We hebben hier in het netwerk een mooie HPcolorlaserjet4500n hangen, en ik wil ervoor zorgen dat alleen een bepaald aantal mensen hierop kan printen (er staat nog een andere zwart(wit?) printer voor de normale prints).
in m'n smb.conf heb ik het volgende staan (ik laat alleen de dingen even zien die volgens mij te maken hebben met de printer)
[global]
printing = lprng
printcap name = /etc/printcap
load printers = yes
guest account = nobody
time server = yes
encrypt passwords = yes
null passwords = yes
domain master = yes
domain logons = yes
[PRINTER$]
path = /home/net/drivers
[hp4500c]
comment = HP Color Laserjet 4500 (kleur)
path = /tmp
create mask = 0700
printable = Yes
admin users = admin, @bestuur, @ibg
public = no
writable = no
valid users = admin, @colorprint
iedereen logt in op het domein, en alleen de mensen die gebruik mogen maken van de printer horen bij de groep colorprint.
op het eerste gezicht bleek dit te werken; de mensen uit colorprint kunnen printen.
maar als ik een willekeurige andere user (bijv 'test' of 'test2') aanmaak, blijkt deze ook gewoon te kunnen printen. iedereen kan dus gewoon printen, en dat was nou juist niet de bedoeling.
ben ik wat vergeten in smb.conf? zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
in m'n smb.conf heb ik het volgende staan (ik laat alleen de dingen even zien die volgens mij te maken hebben met de printer)
[global]
printing = lprng
printcap name = /etc/printcap
load printers = yes
guest account = nobody
time server = yes
encrypt passwords = yes
null passwords = yes
domain master = yes
domain logons = yes
[PRINTER$]
path = /home/net/drivers
[hp4500c]
comment = HP Color Laserjet 4500 (kleur)
path = /tmp
create mask = 0700
printable = Yes
admin users = admin, @bestuur, @ibg
public = no
writable = no
valid users = admin, @colorprint
iedereen logt in op het domein, en alleen de mensen die gebruik mogen maken van de printer horen bij de groep colorprint.
op het eerste gezicht bleek dit te werken; de mensen uit colorprint kunnen printen.
maar als ik een willekeurige andere user (bijv 'test' of 'test2') aanmaak, blijkt deze ook gewoon te kunnen printen. iedereen kan dus gewoon printen, en dat was nou juist niet de bedoeling.
ben ik wat vergeten in smb.conf? zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.