Wireless wilbertoord

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views sinds 30-01-2008

• nightwatcher_b
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 14:31

nightwatcher_b

When the wolves are crying

Topicstarter
Bij ons in het dorp komt waarschijnlijk nooit breedband internet. In het dorpje naast ons ligt adsl.
Nu wil ik een project opzetten om internet te krijgen.
Dit is mijn voorlopige opzet van het wireless netwerk in Wilbertoord.
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/bobclaassen/Map.jpg

1 : hier is adsl beschikbaar.
- Kpn een telefoon lijn laten aanleggen.
- Van ADSL-modem Utp kabel naar Linksys WRT54G (wireless router)
- Van WRT54G naar SD27
- Deze staat op een kantelmast van 15 meter.

2 : hier komt een accespoint (ligt +- 800 meter van 1)
- Hier staat een kantelmast van 12 meter
- Van Accespoint linksys WAP54G naar utp
- +- 80 meter utp kabel onder de grond naar ons huis.

3 : hier komt de server
- Hier komt een server die o.a. snelheden beperkt, gebruikers verifieert.
- Van deze server weer naar een Linksys WRT54G (wireless router)
- Deze staat op een mast die ongeveer 3 meter boven het huis uit komt.
- De WRT54G gaat 7dBi omni antenne (of moet dit een accespoint zijn??)
- Vanuit hier naar verschillende gebruikers waar mogelijk (gebruikers thuis alleen wireless netwerkkaart de WMP54G

4 : Accesspoint
- Ik verwacht dat niet iedereen de omni antenne kan bereiken, dus een extra accesspoint aan de andere kant van het dorp, een Linksys WAP54G (accesspoint)

Verdere info (pdf):
WMP54G
WAP54G
WRT54G
7dBi omni
SD27

Nu heb ik een aantal vragen over dit project.
Kan deze opstelling werken, of ben ik nog dingen vergeten?

Op de linksys site staan nog een aantal 54G dual band apparaten,
wat is hier anders aan dat de gewone?:?

Ik wou eerst ipv de SD27 antenne een zelf een staal antenne maken
Deze: http://trevormarshall.com/biquad.htm Straal antenne
Maar ik ben bang dat de paal gaat zwiepen met een schoten op 15 meter hoogte :(

Als er nog iemand suggesties heeft, ze zijn altijd welkom! :)

[ Voor 3% gewijzigd door nightwatcher_b op 17-04-2003 08:56 . Reden: links kapot ]

Verwijderd

Heb je je eigenlijk ook al verdiept in de vergunningsverlening en dat soort zaken? Of ga je eerst het plan volledig uitwerken en dan bij de gemeente aankloppen?

Verwijderd

het heeft zo zijn voordelen om een goed plan achter de hand te hebben
dus er vast goed over nadenken vind ik geen slecht plan.

Wat hier wel even heel erg mis gaat is de manier waarop je je plan presenteert
als je gaat tekenen zorg dan bijvoorbeeld voor een plattegrond waarop je duidelijk
markeringen kunt maken.

En de gegevens die je nodig hebt om hierover te kunnen gaan onderhandelen beslagen
wel een pagina'tje of....... ... ... ... .. als je begrijpt wat ik bedoel.

Verwijderd

En wie mag er het kostenplaatje gaan dekken en vooral de voorgaande kosten de grote kosten haal je teug met het abbenoment maar je moet toch kosten incalculeren.

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
Ja, dat heb ik gedaan. De gemeente zou volledige medewerking geven, zoals bv. een vergunning verstrekken. Alleen financieel wilde ze niet steunen (typies onze gemeente).
Alles moet ook legaal gebeuren. Er is trouwens geen vergunning nodig voor een paal tot 15 meter.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-05 00:00
Maar wel voor die SD27 antennes, tenzij je het vermogen terugschroeft in je AP of kabel.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
Qua kosten zit het wel goed, ik kom op een paar duizend euro, en dat is geen probleem.
Verder heb ik al twee masten geregeld, gratis :) !!. Kosten plaatje heb ik ook grotendeels uitgewerkt, maar dat word een beetje veel om ook te posten. Het gaat meer om het technische gedeelte.

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:03
wifi.itslogic.nl doet dit voor je, loop je ook geen risico, moet je alleen effe 25 geintresseerden vinden.

Verwijderd

nightwatcher_b schreef op 02 April 2003 @ 11:31:
Ja, dat heb ik gedaan. De gemeente zou volledige medewerking geven, zoals bv. een vergunning verstrekken. Alleen financieel wilde ze niet steunen (typies onze gemeente).
Alles moet ook legaal gebeuren. Er is trouwens geen vergunning nodig voor een paal tot 15 meter.
Dat is al een grote stap in de goede richting natuurlijk. Wat betreft de financiele kant, heb je enig idee wat de kosten zijn (investering), hoeveel potentiele klanten er zijn en of het een rendabel project is?

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
Ik heb het zendvermogen uitgerekend op deze site. Zeer handige site overigens. En volgens de berekeningen was het toegestaan. Maar zoals ik al zei zou de gemeente bereid zijn om vergunning te verschaffen.

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-05 12:04

aKra

Intentionally left blank.

Ik vind het persoonlijk heel goed uitgewerkt, wij wouden zoiets ook doen maar dan in een dorp waar al internet was :+

Je kan ook met 2 straalantenne's van minder dan 27dBi die 800 meter halen, piece of cake!

Als je maar zichtverbinding hebt!

Zelfs 2 x WAP11 zou het evt. kunnen halen!

Intentionally left blank.

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
Ik ben al met een aantal andere bedrijven in contact geweest over het aanleggen van een daadloos netwerk. Maar in de practijk duurd het heel lang voor het pas werkelijkheid word. Verder hebben zo overal om wilbertoord heen breedband. Dus voor zo'n bedrijf heb je alleen klanten uit ons dorp met 1050 inwoners :) Dat doen ze dus niet al vind je 25 man.

Ik wil het eerst opzetten voor 8 mensen die zelf willen meehelpen aan het project. (ook ict'ers). Kosten neem ik voor m'n rekening, ja ben misschien stom, maar ik vind het een goed uitgedacht plan. Voor mij een hele goede leerervaring en lukt het niet dan ben je er alleen slimmer van geworden en verkoop je de boel.
Kosten verwacht ik rond de 2200 euro en zo'n 150 euro per maand.

• FatalError
Ik heb die berekening ook gedaan, maar hier zegt ie dat het niet toegestaan is, tenzij je veel meer cableloss hebt dan dat ik gokte. Voor een vergunning hiervoor moet je niet bij de gemeente aankomen, maar bij de RDR, of hoe ze nu ook heten.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
aKra schreef op 02 April 2003 @ 11:42:
Ik vind het persoonlijk heel goed uitgewerkt, wij wouden zoiets ook doen maar dan in een dorp waar al internet was :+

Je kan ook met 2 straalantenne's van minder dan 27dBi die 800 meter halen, piece of cake!

Als je maar zichtverbinding hebt!

Zelfs 2 x WAP11 zou het evt. kunnen halen!
Heb zelf geen praktijk ervaring met de te behalen afstand, maar wat voor een antenne denk je dan aan?
Ik heb nu gekozen voor 2 DS27 antennes, maar liefst zo goedkoop mogelijk :).

• FatalError
Een grote antenna is wel verstandig om te nemen, vanwege de hoge versterking van binnenkomende signalen. Maar om dan legaal te blijven moet je de AP op 0dB ongeveer kunnen zetten. Ik geloof dat spullen van Alvarion dat kunnen (het vroegere Breezecom), en misschien Cisco ook wel. Het voordeel van Alvarion/Cisco en andere goede merken is dat ze n enorm goede ontvangstgevoeligheid hebben.

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
RDR dat ken ik niet, maar een kleinere antenne zou niet erg zijn. Ik wilde voor zeker gaan dus koos ik meteen de grootste.
Ik wil wel voor 54G gaan, zodat we ook een snel netwerk hebben zodat daar ook eventueel bestand kunnen worden gedeeld.
Kent iemand die dual apparaten, is dit een gewoon een soort full duplex versie? Ze zijn overigens bijna nergens te vinden, zelfs niet in amerika.

Verwijderd

krijg je dan niet het gevaar van het binnendringen van vertrouwelijke informatie met die verbindingen?

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
FatalError schreef op 02 april 2003 @ 11:45:
Ik heb die berekening ook gedaan, maar hier zegt ie dat het niet toegestaan is, tenzij je veel meer cableloss hebt dan dat ik gokte. Voor een vergunning hiervoor moet je niet bij de gemeente aankomen, maar bij de RDR, of hoe ze nu ook heten.
Ik blijf zoiezo bij linksys, echte fan.
Heb net nog eens uitgerekend, en krijg er nu uit dat het toch niet is toegestaan.
Weet niet meer precies wat ik de vorige keer heb ingevuld, maar omdat ik al een aantal reacties heb gehad dat ik ook een kleinere antenne kan gebruiken, heb ik de SD19 geprobeerd :)
waardes: Transmitter output power=15dBm Cable loss=-0.42dB (2 meter aircom)
Antenna gain=17dBi Free space loss=-100dB Antenna gain=17dBi Cable loss=-0,42dB Receiver sensitivity=-65dBm
Dan kom ik op 13,15 dB uit, dat is toegestaan en lijkt me ook sterk genoeg, toch :?

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 April 2003 @ 11:59:
krijg je dan niet het gevaar van het binnendringen van vertrouwelijke informatie met die verbindingen?
Bij de linksys 54g apparatuur zit standaard 128-bit WEP Encryption and Mac Adress Filtering

• FatalError
Wat je eruit krijgt is NIET het vermogen dat je uitstraalt..
Het vermogen wat je uitstraalt kan je simpel zelf uitrekenen.. 15dB van de AP, +/- -3dB van de kabel +stekkers, +24dB van de antenne= 36dB, maximum is 20dB.

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
Heb net opgezocht, FatalError je hebt gelijk. Dus ik moet nog wel een zend vergunning aanschaffen of het vermogen van de accespoints omlaag schroeven.

Klopt de opstelling wel? Gebruiker -> accespoint -> wirelessrouter -> server
server -> accespoint -> wirelessrouter -> adsl modem?

[ Voor 23% gewijzigd door nightwatcher_b op 02-04-2003 14:38 ]

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
Heb het verschil tusen linksys 54G dual band apparaten en de gewone 54G gevonden. De dual band kan tegelijkertijd Wireless-A (802.11a) @ 5GHz en Wireless-G (draft 802.11g) @2,4GHz koppelen.

Maar weet iemand op de opstelling wel klopt, zoja dan ga ik de apparatuur bestellen, want ik ben echt aan breedband toe :)

• Pentiummania
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-04 12:18

Pentiummania

i.imgur.com /X6rHMRT.jpg

Hmmm interesseant allemaal, hoever ben je er al mee ?
En hoeveel betaal je voor 1 accespoint, heb vandaag toevallig een mailtje gekregen van een bedrijf in Belgie die ze nu in de aanbieding heeft voor 170 euro de stuk.
Hoe vebind je eigenlijk die antennes met het accespoint (Is die antenne die nu op dat accesspoint zit afneembaar?) en hoeveel meter kabel mag daar maximaal tussen ?

Ohw en btw moet die wireless router bij 1 niet ook een accesspoint zijn ?
Het beste is toch de langste afstand van accesspoint naar accesspoint met goede antenne's ?

[ Voor 19% gewijzigd door Pentiummania op 12-04-2003 18:25 ]

win a gamepc: https://beamstream.gg/giveaway/beammeup https://kick.com/BeContent https://www.twitch.tv/Amazoontje https://beamstream.gg/what-is-beam

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
Vorige week is de apparatuur binnen gekomen.
Accesspoint en router kosten ongeveer 175 euro en de wpc54g, wmp54g rond de 90 euro's

router en accesspoint komt in een tupperware doos ongeveer twee meter onder de antenne te hangen, dus 2 meter antenne kabel. Naar de router en accesspoint gaat gewoon netwerkkabel.

Volgens linksys kun je het beste een wireless router achter de adsl modem zetten.
De wireless router is tevens ook accespoint dus dat maakt niet uit.

Testen liep redelijk, we kwamen een 200 meter in open lucht en 150 meter met 1 huis en bomen er tussen (zonder antenne's)

• TheGhostInc
  • Niet online
Vervang zoiezo de verbinding tussen 1 en 2 door gewoon 11Mbit spul, heeft totaal geen zin om daar duurder spul neer te zetten.
8MBit is het maximale wat je kunt krijgen per ADSL, dan is 11MBit dus meer dan voldoende voor de verbinding. (Upload is ook maar 1MBit, dus dat zal je ook niet te hard merken)

Daarnaast is het 54MBit spul niet beter qua bereik, waarschijnlijk haal je op die afstand toch al geen 54MBit meer, en is hij al terug geschakeld naar 11MBit.

Daarnaast ben ik benieuwd of je je server al een beetje ingericht hebt, traffic shapen is vaak minder plug&play dan het op het eerste gezicht lijkt.

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
8Mbit haal je in practijk meestal niet met 11Mbit apparatuur.
Maar we hebben daar toch geen 8 Mbit maar 1,5 Mbit. Dus wat dat betreft heb je gelijk.
Van de andere kant is het wel fijn om overal dezelfde apparatuur te hebben.

Als hij geen 54Mbit haalt gaat hij trouwens in kleine stapjes terug, dus niet meteen naar 11Mbit. :)

Server is nog niet opgezet, we zijn eerst het bereik aan het testen.

Ben trouwens benieuwd of 11 Mbit even ver komt als 54g @ 11Mbit. :?

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

Hey, je woont hier niet ver vandaan :)
Klinkt allemaal erg interessant, ben benieuwd hoe het vordert :)

Maar ik vraag me wel af of je een acceptabele hoeveelheid bandbreedte per persoon overhoud. Je hebt 1,5 Mbit downstream, dat is theoretisch maximaal +/- 166 kbit per persoon. Maar je upstream zal een stuk minder zijn (totaal 256 kbit min overhead?).. Dan blijft er niet veel over ben ik bang. Bovendien zul je met name de upload snelheid op de een of andere manier af moeten knijpen, anders zou de hele verbinding inzakken als iemand op volledige capaciteit data verzendt (ivm het feit dat er op de ADSL verbinding geen bandbreedte meer over is voor ACK's). Is er geen BBned abbo verkrijgbaar in Mill, st Hubert of Wanroij (of waarvandaan wil je 'aftappen'?) Dan heb je iig 8Mbit/512kbit, scheelt weer iets. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Zap op 14-04-2003 16:16 ]

#

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:16

Wokschotel

Op 6 wielen

Wou je een heel dorp aan gaan sluiten op 1 ADSL-lijntje? Volgens mij zie je toch wat over het hoofd (bepalingen in AV's, FUP's/datalimieten)

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
Zap schreef op 14 April 2003 @ 16:13:
Bovendien zul je met name de upload snelheid op de een of andere manier af moeten knijpen, anders zou de hele verbinding inzakken als iemand op volledige capaciteit data verzendt (ivm het feit dat er op de ADSL verbinding geen bandbreedte meer over is voor ACK's).
Daar had ik zelf ook aangedacht :) daarom kweet niet of het technisch haalbaar is, om de download over het aantal personen online te verdelen. En de upload voor alle users vast te leggen. Zodat je er altijd tussen kunt komen, maar toch flink kan downloaden.

Jammer genoeg zit alleen kpn op de centrale van mill :(

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
Wokschotel schreef op 14 April 2003 @ 16:38:
Wou je een heel dorp aan gaan sluiten op 1 ADSL-lijntje? Volgens mij zie je toch wat over het hoofd (bepalingen in AV's, FUP's/datalimieten)
Voorlopig om het verhaal op te zetten en dan te testen zijn we een groep van 6 man, deze wil ik uitbreiden tot 10. (lijkt me nog redelijk voor 1,5 mbit)

Daarna als het mogelijk is, dan uit te breiden naar de rest van het dorp. Dan meerdere lijnen aansluiten en te gaan bundelen.

• Exterazzo
  • Laatst online: 22:06

Exterazzo

Qeasy

Maar mag het ook van de provider waar jij je ADSL verbinding vandaan haalt?

Audentia

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

nightwatcher_b schreef op 14 April 2003 @ 16:45:
[...]

Voorlopig om het verhaal op te zetten en dan te testen zijn we een groep van 6 man, deze wil ik uitbreiden tot 10. (lijkt me nog redelijk voor 1,5 mbit)

Daarna als het mogelijk is, dan uit te breiden naar de rest van het dorp. Dan meerdere lijnen aansluiten en te gaan bundelen.
Volledig bundelen wordt lastig zonder medewerking van je ADSL aanbieder denk ik, rekeninghoudend met 't feit dat je dan met meerdere (externe) IP-adressen komt te zitten. Je zou wel iets als load-balancing toe kunnen passen, of meerdere subnets kunnen maken en dat er een bepaalde lijn per subnet toegewezen wordt. :? Ik zit maar wat te speculeren..

En de toegestane hoeveelheid gegenereerde traffic komt er inderdaad ook nog bij.. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Zap op 14-04-2003 16:56 ]

#

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

nightwatcher_b schreef op 14 april 2003 @ 16:45:
[...]

Leuk en aardig, maar ik weet zeker dat ADSL-providers dit niet zullen toestaan. Ik quote bijvoorbeeld de AV van xs4all:
.5 Het is de klant niet toegestaan zijn of haar account, de handleiding of andere uit de overeenkomst voortvloeiende rechten aan derden over te dragen of aan derden in gebruik te geven, tenzij XS4ALL hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming heeft gegeven. Onverminderd het voorafgaande is het de klant wel toegestaan door een derde een website te laten ontwerpen, plaatsen en onderhouden. De klant blijft wel verantwoordelijk voor het gebruik van zijn of haar account en wachtwoord.
of:
Mag ik, als ADSL-abonnee van XS4ALL mijn internetverbinding delen met anderen?

Nee, dat mag niet. Ieder abonnement van XS4ALL, inclusief het ADSL abonnment, is een persoonlijk abonnement. Klanten mogen hun internetaansluiting dus niet door derden laten gebruiken. Deze regel is opgenomen in artikel 4 lid 5 van de algemene voorwaarden van XS4ALL (voor de volledige tekst zie: http://www.xs4all.nl/voorwaarden/index.html ). In één geval hoeft een klant zich niet strikt aan deze regel te houden: wanneer hij een partner en/of kinderen heeft die de aansluiting ook gebruiken. XS4ALL hanteert daarom een gedoogbeleid voor inwonende gezinsleden. Zij mogen via één abonnement op internet, ongeacht of dat via een computer of via een netwerkje van computers gebeurt. Zo valt de buurman bijvoorbeeld niet onder het gedoogbeleid van XS4ALL. Ook in studentenhuizen is het *niet* toegestaan met meerdere personen in het huis het abonnement te delen.
Zonder je plannen de grond in te willen boren: het draadloze gedeelte is meestal het probleem niet; de koppeling met 'het internet' is een stuk problematischer.

[ Voor 30% gewijzigd door Wokschotel op 14-04-2003 17:01 ]

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
Zoiezo mag je bij office dsl je internet verbinding delen. Dit is een stuk duurder dan gewone adsl providers. We willen die dus gaan bellen, ons verhaal vertellen, misschien dat er een provider is die dat goed vind.
Je kunt deze arme mensen zonder breedband internet toch niet weigeren :'(

• Pentiummania
  • Laatst online: 23-04 12:18

Pentiummania

i.imgur.com /X6rHMRT.jpg

Hoe kunnen ze er achter komen ?
En wil je mijn vorige post nog eens lezen, ik had namelijk wat vraagjes gesteld ?
Bundelen zou dat kunnen werken ?

win a gamepc: https://beamstream.gg/giveaway/beammeup https://kick.com/BeContent https://www.twitch.tv/Amazoontje https://beamstream.gg/what-is-beam

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

nightwatcher_b schreef op 14 April 2003 @ 17:08:
Zoiezo mag je bij office dsl je internet verbinding delen. Dit is een stuk duurder dan gewone adsl providers. We willen die dus gaan bellen, ons verhaal vertellen, misschien dat er een provider is die dat goed vind.
Je kunt deze arme mensen zonder breedband internet toch niet weigeren :'(
Tja, als ik het verhaal op de KPN-website lees zou je met Office Supreme 1:4 geen datalimiet en geen FUP hebben. Maarja, dan kom je bij een 2048/512-abo uit op een bedrag van € 439,- per maand. Volgens de website van KPN is dat gewoon leverbaar in Mill, dus ik zou zeggen, bel ze eens om te vragen wat de mogelijkheden zijn :)

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Bedenk wel dat veel mensen van die theoretische 11Mbit maar ongeveer 6Mbit effectief halen. Onder "ideale" omstandigheden. Veel reserve heb je dan dus niet.
My 2cts..................

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
Pentiummania schreef op 12 April 2003 @ 18:20:
Hmmm interesseant allemaal, hoever ben je er al mee ?
En hoeveel betaal je voor 1 accespoint, heb vandaag toevallig een mailtje gekregen van een bedrijf in Belgie die ze nu in de aanbieding heeft voor 170 euro de stuk.
Hoe vebind je eigenlijk die antennes met het accespoint (Is die antenne die nu op dat accesspoint zit afneembaar?) en hoeveel meter kabel mag daar maximaal tussen ?

Ohw en btw moet die wireless router bij 1 niet ook een accesspoint zijn ?
Het beste is toch de langste afstand van accesspoint naar accesspoint met goede antenne's ?
Ja, de antenne kun je er af schroeven, gaat heel gemakkelijk.
De antenne kabel kun je beter zo kort mogelijk houden, aircom is bijvoorbeeld een goede kabel, heeft een verlies van 0.21 dB/m
http://www.qsl.net/pa0hoo...lc/wlan_budgetcalcnl.html kijk hier maar eens
Pentiummania schreef op 15 April 2003 @ 03:59:
Hoe kunnen ze er achter komen ?
En wil je mijn vorige post nog eens lezen, ik had namelijk wat vraagjes gesteld ?
Bundelen zou dat kunnen werken ?
Dat kunnen ze niet, tenzij ze ons komen opzoeken, maar zo als ik al zei kunnen we ook office dsl nemen, maar dan word alles weer wat duurder :(

Heb de volgende software gevonden voor te bundelen.
Midbase
Vicomsoft intergate
Sygate server?
internetGateway pro

Heb deze software nog niet nader bekeken, de server is namelijk ook van latere toepassing :)

Verwijderd

wou, dit is echt een mooi topic..

ik had met een vriend van me precies etzelfde plan.. echt mooi gewoon..

het verschil is alleen dat jij et uitvoerd.. en wij er geen toekomst in zagen.

ik ga de ontwikkelingen in dit topic ckr verder volgend

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
Ok mensen, na uitbundig testen gisteren ben ik twee problemen tegen gekomen:
Eerste probleem:
Kon regelmatig de accespoint niet pingen, na instellingen veranderd te hebben deed hij niets meer. Zelfs de setup cd zag hem niet.
Gelukkig heb ik dit probleem nog kunnen oplossen: zit namelijk zo
De accesspoint MOET een bepaalde opstart volgorde hebben:
Eerst stekker erin->stroom->zichzelf configureren->dan pas netwerkkabel aansluiten. Dus wanneer de stroom van de accespoint eruit haalde en meteen er weer in deed met de netwerkkabel erin kon je hem niet pingen.
Dus bij instellingen veranderen (geeft hij na de post altijd een reset) deed de accespoint het niet meer.

Tweede probleem is wat groter en nog niet opgelost.
Deze opstelling werkt niet:
Gebruiker -> accespoint -> wirelessrouter -> server

Een accespoint kan niet met een wirelessrouter praten :(
Terwijl bij linksys staan dat een wirelessrouter eigenlijk drie apperaten in 1 is:
een switch, routen EN Accespoint!

Dit op te lossen zat ik aan het volgende plaatje te denken, wat vinden jullie hier van?
http://www.geocities.com/bobclaassen/GOT/situatie.htm Plaatje (27kb)
is wel een beetje groot :)
De WRT54G na de eerste antenne was een WAP54G
De WAP54G na de server was een WRT54G

En moet de WAP54G rechtsonder als bridge ingesteld worden?

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
iemand?

• l.d._
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-04 00:31
voordat ik een heel verhaal ga typen mag je me eerst vertellen wat je denkt te gaan doen met je netwerk.
als het alleen voor surfen op Inet is heb je minder dingen om rekening mee te houden.
een ander verhaal is het waneer je 'klanten' ook gaan downloaden kazaa enzo.
of waneer ze onderling bezig gaan.

als je niks te doen hebt doe het dan niet hier

• DJSmiley
  • Laatst online: 20:35
nightwatcher_b schreef op 15 April 2003 @ 10:47:
...
Tweede probleem is wat groter en nog niet opgelost.
Deze opstelling werkt niet:
Gebruiker -> accespoint -> wirelessrouter -> server

Een accespoint kan niet met een wirelessrouter praten :(
Terwijl bij linksys staan dat een wirelessrouter eigenlijk drie apperaten in 1 is:
een switch, routen EN Accespoint!

Dit op te lossen zat ik aan het volgende plaatje te denken, wat vinden jullie hier van?
http://www.geocities.com/bobclaassen/GOT/situatie.htm Plaatje (27kb)
is wel een beetje groot :)
De WRT54G na de eerste antenne was een WAP54G
De WAP54G na de server was een WRT54G

En moet de WAP54G rechtsonder als bridge ingesteld worden?
Zoals ik het zie kun je ipv de WRT54G aan de server ook gewoon een "standaard" kaartje nemen, en de uitgang van de server gaat dus je accesspoint in, zoals je al getekend hebt.

WLAN routing zoals jij nu wil begrijp ik (dus geen server) kan idd niet: een Wlan router moet internet krijgen op een ethernet poort, dus dat wil idd niet.

Wat WEL zou kunnen (voor zover ik weet):
1x WET11 ( link
Dat is een Ethernet bridge. WLan in (vanaf je internet/dsl lokatie), ethernet uit, en die trap je dus weer je wlan router/ap in.

Om dat ding rechtsonder te gebruiken hoef je m niet als bridge te configgen, 't gaat iig via roaming. Dat is dus het "overnemen/versterken" van het eerste signaal, je gaat dan zo over naar dat AP als je in die buurt zit. Exacte details weet ik niet, heb me daar nooit mee bezig gehouden.

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
l.d._ schreef op 16 April 2003 @ 21:38:
voordat ik een heel verhaal ga typen mag je me eerst vertellen wat je denkt te gaan doen met je netwerk.
als het alleen voor surfen op Inet is heb je minder dingen om rekening mee te houden.
een ander verhaal is het waneer je 'klanten' ook gaan downloaden kazaa enzo.
of waneer ze onderling bezig gaan.
Wilbertoord is maar een klein hecht dorpje (1050 inwoner) boeren gat zoals de meeste dat noemen. Als hoofdzaak is iedereen gewoon 24/7 internet te geven. Eerst met een vaste groep, daarna voor het hele dorp.

DJSmiley bedankt voor je reactie. Dus een rechtse router kan vervangen worden door een pci-kaartje, maar daar kun je meestal niet zo ver mee komen. Accesspoint naar router kan niet, dus koos ik voor een tweede router. Maar is zeker wel een optie om te proberen! :)

Dus jij zegt dat accesspoint wel kunnen hoppen zonder in de bridge mode te staan. Als de accespoints in bridge mode komen te staan kan er namelijk geen andere draadloze apparaten tussen komen. Dus als een pcikaart een accesspoint ziet dan stuurd die accespoint het automatisch verder naar de volgende?

• l.d._
nightwatcher_b schreef op 17 April 2003 @ 09:05:

Wilbertoord is maar een klein hecht dorpje (1050 inwoner) boeren gat zoals de meeste dat noemen. Als hoofdzaak is iedereen gewoon 24/7 internet te geven. Eerst met een vaste groep, daarna voor het hele dorp.
en hoe wil je dat gaan verrekenen ??? of is het gratis :?

tip1 : ze noemen het wel allemaal routers maar echt slim zijn die dingen niet.
als je dus wat meer wilt om het beter te controleren en je beschikbare bandbreete goed te verdelen heb je toch een pc nodig.

tip2 : werk in sectors en bepaal de grote/bereik van een sector aan de hand van het aantal mensen dat er via gaat Inetten.

tip3 : verdeel je gebruikers in groepen met bepaalde prio's en rechten (security)

tip4 : hoppen via een 2e accespoint kost enorm veel cappaciteit en is dus niet erg handig

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
l.d._ schreef op 17 April 2003 @ 11:35:
[...]

en hoe wil je dat gaan verrekenen ??? of is het gratis :?

tip1 : ze noemen het wel allemaal routers maar echt slim zijn die dingen niet.
als je dus wat meer wilt om het beter te controleren en je beschikbare bandbreete goed te verdelen heb je toch een pc nodig.
De routers zijn ook niet bedoeld om de bandbreedtes te verdelen, maar om het internet signaal over te brengen.
De routers zijn ook te vervangen door 2 accesspoints en dan een wireless bridge maken, maar het nadeel is dat ik al een wireless router thuis heb staan, die wil ik wel gebruiken. Het word dus wireless router naar wireless router of pci naar wireless router :)
Maar de vraag is welke is het beste?
tip3 : verdeel je gebruikers in groepen met bepaalde prio's en rechten (security)
De server met verdelen van bandbreetes en zo komt later wel, verwacht uiteindelijk ongeveer maar 30 huishoudens te krijgen.
tip4 : hoppen via een 2e accespoint kost enorm veel cappaciteit en is dus niet erg handig
Hoe zou je de mensen die buiten het bereik van de omni zitten (door omgeving, afstand zal het niet zijn) dan willen bereiken zonder te hoppen?

• l.d._
nightwatcher_b schreef op 17 april 2003 @ 11:56:
De routers zijn ook niet bedoeld om de bandbreedtes te verdelen, maar om het internet signaal over te brengen.
De routers zijn ook te vervangen door 2 accesspoints en dan een wireless bridge maken, maar het nadeel is dat ik al een wireless router thuis heb staan, die wil ik wel gebruiken. Het word dus wireless router naar wireless router of pci naar wireless router :)
Maar de vraag is welke is het beste?
tja is persoonlijk en afhankelijk van wat je er mee wil doen
De server met verdelen van bandbreetes en zo komt later wel, verwacht uiteindelijk ongeveer maar 30 huishoudens te krijgen.
o dat wor lol hebben .. wat denk jij dat mensen die eerst snel Inet hebben gaan zeggen als ze geknepen worden of ineens minder kunnen.
Hoe zou je de mensen die buiten het bereik van de omni zitten (door omgeving, afstand zal het niet zijn) dan willen bereiken zonder te hoppen?
met een dedicated link naar dat accesspoint dus niet via het 1e accesspoint

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
l.d._ schreef op 17 april 2003 @ 15:50:
[...]

tja is persoonlijk en afhankelijk van wat je er mee wil doen

[...]
Internet overzenden dus.
o dat wor lol hebben .. wat denk jij dat mensen die eerst snel Inet hebben gaan zeggen als ze geknepen worden of ineens minder kunnen.

[...]
Zoals ik al eerder zei, zijn we nu met 6 mensen aan het testen, de rest van het dorp weet er nog niets van. Wat denk jij die mensen gaan echt niet klagen, anders hebben ze over 10 jaar nog geen internet. Dat vermeld ik dan er gewoon bij dat de upload gedeeld word en voor download een FUP geld.
met een dedicated link naar dat accesspoint dus niet via het 1e accesspoint
Ok, dat zou kunnen, maar moet je bij iedere persoon een straal antenne zetten, is prijzig en veel werk.

Maar is dus wel mogelijk dat de accespoint wireless apparaten doorverbind met de volgende accespoint (heb namelijk ergens gelezen dat dat bij wap54g niet in zou zitten)

• l.d._
nightwatcher_b schreef op 17 April 2003 @ 16:12:

Ok, dat zou kunnen, maar moet je bij iedere persoon een straal antenne zetten, is prijzig en veel werk.

Maar is dus wel mogelijk dat de accespoint wireless apparaten doorverbind met de volgende accespoint (heb namelijk ergens gelezen dat dat bij wap54g niet in zou zitten)
er zijn accesspoint die een repeater mode hebben. en dat is wat jij wil .
maar daar zit een groot nadeel aan in jouw geval.
mensen die via de repeater een verbinding hebben hebben dus al de pech dat hun accespoint alles moet doorsturen naar het 1e accespoint en daarom erg vertragend werkt.

wat ik dus voorstelde was op het 2e accesspoint met een eigen link op een ander kanaal een straal verbinding te geven waardoor hij vergelijkbaar is met het 1e accespoint kwa snelheid en response.

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
Ok dat zou goed kunnen, kost alleen een extra accespoint, maar dat geeft niet. Maar heb ergens gelezen dat de nieuwe accesspoint van linksys dit helemaal niet kon, maar die persoon kan het ook mis hebben. Iemand met ervaring?

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Topicstarter
Ik heb terug gekregen van linksys:

Dear Valued Linksys Customer,

Thank you for contacting Linksys Customer Support.

I am afraid that your current network set up is not feasible. Attached herewith is diagram that you may want to consider. Please be guided that WRT54G could not communicate with another WRT54G router wirelessly because it does not have bridging capability.

Hope this information would be a great help to you. Have a nice day!

Twee routers kunnen dus niet met elkaar praten :(
De vraag is nu alleen of twee accesspoints kunnen roamen, zonder ze in bridge mode te zetten. :?

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 13:29
En hoe is het nu allemaal?
Werkt het nu allemaal?
Heb je ondertussen al nieuwe hardware ertussen gegooid?

Vertel! Vertel!

Ben nieuwsgierig!!!

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

toxict schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 12:34:
En hoe is het nu allemaal?
Werkt het nu allemaal?
Heb je ondertussen al nieuwe hardware ertussen gegooid?

Vertel! Vertel!

Ben nieuwsgierig!!!
XS4all levert al 1,5 jaar ADSL op die locatie...
Maar hopen dat die dus niet door is gegaan met zijn projectje... had em veel geld gekost.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:26
sjezus man wat een enorme schop, maarja

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

Mja, als je nieuwsgierig bent ga je maar kijken. Zo'n topic hiervoor kicken is onzin.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.