Toon posts:

Heatsink aarden of niet ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik sta op het punt een Swiftech MCX462+ op mijn mobo te schroeven dmv de 4 gaten rondom de socket (Asus A7N8X), en dat kan met of zonder plastic ringetjes. Met ringetjes loop ik minder kans mijn mobo te beschadigen, maar met ringetjes isoleer ik de heatsink (electrisch dus niet geaard).

Kan dat eigenlijk kwaad? Als er zo'n high speed fan op staat, krijg ik dan last van statische lading als dat blok niet geaard is?

Het uiteraard de search gebruikt maar kan nix vinden, op niet op de swiftech site (als die al werkt :(

Verwijderd

normaal is een heatsink ook niet geaard :)

kortom kan geen kwaad

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-02 14:48

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Ik denk niet dat statische electriciteit een probleem is, als je koelblok met een clip aan de plastic socket vastzit geeft dat ook geen problemen.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Verwijderd

Nou, als er honderden tweakers zijn waarbij het geen probleem is, dan zal het wel goed zijn :P ;)

Verwijderd

Topicstarter
hehehe, 5 minuten GoT levert weer meer info op dan een uur internet. Thanks guys.

Heb net een nieuwe A7N8X nadat bij de vorige volgens de winkelier de koperbanen bij een van de gaten kapot waren. Kon er zelf nix aan ontdekken en gelukkig heeft Asus hem gewoon omgeruild, maar een gewaarschuwd tweaker... :)

Sietse gaat dus maar weer eens een nieuwe poging doen zijn 2100 DUT3C AIUHB wk 0251 op 2300 Mhz te krijgen :) En daarna mijn nieuwe Innovatek waterkoeling erop.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Je core is standaard al geaard, dus je heatsink vaak ook.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

bobo1on1 schreef op 02 April 2003 @ 22:57:
Je core is standaard al geaard, dus je heatsink vaak ook.
Je bedoeld de gaten rond de socket :) anders is hij dus niet geaard als die gaten niet geaard zijn..... :)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Meen me te herinneren dat in een ander DOC topic van een paar dagen geleden iemand last kreeg met z'n mobo omdat die ook een Swiftech monteerde zonder die nylon washers te gebruiken. Proc of mobo was toen gaar ofzo. Ik zou ze maar gebruiken!

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

Hmm...
het zal ongetwijfeld geen kwaad kunnen
Achja baat het niet dan schaadt het niet
gewoon doen dus

ik heb al wel eens gelezen op [H]ardforums d8 ik
dat iemand door zijn heatsink te aarden een hogere overclock haalde :)
maar [H]-search flipt bij mij.. dus kan het zo gauw niet opzoeken...

[Specs]

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik zou ze maar gebruiken
Alleen als ze ook werkelijk passen die washers ,anders heb je per defenitie al geaarde gaten als ze niet passen...
MSI heeft dus geaarde garen ,Ik zou wel onder de afstandsbusjes zo'n klein rood pakkingetje doen die je normaal gebruikt bij je afstandbusjes op je mobo :)
Gewoon voor het zekere ;)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• bobo1on1
Speedy-J schreef op 02 April 2003 @ 23:02:
[...]

Je bedoeld de gaten rond de socket :) anders is hij dus niet geaard als die gaten niet geaard zijn..... :)
Nee, ik bedoel de core.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik doelde op de heatsink ,over de core tweifel ik geen minuut :)
heatsinks met normale bevesteging aard je meestal wel mee ja met de core ,heatsinks met bouten en moeren moet je zelf aarde ,of de mobobakker moet er voor zorgen dat de gaten geaard zijn :)

• bobo1on1
Ja maar je heatsink zit toch op je core, dus afhankelijk van hoeveel koelpasta je gebruikt, is je heatsink ook vaak geaard.

• Cryonist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Cryonist

- Something clever -

bobo1on1 schreef op 02 April 2003 @ 23:23:
Ja maar je heatsink zit toch op je core, dus afhankelijk van hoeveel koelpasta je gebruikt, is je heatsink ook vaak geaard.
Waarom zou je heatsink geaard moeten zijn dan? Ik zie eigenlijk geen enkele mogelijke manier dat er een spanning op je heatsink zou komen te staan. Het enige wat ik kan bedenken is statische electiciteit, maar dat is eigenlijk niet belangrijk voor een heatsink.

In the beginning there was nothing. God said, 'Let there be light!' And there was light. There was still nothing, but you could see it a whole lot better.
D3

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Agree gedeeltelijk ,koelpasta geleid nammelijk alleen onder extreem hoge druk (AS produckten bv)
Maar goed het wijkt af voor de topic starter ,ik denk dat hij z'n anndwoordt wel gevonden heeft in onze reply's :)
ik nok hem af ,heb de griep..

[ Voor 8% gewijzigd door Speedy-J op 02-04-2003 23:31 ]

Verwijderd

Als je nu gewoon de handleiding van Swifttecht volgt, monteer je dus de ringetjes... ;)

Maar serieus, gebruik echt die ringetjes, en smeer er Bisonkit of Loctite op zodat ze niet losgaan als je het blok demonteert.
Aan de onderkant van het mobo dus, aan twee kanten van het ringetje, zodat het moertje vast komt te zitten.

En doe een proefmontage om de verdeling van de koelpasta te controleren. (Vastzetten, en weer loshalen. Je moet de CPU core als afdruk in de pasta zien staan op de onderkant van het koelblok.)

Dat gaat hier al 3 CPU' s lang prima.

Durun 600@1130
TBird 1333@1570
Tbred 2100+ @ 2950+ (2300 Mhz)
Maximum, voor het dagelijkse werk was het 1050, 1466 en nu 2100 Mhz.

(Ik had er tamelijk snel eentje, waarschijnlijk de eerste leverantie in Nederland via de OC-Shop van dat blok.. :Y) )

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2003 23:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
In de handleiding van swifteck worden alleen ringetjes aan de bovenkant gebruikt, dus tussen de afstandbusjes en de mobo. ik heb ze inmiddels ook tussen de moertjes en de onderkant van mijn mobo zitten. De gaten zijn geaard maar met die spacers lijkt me dat de heatsink hooguit via de core geaard is.

Het goede nieuws is dat ie het doet. Hij draait nu met een RIUGA 1700 week 0243 ofzo op 160x11=1760 mhz oftewel 2100++ :) moet natuurlijk nog even doortesten maar bij 170x11 boot ie niet. Ben iets te gretig denk ik :)

Uiteraard ga ik nog wel even testen of ik inderdaad verder kom met een goed geaarde heatsink. L8ter.

edit:
Ennuh, Hooi, de eerste in NL dat was ik, ook via de OC-shop. Ze moesten ter plekke nog gaan uitzoeken wat dat ding moest gaan kosten :+

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2003 00:14 ]

Verwijderd

offtopic:
Da, ik had ook beter eerste zending dan levering kunnen zeggen. Je moest inschrijven ca.5 of 6 weken van tevoren. Maar de prijs was niet zo moeilijk te bedenken, uitgaande van de fabrieksprijs. Met Delta fan erbij was het rond de 200 gulden.

Laat dat aarden maar zitten hoor, hou eerst een multimeter tegen dat koelblok en de kast om te controleren of het wel veilig is om alsnog wat te aarden.. ;)

RUIGA core is helaas een Palomino of TBred-A vrees ik. De 2Ghz daarmee halen wordt al een uitdaging.. ;(

Die ringetjes van onderen stonden apart vermeld dacht ik, voor borden met kleine gaten rond de socket waren ze niet nodig, voor borden als de KT7 met grotere gaten wel.

Nou,
klok ze.
8)

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Hoe gaat dat aarden eigenlij? Via de voeding ?

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Hoe gaat dat aarden eigenlij? Via de voeding ?
Via de kast, de 0V/aarde draad van je voeding, de 0V/aarde aansluiting op je mobo, socket, AGP, PCI, ISA etc. Genoeg plekken om een aardedraad naartoe te leggen. Een PC moet in ieder geval wel ook geaard aangesloten zijn naar de buitenwereld toe, zoals het hoort...
.
.

De heatsink op m'n Matrox G450LX videokaart is in ieder geval WEL geaard, er loopt zelfs speciaal een draadje voor vanaf de print naar de heatsink...

Afbeeldingslocatie: http://www.technoyard.com/hardware/video_cards/matrox-g450/board_front_small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.targetpc.com/hardware/video/matrox_g450/boardsmall.jpg

En nog een mooie extreme: http://www.overclockmania...ter/img/vbcopper_g450.jpg

Of het bij CPU's ook nog effectief kan zijn? Geen idee, wellicht niet veel of alleen als je gaat overklokken, maar de engineers van Matrox zullen niet voor niets extra onderdelen (draadje/ringetje/schroef + soldeerpunt) gebruiken als het niets oplevert...

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2003 05:31 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 03:57:
De heatsink op m'n Matrox G450LX videokaart is in ieder geval WEL geaard, er loopt zelf speciaal een draadje voor vanaf de print naar de heatsink...

[afbeelding]

[afbeelding]

Of het bij CPU's ook nog effectief kan zijn? Geen idee, wellicht niet veel, maar de engineers van Matrox zullen niet voor niets extra onderdelen (draadje/ringetje/schroef + soldeerpunt) gebruiken als het niets oplevert...
Heb zelf ook die kaart en dacht altijd dat dat schroefje een warmte sensor op z'n plek hield?

Verwijderd

Heb zelf ook die kaart en dacht altijd dat dat schroefje een warmte sensor op z'n plek hield?
Nooit te oud om te leren. Ik ga even kijken....

EDIT:
Het is een draadje gesoldeerd aan een aardingspunt van de kaart.

Aan het eind van de draad zit een O klemring met een stukje krimpkous eroverheen. Op de krimpkous staat de temp-eigenschappen van de krimpkous.

Het aardingsringtje zit met een parker aan de heatsink vastgeschroeft. De parker zit niet in een getapt gat, maar klemt zichzelf vast tussen de vinnen van de koelvoet.

Een multimeter tussen aardingpunt van de print en de heatsink meet 0 ohm. Als het draadje los is meet hij oneindige weerstand.

Zoekgegevens/drivers
Er zijn geen zichtbare sensoren op de kaart. In de driver is geen mogelijkheid om sensoren uit te lezen. Op google is niets te vinden over sensoren op een G450LX.

Conclusie:
Het is een aardingsdraad.

Betreft videokaart:/
Matrox G450L (modelnr: MGI G45+ MDHA 16DLXB, printnr: 971-0301 rev. A)
Afbeeldingslocatie: http://www.fcenter.ru/images/whatnew/2000/nov/001117/g450sgram_s.jpg

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2003 05:06 . Reden: testgegevens toegevoegd ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 04:45:
[...]

Nooit te oud om te leren. Ik ga even kijken....

EDIT:
Het is een draadje gesoldeerd aan een aardingspunt van de kaart.

Aan het eind van de draad zit een O klemring met een stukje krimpkous eroverheen. Op de krimpkous staat de temp-eigenschappen van de krimpkous.

Het aardingsringtje zit met een parker aan de heatsink vastgeschroeft. De parker zit niet in een getapt gat, maar klemt zichzelf vast tussen de vinnen van de koelvoet.

Een multimeter tussen aardingpunt van de print en de heatsink meet 0 ohm. Als het draadje los is meet hij oneindige weerstand.

Zoekgegevens/drivers
Er zijn geen zichtbare sensoren op de kaart. In de driver is geen mogelijkheid om sensoren uit te lezen. Op google is niets te vinden over sensoren op een G450LX.

Conclusie:
Het is een aardingsdraad.

Betreft videokaart:/
Matrox G450L (modelnr: MGI G45+ MDHA 16DLXB, printnr: 971-0301 rev. A)
Inderdaad, ben nooit te oud om te leren.
Ik dacht dat het een sensor was, omdat speedfan bij mij drie verschillende temperatuur waarden uitleest. Waarvan:
1. (natuurlijk) de CPU
2. Moederboard temperatuur
3. Matrox G450 temperatuur, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

In ieder geval bedankt voor de info.

Wat zijn wij laat op hè :z

Verwijderd

offtopic
3. Matrox G450 temperatuur, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Mischien dat je een sensor erbij geplakt hebt? Of een sensor op je mobo, vlakbij de AGP ? Of het is een andere sensor, bijvoorbeeld kasttemperaturen. Wat ook zou kunnen is dat er een versie is met sensor, maar die heb ik nog nooit gezien (en ik heb tientallen Matrox modellen in mijn handen gehad). Software kan in ieder geval behoorlijk dingen in de war gooien, als ik jou was zou ik toch even in de kast duiken om die "missing" sensor op te sporen...

Laat op? Ik heb een ander bioritme als de massa... ;- )
(nb: Je hoeft een quote niet volledig te copypasten...)

ontopic
Het zou kunnen dat door de geisoleerde behuizing van de videochip er statische lading optreedt op het koelblok en dat een geaard koelblok storingsverminderend werkt * - of dat een geaard koelblok betere thermische overdrachtseigenschappen heeft *...
Hoe dan ook, ze zullen niet voor niets 3 cent x aantal verkochtte kaarten = heel veel extra uitgeven aan iets waar ze niets voor terugwinnen...

* iemand met meer Natuurkundig inzicht hier wat ontopic over te zeggen ?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2003 05:25 ]

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 07:36
Demon_Eyez schreef op 02 April 2003 @ 23:07:
Meen me te herinneren dat in een ander DOC topic van een paar dagen geleden iemand last kreeg met z'n mobo omdat die ook een Swiftech monteerde zonder die nylon washers te gebruiken. Proc of mobo was toen gaar ofzo. Ik zou ze maar gebruiken!
zelfde had ik ook, MCX4000 erop gezet. Zonder enige ringetjes, die plasticcen werkten niet maar die kleine rode die bij kasten enzo zitten wel! Die van plastic waren te hoog. Lees hier maar es voor mijn problemen!

[rml][ Mobo] EPoX 4PEAE start niet lekker op[/rml] :(

..::System Specs::..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 05:20:
offtopic
[...]
Mischien dat je een sensor erbij geplakt hebt? Of een sensor op je mobo, vlakbij de AGP ? Of het is een andere sensor, bijvoorbeeld kasttemperaturen. Wat ook zou kunnen is dat er een versie is met sensor, maar die heb ik nog nooit gezien (en ik heb tientallen Matrox modellen in mijn handen gehad). Software kan in ieder geval behoorlijk dingen in de war gooien, als ik jou was zou ik toch even in de kast duiken om die "missing" sensor op te sporen...
Ik heb nooit een sensor bij geplakt. Ik verdenk nu m'n voeding (Q-Tec dual fan Gold 400Watt) in het bezit te zijn van een warmte sensor. Op zoek naar de sensor. Up up and away.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 02:52:
[...]

Laat dat aarden maar zitten hoor, hou eerst een multimeter tegen dat koelblok en de kast om te controleren of het wel veilig is om alsnog wat te aarden.. ;)

RUIGA core is helaas een Palomino of TBred-A vrees ik. De 2Ghz daarmee halen wordt al een uitdaging.. ;(

Die ringetjes van onderen stonden apart vermeld dacht ik, voor borden met kleine gaten rond de socket waren ze niet nodig, voor borden als de KT7 met grotere gaten wel.

Nou,
klok ze.
8)
RIUGA is een Tbred-A. Maar 2Ghz lukt wel hoor. Draai nu 183x11 volgens bios, volgens boot scherm 182x11 :X Rare jongens daar bij Asus.

Anyway, om 2 Ghz te halen moest ik wel de Vcore naar 1.75 zetten. Op 1.5 haalde ik max 164x11. Op 1.6 haalde ik 175x11 maar 183x11 lijkt voorlopig (op lucht) het maximum te zijn. Effe inbranden nu en kijken hoever ie echt komt en of ie stabiel is, maar valt me nix tegen tot nog toe.

Heb een bord met kleine gaten, dus volgens de handleiding geen ringen onder nodig, maar heb dat dus wel gedaan. En nu maar hopen dat alles heel blijft. Waterkoeling hangt gelukkig gewoon aan de socket met 6 klemmen, dus dan speelt het hele probleem niet.
Pagina: 1