Toon posts:

Help met SQL query?

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mogguh,

ik ben net een beetje begonnen met php en mysql, en nu moet ik een paar databases koppelen... alleen weet ik niet precies of het mogelijk is wat ik wil... het komt op het volgende neer:

table: personen (met id, naam, etc)
table: getrouwd (of zo... hierin staat 2 personen id's)

dus in personen hebben we zoiets als:
1 - Flip
2 - Klaas
3 - Mien

en in getrouwd alleen:

1 - 3

kan ik met 1 sql query nu laten zien wie met wie getrouwd is? dus 1 is getrouwd met 3:

Flip is getrouwd met Mien?

Ik heb het wel voor elkaar, maar dan met 3 queries... eerst eentje die 1 - 3 uitleest, en dan 2 waarbij uitgelezen wordt wie 1 is, en wie 3 is...

Iemand veel verstand van SQL?...

Verwijderd

Heb je al eens aan de optie gedacht om een (My)SQL te kopen en lekker aan de slag te gaan? Op internet zijn overigens erg veel HOWTO's te vinden, die je prima op weg kunnen helpen.

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:44
Iets als

SELECT personen.naam FROM personen, getrouwd WHERE personen.id IN (getrouwd.id1, getrouwd.id2).

Dit gaat alleen goed als er maar 1 rij in getrouwd staat. Als je specifieker wil zijn moet je je WHERE-clause uitbreiden.

1. Dit moet naar P&W
2. Hiervoor hoef je niet veel verstand van SQL te hebben ;)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:25
Ik denk dat je hier heel wat aan hebt:
SQL Tutorial

https://fgheysels.github.io/

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dit hoort in Programming & Webscripting, maar daar willen ze dit topic niet. Zie ook de reactie van whoami.

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Normaal horen dit soort vragen in Programming & Webscripting, echter daar zitten ze niet echt op dit soort vragen te wachten. Ik raad je aan om eerst een aantal dingen met betrekking tot SQL te bestuderen, want dit is vrij basic, zie onder andere de link van whoami, Welkom in P&W (FAQ-19/02/2003) en Welkom in P&W -> Quickstart (update 2/10/2002) :).

edit:
Wow, 3 minuten :o

[ Voor 4% gewijzigd door Compubiter op 02-04-2003 14:19 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.