Toon posts:

krijg CD-Rom speler niet aan de praat

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
misschien klinkt dit slecht, en ik vind het ook slecht van mezelf, maar ik krijg dat stomme ding niet aan de praat. Hier is de situatie:

Er is een pentium 75 mhz, 16 mb RAM, met alleen floppy disk normaal gesproken, zonder besturingssysteem. Van mijn stagebegeleider moet ik er Windows 98 op krijgen, maar om de 1 of andere rede, wil de CD-Rom speler het niet doen, hij herkent hem niet, terwijl ik hem bij een andere PC wel aan de praat kreeg.

Het gaat om een Goldstar 540B 4-speed, als dit verschil maakt. ik heb de drivers geinstalleerd, maar maakt het ook nog uit waar ik deze installeer ?? ik heb ze op de c staan, maar ik weet natuurlijk niet of dit goed is aangezien dit de eerste keer is dat ik het zo doe. Oh en de harddisk staat op Primary Master, en de CD-rom speler doet het niet als slave en ook niet als master.

Als iemand met deze informatie een oplossing weet, laat me die dan asjeblieft weten want ik heb echt van alles al geprobeerd. :(

Verwijderd

Je doet je naam eer aan...

probeer een opstartdiskette te maken op een andere pc, haal alle bestanden eraf behalve io.sys / msdos.sys en command.com. Kopieer de bestanden mscdex.exe en je goldstardriver naar de diskette. Start met de diskette op, typ op de prompt :

copy con config.sys
device=a:\goldstardriver.extensie / evt opties
ctrl-z

copy con autoexec.bat
mscdex /d:evt opties
ctrl-z

Basic knowledge voor de beginnende tweaker!
Suc7

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:26

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

zitten de kabeltjes er wel goed in, staat de cdrom uit/ingeschakeld in de bios. Wel de goede drivers geinstalleerd. Doet de computer het ook met een andere cdrom speler. Heb je dat allemaal eens geprobeerd.???
offtopic:
Ik probeer je niet te behandelen als noob hoor!!!

[ Voor 15% gewijzigd door Outerspace op 02-04-2003 09:55 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Topicstarter
de kabels zitten er goed in, dat heb ik al 10 keer nagekeken, maar ik heb geen andere cdrom-speler hier tot mijn beschikking, dat stomme ding is het enige wat ik heb :( en ja ik heb de goeie driver geinstalleerd, ik weet dat ik mijn naam eer aan doe want ik heb nix voor nix die naam gekozen, maar zó slecht ben ik ook weer niet :)

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Gebruik een windows 98 opstartdisk die heeft tal van drivers mischien dat er eentje beter werkt. Hang de cdrom en harddisk aan dezelfde kabel cdrom slave en harddisk master

Je kan natuurlijk ook alle install bestanden op een andere harddisk gooien en die in die computer proppen en daarvan instaleren 8)

[ Voor 29% gewijzigd door djexplo op 02-04-2003 09:57 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Topicstarter
dat is dus ook het kutte, dat kan niet, aangezien ik geen lange 20-pin flat-cables heb, kan ik maar 1 aan elke flatcable hangen.... ja er is een low budget hier op mijn stage

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

En als je een bootdisk van www.bootdisk.com gebruikt met cd-rom ondersteuning, doet hij het dan wel?

edit:

tttttooooooo, late

[ Voor 17% gewijzigd door thejoker80 op 02-04-2003 10:02 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:29
Waar herkent 'ie hem niet? In het bios?

Dan zijn drivers namelijk pas de volgende stap...
Je schrijft dat er geen besturingssysteem op staat, dus dat 'drivers installeren' kun je helemaal niet. Misschien heb je ze ergens op C gezet, maar daar kan dat apparaat natuurlijk nix mee.

Dus: zie je 'm wel of niet in je bios.
Niet? Dan kabels/jumpers nakijken. Staat misschien op CS ipv. Master of Slave?
In BIOS wellicht secundaire IDE-controller uitgeschakeld?

Werkt 'ie wel in het bios, dan Win98 opstartdiskette gebruiken. Eventueel met Goldstar-driver (zie advies Almost_nOOb).

En 20 pins kabels, dat gaat zeker niet werken, dan kom je toch echt de helft tekort.

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Topicstarter
kabels en jumpers staan goed, en hij staat op slave. Maar waar kan ik die secundaire IDE-controller-optie vinden in een award BIOS ?? ik heb gekeken maar ik kan hem niet vinden. en je weet wat ik bedoel met 20 pins :(
maar ik weet dus nou niet of die in de BIOS werkt of niet, aangezien ik die optie niet kan vinden, terwijl ik toch echt alles heb nagekeken, waarschijnlijk ben ik blind en kijk ik er over heen maar toch

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:03

IQM

Het komt me wel bekend voor. Zelf heb ik precies hetzelfde met een Plextor brander in een P233. Deze herkent de CD ook niet in het BIOS. Met een wat oudere CD speler (36x Shuttle) werkt het wel. Ik vrees dat het een te moderne CD speler voor je machine is.

Wat je zou kunnen proberen is de harde schijf er af halen en alleen je CD speler als master/single aan je primairy IDE kanaal hangen. Als je dan bij het opstarten nog geen CD speler ziet dan kun je wel stoppen, dan krijg je hem niet aan de praat.

Verwijderd

Topicstarter
een 4 speed kan toch amper té modern zijn ??? dat ding is zo traag als maar zijn kan, en ik heb 486 computers gezien met een snellere cd-rom speler. Ik ga het proberen, maar ik denk niet dat het daar aan ligt... maja, misschien werkt het met een andere cd-rom speler wel maar die moet ik dan eerst van thuis af meenemen en zou ik dus pas morgen verder kunnen gaan

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:29
Verwijderd schreef op 02 april 2003 @ 10:08:
kabels en jumpers staan goed, en hij staat op slave. Maar waar kan ik die secundaire IDE-controller-optie vinden in een award BIOS ?? ik heb gekeken maar ik kan hem niet vinden.
In Standard settings kun je drives instellen. Hier staat misschien al 'none' bij de secundary master en sec. slave. Zet ze maar eens allemaal op 'auto'.
Dan moet je in het hoofdmenu in een andere optie, waarschijnlijk 'integrated peripherals' of zoiets kijken of allebei de controllers ingeschakeld zijn. Moet in een scherm staan waar je ook je COM1, COM2 en LPT kunt instellen.
en je weet wat ik bedoel met 20 pins :(
Sorry hoor... Je maakt niet de indruk dat je er alles van af weet, dus ik wilde even checken of je niet iets heel doms aan het doen was met een idiote kabel.

En verder: weet je wel heel zeker dat je Windows 98 op een P75 met 16Mb wil gaan draaien...?

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Uh.. niet ieder bios (en zeker de oudere pc's niet!) leest een cd-romspeler uit tijdens boot ;) . Dus als je bios hem niet ziet hoeft dat nog niet te betekenen dat hij helemaal niets doet. Ik geloof (maar correct me if i'm wrong) dat zo in de buurt van de intel vc en hogere chipsetjes dat gedaan wordt, je P75 draait waarschijnlijk nog op een oudere FX / HX chipset denk ik :r .
Bootdisk downloaden is inderdaad geen dom idee, een Goldstar 4speed op ide wordt gewoon ondersteund als ATAPI-CD ..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2003 10:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
als het aan mij lag, dan zou ik het niet doen en al lang een nieuwe computer hebben gekocht. maar aangezien de computer niet van mij is, en er ook geen windows 95 cd-rom en opstartdiskette aanwezig zijn, zal het wel moeten... het gaat traag, maja
en neej ik weet er niet alles vanaf, maar ik ben nog pas in mijn leerproces dus ik kan er niks aan doen. als ik alles er van af wist zou ik niet zo'n vraag stellen lijkt mij

Verwijderd

iSuCK , vraagje,wat voor stage loop je eigenlijk ? /offtopic i know, maar vindt het raar dat je zo'n opdracht krijgt en de basics schijnbaar niet beheerst NoFI

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-03 23:52
Als je er een netwerkkaart in hebt zitten, dan kun je ook eens kijken naar "Instant Network Boot Disk". Zorg dat je harde schijf is gepartitioneerd en geformatteerd en plaats de NDIS- driver (te vinden op internet voor vrijwel iedere netwerkkaart) op de diskette Misschien wordt de NIC standaard wel ondersteund. Zoniet, dan staan de precieze instructies over hoe je de disk moet instellen wel op de diskette in readme.txt.

Stop de Windows '98 CD-rom in een computer die in het netwerk zit en zorg ervoor dat de CD-ROM te benaderen is via het netwerk. Boot van de netwerkdiskette op de computer waar Windows '98 op moet komen en maak een netwerkverbinding aan met de computer die de CD-rom 'host' (door 'net' in te typen op de commandline en te zoeken naar die computer en een verbinding te maken). Kopiëer de map win98 naar de computer en reboot.

Kies nu in het netwerkbootmenu voor een 'kale start' (zonder CD-rom of netwerk). Ga dan naar C:\ en naar de win98 directory. Start dan setup en je kunt Windows '98 installeren.

[ Voor 13% gewijzigd door Jaap-Jan op 02-04-2003 12:01 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Pagina: 1