[HD] Gedeeltelijk gebruikte platters

Pagina: 1
Acties:

• gavro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:44
Naar aanleiding van het topic: "[HD] 2 of 3 platters? wat is best?" gestart door Genius2000, ging ik me opeens iets afvragen...

Aangezien ik het niet in de search kon vinden, d8 ik: laat ik er es een draadje voor openen:

Feit: Er zijn hd's die uit meerdere platters bestaan.
Feit: Er zijn hd's die hun 2e of 3e platter maar gedeeltelijk gebruiken.

Vraagstelling: Is het mogelijk om de hd de overige ruimte te laten gebruiken???

Bijvoorbeeld een lowlevelformat, een soort van 'firmware-flash', whatever?

Just curious, Gavro

Whoo-ah.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Het schijnt dat firmware flashes mensen hebben kunnen helpen om het hdd groter te maken..... De vraag is uteraardt in hoeverre dit verstandig is :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• gavro
Of het verstandig is kan natuurlijk gewoon getest worden:
Schijf volschrijven, en een keer of 5 keer compleet uitlezen en data verifieren. En dit proces een aantal keer herhalen. Kost maar een dag ofzo? Maar dan kan je wel een aantal giegs gratis krijgen :)

Maarja, hoe? :D

edit: typo

[ Voor 3% gewijzigd door gavro op 02-04-2003 19:02 ]

Whoo-ah.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

[search=hdd flash] ;)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 01:32

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Hoe minder platters hoe sneller toch?

Speedtouch freak

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

gavro_g schreef op 02 April 2003 @ 18:59:
Of het verstandig is kan natuurlijk gewoon getest worden:
Schijf volschrijven, en een keer of 5 keer compleet uitlezen en data verifieren. En dit proces een aantal keer herhalen. Kost maar een dag ofzo? Maar dan kan je wel een aantal giegs gratis krijgen
8)7
Er staan op de 'lege platters' geen partitie en deze zijn, omdat ze niet bestaan, ook niet geformateerd. Volschrijven is daarom onmogelijk.

Een snellere manier om je HD vol te krijgen is bijv. je virtuele geheugen tot het maximum wat er op je HD nog aan vrije ruimte over is te vergroten en die grootte als vast op te geven. Ok een zooi CD's erop donderen en je bent klaar.

Technisch gezien denk ik echter dat ongebruikte platters od delen daarvan gewoon vanuit de fabriek niet geprepareerd en bruikbaar zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 02-04-2003 19:19 ]

ARME AOW’er

• gavro
Angel, denk dat je me verkeerd begrijpt... en perhaps spider ook?
Ik bedoel niet zo een firmware flash zodat zeg maar de 132GB barriere van je moederbord (NIET JE HD!) weggaat..

Het feit dat er geen partitie is begrijp ik angel, wat ik dus wilde weten is: KAN bij een HD waarvan de 2/3e platter niet volledig wordt gebruikt, de info (ingebakken in chip, software?? flash??) zodanig veranderen dat je van een xxGB schijf naar een xx+restGB gaat; zodanig dat je de extra ruimte (die eerst NIET toegangelijk was voor wat dan ook, door limitaties in de chip ofzo?) KAN pratitioneren etc ...

:?

Whoo-ah.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-03 18:18
Volgens mij zijn hier wel eens vaker topics over geweest (de firmware van je HDD flashen dus), en de conclusie was dat het niet kon

Het is niet zo dat bijvoorbeeld de buitenste cirkels niet worden gebruikt. Maar een bepaalde kant. hier ziet dan zelfs geen arm met kop, zodat je daar nooit kunt komen.
In heel uitzonderlijke gevallen, als er extreem veel vraag naar een kleiner type harddisk zou het misschien kunnen zijn dat dit niet zo is. Maar hoe je daar achter wilt komen?

[edit]
hier ff gezocht, kon me nog een topic herrineren van iemand die plotseling een paar GB derbij had: [rml][ HDD] ineens 3 GB groter dan voorheen.[/rml]

[ Voor 16% gewijzigd door OnTracK op 02-04-2003 19:36 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• gavro
Hm, dan is het dus (zoals jij het zegt) hardwarematig gelimiteerd... 2 bad.
Achja, tis tegenwoordig toch niet meer extreem duur, dus ja :)

Whoo-ah.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Jup, volgens mij is dat wat er gebeurd is met mijn schijfje. Erg vaag, maar dit is een van de weinige logische verklaringen ervoor.
Pagina: 1