[Samba] printer houdt zich niet aan rechten

Pagina: 1
Acties:

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-04 20:53

cor-gijs

Dig further for bigger hole

Topicstarter
We hebben hier in het netwerk een mooie HPcolorlaserjet4500n hangen, en ik wil ervoor zorgen dat alleen een bepaald aantal mensen hierop kan printen (er staat nog een andere zwart(wit?) printer voor de normale prints).
in m'n smb.conf heb ik het volgende staan (ik laat alleen de dingen even zien die volgens mij te maken hebben met de printer)

[global]
printing = lprng
printcap name = /etc/printcap
load printers = yes
guest account = nobody
time server = yes
encrypt passwords = yes
null passwords = yes
domain master = yes
domain logons = yes

[PRINTER$]
path = /home/net/drivers

[hp4500c]
comment = HP Color Laserjet 4500 (kleur)
path = /tmp
create mask = 0700
printable = Yes
admin users = admin, @bestuur, @ibg
public = no
writable = no
valid users = admin, @colorprint

iedereen logt in op het domein, en alleen de mensen die gebruik mogen maken van de printer horen bij de groep colorprint.

op het eerste gezicht bleek dit te werken; de mensen uit colorprint kunnen printen.
maar als ik een willekeurige andere user (bijv 'test' of 'test2') aanmaak, blijkt deze ook gewoon te kunnen printen. iedereen kan dus gewoon printen, en dat was nou juist niet de bedoeling.
ben ik wat vergeten in smb.conf? zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
waar staat in je smb.conf je domein genoemd???

• cor-gijs

cor-gijs

Topicstarter
zoals vermeld in de eerste post: dit is alleen dat gedeelte van smb.conf wat over printers gaat. ik kan wel de hele smb.conf neerzetten, maar dat wordt zo'n lap tekst. eigelijk is alleen dat stuk bij [printer$] en [hp4500c] belangrijk, denk ik. wat wil je nog meer weten? dan zal ik het even posten.

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• cor-gijs

cor-gijs

Topicstarter
ik denk dat ik hier bij nader inzien verkeerd zit, ik zal het eens bij NOS proberen. deze mag op slot (dit om 'HE, CROSSPOST!!' te voorkomen :) )

[ Voor 28% gewijzigd door cor-gijs op 07-04-2003 19:58 ]

Verwijderd

ik kan in ons domein gewoon de printer delen en dan de rechten geven:

Administrators -> printen
iedereen -> Deny all Acces

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:10

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

U vraagt , wij draaien ;)

Move PNS > NOS

Predator is vandaag jarig. Mail of ICQ hem om 'm te feliciteren :Y)

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1