Momenteel loop ik stage als netwerkbeheerder bij de beheergroep van de universiteit van leiden. Nou is in de vergadering van vanmorgen de beslissing gemaakt dat ik maar "eventjes" voor het complete netwerk (ongeveer 50 switches, routers, firewalls e.d. (alles cisco)) MRTG monitoring op moet zetten.
Maar dit is niet alles, wij hebben ook nog een aantal switches e.d. bij klanten op locatie staan (allemaal deel van ons netwerk) en die worden door ons of in sommigge gevallen door hun beheerd. Nou willen deze klanten dus de mogelijkheid krijgen hun eigen netwerktraffic te monitoren van de netwerkapparatuur die bij hun staat. Wij hebben daarom dus de beslissing genomen om dit als dienst aan de klanten aan te gaan bieden. Dus de klanten een mooi siteje aan te bieden (liefst php
) met daarop enkel de informatie die zij nodig hebben (met beveiliging zodat alleen een aantal toegewezen ip's toegang kunnen krijgen tot deze site).
Allemaal hardstikke leuk en aardig maar ik heb dus totaal geen ervaring met MRTG
. Dus vonden ze dit voor mij wel een leuk projectje om uit te gaan zoeken en uiteindelijk ook tot uitvoering te brengen.
Mijn vraag is dus:
Hoe pak ik dit het beste aan?
Kent iemand goede nederlandse MRTG guides? (van de engelse snap ik geen reet)
Heeft iemand dit ook al eens gedaan en kan diegene misschien enkele tips met mij delen?
Mijn dank is groot!
search en google reeds geraadpleegd.
Maar dit is niet alles, wij hebben ook nog een aantal switches e.d. bij klanten op locatie staan (allemaal deel van ons netwerk) en die worden door ons of in sommigge gevallen door hun beheerd. Nou willen deze klanten dus de mogelijkheid krijgen hun eigen netwerktraffic te monitoren van de netwerkapparatuur die bij hun staat. Wij hebben daarom dus de beslissing genomen om dit als dienst aan de klanten aan te gaan bieden. Dus de klanten een mooi siteje aan te bieden (liefst php
Allemaal hardstikke leuk en aardig maar ik heb dus totaal geen ervaring met MRTG
Mijn vraag is dus:
Hoe pak ik dit het beste aan?
Kent iemand goede nederlandse MRTG guides? (van de engelse snap ik geen reet)
Heeft iemand dit ook al eens gedaan en kan diegene misschien enkele tips met mij delen?
Mijn dank is groot!
search en google reeds geraadpleegd.