clue? Specs

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:39

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Waarschijnlijk (weet niet zeker) is het de blokspanning die van de pin 39 en 40 afkomen, zou verholpen kunnen worden door een condensator.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

• H@rry
als ik meet dan komt er continue 3V uit en als ik dan die meters aansluit en de hd gaat werken dan komt er 0V uit. Dus het lijkt wel omgekeerd ofzo... heel vreemd

GoT a clue? Specs

Verwijderd

draadjes omdraaien

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Als het zo makkelijk was had ie dat ook zelf nog kunnen bedenken..
maar als je dan ff nadenkt gaan de wijzers dan de verkeerde kant op..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Ja. ook eens geprobeerd, het LEDje of de meter aansluiten tussen sig out en 5V ipv tussen sig out en massa schijnt de oplossing te zijn.

• Mammoth
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09-2019

Mammoth

I am BIG

misschien een optocoupler proberen, dan kan je lekker je eigen voeding voor de vu meters gebruiken.

There could be only one, too bad it wasn't me

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Verwijderd schreef op 02 April 2003 @ 23:39:
Ja. ook eens geprobeerd, het LEDje of de meter aansluiten tussen sig out en 5V ipv tussen sig out en massa schijnt de oplossing te zijn.
Dat is inderdaad een deel de oplossing.

Er worden immers twee fouten gemaakt:
1) Het signaal op je mobo-connector is waarschijnlijk hoog als er activiteit is terwijl pin 39 geinverteerd is: laag als er activiteit is. Oplossing: zie boven
2) Volgens de IDE specificatie hoeft pin 39 alleen een KLEINE stroom te kunnen leveren bij niveau laag en geen stroom bij hoog. Om er zeker van te zijn dat je niet teveel stroom trekt uit je controller zou je een optocoupler+voorschakelweerstand kunnen gebruiken. Dit biedt bovendien de mogelijkheid om het blokgolf signaal te smoothen door een condensator te plaatsen aan de uitgang van de optocoupler.

Verwijderd

Een optocoupler gebruiken zorgt alleen voor een galvanische scheiding.

Een goedkope ongevoelige Vumeter heeft een volle uitslag bij 1mA zodat de voorschakelweerstand ca 4k7 zal worden.

De voorschakelweerstand voor de LED in een optocoupler is een stuk lager, zodat er alleen maar meer stroom wordt onttrokken.
Is dus niet de oplossing.

Bovendien kan een elco ook worden geplaatst na de 4k7 weerstand.

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-11 22:24

JWR

Als het in RAID 0 zit dan doen ze toch alles tegelijk?

Dan heeft het toch geen zin, dan slaan ze toch tegelijk uit?

Of heb ik het nou mis :?

• JoostBaksteen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-10 16:34
JWR schreef op 03 April 2003 @ 12:45:
Als het in RAID 0 zit dan doen ze toch alles tegelijk?

Dan heeft het toch geen zin, dan slaan ze toch tegelijk uit?

Of heb ik het nou mis :?
THeoretisch klopt dat idd.... ik zou hetzelfde zeggen, maar misschien wijst de praktijk anders uit? :/

• H@rry
joostbaksteen schreef op 03 April 2003 @ 12:47:
[...]

THeoretisch klopt dat idd.... ik zou hetzelfde zeggen, maar misschien wijst de praktijk anders uit? :/
precies... dat wil ik dus bekijken

Maar ik denk dat ik er maar een optocoupler tussen zet en dan ff kijken of ik die dus tussen den 5V en de activity hang of gewoon de 0 en de activity, en dan met een 5V lijntje dus die metertjes aansturen.

Ik pruts wel ff wat :D

GoT a clue? Specs

Pagina: 1