[Atari 8-bit] SIO2PC

Pagina: 1
Acties:

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 12:16
Mijn 1050 Atari drive is dus kapot en wil toch weer es wat spellen spelen. Nu was er vroeger een SIO2PC kabel waarmee je je atari 8-bit (bijv een 800XL) op je pc kon aansluiten en zo deze als drive liet werken.
Ik heb dus de nodge Atari disk images gedownload (ja das legaal, copyright is al eeuwen verlopen) en wil deze nu met mijn atari gaan spelen.

De vraag is nu. Ik gan dus geen schema en onderdelen lijst hiervoor vinden. Weet iemand misschien waar deze te vinden zijn, of heeft zelf zo'n schema en zou deze voor mij in willen scannen (of heeft een sio2pc kabel over, of misschien een gehele 1050 drive)

if broken it is, fix it you should

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Kun je niet gewoon een nieuw floppy loopwerkje kopen? Die dingen kosten toch geen drol meer.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Even zeuren :
elgringo schreef op 02 april 2003 @ 10:14:
(ja das legaal, copyright is al eeuwen verlopen)
Dat volgt helaas niet uit elkaar. Ook al kun je al jaren lang geen Windows 3.11 meer kopen, ene kopie ervan installeren blijft illegaal. Maffe wereld, maar zo is het nou eenmaal.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• elgringo
EXX schreef op 02 april 2003 @ 10:16:
Kun je niet gewoon een nieuw floppy loopwerkje kopen? Die dingen kosten toch geen drol meer.
het is een 5,25" drive drive en onderdelen hiervoor zijn amper te verkrijgen, plus het feit dat standaard 5,25" drives niet gebruikt kunnen worden....

• elgringo
mvdejong schreef op 02 April 2003 @ 10:21:
Even zeuren :

[...]

Dat volgt helaas niet uit elkaar. Ook al kun je al jaren lang geen Windows 3.11 meer kopen, ene kopie ervan installeren blijft illegaal. Maffe wereld, maar zo is het nou eenmaal.
win 3.11 heeft nog copyright (maar dos spellen zoals alien carnage, keen, hebben geen copyright meer en zijn daarom gratis en legaal te downloaden)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

elgringo schreef op 02 April 2003 @ 10:23:
[...]

win 3.11 heeft nog copyright (maar dos spellen zoals alien carnage, keen, hebben geen copyright meer en zijn daarom gratis en legaal te downloaden)
Keen was altijd gratis te downloaden (Shareware, he) :z

Punt is dat copyright blijft bestaan tot 50 jaar na de dood van de auteur, waarbij er plannen zijn om dat te gaan verlengen. Het kan zijn dat de auteurs de boel vrijgegeven hebben (zoals laatst bij GTA 1 gebeurd is :9 ), maar daar mag je in beginsel niet vanuit gaan.

Het enige computerprogrammatuur (muw zaken voor Babbage's Differential Engine :+ ) waarop theoretisch geen copyright meer zou berusten, is enkel op ponskaarten te vinden 8)7

Abandonware is dus in beginsel illegaal, tenzij uitdrukkelijk anders is toegestaan :o

Edit:

Maar de hele abandonware discussie is in beginsel volkomen off-topic voor de vraag van hoe/waar een Atari->PC floppy cable te regelen. Wat je ermee doet als je het hebt is ten allen tijde voor eigen verantwoordelijkheid (dus post geen overbodige info hier die evt tot sluiting van een draadje zouden kunnen leiden :z )

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 02-04-2003 10:53 ]

Oslik blyat! Oslik!

• elgringo
dion_b schreef op 02 april 2003 @ 10:50:

[...]

Keen was altijd gratis te downloaden (Shareware, he) :z

Punt is dat copyright blijft bestaan tot 50 jaar na de dood van de auteur, waarbij er plannen zijn om dat te gaan verlengen. Het kan zijn dat de auteurs de boel vrijgegeven hebben (zoals laatst bij GTA 1 gebeurd is :9 ), maar daar mag je in beginsel niet vanuit gaan.

Het enige computerprogrammatuur (muw zaken voor Babbage's Differential Engine :+ ) waarop theoretisch geen copyright meer zou berusten, is enkel op ponskaarten te vinden 8)7

Abandonware is dus in beginsel illegaal, tenzij uitdrukkelijk anders is toegestaan :o
okway, maar die atri drive images waren wel legaal .... Maar das offtopic

Ik wil weten hoe je een sio2pc kabel fixt

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

elgringo schreef op 02 April 2003 @ 10:21:
[...]

het is een 5,25" drive drive en onderdelen hiervoor zijn amper te verkrijgen, plus het feit dat standaard 5,25" drives niet gebruikt kunnen worden....
Een 5.25" FDD is idd moeilijk uit te halen, plus dat je waarschijnlijk een 360KB model moet hebben (double sided, double density, 40 tracks). Indien je floppies single sided zijn is dat geen probleem, een double sided FDD kan als single sided worden aangestuurd.

Overigens weet ik niet zo zeker of een standaard 5.25" FDD niet kan. Ik gok erop dat je een externe FDD hebt, die met een of andere niet standaard kabel is aangesloten op de computer. De externe FDD bestaat volgens mij echter uit een voeding, controller en een standaard 5.25" loopwerk.

Een andere methode: Google search op sio2pc geeft:

http://www.tcainternet.com/wa5bdu/sio2pc.htm
http://www.geocities.com/atarimods/howto-sio.html

[ Voor 18% gewijzigd door EXX op 02-04-2003 10:58 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Pagina: 1