Toon posts:

W2K Server restoren op andere server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Denk bijv. eens aan erstige calamiteiten waardoor je huidige W2K server niet meer opnieuw kan installeren (bijv. brand). Je heb wel een volledige backup (tape) en een andere (bruikleen)server (andere proc, RAID contr, etc...) maar hoe moet je dan te werk gaan?

Ik heb geprobeerd om een RAID 5 config te Ghosten welke na veel pijn en moeite lukt. Probleem is echter dat bij het terugzetten van de Ghost je boot.ini niet goed staat. Met de repair functie van W2K Server is dit te herstellen. Probleem is echter dat als je W2K server eenmaal opstart hij diverse nieuwe hardware vindt en moet rebooten. Na de reboot krijg ik de melding "ntoskrnl.exe is missing". Over de melding heb ik een hoop kunnen vinden maar geen concrete oplossing blijft uit.

Vervolgens ben ik met Veritas Backup Exec Intelligent Disaster Recovery aan de slag gegaan. Dit werkt keurig, maar ook na het rebooten kom de foutmelding "ntoskrnl.exe is missing". Repair uitvoeren in welke vorm dan ook helpt niet.

Als derde een (tape) restore via IDR van Veritas gedaan. Vervolgens een extra W2K Server installatie uitgevoerd in bijv: \\winnt_new. De boot.ini aangepast met verwijzing naar de ge-restore-de directory t.w. \\winnt. Server start dan keurig op, maar na het detecteren van nieuwe hardware en vervolgens rebooten doet hem weer met de foutmelding "ntoskrnl.exe is missing" komen!

Kortom is het op één of andere manier mogelijk om een een kopie van een W2K Server te maken en deze terug te zetten op een compleet andere server met de garantie dat deze perfect functioneerd als het orgineel????

Ik ben van mening van dat dit niet mogelijk is met bovengenoemde en kom tot de conclusie dat je meer moet gaan denken aan een cluster of repliceerfunctie met bijv. LEGATO software of kennen jullie nog andere mogelijkeheden?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je moet je data scheiden van je OS; dan kun je op nieuwe hardware een nieuw OS installeren en daarna de backup van je data terugzetten. Geldt niet alleen voor file servers maar ook voor SQL, Exchange en wat dies meer zij. NFI, maar als je probeert één backup te maken voor zowel je OS als je data, begrijp je volges mijn niet waar je mee bezig bent

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-03 19:31
Je kunt niet alles restoren op andere hardware en Ghost is geen goede backup methode, maar meer een migratie/test tool. Zonder sysprep heb je altijd ellende op andere hardware. En sysprep kan je niet gebruiken op een produktie server.

Bij restores moet je soms services opnieuw installeren en dan specifieke data restoren. Zorg daarom altijd voor een scheiding van programma files en data. En per programma/service een restore procedure, bijvoorbeeld system state voor een domain controller met DNS.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Dit is misschien een inkoppertje, maar heb je geprobeerd om de NTOSKRNL.EXE nadat je de melding kreeg dat ie zoek was, van de "nieuwe" win2k te kopieren naar je System32 folder (oftewel, eerst de NTOSKRNL kopieren naar een flop bijv. en na "de update" van je win2k van de flop terug in je System32 folder)?

MechWarrior || Monsters Game

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:30

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zonder sysprep heb je altijd ellende op andere hardware
SysPrep werkt ook niet echt met afwijkende hardware hoor ;)

Maareuh , ik weet niet in hoeverre de redelijk beproefde NT4 methode nog werkbaar is onder W2K :

- Pak een nieuwe server
- Installeer een kaal W2K Server OS
- Patch naar zelfde level SP als de server was
- Restore de volledige tape inclusief registry

Tijd voor een nieuwe sig..

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:12
Lijkt me eerder iets met de drivers van het bootgebeuren.

Verwijderd

Als we toch aan het inkoppen zijn: als het zo onwijs belangrijk is; je kan hiervoor speciale contacten afsluiten. Tandjes duur maar dan heb je ook wat (C*C in lelystad) [edit] maakte ik toch bina reclame.....

De eerdergenoemde mogelijkheden zijn de enige als er geen gelijke HW is:

- scheid data van OS (als het goed is heb je dat al gedaan want W2K volledig of RAID5 lijkt me niet zo'n goed plan...)

- build een nieuwe server (zoals koffie als heeft geschreven)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2003 23:02 ]

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Het makkelijkst is een ris server. Installeer een nieuwe server mbv RIS. Als hij helemaal "goed" is draai je RIPREP. En die image kan je dan gebruiken op een nieuwe/andere server. 1 nadeel van RIS/RIPREP is dat hij niet met meerdere partitites werkt. Dus alleen de "C" partitie.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Verwijderd

Brahiewahiewa schreef op 02 april 2003 @ 21:34:
Je moet je data scheiden van je OS; dan kun je op nieuwe hardware een nieuw OS installeren en daarna de backup van je data terugzetten. Geldt niet alleen voor file servers maar ook voor SQL, Exchange en wat dies meer zij. NFI, maar als je probeert één backup te maken voor zowel je OS als je data, begrijp je volges mijn niet waar je mee bezig bent
je kan zeer goed een backup terugzetten van 1 raid 5. op andere hardware zal je dan alleen een parallelle install moeten doen en vervolgens je os en je data terugzetten, boot.ini aanpassen en booten van je oude os... alleen krijg je dan ongetwijfeld driver problemen e.d., die je moet oplossen...

ik ben het wel met je eens dat je ze beter kan scheiden, maar soms kan je niet anders (de situatie bestaat nu eenmaal al)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2003 10:35 ]

Verwijderd

Jeroen_Tielen schreef op 03 April 2003 @ 09:19:
Het makkelijkst is een ris server. Installeer een nieuwe server mbv RIS. Als hij helemaal "goed" is draai je RIPREP. En die image kan je dan gebruiken op een nieuwe/andere server. 1 nadeel van RIS/RIPREP is dat hij niet met meerdere partitites werkt. Dus alleen de "C" partitie.
je ris server is net afgefikt :)

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Jeroen_Tielen schreef op 03 april 2003 @ 09:19:
Het is alleen zo jammer dat RIS alleen gemaakt is voor Win2k PRO... Je kunt geen server installeren met RIS!!!
Dus jouw antwoord Jeroen is imho just a lot of bull.
Goed voor een werkplek, maar niet voor een server.

Al eens gedacht aan drive image pro???

We have just one world, but we live in different ones...

Verwijderd

Ook vervelend als je een Intranet/Webserver wilt rissen :(
http://www.microsoft.com/.../sag_RIS_CIW_OS_Types.asp
Important

You cannot use RIPrep to create an image of a Windows 2000 operating system if Internet Information Services (IIS) is installed.

• Tylen
  • Nu online

Tylen

NulNulNix: RipRep werkt zeker wel met een Server en ook op XP. Moet je alleen de nieuwe versie downloaden.

Martijtje: Tja, helaas die dan niet ;)

iis5_rulez: Heb hem nog op tape in de auto liggen :)

Maar ik gebruikt ris alleen voor werkstations en een sysprep ghost images voor mijn citrix servers. De andere servers dc, nas, isa etc is gewoon sneller om opnieuw te installeren en tapeje terug te zetten.

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Jeroen_Tielen schreef op 03 april 2003 @ 11:00:
NulNulNix: RipRep werkt zeker wel met een Server en ook op XP. Moet je alleen de nieuwe versie downloaden.

Martijtje: Tja, helaas die dan niet ;)

Maar ik gebruikt ris alleen voor werkstations en een sysprep ghost images voor mijn citrix servers. De andere servers dc, nas, isa etc is gewoon sneller om opnieuw te installeren en tapeje terug te zetten.
Ik heb het ook niet over RIPREP, maar RIS. Dat zijn m.i. toch 2 totaal verschillende applicaties.
RIS is alleen bedoeld om Win2k PRO te installeren en niet server. Je kunt RIS niet eens gebruiken om een server te installeren! (Kijk maar op de MS website)

Het is idd sneller om een "kale" installatie te doen en vervolgens de backup te restoren, inclusief de systemstate wel te verstaan...

• Tylen
  • Nu online

Tylen

RIPREP is om RIS images te maken van bestaande machines die met behulp van RIS geinstalleerd zijn. Dus hoort wel degelijk bij elkaar.

RIS is niet alleen bedoeld om Win2K pro te installeren. Kijk maar eens op de website van MS. Via de link hierboven staat precies een tabel wat je allemaal kan "rip reppen" en dus kan rissen.....

• mutsje
  • Laatst online: 23-04 19:36

mutsje

Certified Prutser

uh praten we hier over een normale member server of een Active Domain Controller want dan wordt simpelweg terugzetten toch alweer ander verhaal bij mijn weten.

IRD van veritas werkt goed. die van arcserv niet echt geweldig. Let wel je hebt identieke hardware nodig voor een foutloze restore(drivers ect ect)

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Het volgende vond ik op de MS site...:

With the updated Riprep.exe binaries, the same supported images policies are still enforced. Only images of Windows 2000 Professional and Windows XP Professional can be created on Windows 2000 RIS servers.

IMPORTANT: If you use Riprep on computers that are running either Windows 2000 Server or Windows 2000 Advanced Server, Riprep is not supported by Microsoft.

Tevens heb ik idd een artikel gevonden met een beschrijving hoe je een server kunt RIS-sen: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;308508

Het schijnt dus wel inmiddels mogelijk te zijn, alleen MS geeft geen support als je het toch wil doen...

In de cursusboeken van MS staat nog altijd dat je alleen (!) Pro kunt RISsen.
Maar ja, bij de examens ga je ook uit van een "out of the box" situatie. Dus een situatie zonder SP of andere tools (da's tevens een deel van de "Microsoft psychologie" voor de examens -> TIP).
Zodoende wist ik ook niet beter dan dat het niet mogelijk was/is een server te RISsen. Gelet op het feit dat MS geen support levert op een geRISte server zegt m.i. al voldoende!

Toch weer wat bijgeleerd! _/-\o_ :)

• Tylen
  • Nu online

Tylen

;)

Verwijderd

mutsje schreef op 03 april 2003 @ 12:24:
uh praten we hier over een normale member server of een Active Domain Controller want dan wordt simpelweg terugzetten toch alweer ander verhaal bij mijn weten.

IRD van veritas werkt goed. die van arcserv niet echt geweldig. Let wel je hebt identieke hardware nodig voor een foutloze restore(drivers ect ect)
en up to date disks...

Verwijderd

Jeroen_Tielen schreef op 03 April 2003 @ 11:00:

beetje off topic:
dus om je fileserver snel in de lucht te krijgen ga je eerst je risserver opzetten om vervolgens ris je install te laten uitvoeren... (die niet werkt omdat je dc's en dhcp server ook afgefikt zijn :))

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2003 14:49 ]

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Jongens ontopic blijven ;)

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

echt geweldig dat er een hele groep GOT lui met antwoorden komen maar TS reageert niet"???"

zou handig zijn vanwege meer info of het een domain controller betreft en dergelijke in verband met (non) authoritive restore en dergelijke.

• blackbit
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-01-2008

blackbit

626C6163 6B626974

Koffie schreef op 02 April 2003 @ 22:15:
[...]

Maareuh , ik weet niet in hoeverre de redelijk beproefde NT4 methode nog werkbaar is onder W2K :

- Pak een nieuwe server
--> Dit is inderdaad de meest beproefde methode (de enige methode waar ik succes mee had in zo'n geval). Zorg wel dat je vlak na de restore in VGA mode opstart!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:30

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zorg wel dat je vlak na de restore in VGA mode opstart!
Welke knurft installeert dan ook de drivers van z'n GForce3 videokaart op een server :? 8)7
Ik heb dat nooit begrepen hoor ... gewoon een harriewarrie wegwerp PCI videokaart met 16 kleurtjes. Meer is niet nodig voor een productie omgeving ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

SysPrep werkt ook niet echt met afwijkende hardware hoor
kan wel nadat je sysprep heb gedraaid, moet je de default ide driver gebruiken vervolgens ghosten en zodra je de image terug hebt gezet, boot de server gewoon... waarschijnlijk nog wel wat drivers ed installen maar het werkt wel... of het een goede methode is laat ik in het midden :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 10:29:
[...]

je kan zeer goed een backup terugzetten van 1 raid 5. op andere hardware zal je dan alleen een parallelle install moeten doen en vervolgens je os en je data terugzetten, boot.ini aanpassen en booten van je oude os... alleen krijg je dan ongetwijfeld driver problemen e.d., die je moet oplossen...

ik ben het wel met je eens dat je ze beter kan scheiden, maar soms kan je niet anders (de situatie bestaat nu eenmaal al)
De parallelle install is idd geen probleem. Vervolgens de boot.ini wijzigen naar de oude install is correct. Vervolgens opstarten gaat ook prima, maar na het detecteren van nieuwe hardware en booten zit je weer in de ellende. ntoskrnl.exe blijft in welke volgorde dan ook terug komen. Het restoren van de orginele ntoskrnl.exe bied geen oplossing :'(

Verwijderd

Topicstarter
mutsje schreef op 03 April 2003 @ 12:24:

Daar gaat het nu juist om. Ga uit van een ernstige calamiteit bijv. brand. Je server is niet meer verkrijgbaar op de markt dus je moet wel andere hardware aanschaffen.

Verwijderd

Topicstarter
mutsje schreef op 03 April 2003 @ 15:54:
echt geweldig dat er een hele groep GOT lui met antwoorden komen maar TS reageert niet"???"

zou handig zijn vanwege meer info of het een domain controller betreft en dergelijke in verband met (non) authoritive restore en dergelijke.
Ik reageer wel degelijk, maar er zijn simpelweg ook mensen die gewoon werken en ik kan jammer genoeg maar 1 ding tegelijk. Dus sorry als ik wat laat antw.

Maar wat voor meer info wil je hebben over het systeem? Totaal 9 serversystemen op basis van W2K waarvan 4 Citrixservers(waar wij al een Ghost van hebben en die ook werkt).

Ik denk zelf dat de config. van de W2K Servers op dit moment niet belangrijk is voor de vraag om in geval van calamiteiten een 100% terug te kunnen zetten. Belangrijker is welke software, handelingen, stappenplan.....er nodig zijn om dit mogelijk te maken.

Ik zal in de tussentijd met Veritas goeroe's contact opnemen en kijken wat die te melden hebben. Ik hou jullie op de hoogte.

Verwijderd

Koffie schreef op 02 April 2003 @ 22:15:
[...]

- Pak een nieuwe server
En het enige goede antwoord !!!

Verwijderd

En heb je al wat meer gevonden?

ik ben nu ook met dit onderwerp bezig en ben benieuwd of het je al gelukt was!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op 05 April 2003 @ 05:21:
[...]

En het enige goede antwoord !!!
Mits het identieke hardware is anders kun je alsnog goed de mist ingaan met driver ellende bluescreens en dergelijke.

IRD blijven een goede optie ook op een andere server mits het maar identieke hardware betreft.

Uitwijken naar Lelystad is inderdaad de meest kostbare maar ook meest veilige methodiek.

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:16

SED

[quote]Jeroen_Tielen schreef op 03 April 2003 @ 14:59:
iis5_rulez: Heb hem nog op tape in de auto liggen
quote]

Das niet zo slim met dit weer.
Weet je zeker dat je aan die backup niks meer hebt ;)

Copyright and left by SED...

Verwijderd

mutsje schreef op 25 June 2003 @ 19:57:
[...]

Mits het identieke hardware is anders kun je alsnog goed de mist ingaan met driver ellende bluescreens en dergelijke.

IRD blijven een goede optie ook op een andere server mits het maar identieke hardware betreft.

Uitwijken naar Lelystad is inderdaad de meest kostbare maar ook meest veilige methodiek.
Het is me gelukt.. ik kreeg 1 blauw scherm maar die was zo opgelost!. Gewoon server installeren plus drivers.

Dan alles inclusief registry restoren en lopen maar.. ik heb een server die normaal op een dual PIII Xeon 550 draaide terug gezet op een PIV Xeon 2,4 GHZ HT en dat draait als een speer :)
Pagina: 1