[MRTG] Als dienst aan klanten aanbieden?

Pagina: 1
Acties:

• PizZa_CalZone
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-03-2025
Momenteel loop ik stage als netwerkbeheerder bij de beheergroep van de universiteit van leiden. Nou is in de vergadering van vanmorgen de beslissing gemaakt dat ik maar "eventjes" voor het complete netwerk (ongeveer 50 switches, routers, firewalls e.d. (alles cisco)) MRTG monitoring op moet zetten.

Maar dit is niet alles, wij hebben ook nog een aantal switches e.d. bij klanten op locatie staan (allemaal deel van ons netwerk) en die worden door ons of in sommigge gevallen door hun beheerd. Nou willen deze klanten dus de mogelijkheid krijgen hun eigen netwerktraffic te monitoren van de netwerkapparatuur die bij hun staat. Wij hebben daarom dus de beslissing genomen om dit als dienst aan de klanten aan te gaan bieden. Dus de klanten een mooi siteje aan te bieden (liefst php :9) met daarop enkel de informatie die zij nodig hebben (met beveiliging zodat alleen een aantal toegewezen ip's toegang kunnen krijgen tot deze site).

Allemaal hardstikke leuk en aardig maar ik heb dus totaal geen ervaring met MRTG 8)7. Dus vonden ze dit voor mij wel een leuk projectje om uit te gaan zoeken en uiteindelijk ook tot uitvoering te brengen.

Mijn vraag is dus:

Hoe pak ik dit het beste aan?
Kent iemand goede nederlandse MRTG guides? (van de engelse snap ik geen reet)
Heeft iemand dit ook al eens gedaan en kan diegene misschien enkele tips met mij delen?

Mijn dank is groot! >:)

search en google reeds geraadpleegd.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:21

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik kan me absoluut niet indenken dat je met google niet voldoende info over MRTG kan vinden (zelfs op de site van MRTG kom je al een hele hoop tegen).

NOFI, maar als je de engelse guides niet snapt, zul je de nerderlandse ook niet veel meer snappen.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 15:38
MRTG is een eitje.. Ik gebruik het tegenwoordig overal voor, temperaturen, vochtigheid, hits, traffic etc.

OH ps: en ik heb het allemaal geleerd aan de hand van paar voorbeeldjes en guides.

[ Voor 30% gewijzigd door stfn345 op 02-04-2003 11:08 ]

• PizZa_CalZone
Perhaps, maar dan blijven nog steeds de vragen over hoe ik dit het beste aan kan pakken, of er nog tips zijn van mensen met ervaring, hoe ik dit snel safe en simpel kan uitvoeren... :)

En idd er is genoeg te vinden over MRTG, maar misschien heeft iemand al een handige guide gebruikt en weet misschien wat urltjes voor me??? (aangezien de enige redelijke guide die ik kan vinden die van de originele site is, deze begrijp ik ook wel maar is er niet een guide die het iets simpeller uitlegd?)

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 15:38
-- Download een paar samples..
-- Lees de guide op mrtg site

• PizZa_CalZone
Het gaat mij dus meer om, jullie ideën over hoe i kdit op moet zetten, kwa beveiliging, kwa sites aanbieden aan de klanten, ofwel de oplossingen, de methodes, aansluit mogelijkheden, aanbieden via VPN of porten via een firewall? Is het mogelijk PHP in combinatie met MRTG te gebruiken? Voorbeelden van bedrijven die dit ook als dienst aanbieden? etc etc.

Sampels e.d. heb ik al bekeken.

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

http://people.ee.ethz.ch/...dtool/rrdworld/index.html

zijn denk ik goenoeg voor beelden voor wat jij wil

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Ehm, dat gaat over RRDtool, niet over MRTG ;)

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

BrZ schreef op 02 April 2003 @ 22:35:
[...]

Ehm, dat gaat over RRDtool, niet over MRTG ;)
weet ik, maar voor mrtg kon ik zogauw even niks vinden ;)
en rrdtool kan het zelfde als MRTG zoniet meer. en als je het als "product" gaat aan bieden aan klanten vind ik dat de klanten wel wat meer mogen verwachten dan alleen maar stats van hun traffic. misschien dat je het zelfs(net zoals flowscan) kan opverdelen in stats per protocol.

alleen stats van alleen maar inbound/outbound traffic vind ik wat mager.

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Oezie Woezie schreef op 02 april 2003 @ 22:52:
[...]

weet ik, maar voor mrtg kon ik zogauw even niks vinden ;)
en rrdtool kan het zelfde als MRTG zoniet meer. en als je het als "product" gaat aan bieden aan klanten vind ik dat de klanten wel wat meer mogen verwachten dan alleen maar stats van hun traffic. misschien dat je het zelfs(net zoals flowscan) kan opverdelen in stats per protocol.

alleen stats van alleen maar inbound/outbound traffic vind ik wat mager.
ehm een klant wilt gewoon dat product en niet meer ;)
want om dat "meer' wordt niet gevraagd en wil een klant ook niet betalen :P
Pagina: 1