[el]Waterkoeling schakelen met relais?

Pagina: 1
Acties:

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 10:48
Ik heb een tijdje terug een poseidon waterkoelings set in mijn case gebouwd. Nou werkt de pomp die bij dat ding zit op 230v dus heb ik mijn voeding een beetje gemod zodat ik nu 230v in mijn case heb. Netjes een schakelaartje ertussen in een bay bus en ik kan de boel mooi aan en uit zetten.

Het probleem is alleen dat ik dat nog wel eens vergeet. En zoals jullie wel zullen begrijpen is dat niet echt geweldig voor de levensduur van mij processor 7(8)7

Ik zou het dus graag zien dat mijn WC aan gaat als mijn computer aan gaat. Ik ben een beetje elektronika n00b, maar ik heb een rondgekeken met de search en het leek mij dus dat het met een relais wel moet werken.

Aangezien de weinige topics die erover bestaan, en de moeilijkheidsgraad ervan vroeg ik me af of iemand me kan uitleggen hoe ik dit het beste kan aanpakken en of ik het wel doormiddel van een relais moet doen :)

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:50

Alaksandus

Vae puto deus fio

Je zult waarschijnlijk dan je aan/uit knop op het relais aan moeten sluiten eventueel met een opto-coupler. Ik denk dat hier nog wel iemand is die je het duidelijk kan uitleggen, al zijn hier toch verschillende topics over geweest. tenminste over een relais schakeling. Veel succes iig

Als een god in Nijmegen.

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 22:41

EntonoX

Team leider

ik heb het ook met een relais gedaan. een relais heeft eigenlijk 2 aansluitingen voor het activeren van het relais (magneet bekrachtiging) en 2 uitgangen die worden doorverbonden als het relais bekrachtigd is. wat je moet doen is het volgende:

1) zoek een relais dat primair bekrachtigd kan worden door 5V of 12V, en secundair 230V kan schakelen (op de uitgang dus)
2) koppel aan de ingang, de plus en min van je 5V of 12V uit je molex vanaf je voeding.
3) laat 1 (230V) draad direct naar je pomp gaan. laat de andere draad lopen via het relais. (dus 1 draad doorknippen en dan beide uiteinden verbinden met de relais uitgang).

dit is het in principe, als je PC (dus je voeding) aanslaat, komt er 5V op het relais -> relais wordt bekrachtigd -> 230V signaal wordt doorverbonden. en tadaaa, je pomp slaat aan!!!

klaar is thacow.

suc6

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

• Freek
Coronaextra schreef op 02 April 2003 @ 13:28:
Je zult waarschijnlijk dan je aan/uit knop op het relais aan moeten sluiten eventueel met een opto-coupler. Ik denk dat hier nog wel iemand is die je het duidelijk kan uitleggen, al zijn hier toch verschillende topics over geweest. tenminste over een relais schakeling. Veel succes iig
Lijkt me niet zo'n goed idee, ik kan me pc namelijk gewoon afsluiten door op die knop te duwen en dan zou mijn waterkoeling veel te vroeg al uitstaan. Inderdaad beter als ik gewoon 5 of 12v van een molex pak. Alleen nu nog ff het goede relais vinden, mischien dat ik er zelfs een als gratis sample kan krijgen ofzo :)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-02 08:22

AcouSE

Swedish Chef

Ik zou gewoon een 12V relais halen (een tje die 220V kan schakelen) en die aan een molexje hangen. Op die manier kirjgt je pomp 220V als je voeding aan gaat.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:57
of gewoon de voeding van je kast achter het knoppie van de wc hangen. Dan wil ie alleen aan als je de pomp ook aandoet...

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:57

BaRF

bijna kerst

misschien niet geheel de leukste opmerking, maar in het algemeen vind men (de pompeniers) het beter voor de pomp om hem altijd aan te laten staan :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Achter de schakelaar van de pomp een trafotje die een relaisje stuurt (parallel dus), en als de pomp uit staat (ook geen stroom door relais) is de powerbutton onderbroken door het relais.

Dan kan de computer alleen maar aan als de pomp ook spanning heeft.

Maar zie EntonoX voor de simpelste oplossing. (en AcouSE en de rest natuurlijk ;))

[ Voor 3% gewijzigd door Resistor op 02-04-2003 17:47 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 15:13

Whuzz

Dodgeball!

Ik heb zo'n systeem. Gewoon naar de electroboer gaan en om een relais vragen dat 230 volt kan schakelen met 12V als bekrachtigingsspanning. Plus-draad van de pomp onderbreken en via de 230-kant van het relais laten lopen, Plus-draar van de een molex via de 12V-kant van het relais laten lopen en klaar is kees. Ik heb er zelf nog een schakelaar en een knipperled bijgezet, zodat ik de pomp via m'n baybus kan in- en uitschakelen. (als de pomp uitstaat knippert de led.)

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:56

Illusion

(the art of)

en voor de zekerheid moet je bij de primaire aansluiting van het relais (de spoel) ook nog een diode in Antiparallel zetten!!! Dus zodanig dat hij normaal gesproken niet geleid. Als je je voeding namelijk uitzet, zal de spoel van het relais een flux creeeren die met omgekeerde polariteit terug op je voedingsconnector komt. Als je die diode monteert, voert deze de flux af, anders komt die spanning op je voeding/mobo/HDs :(

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.moddingfreax.de/howto/eagle/autopu01.gif

op de site van moddingfreax.de staat een how to om er iets moois van te maken.
Wel in de Duitse taal,maar dat moet geen probleem zijn.

• Freek
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

1000 maal dank :)

ik denk dat ik hier wel wat mee kan, en inderdaad het is het makkelijkste om hem aan te laten staan. Maar dat maakt zo'n herrie (cheap ass wc setje he :P )

Verwijderd

En als je er zeker van wil zijn dat je pomp ook wel aangesloten is op het relias, kan je nog een mooie schakeling maken met een reedcontactje en een magneetje in je powercable. Zie http://www.bit-tech.net/article/100/1 voor meer info. Pagina 1 is met het relaistje, pagina 2 en verder over het reedcontactje.
Pagina: 1