DIY speaker; bass suggestie gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• stimpies
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-04 11:20
Hoi, ik ben van plan zelf een speaker te bouwen naar het ontwerp van Tony Gee
http://members.home.nl/edgar.beers/eveII.htm
met de scanpeak 9700 tweeter en 8545 midbass in een gesloten eikenhouten topkast van 18l ongeveer.
Alleen kan ik niet zo goed beslissen welke bas ik zou nemen.
Het is belangrijk dat de bas diep gaat en ook serieus wat power heeft.
Ik had er een paar in gedachten:
-Visaton TIW250; 45 g Mms ;12Tm Bl; 89dB; 200w RMS; fs 31hz; Sd 315cm2
-Visaton TIW 360; 70g Mms; 15Tm Bl; 90dB; 300w RMS; fs 28hz; Sd 450cm2
-Peerless XLS 308; 166g Mms; 17.6Tm BL; 90dB,...
Als ik nu voor Visaton zou gaan , welke zou ik dan het beste nemen?
De Tiw250 zou "sneller" moeten zijn. Maar zou de Tiw360 niet meer geluidsdruk leveren, of is dat verwaarloosbaar? Ook is de 250 een flink stuk goedkoper.
Hebben jullie nog andere suggesties van krachtige, goede woofers tot een €250/stuk max.
Groeten en alvast bedankt!
PS: enig idee voor goede aansluitterminals voor de speakers die niet overprijsd zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door stimpies op 02-04-2003 18:36 ]

Verwijderd

en waarom niet de scanspeak woofer gebruiken die hij zelf gebruikt?

Verwijderd

Waarom stop je er dan niet de orginele scanspeak 20 cm in? Die gaat erg laag en is ook erg mooi.

Als je toch voor de Visaton stal gaat neem dan de TIW250. Aangezien je het redelijk hoog moet aankoppelen. Maar persoonlijk zou ik de Scan Speak nemen (die er orgineel in zit).

Of kijk anders ook naar Focal hebben ook wel aardige woofers in dat segment.

Intertechnik heeft wel verschillende soorten klemmen die wel oke zijn.

• stimpies
Hoi,
Je hebt wel gelijk ivm de scanpeak 21 dat die mooi diep gaat, maar, ik zou eigenlijk iets meer richting Andromeda willen gaan, dus minstens met een 25 cm woofer. (voor wat extra geluidsdruk).
Zou het eig nog veel uitmaken op gebied van basvolume om een 30cm boven een 25 cm te nemen? Wie heeft hier ervaring mee?
Ik moet wel zeggen dat ik thuis 2 visatons TIW360 in een paar speakers heb zitten als vervangwoofers en dat die het toch wel goed doen. Maar met een 25 cm zou de basspeaker kleiner kunnen (=60L) en minder vierkant wat ik eig. wel interessant vind.
Dus als jullie nog suggesties hebben voor goede 25-30cm woofers.
Groeten!

Verwijderd

Maar dan moet je dus zelf een nieuwe behuizing bouwen voor de bas-unit + dat het ook nog moet passen bij de topkast. Ik heb de speaker gehoord waar de Eve II op gebaseerd is (de Scan Speak Ref+) en die kan met 2x 17cm al extreem veel druk opbouwen. Persoonlijk zou ik hem gewoon met ScanSpeak bouwen. En dan eventueel later je TIW360 gebruiken om het te verbeteren (maar denk niet dat het nodig is).

Maar wat ook goed werkt voor bas is een aluminium membraam. Denk hierbij aan een Seas 25 cm of anders de nieuwe Seas Excel 25 cm. Nadeel is dat deze units niet zo efficient zijn. En je moet oppassen met de resonanties van zo'n membraam. Maar Visaton heeft zelf toch ook alu membramen?

Verwijderd

Scanspeak heeft een prachtige serie woofers, allemaal rond de 200-250 euro, ik denk dat je daar toch wel wat geschikts tussen kan vinden?

Verder kun je misschien ook nog kijken naar de Eton Hexacone serie, ook erg mooie basdrivers. Ik noem nu maar wat voorbeelden.

Een mooi lijstje wat er zoal leverbaar is: http://www.klingtgut-lsv.de/shop/

• stimpies
Ja ik zou zeker een nieuwe behuizing moeten bouwen. De behuizing die ik nu bouw voor de topkast is ook niet identiek hetzelfde als die van de EveII of Andromeda. Wel ongeveer met ongeveer evenveel inhoud en ook schuine baffle.
De vader van een goede vriend heeft een schrijnwerkerij en de kasten komen wel in orde.
Eerst ga ik de topkast bouwen uit massief gedroogd eikenhout (oude schoolbanken ) Later komt de basskast (als ik nog wat schoolbanken heb afgebroken ;) ).
Ik ken wel een speakerbouwer in de buurt die meetapparatuur heeft dus die woofer integreren hoeft niet zo een probleem te zijn.
Tja misschien is het niet zo'n slecht idee om de scanpeak 21 te gebruiken maarja daarentegen is de Visaton TIW250 of de Focal 11 K 7512 lijken me ook wel mooi. Ook ligt de gevoeligheid van die scanpeak spijtig genoeg iets lager.
Ivm Visaton: Die hebben wel alu membranen in de TI100 en de AL reeks, maar de TIW reeks is gecoat papier. Dus niet teveel problemen met resonanties daar.
Groeten,
Ps: bedankt voor de tip over intertechnik. Heb een paar mooie terminals gezien daar. Hier in Turnhout vroegen ze €40 voor 2 terminals. Vond ik net wat teveel.
Pagina: 1