Toon posts:

Novell NDS of Microsoft AD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
dag, ik ben bezig met een onderzoek naar de grote verschillen tussen de Active directory van Mircosoft en de Netware Directory Service van Novell.

nu ben ik er op een heleboel punten al uit behalve deze twee

- wat is het verschil tussen NDS en AD met betrekking tot Sites en Site-Links
hoe werkt dit onder novell ?
waarom zou ik op dit punt kiezen voor AD of voor NDS

- Wat voor verschil maakt het voor de clients uit?, gaan mijn gebruikers er veel
van merken of ik NDS of AD implementeer ?
waarom zou ik op dit punt kiezen voor AD of voor NDS

iemand een goed antwoord op deze vragen?

Verwijderd

Als je effe zoekt zul je zien dat er best al veel topics over zijn geweest.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb zeker al wel gezocht en daar de antwoorden op mijn 20 andere vragen op gevonden... alleen hier kom ik niet echt uit...

ik heb er moeite mee om nou echt een duidelijk beeld te krijgen van hoe NDS omgaat met de "Sites" zoals we in active directory zien ... hoe is dit in nds geregeld?

Verwijderd

Ik zou voor ADS gaan omdat novell volgens mij verleden tijd gaat worden. (ik weet dat dit geen antwoord is op je vraag, maar toch) als je moet beginnen met een nieuw netwerk opzetten zou ik toch echt voor ADS kiezen of anders een Unix omgeving.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 April 2003 @ 20:29:
Ik zou voor ADS gaan omdat novell volgens mij verleden tijd gaat worden. (ik weet dat dit geen antwoord is op je vraag, maar toch) als je moet beginnen met een nieuw netwerk opzetten zou ik toch echt voor ADS kiezen of anders een Unix omgeving.
heey marc, zou je me even willen mailen hierover... maar dan in detail .. ik weet dat jij de kennis hebt om het me goed uit te leggen..

mail naar Bart@wish.nl

alvast bedankt.

gr. Bart de Jager van CAG

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-08 14:19
DAt netware misschien in de toekomst eruit gaat is een kans. Maar een troef van novell is nog altijd E-directory. Kwa rechten toekennen, is het een uitkomst. Je kan het aan Active Directory koppelen via Account Management 3 (ook van novell). bijvoorbeeld dingen als dat je onder ad geen rechten aan een ou kan hangen, onder novell wel. Login script aan een containter. Kan in e-directory / netware wel. En zo zijn er nog wel een paar dingen te noemen. Ook met wan verbindingen kan e-directory goed omgaan. (zelf geen ervaring mee, 1 locatie, heb het op cursus zien draaien)

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Verwijderd schreef op 02 april 2003 @ 20:37:
[...]

heey marc, zou je me even willen mailen hierover... maar dan in detail .. ik weet dat jij de kennis hebt om het me goed uit te leggen..

mail naar Bart@wish.nl

alvast bedankt.

gr. Bart de Jager van CAG
ajb doe dat hier, er zijn meer mensen die geinteresseerd zijn.

ik werk nu 2 maanden in een gemengde omgeving NDS / AD (migratie van / naar) en ik ondervind het volgende: in AD is meer mogelijk in theorie (de boekken) maar in NDS werkt het in de praktijk allemaal wat mooier

You don't need eyes to see, you need vision

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:41

Jaymz

Keep on moving !

Als ik de vraag goed begrepen heb is dat iets van wat Novell er zelf van zegt :)

http://support.novell.com...archtid.cgi?/10014937.htm
http://support.novell.com...archtid.cgi?/10014936.htm
http://support.novell.com...archtid.cgi?/10014937.htm

Het product is zo goed als de beheerders die eracher zitten, dat ten eerste. Ten tweede mag het in mijn ogen voor de gebruiker niet uitmaken of je NDS of AD kiest (behalve dat je als je voor NDS kiest een iets andere client voor je neus krijgt met aanloggen) en dat sommige zaakjes iets anders werken maar dat zijn futiliteiten :)

Hoewel het een slecht argument is, is het wel een feit dat NDS een jaar of 8 (dacht ik) ouder is dan AD en daarnaast heb ik horen beweren dat het fenomeen AD "afgekeken is" van NDS :)

AD ken ik ziet zo gek goed, wat ik van NDS weet is dat als je het installeerd het feitelijk (zeker als je het over replicatie enzo hebt) niks voor je doet; Het ligt er helemaal aan hoe je het *zelf* inricht en configureert :)

Ik ken bedrijven die zijn overgestapt van Netware naar Windows omdat Netware "bepaalde functionaliteit miste", maar dat het er opneerkwam dat Netware hetgeen ze wilde gewoon kon, maar dat ze dat gewoonweg niet wisten / uitgezocht hadden :)

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:51
NDS kent geen sites, iig niet de vesies waarmee ik heb gewerkt (t/m 7.61).
Alles wordt in een grote tree gemept en je zet een replica-ring op.

Je kan in een NDS wel verschillende containers aanmaken voor elke site.
Ik beheer op dit moment een site met 20 NT servers, dat beheer wordt gedaan met NDS for NT en ZEN.

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-07 20:08
Ik heb ook ooit een migratie meegemaakt (bij een klant) van E-Directory naar Active Directory.

Was wel een leuke uitdaging maar we misten toen veel functionaliteit die EDir wel had en AD niet. Plus we hebben gewoon een aantal onverklaarbare dingen meegemaakt met de AD omgeving.

Het was een compleet traject om Novell producten er uit te krijgen (GroupWise, NetWare, E-Directory) en Microsoft producten te intruduceren (Windows 2000, AD, Exchange) Ten eerste waren de licenties duur, het aantal servers is verdubbeld en het beheer is omhoog gegaan.

Plus is AD niet multi platform. En daar balen ze nu een beetje van.

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-07 20:08
Klopt maar je kan met NDS wel werken met replica's en filtered replica's.
Hier mee kan je o.a. de synchronisatie regelen.
Pagina: 1