Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[LCD] LCD doet stuk :(

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag nog een 16*2 LCDtje gevonden tussen mn rommel, compleet nieuw. En ik had vandaag nog wat tijd over dus ik heb hem eens aangesloten. Ik krijg de balk die aangaat zodra je er stroom opzet, en als ik een LCDinf of een ander prog run, dan verdwijnt deze balk wel, maar er komt niks op het LCD te staan.

ik het alles een paar keer nagemeten, nog eens gesoldeerd. Ik heb mijn LPT poort gekeken of hij data uitstuurde, en dat deed hij ook goed.

iemand nog eenig idee waar het aan kan liggen?

Verwijderd

heeft ie het wel gedaan?

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11 08:38
misschien dat je de contrast te hoog hebt staan. Dat houdt in dat je geen letter krijgt te zien?

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

maybe geem paralelle LCD??? of toch wel echt stuk. wel goeie controller erbij??

Verwijderd

Topicstarter
The_Greater schreef op 01 April 2003 @ 21:44:
misschien dat je de contrast te hoog hebt staan. Dat houdt in dat je geen letter krijgt te zien?
ik heb eens aan het contrast gedraaid, maar die balk, dat is ook dezelfde kleur als de letters, die zie ik wel goed
nope, is eigenlijk nog nieuw
Verwijderd schreef op 01 april 2003 @ 21:44:
maybe geem paralelle LCD??? of toch wel echt stuk. wel goeie controller erbij??
het is een HD44780, dus een standaard ding, hij init dus wel, want het schermpje wist zich, maar verder komt hij niet

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2003 21:51 ]

• Spruit_elf
  • Laatst online: 28-11 22:31

Spruit_elf

Intentionally left blank

Verwijderd schreef op 01 April 2003 @ 21:41:
Ik heb vandaag nog een 16*2 LCDtje gevonden tussen mn rommel, compleet nieuw.
vind jij die zomaar tussen je rommel ??

vertel mij dan eens hoe je zoekt, want dat soort dingen vind ik nu nooit. 8)

Those who danced were thought to be quite insane by those who could not hear the music.

Verwijderd

datasheet opzoeken en kijken of je datalijnen wel goed zitten??
staat je printerpoort wel goed? Ik moet voor mn gfx lcd een andere instelling gebruiken als voor mn character.

• Odin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-07 10:54

Odin

¯¯¯¯¯

bios instellingen goed? dus ECP of EPP, speel hier anders eens mee.

En misschien domme vraag maar proggies wel goed ingesteld?

Verwijderd

Topicstarter
Odin schreef op 01 april 2003 @ 22:22:
bios instellingen goed? dus ECP of EPP, speel hier anders eens mee.

En misschien domme vraag maar proggies wel goed ingesteld?
heb ik mee gespeelt ja.
omg waar zien jullie me voor aan? zeker zijn die progjes goed ingestelt.

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 18:34

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Verwijderd schreef op 01 April 2003 @ 22:47:
[...]

heb ik mee gespeelt ja.
omg waar zien jullie me voor aan? zeker zijn die progjes goed ingestelt.
je zult niet de eerste zijn...

Hebbie gekeken of de kabeltjes allemaal goed zitten, en de ground goed doorverbonden is (met de vele pinnen naar GND)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Verwijderd

Topicstarter
zwahiel schreef op 01 april 2003 @ 22:50:
[...]

je zult niet de eerste zijn...

Hebbie gekeken of de kabeltjes allemaal goed zitten, en de ground goed doorverbonden is (met de vele pinnen naar GND)
yep... alles is goed geground, het gekke is ook dat ie door de init komt en niet verder

Verwijderd

mrcactus schreef op 01 April 2003 @ 21:53:
[...]

vind jij die zomaar tussen je rommel ??

vertel mij dan eens hoe je zoekt, want dat soort dingen vind ik nu nooit. 8)
goh als ik tussen mijn rommel ga krauwen sta ik steeds weer verbaasd wat ik vind :+ kheb zelf nog wel een lcdtje of 6 liggen.... en hab er een poos geleden nog 4 weg gemikt........ >:)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 april 2003 @ 23:05:
[...]

goh als ik tussen mijn rommel ga krauwen sta ik steeds weer verbaasd wat ik vind :+ kheb zelf nog wel een lcdtje of 6 liggen.... en hab er een poos geleden nog 4 weg gemikt........ >:)
rommel rulez :)

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Zo te zien aan de fout laat hij de INIT goed.. en gaat er daarna iets fout.. heb je al op de printbanen gemeten of het signaal daar ook aankomt? probeer het met een scoop ofzo indien beschikbaar :) ..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 April 2003 @ 23:05:
[...]

hehe, als je er nog eens een paar vind die je toch weg wilt doen -> arjan.a@planet.nl is mijn email, ik heb er best een paar pleuro voor over (liefst met controler natuurlijk)

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:35

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

En weet je 100% zeker dat de pinnummering klopt? Pin 1 op het ene HD44780 LCD, zou best wel eens pin2 op de andere HD44780 LCD kunnen zijn!

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
Creepy schreef op 02 April 2003 @ 09:46:
En weet je 100% zeker dat de pinnummering klopt? Pin 1 op het ene HD44780 LCD, zou best wel eens pin2 op de andere HD44780 LCD kunnen zijn!
jah het is idd dat pin 1 en 2 zijn omgedraaid (das Vss en Vdd... hoe blaas je je lcd op :P ) maar dat had ik gelukkig gezien, de rest van de pinnen heb ik ook nagekeken, en dat komt overeen

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:05
Verwijderd schreef op 01 april 2003 @ 22:47:
[...]

heb ik mee gespeelt ja.
omg waar zien jullie me voor aan? zeker zijn die progjes goed ingestelD!!!.
Voor iemand die zijn inburgeringscursus niet goed heeft afgemaakt :9

• Fuzzems
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08-2024
Erm al je wel die init balk krijgt zit er denk ik toch echt iets mis met je data lijnen.
Pak de datasheeft er eens bij en meet VANAF DE CHIP (dus niet de pin out op het pcb) of de lijnen op de goede pinnen op je parralelle poort terecht komen.

Verwijderd

Creepy schreef op 02 April 2003 @ 09:46:
heel soms is hier en daar een voedingspoortje anders, maar vedder gaat het allemaal over een standaard systeemen.
Zou wat worden zeg als ze zig niet aan de standaarden zouden houden.

Welke schema is gebruikt voor het aansluiten, en welke OS?

Verwijderd

Topicstarter
Fuzzems schreef op 02 april 2003 @ 12:55:
Erm al je wel die init balk krijgt zit er denk ik toch echt iets mis met je data lijnen.
Pak de datasheeft er eens bij en meet VANAF DE CHIP (dus niet de pin out op het pcb) of de lijnen op de goede pinnen op je parralelle poort terecht komen.
dat kan niet, tis zoon zwart kwaktje op de PCB
Verwijderd schreef op 02 april 2003 @ 14:03:
[...]

heel soms is hier en daar een voedingspoortje anders, maar vedder gaat het allemaal over een standaard systeemen.

Welke schema is gebruikt voor het aansluiten, en welke OS?
Afbeeldingslocatie: http://www.markuszehnder.ch/projects/lcdplugin/images/lcd_parallel_8bit.gif
dat schema

OS is Win2k (ja ja.. ik heb dlportio, LPT stuurt zelfs data uit)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2003 15:04 ]

Verwijderd

Geldt dat schema voor alle lcd's?

edit:

ik zat er dus ook aan te denken om een lcdtje aan mijn pc te hangen (een 2e handsje:P) en aangezien die dus niet zo duur is kan ik er mee leven als hij kapot gaat door mijn n00bismeo-) maar ik vraag me dus af of ik door een soldeerfoutje oid ook mijn pc schade aan zou kunnen doen?

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2003 17:23 ]

• The_Greater
  • Laatst online: 28-11 08:38
Verwijderd schreef op 02 April 2003 @ 17:04:
Geldt dat schema voor alle lcd's?
Het is voor een LCD met HD44780 controller(chippie).

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Creepy

Creepy

The_Greater schreef op 02 April 2003 @ 17:47:
[...]

Het is voor een LCD met HD44780 controller(chippie).
Maar je moet wel de pin-layout checken, aangezien die wel eens kan verschillenden met de vele HD44780 compatible LCD's (zoals ik al eerder had aangegeven ;) )

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• AFR
  • Niet online

AFR

Heb je ook al geprobeerd om het geheel aan te sturen in 4-bits mode ipv de standaard 8-bit mode?

Ik heb al een aantal keer een HD4780 LCD gebruikt waarbij slechts 4 van de 8 datalijnen daadwerkelijk waren doorgevoerd naar de connector. Wanneer je zo'n LCD met code voor een 8-bits aanstuurt kun je gedeeltelijk door de initialisatie heenkomen, maar zul je nooit data kunnen sturen.

Verwijderd

DLPortIO gebruikt?

Verwijderd

Topicstarter
AFR schreef op 02 april 2003 @ 21:49:
Heb je ook al geprobeerd om het geheel aan te sturen in 4-bits mode ipv de standaard 8-bit mode?

Ik heb al een aantal keer een HD4780 LCD gebruikt waarbij slechts 4 van de 8 datalijnen daadwerkelijk waren doorgevoerd naar de connector. Wanneer je zo'n LCD met code voor een 8-bits aanstuurt kun je gedeeltelijk door de initialisatie heenkomen, maar zul je nooit data kunnen sturen.
dat kan ik natuurlijk wel eens proberen... maar hij zou ook in 8-bit moeten werken..
lees het topic door :X

Verwijderd

Ik vond het niet nodig een apart topic voor mijn vraag te openen dus als het mag van de topicstarter stel ik de mijne hier even :)

Ik ben op het gebied van LCD's aansluiten denk ik de grootste n00b dus kan iemand mij helpen? Ik heb een LCD type LM3324C (volgens het printplaatje) en LSS9A202XB 71104772 (volgens de sticker op het printplaatje...) Nu heb ik met google al een schema gevonden van de pin layout... Maar hoe nu verder... Welke pins staan voor wat met een paralelle kabel, en kan ik gewoon een printerkabel verknippen...? Ik wil graag mijn temps van mijn procs af kunnen lezen, de cpu speed, maar als het mogelijk is nog het liefst de namen van MP3's of CD's met cd-text ondersteuning, welke software heb ik hier dan nog voor nodig??
Het schema van mijn pin-layout staat op: http://home.nikocity.de/woe/lcd/lm_dk55.gif

Wie kan het mij uitleggen...? _/-\o_ _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 April 2003 @ 22:40:
Ik vond het niet nodig een apart topic voor mijn vraag te openen dus als het mag van de topicstarter stel ik de mijne hier even :)

Ik ben op het gebied van LCD's aansluiten denk ik de grootste n00b dus kan iemand mij helpen? Ik heb een LCD type LM3324C (volgens het printplaatje) en LSS9A202XB 71104772 (volgens de sticker op het printplaatje...) Nu heb ik met google al een schema gevonden van de pin layout... Maar hoe nu verder... Welke pins staan voor wat met een paralelle kabel, en kan ik gewoon een printerkabel verknippen...? Ik wil graag mijn temps van mijn procs af kunnen lezen, de cpu speed, maar als het mogelijk is nog het liefst de namen van MP3's of CD's met cd-text ondersteuning, welke software heb ik hier dan nog voor nodig??
Het schema van mijn pin-layout staat op: http://home.nikocity.de/woe/lcd/lm_dk55.gif

Wie kan het mij uitleggen...? _/-\o_ _/-\o_
dat is een serieel LCD... wordt moeilijk aansluiten :S

Verwijderd

De humor is... ik heb er gister een kaartje bij gevonden waar de LCD oorspronkelijk ooit eens op aangesloten was. Over het hele kaartje is alleen niks te vinden... Het lijkt een soort controllerkaartje, er zitten 2 IDE aansluitingen op en achterop een (als ik goed geteld heb) 68 Pins centronix aansluiting, lijkt een beetje SCSI-achtig... Zoals je op de pic kunt zien doet de LCD het, dwz; er is backlight...
Er zitten nog een aantal aansluitingen op, misschien dat iemand kan zeggen of deze ergens van nut voor zijn.
Sorry voor de brakke pics... Me Fuji 4700 is in reparatie :( :( Dus met de philips ToUcam XS gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Printplaat-LCD.gif

Verwijderd

uhm maybe dom antwoord maar gebruik je NT/2000/XP?
Zoja installeer ff je LCD aansturings drivers voor LPT poort.
Je kon ze vinden op oude smartie site (smartie.tk).
Maar dies down maybe kan iemand anders jou/ons helpen (kep ze namelijk ook nodig)

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11 22:28
Verwijderd schreef op 13 April 2003 @ 02:00:
uhm maybe dom antwoord maar gebruik je NT/2000/XP?
Zoja installeer ff je LCD aansturings drivers voor LPT poort.
Je kon ze vinden op oude smartie site (smartie.tk).
Maar dies down maybe kan iemand anders jou/ons helpen (kep ze namelijk ook nodig)
2de vent die dat al zegt nadat matty al heeft gezegd dat hij al die "drivers :X " gebruikt..... die drivers heeten namelijk DLPortIO ....... |:( :X

Verwijderd

probeer het eens met het progje smartie 5.*

http://backupteam.gamepoint.net/smartie/

Dit is het enige progje waar mijn lcd enig teken van leven mee geeft

• Creepy

Creepy

Verwijderd schreef op 02 april 2003 @ 14:03:
[...]

De Pin volgorde op het (printje van het) LCD is nergens vastgelegd hoor. Alleen WELKE aansluitingen er moeten zijn, maar niks over de volgorde. Ik heb hier bijv nog een LCD liggen de boel precies is omgedraaid met het "standaard" schema (dus pin1 = pin15 , pin 2 = pin 14 etc.)

Je LCD doet nog steeds niks? Ook al eens geprobeerd om het aan een andere PC te hangen?

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 17:54

McFizban

Hackito ergo sum.

Wat je ook nog kunt controleren is of je printerpoort wel voldoende positief wordt. Sommige printerpoorten verwachten pull-up weerstanden.
Je kunt dit controleren door je LCD aan te sluiten, wat uitgangen hoog te maken en dan controleren of ze echt wel +5 volt aangeven. Doe dit met alle signaal uitgangen (dus ook je enable, etc.).

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11 15:01

BaRF

bijna kerst

damn ik heb nu ook hetzelfde prob met mn 4x20 lcd... heeft het altijd gedaan, maar nu ineens niet meer, en ik verdenk een beetje mn nieuwe asus a7n8x dlx ervan, en dat ik dus pull-up weerstanden moet gebruiken?

hoe? :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 17:54

McFizban

Hackito ergo sum.

Weerstandjes aansluiten op alle signaal aansluitingen. Ene kant aan de signaal kant, andere kant aan de +5 volt. Je hebt dus 11 weerstandjes nodig.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 april 2003 @ 21:41:
Ik heb vandaag nog een 16*2 LCDtje gevonden tussen mn rommel, compleet nieuw. En ik had vandaag nog wat tijd over dus ik heb hem eens aangesloten. Ik krijg de balk die aangaat zodra je er stroom opzet, en als ik een LCDinf of een ander prog run, dan verdwijnt deze balk wel, maar er komt niks op het LCD te staan.

ik het alles een paar keer nagemeten, nog eens gesoldeerd. Ik heb mijn LPT poort gekeken of hij data uitstuurde, en dat deed hij ook goed.

iemand nog eenig idee waar het aan kan liggen?
Als je het genoemde schema hebt gebruikt zou ik proberen die 10K potmeter er tussenuit te halen (als het goed is de contrast). Bij mijn LCD bleek dat het dus te zijn..
Pagina: 1