enorm ventilatorgeruis bij GA-8IHXP

Pagina: 1
Acties:

• rogergorissen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-02 20:18
Sinds een jaar een PC met een Gigabyre GA-8IHXP mobo met actieve northbridge cooler. Tijdens het lopen van de PC is er veel ventilatorgeruis waar ik erg moe van wordt.

De overige componenten in het systeem:
Enermax Whisper 400W voeding met 2 low speed fans
Penium IV 2,26GHz met boxed cooler
2 x Maxtor HD (80 GB + 120 GB)
1 x Adaptec SCSI HD 18 GB
Matrox G550-videokaart met passieve cooler
1 x Titan cooler
enkele PCI-kaarten zonder coolers
Chieftec kast met ingebouwde fan

Waardoor wordt het ventialtorgeruis veroorzaakt en hoe krijg ik het weg. Volgens mij is het niet de voeding. Is de Intel ventialtor de veroorzaker, de northbridge cooler of de harde schijven ?

[ Voor 6% gewijzigd door rogergorissen op 02-04-2003 14:09 ]

• Buggle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02-2021

Buggle

The Saga Continues

rotte fan? vervang je processor of northbridge fan eens en zie of het iets uitmaakt. Kan ook stof zijn op/onder/in een fan. Ballbearings slijten op den duur.

edit: ow enne, harddisks hebben geen fan ;) ik denk persoonlijk dat die boxed coolers nooit echt fantastisch zijn. Daarentegen zal je northbridge fan de meeste 'toeren' maken, omdat die het kleinste is. Die zal dan vast ook wel sneller slijten.

[ Voor 45% gewijzigd door Buggle op 02-04-2003 13:48 ]

• rogergorissen
Nee harde schijven hebben geen ventilators, maar de platen draaien wel op hoge toeren (misschien wel 7200 per minuut...). Als ik ze na 3 minuten laat zwijgen is het al rustiger, maar ik blijf ventilators horen.

Is de boxed niet goed ? De meningen daarover verschillen nogal.
En dan die northbridge cooler: is die nodig, is die makkelijk te verwijderen en te vervangen door een Zalman ? Wie heeft ervaring met dit moederbord ?

Verwijderd

Verwijderen en vervangen voor een zalman is niet heel moeilijk, je mobo zal er waarschijnlijk wel even uit moeten omdat je bij de achterkant moet zijn om de oude weg te halen.
Je moet anders gewoon even kijken wat het geluid maakt.
bijvoorbeeld:
* hd's allemaal lostrekken (nee.. windows laad nu niet;))
* Pc aanzetten en kop in je kast steken en luisteren wat je nog hoort
* vervolgens kan je met je vinger de fans nog even tegen houden om er achter te komen hoeveel geluid ze maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2003 14:59 ]

Verwijderd

Uhh ja, waarschijnlijk zijn het gewoon de casefans van de Chieftec kast.

Zoek maar efkens hoe met de search, het makkelijkste om die fans te 'kalmeren' is door ze op 7 volt zetten.

(search met "7volt fan" geeft een mooie uitleg , 3e of 4e post dacht ik Hoe hiervan 7volt koeler te maken? ;) )

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2003 16:33 ]

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 20:27

Memendo

V4-power/Team BSD

Uhm waarom niet even proberen ipv het hier te posten. Wij weten niet welk geluid je bedoelt immers. Dus kast open en even alle fan een keer tegen houden, als je het dan niet meer hoort weet je welke fan het is

Just my 2 cents

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Precies, gewoon ff alle fans afgaan en met je vinger even stilhouden (niet te lang uiteraard). Vaak is er een geluidsbron die redelijk boven de rest uitsteekt.
Overigens is de cpu koeler over het algemeen wel het ergste, tenzij je natuurlijk hele extreme case fans hebt (of er een filter voor hebt zitten ofzo).

• rogergorissen
Heb alle goede adviezen hier opgevolgd. Northbridgefan losgekoppeld: zelfde lawaai. Processorfan losgekoppeld: zelfde lawaai. Ik krijg toch sterk de indruk dat de schijven erg veel lawaai maken, of dat de Whisper-voeding toch niet stil is. Ik heb hem verticaal moeten plaatsen doordat de kast zonder voeding is geleverd en dan alleen een verticale uisparing heeft voor de voeding. Misschien dat hij daar niet tegen kan. En de voeding loskoppelen heeft zo weinig zin, al is het lwaai natuurlijk wel weg :)

Verwijderd

Oh jawel. Je kan je voeding fan ook even tegenhouden hoor. Wanneer dat de boosdoener blijkt te zijn kan je het fannetje van de voeding vervangen voor een stillere.
Maar goed, ik zeg het nogmaals, trek je hd's anders ook gewoon even los.

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Ik zou proberen om alles los te halen, behalve je mobo en je voeding. Dan aanzetten.
Hoor je het dan, dan is het je voeding.
Dan 1 voor 1 alles weer aansluiten, dan kom je er vanzelf achter welk onderdeel het is.
Heel misschien is het resonantie van meerdere koelers bij elkaar. Dus kan het ook een combo zijn. (niet heel waarschijnlijk maar toch mogelijk).

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
1 x Adaptec SCSI HD 18 GB
als je bijvoorbeeld een barracuda uit 1912 hebt dan kan het best weleens dat je schijf een takkeherrie maakt. scsi is vaak herrie, oude scsi is helemaal takkeherrie.
Pagina: 1