[aansluiting] VGA of DVI

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11 07:59
Ik heb 'n kaart met VGA aansluiting, en DVI aansluiting.
M'n vorige had dat ook al, maar bij deze is er een verloopstekkertje bij om de VGA kabel van m'n Sony CPD-G200 (17" crt) aan te sluiten op de DVI uitgang van die kaart...

Maakt dat veel verschil? Of maakt het niet uit? Ik vind er nergens informatie over ...

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

Verwijderd

In combinatie met zo'n verloopje maakt dvi of vga niet echt veel verschil volgens mij!
Maar als je een digitaal beeldscherm hebt, met dvi van zichzelf, kan het best wel veel schelen.

Verwijderd

Zoek eens voor de grap op whatis.com naar DVI en VGA, daar vind je alle informatie die je nodig hebt. Overigens is de 2e aansluiting ook bruikbaar om met dual-monitor te werken.

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-12 18:27

dominic

will code for food

Is DVI niet "Digital Video Interface", dus voor digitale videocamera's? Of lul ik nou uit m'n nek?

Download my music on SoundCloud

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-12 15:39

megaleo

Special member

Volgens mij maakt dat dus niks uit. :) Als je monitor een vga-aansluiting heeft. En je videokaart een dvi-uitgang en je sluit hem dus aan met zo'n verloopstekkertje dan wordt het dus geconverteerd naar gewoon vga-signaal. Omdat je monitor geen dvi aankan.
Denk ik. 8)7

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-12 19:56

MBV

je lult uit je nek :) DVI is voor flatpanels, wat jij bedoelt is firewire.

Die converters schijnen de beeldkwaliteit niet echt te verbeteren, zachtjes uitgedrukt. Zit erbij om te zorgen dat je 2 CRT-monitors kan aansluiten. Voor TFT's maakt het wel veel verschil, afhankelijk van het merk/type. Sommige geven een geweldige verbetering, anderen juist niet.

• Shaidar
Ja, ik ben al tegengekomen wat VGA en DVI (a, d en i) aansluitingen zijn ..
En ik merk niet echt een verschil als ik m'n monitor op de 2 aansluitingen aansluit ...

Zal wel niet veel uitmaken...

Verwijderd

shaidar schreef op 02 april 2003 @ 13:00:
En ik merk niet echt een verschil als ik m'n monitor op de 2 aansluitingen aansluit ...
Dat was ook de makkelijkste manier. Gewoon testen als je de onderdeeltjes in huis hebt. Misschien ook eens met photoshop programma's kijken of je verschil merkt.

Verwijderd

Omdat bij de VGA technologie de data moet worden geconverteerd van digitaal naar analoog voordat het naar de monitor gaat, kan er een kleine verstoring ontstaan in het beeld. De DVI technologie daar in tegen stuurt de data digitaal van de computer naar de monitor zodat er vrijwel geen verstoring ontstaat.

Je monitor moet dan wel DVI ondersteunen/hebben natuurlijk. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2003 13:09 ]

Verwijderd

Het is heel simpel (Zie hieronder)

DVI-Analog (DVI-A)
Supports an analog display only

DVI-Digital (DVI-D)
Supports a digital display only

DVI-Integrated (DVI-I)
Is backward compatible and supports either an analog or digital display.

Als je dus een analoge monitor aansluit met een DVI-verloop sterkertje, dan heeft je videoplank een DVI-a of DVI-i aansluiting en bij beide gebruik je dan het analoge signaal (SVGA). Heb je een LCD (of CRT) met DVI aansluiting, dan is het nog de vraag welk signaal hij gebruikt, de analoge of digitale signalen (of beide). Digitaal is beter omdat er geen gegevens verlies optreed in de kabel (demping, storing). Als je meer wil weten kan je ook de laatste VESA standaard doorlezen (is veel).

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

shaidar schreef op 02 April 2003 @ 12:54:
Ik heb 'n kaart met VGA aansluiting, en DVI aansluiting.
M'n vorige had dat ook al, maar bij deze is er een verloopstekkertje bij om de VGA kabel van m'n Sony CPD-G200 (17" crt) aan te sluiten op de DVI uitgang van die kaart...

Maakt dat veel verschil? Of maakt het niet uit? Ik vind er nergens informatie over ...
Ok, ondertussen weet je wat wat is. Nu nog wat nou verstandig is:

Zolang je een CRT voor je neus hebt staan zal VGA of DVI-I niets uitmaken. Een CRT slikt toch een analoog signaal, en of dat signaal nou over een D-Sub kabel ( = VGA kabel dus) of een DVI-I/A kabel gaat, dat maakt héél weinig uit.

In een heel enkel extreem geval zou de signaal integriteit van een de kabels beter kunnen zijn dan de ander, maar dat hangt niet zozeer van het type kabel af, maar meer van de kwaliteit van de kabel.

Wat dat betreft is D-Sub naar BNC wel beter, dat heeft te maken met hoe een BNC kabel de signalen netjes gescheiden houdt.

Op het moment dat je een TFT scherm hebt kan DVI pas z'n nut tonen. Als een TFT scherm via een DVI interface digitaal wordt aangestuurd heb je geen last meer van verkeerde uitlijning van je beeld: verkeerde breedte, hoogte, links/rechts verschuiving, boven/onder verschuiving en pixel flikkeren door timing/synchronisatie fouten.

Het is tenslotte ook te zot voor woorden als je videokaart het beeld eerst omzet naar analoog, dan het signaal analoog over de kabel stuurt, en je TFT scherm er eerst weer een digitaal signaal van moet maken. Op dat moment is het volledig digitaal houden veel beter.

[ Voor 4% gewijzigd door JumpStart op 02-04-2003 13:32 . Reden: schrijffoutjes ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Shaidar
Inderdaad .... aan "storing" had ik ook al gedacht .. dat het signaal iets meer storing zou hebben als dat via de DVI -> tussenstekkertje -> VGA kabel tot bij de monitor moet gaan, ipv van VGA -> VGA kabel tot bij de monitor...

Maar eigelijk maakt het niets uit .. net wat met resoluties en Nokia monitor tester gespeeld..

Verwijderd

en als je nu een dure 22" CRT monitor met dvi support hebt? dan maakt het vast wel uit neem ik aan???

Verwijderd

CRT's met DVI support heeft geen enkele zin (als ze uberhaupt bestaan) omdat een CRT analoog aangestuurd word. Dus zou er een DVI poort op zitten dan wordt het toch weer naar analoog vertaald.
Verwijderd schreef op 17 oktober 2003 @ 13:37:
en als je nu een dure 22" CRT monitor met dvi support hebt? dan maakt het vast wel uit neem ik aan???

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op 17 October 2003 @ 14:46:
CRT's met DVI support heeft geen enkele zin (als ze uberhaupt bestaan) omdat een CRT analoog aangestuurd word. Dus zou er een DVI poort op zitten dan wordt het toch weer naar analoog vertaald.

[...]
Het maakt nog wel een beetje uit hoor: Als je het videosignaal digitaal over DVI heenstuurt richting je monitor kan daar tenminste geen degradatie optreden.

Dit is vergelijkbaar met het idee dat je via D-sub naar BNC aansluiting ook kwalitatief beter beeld krijgt dan met standaard D-sub naar D-sub.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

en als je nou een analoog lcd hebt en een dvi uitgang op je vga, verlies je door t verloopkabeltje veel kwaliteit?
Pagina: 1